AnonymBruker Skrevet 5. juni #21 Skrevet 5. juni Heii, så gøy med så mange svar! Og takk for tips!! Når jeg sykler har jeg både sykkelvesker og sekk. Jeg pleier bare handle det jeg har på lista når jeg er på butikken... som regel 😅 Har prøvd dette med ukesplanlegger og forutdigbarhet mang en gang, men blir like lei hver gang, er som andre sier, jeg kan skrive, på tirsdagen skal jeg ha fiskeboller i hvit saus. Onsdag, spaghetti og pølse.. osv.. men så kommer selve dagen, og da har jeg som regel lyst på noe helt annet. Jeg føler jeg kaster mer når jeg storhandler enn om jeg handler bare av og til.. for da blir det så mye i kjøleskapet, at noe havner under det andre og blir glemt bort. Får prøve meg på 2/3 dager i uka med handling av frokoster og lunsjer (da pleier jeg ha det samme), også se an hva jeg føler på middag. (Sjekker som regel alltid tilbudsdisken etter spennende varer) Anonymkode: 0982b...75d 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #22 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Heii, så gøy med så mange svar! Og takk for tips!! Når jeg sykler har jeg både sykkelvesker og sekk. Jeg pleier bare handle det jeg har på lista når jeg er på butikken... som regel 😅 Har prøvd dette med ukesplanlegger og forutdigbarhet mang en gang, men blir like lei hver gang, er som andre sier, jeg kan skrive, på tirsdagen skal jeg ha fiskeboller i hvit saus. Onsdag, spaghetti og pølse.. osv.. men så kommer selve dagen, og da har jeg som regel lyst på noe helt annet. Jeg føler jeg kaster mer når jeg storhandler enn om jeg handler bare av og til.. for da blir det så mye i kjøleskapet, at noe havner under det andre og blir glemt bort. Får prøve meg på 2/3 dager i uka med handling av frokoster og lunsjer (da pleier jeg ha det samme), også se an hva jeg føler på middag. (Sjekker som regel alltid tilbudsdisken etter spennende varer) Anonymkode: 0982b...75d Om jeg storhandler, pleier det være via ODA. Enig med at det er kjedelig å handle, dermed blir det av og til ODA. Anonymkode: 0982b...75d
AnonymBruker Skrevet 5. juni #23 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Heii, så gøy med så mange svar! Og takk for tips!! Når jeg sykler har jeg både sykkelvesker og sekk. Jeg pleier bare handle det jeg har på lista når jeg er på butikken... som regel 😅 Har prøvd dette med ukesplanlegger og forutdigbarhet mang en gang, men blir like lei hver gang, er som andre sier, jeg kan skrive, på tirsdagen skal jeg ha fiskeboller i hvit saus. Onsdag, spaghetti og pølse.. osv.. men så kommer selve dagen, og da har jeg som regel lyst på noe helt annet. Jeg føler jeg kaster mer når jeg storhandler enn om jeg handler bare av og til.. for da blir det så mye i kjøleskapet, at noe havner under det andre og blir glemt bort. Får prøve meg på 2/3 dager i uka med handling av frokoster og lunsjer (da pleier jeg ha det samme), også se an hva jeg føler på middag. (Sjekker som regel alltid tilbudsdisken etter spennende varer) Anonymkode: 0982b...75d Bortsett fra noe frukt og grønt, så har mange varer lang holdbarhet. Både fiskeboller og pølser kan du fint spise en annen uke, om du ombestemmer deg, så ser ikke helt problemet her. Jeg har alltid noe i fryseren jeg kan velge om jeg ikke vil ha innkjøpt middagsmat. Det hender jeg bestiller take away eller er ute og spiser, men da kjøper jeg bare mindre mat på ukeshandelen uken etter. Kaster veldig lite mat. Anonymkode: cd73f...861
AnonymBruker Skrevet 5. juni #24 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bortsett fra noe frukt og grønt, så har mange varer lang holdbarhet. Både fiskeboller og pølser kan du fint spise en annen uke, om du ombestemmer deg, så ser ikke helt problemet her. Jeg har alltid noe i fryseren jeg kan velge om jeg ikke vil ha innkjøpt middagsmat. Det hender jeg bestiller take away eller er ute og spiser, men da kjøper jeg bare mindre mat på ukeshandelen uken etter. Kaster veldig lite mat. Anonymkode: cd73f...861 Nå var fiskeboller og pølser bare eksempler da. Lager man seg spaghetti eller ris og tenker man vil ha det dagen etter, men finner ut at man har grønnsaker som må brukes så lager heller en suppe, så må man ha suppe i 2 dager, glemmer at man har ris eller spaghetti så tåler ikke de kjøleskapet for lenge. Vil ikke si jeg kaster ekstreme mengder mar jeg heller, så der har jeg ikke noe problem. Men er som du sier, grønnsaker osv. som ofte blir dårlig. Eller andre ting meg kort holdbarhet i kjøleskap. Kjøper sjelden takeaway/går ut og spiser så der sparer jeg også litt. Anonymkode: 0982b...75d 1
17.11 Skrevet 5. juni #25 Skrevet 5. juni Handler omtrent annenhver dag. Kjøper bare det jeg skal ha, og går etter tilbud, så er som regel innom ulike butikker i løpet av uka. Jeg er god til å planlegge men forholdsvis dårlig på å gjennomføre, så jeg kan ikke legge opp middagsplan for hele uka uansett. Spiser også en del grønnsaker og foretrekker å fylle på ofte heller enn mye i om gangen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #26 Skrevet 5. juni Når man ikke har hverken bil eller oppbevaring, så blir det OFTE🤣Leier 32m2, har et lite kjøleskap med 1 fryseskuff… Anonymkode: a3002...f7e 1
Helene Skrevet 5. juni #27 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Heii, så gøy med så mange svar! Og takk for tips!! Når jeg sykler har jeg både sykkelvesker og sekk. Jeg pleier bare handle det jeg har på lista når jeg er på butikken... som regel 😅 Har prøvd dette med ukesplanlegger og forutdigbarhet mang en gang, men blir like lei hver gang, er som andre sier, jeg kan skrive, på tirsdagen skal jeg ha fiskeboller i hvit saus. Onsdag, spaghetti og pølse.. osv.. men så kommer selve dagen, og da har jeg som regel lyst på noe helt annet. Jeg føler jeg kaster mer når jeg storhandler enn om jeg handler bare av og til.. for da blir det så mye i kjøleskapet, at noe havner under det andre og blir glemt bort. Får prøve meg på 2/3 dager i uka med handling av frokoster og lunsjer (da pleier jeg ha det samme), også se an hva jeg føler på middag. (Sjekker som regel alltid tilbudsdisken etter spennende varer) Anonymkode: 0982b...75d Tenker at du må være realistisk. Planlegg 4-5 middager pr uke, men ha åpenrom for endringer eller flytte dager. Ikke vær rigid. Der bør være rom for endring og spontaniteten. Selv har jeg liten husholdning. Jeg planlegger for 4 middager pr uke. Kjøper i små kvanta. Dvs, jeg bør ikke kjøpe stort salathode, masse ingredienser som jeg ønsker 1 dag. Hele grønnsaksskuffen hadde råtnet før jeg spiste opp alt. Så, noen ganger kjøper jeg fra salatdisk i butikken. Da er det for 2 dager alltid. Kjøper ikke egg som veier og drar prisen opp. Noen ganger får jeg lyst på noe annet enn jeg har tenkt. Da endrer jeg det jeg vil spise. Jeg vet at dette er lettere for meg som er alene, med familie middag 1 gang pr uke. Men uavhengig av mine vaner. Har dere fryser? Er du impulsiv ? Se Luksusfellen få tips
test1e Skrevet 5. juni #28 Skrevet 5. juni (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er deres mening om hva som er billigst? Handler for en uke om gangen hos Oda. Det sparer vi i hvert fall på. Endret 5. juni av test1e
AnonymBruker Skrevet 5. juni #29 Skrevet 5. juni Jeg handler sjeldent. Gjerne bulk for fryser, og av tørrvarer. Sparer mye tid og penger. Hender det bare blir månedshandel en uke det er mange gode tilbud, og mulig påfyll av grønt nå og da. Planlegger to-ukers menyer. Mye av kjøtt og fisk ligger i fryser, så er lett å bytte om på retter. I løpet av en uke har vi ofte en suppe-dag, en reste-dag, en frysermat-dag, og ofte en planlagt take-away dag. Så er ikke noe problem om noe plutselig skjer. Innimellom har vi lyst på noe annet, da omrokkerer jeg bare dager litt. Anonymkode: 881a9...947
AnonymBruker Skrevet 5. juni #30 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå var fiskeboller og pølser bare eksempler da. Lager man seg spaghetti eller ris og tenker man vil ha det dagen etter, men finner ut at man har grønnsaker som må brukes så lager heller en suppe, så må man ha suppe i 2 dager, glemmer at man har ris eller spaghetti så tåler ikke de kjøleskapet for lenge. Vil ikke si jeg kaster ekstreme mengder mar jeg heller, så der har jeg ikke noe problem. Men er som du sier, grønnsaker osv. som ofte blir dårlig. Eller andre ting meg kort holdbarhet i kjøleskap. Kjøper sjelden takeaway/går ut og spiser så der sparer jeg også litt. Anonymkode: 0982b...75d For meg var dette veldig spesielt, og lite gjennomtenkt. Jeg er ikke hjemme nå. Men jeg vet at det eneste som må brukes i løpet av 2-3 dager er en avokado og tomater. Samt litt agurk og paprika - det går til brødmat for de som spiser det. Det ligger også en porsjon grønnsaksgrateng for i går der - det legges i lunsjbokser i morgen. Jeg har også selleristang, gulrøtter, og noen mandelpoteter som bør brukes snart, så da lager jeg en dobbel porsjon suppe, fryser mulig begge, eller en av de. Kylling, kjøttdeig, fisk, og annet som liger i fryser, roterer jeg, så det blir aldri gammelt. Samme med hermetikk og tørrvarer. Selv med månedshandling har vi knapt matsvinn. Anonymkode: 881a9...947
AnonymBruker Skrevet 5. juni #31 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ville bare høre hva deres tanker er om å handle 1 middag på butikken hver dag, eller om dere pleier handle inn mat for 1-2 uker? Hva er deres mening om hva som er billigst? Har blitt lært opp selv til å handle inn mat for hvertfall 1 uke, men så har jeg begynt å tenke på, hvertfall middag da, har det noe å si om jeg handler (mest sannsynlig) den samme middagen som jeg ville gjort hver dag? (Har ikke bil så bruker sykkel/buss, er ikke alltid man får med seg mat for 1 uke da, når man skal handle frokost og brødmat i tillegg.) Anonymkode: 0982b...75d Har en full og rikholdig fryser. Hva vi handler er litt avhengig av tilbud, og hva som er i dato disken. Men en middag hver dag i uka, det er ikke aktuelt. Anonymkode: 1bebe...71b
AnonymBruker Skrevet 5. juni #32 Skrevet 5. juni Storhandel én gang i uken, men har flere turer på butikken hvor jeg bare kjøper småting (snacks). Anonymkode: c0359...b95
AnonymBruker Skrevet 5. juni #33 Skrevet 5. juni Her var det mye "klaging" av hva emne skriver bør og ikke bør gjøre. Tror h*n bare lurte på hva dere ser på hva som er billigst, ikke bli fortalt gjør sånn og gjør sånn, men om du gjør sånn så er det feil. H*n sa ikke noe om at h*n ikke klarer bruke et godt budsjett. For meg som er uforutsigbar og liker å ta matlaging litt på sparket/spontant når det gjelder matveien så kan jeg fort finne på å handle flere dager i uka, fordi jeg plutselig får lyst på noe helt annet enn hva som ligger i fryser/hva som er i kjøleskap. Anonymkode: 0982b...75d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #34 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her var det mye "klaging" av hva emne skriver bør og ikke bør gjøre. Tror h*n bare lurte på hva dere ser på hva som er billigst, ikke bli fortalt gjør sånn og gjør sånn, men om du gjør sånn så er det feil. H*n sa ikke noe om at h*n ikke klarer bruke et godt budsjett. For meg som er uforutsigbar og liker å ta matlaging litt på sparket/spontant når det gjelder matveien så kan jeg fort finne på å handle flere dager i uka, fordi jeg plutselig får lyst på noe helt annet enn hva som ligger i fryser/hva som er i kjøleskap. Anonymkode: 0982b...75d Jeg skrev da i likhet med andre at jeg gjorde det slik på grunn av "tid og penger". Dopapir, tannkrem, vaskemidler, tørrvarer; handles normalt bare 1-2 ganger i året, helst når jeg kan kombinere gode salg med ekstra kick-back løsninger. Fisk og kjøtt - handles stort sett i sesong. Eller jeg sper på med fiske-tirsdag hos meny. Grønnsaker - må kjøpes ferskt, men holder likevel å handle inn hver 1-2 uke. Ofte følger jeg også det som er på 30% på Æ, og planlegger mat uka deretter etter det. Tror jeg ligger på 20-50% besparelser på alt jeg handler på dagligvare. Så sjeldne turer er detfinitivt billigst om man evner å pnalegge. Anonymkode: 881a9...947
AnonymBruker Skrevet 5. juni #35 Skrevet 5. juni Vi handler hver mandag for hele uken. Så drar vi innom fredag for å kjøpe mat og snacks til helga. Ville neppe blitt så mye dyrere å handle hver dag da vi sjelden impulshandler, men aldri i livet om jeg gidder å bruke en halvtime xtra hver ettermiddag på å dra i butikken etter jobb. For det er gjerne så mye xtra tid det tar om man regner all xtra tiden det tar å kjøre til butikken, parkere, gå inn, handle, måtte slå av en prat med perifere bekjente man treffer på, stå i evt kø, betale, pakke varene, komme seg ut i bilen, kjøre hjem, pakke ut varene. Da er det bedre ressurs-utnytting å bruke en liten time hver mandag kveld, så er resten av uka ledig til andre ting. Tror rett og slett mange ville blitt overrasket om de brukte stoppeklokka mellom jobb og hjem, og sammenlignet med hva stoppeklokka viste om de skulle kjørt innom butikken hver dag 😉 Anonymkode: 7c22c...6a5
AnonymBruker Skrevet 5. juni #36 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Handler gjerne for flere mnd av gangen.Det blir billigst og gir forutsigbarhet. Anonymkode: 944df...946 Tull. Det er bare å ikke på impuls plukke med seg mer enn man skulle ha. Anonymkode: 67858...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #37 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg skrev da i likhet med andre at jeg gjorde det slik på grunn av "tid og penger". Dopapir, tannkrem, vaskemidler, tørrvarer; handles normalt bare 1-2 ganger i året, helst når jeg kan kombinere gode salg med ekstra kick-back løsninger. Fisk og kjøtt - handles stort sett i sesong. Eller jeg sper på med fiske-tirsdag hos meny. Grønnsaker - må kjøpes ferskt, men holder likevel å handle inn hver 1-2 uke. Ofte følger jeg også det som er på 30% på Æ, og planlegger mat uka deretter etter det. Tror jeg ligger på 20-50% besparelser på alt jeg handler på dagligvare. Så sjeldne turer er detfinitivt billigst om man evner å pnalegge. Anonymkode: 881a9...947 Det er jo ikke billigere. Ting kostet akkurat det samme enten en kjøper alt en gang i året eller det en trenger hver dag. En får ikke rabatt i butikken dess sjeldnere de ser deg. Ting kostet akkurat det samme for akkurat de samme varene så nei du sparer ingenting og som nevnt tidligere vi som handler hver dag har også gode soaremuligheter ved rabaterte varer f.eks i kjøledisken så det går opp i opp. Anonymkode: ae67c...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #38 Skrevet 8. juni Selvsagt er det ikke dyrere å kjøpe det du skal ha til middag hver dag,enn å kjøpe alle middagene på en gang,hvis du kjøper akkurat det samme. Det er vel om det havner noe ekstra i kurven hver gang som gjør at det da blir dyrere med flere turer i butikken. Jeg handler ofte,syns jeg har mer oversikt over hva jeg har da,og slipper å kaste ting som gikk ut på dato fordi jeg glemte at jeg hadde det... Jeg kan planlegge for noen dager,men det blir gjerne forandringer... Andre planlegger og handler for en mnd av gangen og følger lista til punkt og prikke. Man må nesten finne ut hva som passer en selv,ha et system som passer din husholdning. Selv passerer jeg mange butikker på vei hjem fra jobb,så er ikke noe problem å stikke innom ofte. Anonymkode: c0fbc...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #39 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 20.08): Det er jo ikke billigere. Ting kostet akkurat det samme enten en kjøper alt en gang i året eller det en trenger hver dag. En får ikke rabatt i butikken dess sjeldnere de ser deg. Ting kostet akkurat det samme for akkurat de samme varene så nei du sparer ingenting og som nevnt tidligere vi som handler hver dag har også gode soaremuligheter ved rabaterte varer f.eks i kjøledisken så det går opp i opp. Anonymkode: ae67c...c4e Selvfølgelig blir det mye billigere. Alt jeg eier av dopapir, tørrvarer, vaskemidler, er kjøpt på minst 50%, da jeg handler bulk på salg. Grillribben i fryseren for sommeren er ribbe kjøpt på salg i januar - til 80%. Ørreten vi skal ha i dag kjøpte jeg et større parti av tidligere i år, så den plukker jeg bare ut av fryseren om litt. Alt dette ville blitt mye dyrere om jeg skulle dratt på butikken og kjøpt det hver dag. Anonymkode: 881a9...947
jegerrinne Skrevet 8. juni #40 Skrevet 8. juni Her hadde det blitt dyrt. Ut å kjøre 22km en vei bare for middagsmat. Og så fyllee vi opp fryseren hver høst, så har egentlig alt der. Kun tilbehør til kjøtt og fisk vi trenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå