Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare høre hva deres tanker er om å handle 1 middag på butikken hver dag, eller om dere pleier handle inn mat for 1-2 uker?

Hva er deres mening om hva som er billigst?

Har blitt lært opp selv til å handle inn mat for hvertfall 1 uke, men så har jeg begynt å tenke på, hvertfall middag da, har det noe å si om jeg handler (mest sannsynlig) den samme middagen som jeg ville gjort hver dag? 

(Har ikke bil så bruker sykkel/buss, er ikke alltid man får med seg mat for 1 uke da, når man skal handle frokost og brødmat i tillegg.)

Anonymkode: 0982b...75d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler inn hver dag, kanskje tar med for to dager innimellom.

De gangene jeg planlegger og handler for en uke av gangen er det alltid noe som skjer og jeg sitter igjen med mye jeg ikke rekker å bruke før det blir dårlig.

Er uansett alltid noe jeg glemmer så ender med flere turer innom butikken i uka uansett.

Anonymkode: 897cd...a34

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Handler gjerne for flere mnd av gangen.Det blir billigst og gir forutsigbarhet.

Anonymkode: 944df...946

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi handler hver dag, men forskjellige råvarer. Vi er en familie på 4 uten bil, og derfor blir det nødvendig. Tar det som trening! Blir ikke dyrere, heller billigere, fordi vi handler gjerne etter tilbud.

Anonymkode: f4e6e...d6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestiller som regel på nett hver uke, men av og til kan det gå 14 dager i mellom.   Er kanskje innom en matbutikk en til to ganger i måneden, og da kommer jeg alltid ut med mer enn jeg hadde tenkt. Det er også alt for lett å falle for usunne fristelser når jeg er der.

Sparer både penger og kalorier på å handle sjeldent. 

Anonymkode: cd73f...861

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er billigst kommer helt an på hvordan du er på planleggingen, og om du holder deg til å handle det du har behov for. 

Jeg handler 2-5 dager i uka. 
Planlegger sjeldent hva jeg skal ha til middag før dagen før eller samme dag, og stopper innom å handler ved behov. 

Jeg planlegger måltider først og fremst basert på hva jeg allerede har i skapene. 
F.eks lagde jeg middag i går. Jeg vet at jeg da åpnet 3-4 ingredienser som ikke ble brukt opp. Da planlegger jeg en middag basert på de ingrediensene i dag. Må stoppe innom å kjøpe løk og kål. Drar innom butikken og handler løk og kål, og svært sjeldent noe mer med mindre det er noe på datotilbud som jeg kan bruke i morgen eller fryse ned. 
For meg funker denne varianten av planlegging/handling. Jeg kaster svært lite mat, spiser variert, og klarer fint gå på butikken å kun handle det jeg har planlagt. Bruker 2500-3000 kr på mat pr måned, en voksen, trener mye og spiser mye godteri :fnise:

Men hvis man alltid plukker med seg litt ekstra, og ting man egentlig ikke trenger, så blir det dyrt handle ofte. 

Anonymkode: 6d565...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Tror handling hver dag fører med seg mye unødige småting. Og så ser jeg ikke helt hvorfor man gidder å bruke tid på butikken daglig. Jeg storhandler som regel en gang i uka eller så

Anonymkode: a4ae1...caa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke at noen gidder å bruke tid på å dra i butikken hver dag. Det må bli dyrt etterhvert, er jo så lett å plukke med seg småting også. 

Vi lager en ukemeny som er tilpasset det vi skal gjøre kommende uke og kjøper alt vi trenger på en gang - enten fysisk i butikk eller via Oda. Går alltid gjennom hva vi har fra før før vi skriver ferdig handlelisten. 

Anonymkode: 8cca4...33b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror handling hver dag fører med seg mye unødige småting. Og så ser jeg ikke helt hvorfor man gidder å bruke tid på butikken daglig. Jeg storhandler som regel en gang i uka eller så

Anonymkode: a4ae1...caa

Jeg handler hver dag, men kjøper aldri noe jeg ikke trenger eller har planlagt. Men mindre det er svært gode tilbud. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke den forutsigbarheten når det gjelder middag. Kanskje på lørdag at jeg tenker det hadde vært godt med fiskekaker på tirsdag, men så kommer tirsdag og smaksløkene har lyst på noe helt annet og jeg er ikke den som tvinger i meg mat bare for at planen sier at jeg skal ha det. Jeg må ha fleksible løsninger så for meg er det billigst å handle hver dag på den måten kaster jeg mindre, det tar like lang tid å plukke med seg 2-3 ting hver dag som det tar å ukehandle oh bruke laaaang tid i butikken en dag i uken så det har ingen innvirkning.

Tar jo selvfølgelig ikke meg hele butikken av unødvendig handling selv om, rar tanke at å handle ofte fremfor sjeldent fører med seg unødvendig matvarer hjem.

Anonymkode: ae67c...c4e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Matbutikker er det kjedeligste jeg vet om 🙂. Så jeg orker ikke å måtte dit ofte. Stjeler masse tid. Pluss at jeg er en sånn som ofte tar med meg mer enn det står på handlelista. Vi ukeshandler, men det blir gjerne en liten ekstratur i uka. Hvis vi hadde hatt ODA her, så hadde jeg ikke kastet bort et sekund i en matbutikk 🙂. Jeg må kjøre fem min for å komme til butikk. Hadde kanskje handlet oftere om det lå butikk rett over veien.

Anonymkode: 52d1a...6a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du handler akkurat de samme tingene, spiller det ingen rolle om du handler hver dag eller en dag i uken (om du ikke tenker på drivstoff og bompenger og sånt, men bare på kassalappen). 

Noen sliter med impulskjøp hver gang de er på butikken, og da kan det lønne seg å handle sjeldnere. Mens om man handler for sjelden, risikerer man at ferskvarer blir dårlige, og at planer endrer seg så du ikke får brukt det du tenkte. 

Foreldrene mine handler hver dag. De liker ikke å planlegge, liker å ha det de føler for akkurat den dagen, og de har god tid til det. 

Vi har en storhandel i uken, og en "påfyllingsdag" med ferskvarer. Det funker for oss. 

Vi holder oss til handlelisten, og det er uhyre sjelden vi gjør impulskjøp, så da er det litt ett fett hvor ofte vi handler. 

Anonymkode: 788e8...d5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

.. vel jeg handlet stort sett en gang i uken da jeg hadde bil tilgjengelig..

nå handler jeg annen hver dag ca av og til hver dag. Der er stress å storhandle når det tar ca 10 min å bære alt fra butikken. 

Anonymkode: 8459e...eef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler stort sett 1 gang i uka, men det kan gå 10-14 dager mellom også.  Men da må jeg evt fylle på med litt grønt, frukt og meieriprodukter.

Jeg kjøper inn fisk, kjøtt og kylling om det er tomt i fryseren. Så lager jeg middager ut i fra hva jeg har tilgjengelig i kjøl, frys og skap, har aldri noen middagsplaner som at mandag skal jeg ha fisk, tirsdag skal jeg ha pannekaker osv. 

Anonymkode: 8d7b5...87c

Skrevet

Har ukeshandlet i årevis og kommer til å fortsette med det 😊

Skrevet

Mange mener at ukes-/storhandling er billigst, men jeg er litt uenig.

Om man holder seg til handlelista, så kjøper man jo ikke mer enn man trenger. Samtidig kan man få med seg datovarer til 40, 50 eller 70%, og sparer endel på det. Jeg pleier alltid å kikke etter det, og mye kan fryses ned. Der kan man gå glipp av mye om man bare handler én gang i uka.

Ved storhandling kan man jo også risikere å kjøpe ting man ikke trenger, som man trodde da man kjøpte det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Måneder? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette! Har prøvd mye annet men dette er det billigste. 

Anonymkode: fe36e...985

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hanne67 skrev (1 minutt siden):

Mange mener at ukes-/storhandling er billigst, men jeg er litt uenig.

Om man holder seg til handlelista, så kjøper man jo ikke mer enn man trenger. Samtidig kan man få med seg datovarer til 40, 50 eller 70%, og sparer endel på det. Jeg pleier alltid å kikke etter det, og mye kan fryses ned. Der kan man gå glipp av mye om man bare handler én gang i uka.

Ved storhandling kan man jo også risikere å kjøpe ting man ikke trenger, som man trodde da man kjøpte det.

Ikke om man har en plan og kjøper holdbare ting. Man bruker såklart det man har kjøpt. 

Anonymkode: fe36e...985

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler for en uke fordi jeg bor et stykke fra butikken, og fordi jeg hater å handle. Jeg kjører bil, men om jeg hadde tatt bussen hadde jeg tatt med meg en trillebag, da får du med deg mye.

Anonymkode: ce232...299

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...