Nysgjerrig95 Skrevet 5. juni #1 Skrevet 5. juni Jeg har en svakhet i øret som gjør at jeg lettere får ørebetennelser, og jeg har en kraftig en for øyeblikket. Så i går fikk jeg hastetime hos legen, men min lege har ferie så jeg ble henvist til en annen lege som jobber på samme legekontor. Jeg har vært hos han før og han mildt sagt ikke et godt inntrykk, av flere grunner egentlig. Det er noe ved han som virker veldig «off». For det første oppleves han som grenseoverskridende, både fysisk og psykisk. I går fikk han meg til å skrike i smerte uten at det egentlig var nødvendig. For det andre snakker han på en litt nedlatende måte, og det føles ut som han driver med noe «power play» av noe slag. Jeg hadde nemlig tatt med meg esken til antibiotikaen jeg mottok sist jeg fikk en alvorlig infeksjon, da jeg hadde fått to kurer før den som ikke fungerte, tenkte jeg at det sikkert var hjelpsomt om han fikk se hva jeg hadde fått og hva som hadde hjulpet tidligere. Når han er ferdig med å sjekke øret mitt osv. begynner han å prate om en type antibiotika han mener burde funke best. Før jeg rekker å si noe, legger han til noe som «men du har jo allerede bestemt deg for hva som funker, så jeg skal ikke gå i mot deg», før han fortsetter å snakke om masse annet. Jeg blir litt forvirret, for jeg har ikke sagt noe i den gaten. Så jeg tar det opp en gang til «du nevnte noe som du tror vil funke best, da ønsker jeg gjerne å prøve det» sier jeg. Han igjen begynner å forklare at det ville vært best ja, men jeg har jo bestemt meg og når «man tror noe funker, så funker det jo». Igjen så blir jeg helt forvirret og føler at han driver å gaslighter meg. Mind you, jeg sitter med store smerter, og bare det å prate gjør vondt. IGJEN sier jeg at jeg ønsker gjerne at han gir meg den medisinen han anbefaler. Det ender med at han gir meg den jeg selv hadde med (altså den han mener jeg påstår at jeg skal ha, på tross at jeg to ganger har spurt han om jeg ikke kan få den han mener er best). På grunn av smertene orket jeg ikke å diskutere lenger, men i dag kjenner jeg at jeg blir ordentlig sur og lei meg, også med tanke på hvordan han har behandlet meg de andre gangene jeg har vært hos han. Jeg er diagnostisert med autisme, og tenkte aller først at det kanskje var jeg som var dårlig på å kommunisere her, men helt ærlig tror jeg ikke det var tilfellet. Jeg lurer på om jeg burde si ifra til legekontoret, en gang så jeg en ung jente komme ut derifra mens hun hulket (akkurat slit jeg kom ut i går), og vanligvis ville jeg tenkt at sånn er det, men når jeg vet hvordan han er så gjør det meg bekymret. Hva tenker dere? Overdriver jeg eller er dette merkelig? 2 4
Maia70 Skrevet 5. juni #2 Skrevet 5. juni Jeg syns ikke det høres ut som du overdriver. Jeg er litt konfliktsky av meg, så jeg ville nok ikke sagt fra før de henviste meg til han igjen, da hadde jeg sagt at jeg ikke vil ha han pga dårlige opplevelser. Sier du at du gråt når du gikk ut fra han også? 2
Nysgjerrig95 Skrevet 5. juni Forfatter #3 Skrevet 5. juni Maia70 skrev (2 timer siden): Jeg syns ikke det høres ut som du overdriver. Jeg er litt konfliktsky av meg, så jeg ville nok ikke sagt fra før de henviste meg til han igjen, da hadde jeg sagt at jeg ikke vil ha han pga dårlige opplevelser. Sier du at du gråt når du gikk ut fra han også? Takk! Ja, jeg gråt når jeg gikk ut derifra.. Både fordi jeg hadde veldig vondt og fordi jeg følte han gjorde et overtramp. De andre gangene jeg har hatt så ille infeksjoner og legene likevel må se på øret, har de vært svært forsiktige fordi jeg er i så mye smerter. Han ville absolutt se på øret mitt, men jeg rakk ikke å reagere før han grep hardt tak i det og dyttet et eller annet instrument inn. Jeg skrek bokstavelig talt i smerte, og forsøkte å dytte han vekk (på refleks). Etterpå sa han at han fikk dårlig samvittighet fordi jeg gråt sånn, men jeg gråt jo fordi jeg er i ekstrem smerte og han bare ignorerte det… 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni #4 Skrevet 5. juni Men har har jo helt rett. Du har bestemt deg for hva du vil ha, da gidder han lage noe mer styr utav det og gir deg det u mener er best, selv om han hadde foretrukket noe annet. Anonymkode: e59cc...526 3 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni #5 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men har har jo helt rett. Du har bestemt deg for hva du vil ha, da gidder han lage noe mer styr utav det og gir deg det u mener er best, selv om han hadde foretrukket noe annet. Anonymkode: e59cc...526 Har du lest HI..? Anonymkode: 33a50...194 2 2 2
Nysgjerrig95 Skrevet 5. juni Forfatter #6 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men har har jo helt rett. Du har bestemt deg for hva du vil ha, da gidder han lage noe mer styr utav det og gir deg det u mener er best, selv om han hadde foretrukket noe annet. Anonymkode: e59cc...526 Ja, som en over her skrev; har du i det hele tatt lest? Jeg hadde på ingen måte bestemt meg, jeg uttalte aldri det. Jeg hadde med meg medisinene for jeg tenkte at det ville gi han mer informasjon, THATS IT. Jeg spurte han tydelig to ganger om han ikke kunne gi meg de han anbefalte, at jeg vil ha det han synes er best. Han valgte likevel å gi meg de jeg hadde med meg i pakken av en eller annen sær grunn, mens han understreket at noen andre ville være mye bedre. jeg føler at han gjorde det som et eller annet rart "power move", men her sitter jeg og gråter i smerte og ønsker bare å ha hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #7 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men har har jo helt rett. Du har bestemt deg for hva du vil ha, da gidder han lage noe mer styr utav det og gir deg det u mener er best, selv om han hadde foretrukket noe annet. Anonymkode: e59cc...526 Det er måten man snakker til folk på. Har pga kronisk sykdom måttet litt hit og dit for ting og dessverre så er dette ofte «legespråket» til flere. Man føler seg dum for å ha foreslått eller sagt noe i det hele på måten man blir svart på. Det er ikke deg TS det er legen det er noe rart med. Går an å svare folk skikkelig og med en god tone. Men tror de fort glemmer at det er mennesker de har der inne, litt sånn samlebånd. Om du sjekker legelisten så kanskje det er fler som har samme opplevelse som deg. Anonymkode: 1c0e5...978 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #8 Skrevet 5. juni Noen leger evner jo ikke å være hyggelige. For flere år siden når jeg var rundt 20 og ikke like mye gi faen attitude som nå så hadde jeg en øregreie med ekstreme smerter i over 3 måneder. Kom til en slik ørespesialist på sykehuset, gammel overlege. Han skule "støvsuge" øret mitt og det er noe av det jævligste jeg har vært med på det var så vondt. Så jeg sa fuck eller faen en gang for jeg trodde jeg skulle dø av smerte. Idioten spratt opp begynte og kjefte som en gammel dement mann, han pratet masse tull og løp ut... Altså han var helt borte, etter en stund kom det en ung turnuslege som unnskyldte at overlegen forsvant. Når han gjorde denne støvsugergreien så var det ubehagelig men ikke tortur som det han overlegen holdt på med. Hadde jeg vært ei kjerring som jeg er nå så hadde jeg sendt en helvetes klage på han men var så opptatt av smerten i den tiden at det falt bort. Jeg tror ikke det er deg eller autismen din som er problemet her, det er legen. Er mange av de der. Anonymkode: c1fc5...018 5 3
Maia70 Skrevet 5. juni #9 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men har har jo helt rett. Du har bestemt deg for hva du vil ha, da gidder han lage noe mer styr utav det og gir deg det u mener er best, selv om han hadde foretrukket noe annet. Anonymkode: e59cc...526 Hæ? Er vi i samme tråd? Og skremmende at TRE stykker syns dette var "nyttig", dere leser jo ikke HI. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #10 Skrevet 5. juni Dette hadde helt klart ikke med deg eller autismen din å gjøre, Ts. En tidligere lege av meg og nåværende fastlege ville vært klare på at de så på det som positivt at man selv holder styr på hva som har virket og ikke virket før, fordi det viser at man er bevisst og tar ansvar for egen helse. Dette ville de sagt selv om de kanskje en ny gang heller vil anbefale et annet medikament. Så det er helt klart legen du møtte, Ts, som ikke evner å gjøre en god jobb. Ikke kan den legen behandle pasienter som mennesker, han er unødvendig hardhendt i undersøkelse, han kommer med beskyldninger som viser at han ikke har lyttet til pasienten, og han bruker hersketeknikker. Han gjør heller ikke noe for å roe ned pasienten etter at han selv påførte pasienten ytterligere smerte. Og som om det ikke er nok så gir han pasienten en medisin han selv mener ikke er den rette. Kort sagt, den legen er ikke dugenes og han har brutt en god del regler og noen lovparagrafer han plikter å følge. Jeg har møtt noen slike leger selv (jeg er selv helseutdannet), har klaget dem inn. Som regel får det ingen følger der og da. Men, klagen vil for alltid ligge i systemene, slik at når bare nok pasienter har klaget det inn så kan ikke hverken Statsforvalter eller Helsetilsynet lenger overse det. Jeg håper du tar deg tid til å klage på legen, du kan klage til kommunelegen og Statsforvalteren. Da synes jeg du skal ta med de andre episodene som du også har reagert på når du har måttet gå til ham fordi din egen lege er borte. Du kan ev. snakke med Pasientombudet, for de liker også å høre om slike leger, og Pasientombudet kan ev. også hjelpe med å skrive en klage om du føler du ikke greier det selv. (Men du skriver bra og tydelig, så jeg tror du greier å skrive en klage fint selv.) God bedring! ❤️ Anonymkode: a1ef9...dc0 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni #11 Skrevet 5. juni Stol på magefølelsen din TS, og ikke hør på de andre negative kommentarene her. Du var på denne legetimen og du vet selv hva som skjedde og hvordan du opplevde det. Han burde vært mer forsiktig da han undersøkte øret ditt og han burde absolutt ikke ha snakket så nedlatende til deg. En god lege tar hensyn og viser forståelse. Jeg har selv jobbet som legesekretær og har både jobbet sammen med gode og empatiske leger, og kyniske drittsekker som aldri burde ha fått lov til å være leger. Hvis du går gråtende ut og føler deg dårlig etter legebesøket så er det noe som virkelig var galt med måten han behandlet deg på. Du kan sende inn en klage på denne legen hvis du føler deg komfortabel med det. Anonymkode: 5d338...327 2 1
Nysgjerrig95 Skrevet 5. juni Forfatter #12 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen leger evner jo ikke å være hyggelige. For flere år siden når jeg var rundt 20 og ikke like mye gi faen attitude som nå så hadde jeg en øregreie med ekstreme smerter i over 3 måneder. Kom til en slik ørespesialist på sykehuset, gammel overlege. Han skule "støvsuge" øret mitt og det er noe av det jævligste jeg har vært med på det var så vondt. Så jeg sa fuck eller faen en gang for jeg trodde jeg skulle dø av smerte. Idioten spratt opp begynte og kjefte som en gammel dement mann, han pratet masse tull og løp ut... Altså han var helt borte, etter en stund kom det en ung turnuslege som unnskyldte at overlegen forsvant. Når han gjorde denne støvsugergreien så var det ubehagelig men ikke tortur som det han overlegen holdt på med. Hadde jeg vært ei kjerring som jeg er nå så hadde jeg sendt en helvetes klage på han men var så opptatt av smerten i den tiden at det falt bort. Jeg tror ikke det er deg eller autismen din som er problemet her, det er legen. Er mange av de der. Anonymkode: c1fc5...018 Ja, jeg måtte inn å "støvsuge" på sykehuset selv, sist jeg hadde betennelsen. Helt jævlig, men de var i hvertfall så forsiktige de kunne være, stoppet opp når jeg gråt, og informerte meg om hvert steg de tok... Så det var faktisk en lang mer positiv opplevelse enn det her :´)
Nysgjerrig95 Skrevet 5. juni Forfatter #13 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette hadde helt klart ikke med deg eller autismen din å gjøre, Ts. En tidligere lege av meg og nåværende fastlege ville vært klare på at de så på det som positivt at man selv holder styr på hva som har virket og ikke virket før, fordi det viser at man er bevisst og tar ansvar for egen helse. Dette ville de sagt selv om de kanskje en ny gang heller vil anbefale et annet medikament. Så det er helt klart legen du møtte, Ts, som ikke evner å gjøre en god jobb. Ikke kan den legen behandle pasienter som mennesker, han er unødvendig hardhendt i undersøkelse, han kommer med beskyldninger som viser at han ikke har lyttet til pasienten, og han bruker hersketeknikker. Han gjør heller ikke noe for å roe ned pasienten etter at han selv påførte pasienten ytterligere smerte. Og som om det ikke er nok så gir han pasienten en medisin han selv mener ikke er den rette. Kort sagt, den legen er ikke dugenes og han har brutt en god del regler og noen lovparagrafer han plikter å følge. Jeg har møtt noen slike leger selv (jeg er selv helseutdannet), har klaget dem inn. Som regel får det ingen følger der og da. Men, klagen vil for alltid ligge i systemene, slik at når bare nok pasienter har klaget det inn så kan ikke hverken Statsforvalter eller Helsetilsynet lenger overse det. Jeg håper du tar deg tid til å klage på legen, du kan klage til kommunelegen og Statsforvalteren. Da synes jeg du skal ta med de andre episodene som du også har reagert på når du har måttet gå til ham fordi din egen lege er borte. Du kan ev. snakke med Pasientombudet, for de liker også å høre om slike leger, og Pasientombudet kan ev. også hjelpe med å skrive en klage om du føler du ikke greier det selv. (Men du skriver bra og tydelig, så jeg tror du greier å skrive en klage fint selv.) God bedring! ❤️ Anonymkode: a1ef9...dc0 Tusen takk ❤️ Jeg. har nå sendt inn en klage til Statsforvalteren, hvem vet, kanskje han har fått klager før? Sjekket han på legelisten, der ligger han på solide 2 stjerner, hehe. 1
Nysgjerrig95 Skrevet 5. juni Forfatter #14 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stol på magefølelsen din TS, og ikke hør på de andre negative kommentarene her. Du var på denne legetimen og du vet selv hva som skjedde og hvordan du opplevde det. Han burde vært mer forsiktig da han undersøkte øret ditt og han burde absolutt ikke ha snakket så nedlatende til deg. En god lege tar hensyn og viser forståelse. Jeg har selv jobbet som legesekretær og har både jobbet sammen med gode og empatiske leger, og kyniske drittsekker som aldri burde ha fått lov til å være leger. Hvis du går gråtende ut og føler deg dårlig etter legebesøket så er det noe som virkelig var galt med måten han behandlet deg på. Du kan sende inn en klage på denne legen hvis du føler deg komfortabel med det. Anonymkode: 5d338...327 Takk ❤️ Han har fått meg til å gråte ved flere anledninger nå, så du har nok rett... Min fastelege behandler meg ikke på den måten (HELDIGVIS!). Jeg har nå sendt inn en klage. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #15 Skrevet 5. juni Nysgjerrig95 skrev (4 timer siden): Ja, jeg måtte inn å "støvsuge" på sykehuset selv, sist jeg hadde betennelsen. Helt jævlig, men de var i hvertfall så forsiktige de kunne være, stoppet opp når jeg gråt, og informerte meg om hvert steg de tok... Så det var faktisk en lang mer positiv opplevelse enn det her :´) Det er jo godt. Tror ikke det hadde vært like jævlig opplevelse hadde det ikke vært for den gamle legen, han var usedvanlig hardhent, dette er jo over 20 år siden men jeg husker det som om det var i går, skrekk og gru. Godt du har klaget han inn. Anonymkode: c1fc5...018
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå