fire24 Skrevet 5. juni #1 Skrevet 5. juni https://www.nrk.no/stor-oslo/ruter-har-stoppet-utleie-av-elsparkesykler-etter-at-12-aring-havnet-pa-sykehus-1.17442573 Jeg tenker når foreldrene legger inn sitt eget betalingskort på en app på sitt barns mobil, så er det jo ganske selvsagt at appen antar at det er eieren av kortet som bruker appen. Altså skulle man ikke trenge en egen alderssjekk på toppen av dette. Og hvis banken blir gjort oppmerksom på dette så ville jeg anta at de tar kontakt med forelderen og gjør de oppmerksom på at de har brutt avtalen de har med banken der det står tydelig at kortholder ikke skal dele informasjon (kortnummer og kode) med andre. Det har de jo gjort ved å legge sitt eget kort inn på barnets telefon. Jeg tenker bare: MAKAN til ansvarsfraskrivelse! Hva tenker du? 15 4
markpe Skrevet 5. juni #2 Skrevet 5. juni Jeg reagerer på at faren har fått Ruter til å stoppe noe som er praktisk for svært mange, mens han selv la inn kortet på sønnens mobil "fordi det var mest praktisk sånn". 19 1 6
Hulderen Skrevet 5. juni #3 Skrevet 5. juni Jeg reagerte som deg. Når en voksen legger inn sitt kort på appen til barnet sitt, så kan de ikke klage over at aldersgrensen ble brutt. At de ikke sjekker hva som er tilgjengelig på appen, kan de ikke klandre Ruter for. 30 1
fire24 Skrevet 5. juni Forfatter #4 Skrevet 5. juni markpe skrev (5 minutter siden): Jeg reagerer på at faren har fått Ruter til å stoppe noe som er praktisk for svært mange, mens han selv la inn kortet på sønnens mobil "fordi det var mest praktisk sånn". Ja, sant? Skal vi måtte idiotsikre absolutt alt? Jeg håper ruter snur avgjørelsen om ekstra innlogging. Og at gutten har hørt om kompiser som har gjort det samme betyr jo at det er flere foreldre som har lagt inn kortet sitt på barnas app 🤯 10
Laraa Skrevet 5. juni #5 Skrevet 5. juni (endret) For min del kan man gjerne forby makkverket i sin helhet. Jeg har blitt påkjørt av jævelskapet sa jeg sto på bussholdeplass og to barn / nesten ungdom kjørte på meg på fortauet i full fart. Det var utrolig vondt! Dessuten sperrer de fortauet når de blir slengt fra seg absolutt overalt. Jeg misliker disse rosa/grønne. Ikke er de miljøvennlig heller. Mange blir av en eller annen grunn kastet i sjøen, elver og bekker. Burde aldri blitt tillatt i utgangspunktet Endret 6. juni av Laraa 29 16
I Grosny Skrevet 5. juni #6 Skrevet 5. juni Problemet er at gutten kjørte El-sparkesykkel uten å ha lært hvordan man bremser. Alderen var ikke problemet. Men hvem har ansvaret? Alle barn vil jo prøve ut ting uavhengig av om de har fått opplæring hjemme. Foreldrene hadde ikke forutsett at han ville prøve el-sparkesykkel, og jeg kunne iallfall ikke forutsett at det var vanskelig å lære å bremse siden jeg aldri har kjørt elsparkesykkel selv. Det med bankkortutlån er også en problematikk. Jeg skylder ikke på Ruter i denne saken. 4
Hulderen Skrevet 5. juni #7 Skrevet 5. juni Laraa skrev (2 minutter siden): For min del kan man gjerne forby makkverk i sin helhet. Jeg har blitt påkjørt av jævelskapet sa jeg sto på bussholdeplass og to barn / nesten ungdom kjørte på meg på fortauet i full fart. Det var utrolig vondt! Dessuten sperrer de fortauet når de blir slengt fra seg absolutt overalt. Jeg misliker disse rosa/grønne. Ikke er miljøvennlig heller. Mange blir av en eller annen grunn kastet i sjøen, elver og bekker. Burde aldri blitt tillatt i utgangspunktet Jeg er helt enig i at elsparkesykler aldri skulle vært tillatt. Men det er en annen diskusjon. Problemet her er en far som skylder på alle andre når han selv har gjort noe ulovlig. I stedet for å klandre seg selv. 19 8
Granitta Skrevet 5. juni #8 Skrevet 5. juni (endret) Far stikker huet i sanden. Endret pga skrivefeil. Endret 5. juni av Granitta 3
I Grosny Skrevet 5. juni #9 Skrevet 5. juni (endret) Hulderen skrev (9 minutter siden): Jeg er helt enig i at elsparkesykler aldri skulle vært tillatt. Men det er en annen diskusjon. Problemet her er en far som skylder på alle andre når han selv har gjort noe ulovlig. I stedet for å klandre seg selv. Egentlig burde far ha forutsett at gutten ønsket å kjøre el-sparkesykkel, og sørget for at gutten lærte å bremse. Jeg tror alle foreldre bør ta dette inn over seg. I all kjøring er det å lære å bremse den første ferdigheten som må læres, eller den andre (etter å ha lært å holde balansen på tohjulsykkel). Når nabobarna kjører el-sparkesykkel så vil egne barn med stor sannsynlighet ønske å gjøre det samme. Det kan tenkes at brems virker forskjellig på forskjellige modeller og barna må instrueres om å finne ut av dette før de kommer opp i fart. Endret 5. juni av I Grosny
Virrevirrevapp Skrevet 5. juni #10 Skrevet 5. juni Det er generelt litt som at det ikke er tenkt gjennom hvordan voksne skal få betalt for tjenester som barn bruker. Det kunne feks vært lagde en egen Ruter Barn-app. 7 3
fire24 Skrevet 5. juni Forfatter #11 Skrevet 5. juni Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden): Det er generelt litt som at det ikke er tenkt gjennom hvordan voksne skal få betalt for tjenester som barn bruker. Det kunne feks vært lagde en egen Ruter Barn-app. Man kan betale med vipps. Da trenger man ikke å legge inn kortet sitt. Men det er jo akk så upraktisk når man må godkjenne kjøp av månedskort hver måned.... 4
Virrevirrevapp Skrevet 5. juni #12 Skrevet 5. juni fire24 skrev (28 minutter siden): Man kan betale med vipps. Da trenger man ikke å legge inn kortet sitt. Men det er jo akk så upraktisk når man må godkjenne kjøp av månedskort hver måned.... Ja, det er ganske upraktisk som én av mange ting foreldre skal sørge for å få betalt. Det var lettere før, da kunne man gi kontanter og si, kjøp deg kort selv. 2 1
fire24 Skrevet 5. juni Forfatter #13 Skrevet 5. juni Virrevirrevapp skrev (7 minutter siden): Ja, det er ganske upraktisk som én av mange ting foreldre skal sørge for å få betalt. Det var lettere før, da kunne man gi kontanter og si, kjøp deg kort selv. På ruter sine sider så står det at du kan kjøpe fysiske kort. Da kan vel barnet ditt kjøpe kort selv, til og med med kontanter hvis du ønsker det. 1
Virrevirrevapp Skrevet 5. juni #14 Skrevet 5. juni fire24 skrev (1 minutt siden): På ruter sine sider så står det at du kan kjøpe fysiske kort. Da kan vel barnet ditt kjøpe kort selv, til og med med kontanter hvis du ønsker det. Det finnes noen muligheter. Men det er rart at det ikke lages flere digitale alternativer beregnet på barn som skal ga noen (men ikke alle) av de samme mulighetene som voksnes bruk. Teknologien finnes jo. 1
Vibelator Skrevet 5. juni #15 Skrevet 5. juni Laraa skrev (1 time siden): For min del kan man gjerne forby makkverk i sin helhet. Jeg har blitt påkjørt av jævelskapet sa jeg sto på bussholdeplass og to barn / nesten ungdom kjørte på meg på fortauet i full fart. Det var utrolig vondt! Dessuten sperrer de fortauet når de blir slengt fra seg absolutt overalt. Jeg misliker disse rosa/grønne. Ikke er miljøvennlig heller. Mange blir av en eller annen grunn kastet i sjøen, elver og bekker. Burde aldri blitt tillatt i utgangspunktet Helt enig.Moped er 16 år og opplæring mens "mindre elektriske moped" kan unger kjøre.Syk verden 7 3
våren14 Skrevet 5. juni #16 Skrevet 5. juni Her er jeg helt enig med far. Dette er en enorm glipp fra Ruter. Slik jeg leser saken har jo ikke noen omgått grensen med vilje. Jeg vil tro det er HELT normalt at foreldre legger inn sitt bankkort for trekk av barnas månedskort. Hadde jeg også gjort uten å tenke mer over den saken. Man kan jo ikke legge opp til at alder på bruker = alder på den som eier bankkortet. Jeg har mannens bankkort i VY-appen, vi betaler alt av reiser felles. Det betyr ikke at jeg har identifisert meg som han. Ville jeg i alle fall tenkt med mindre noen TYDELIG opplyste om noe annet. De må selvsagt ha verifisert alder på bruker av appen, ikke gå etter info om kortinnehaver. Sjelden jeg hører noe så dumt planlagt egentlig. Og derfor er dette en kjempeglipp. Bra det ikke gikk verre med gutten. Han burde få gratis månedskort i et år av Ruter for å ha gjort dem oppmerksomme på denne enorme sikkerhetsbristen før noen faktisk omkommer. Tydelig også et "rykte på gata" blant de yngre at de kan leie med Ruterappen med foreldrenes bankort. Livsfarlig. Sitat Men det er rart at det ikke lages flere digitale alternativer beregnet på barn som skal ga noen (men ikke alle) av de samme mulighetene som voksnes bruk. Teknologien finnes jo. Så enig. Dette er enkel programmering. Og nå kan barn ha Vipps fra de er 7 år om de får et telefonnummer, så det bør være fullt mulig å legge opp til aldersverifikasjon. Så finnes det selvsagt alltid måter man helt bevisst omgår ting på, men det er noe helt annet enn at det skjer såpass uplanlagt og ubevisst som i dette tilfellet. Også lett å tenke at så lenge det funker uten problem så må det vel være lov. Man bør måtte trikse endel for bevisst å omgå reglene - og da er man over på eget ansvar. Selv mener jeg el-sparkesykler er noe at det mest tullete som er oppfunnet. Man kan tråkke vanlig sykkel eller faktisk bruke beina. Det har vi bare godt av. Mine bare får aldri el-sparkesykkel. De kan kjøpe selv når de er over 18 så lenge de selv har jobb og spart penger til det. Da kan jeg ikke nekte det. Men jeg kan nekte at den lades i mitt hus eller parkeres på min tomt om jeg skulle ha behov for å komplisere ting frem til de flytter ut. 4
Hololo Skrevet 5. juni #17 Skrevet 5. juni Nok et tilfelle der folk løper og sutre til avisene for det at de ikke tar ansvar selv. Her finnes det mange tiltak foreldrene kan gjør, men i stede har de valgt den lette løsningen med å legge igjen bankkortet på sønnens mobil. Jeg mener det er foreldrenes ansvar å sette seg inn i hva de gir barna tilgang til digitalt, og ikke resten av verden sitt ansvar og idiotsikre absolutt alt. 7 7
Druid Skrevet 6. juni #19 Skrevet 6. juni Virrevirrevapp skrev (21 timer siden): Ja, det er ganske upraktisk som én av mange ting foreldre skal sørge for å få betalt. Det var lettere før, da kunne man gi kontanter og si, kjøp deg kort selv. Det var nå ikke egentlig enklere. Du måtte fortsatt gi kontanter, og det betydde at du måtte være i riktig del av måneden der du hadde pengene tilgjengelig, og ungen måtte gjøre det fysiske kjøpet. Vippskjøpet kan gjøres i en engangs handling. Vibelator skrev (21 timer siden): Helt enig.Moped er 16 år og opplæring mens "mindre elektriske moped" kan unger kjøre.Syk verden Moped er tvunget ut i ett trafikkbildet der den ikke fungerer. Det er syklister som kan bli hindret av moped. El-sparkesykkel er et mye mer funksjonelt kjøretøy enn moped, og problemet i denne saken her, er foreldres naivitet. Det syke er at moped er fartsbegrenset til en fartsgrense som ikke eksisterer : Moped er designet for en trafikkflyt som ikke eksisterer. Det sagt har vi veimyndigheter som ikke forstår hva trafikk er for noe, så det er ikke ett problem som kun handler om Moped. våren14 skrev (20 timer siden): Jeg har mannens bankkort i VY-appen, vi betaler alt av reiser felles. Det betyr ikke at jeg har identifisert meg som han. Ville jeg i alle fall tenkt med mindre noen TYDELIG opplyste om noe annet. Du HAR identifisert deg som han. HAN er 100% opplyst om dette, når han fikk kortet. Kortet er 100% privat og skal ikke deles med NOEN. Det er derfor man får flere kort til felleskontoer: hver bruker, et kort. Dette har blitt mye mye viktigere med GDPR. våren14 skrev (20 timer siden): Selv mener jeg el-sparkesykler er noe at det mest tullete som er oppfunnet. Man kan tråkke vanlig sykkel eller faktisk bruke beina. Selv mener jeg at el-sparkesykler er det mest geniale kjøretøyet som er oppfunnet, spesielt korttidsleie, fordi det løser såpass mange av mine logistikk utfordringer. Sykkel og bein er ikke gode erstatninger. El-sparkesykkel typisk erstatter buss og taxi for meg. 3
Virrevirrevapp Skrevet 6. juni #20 Skrevet 6. juni Druid skrev (3 timer siden): Det var nå ikke egentlig enklere. Du måtte fortsatt gi kontanter, og det betydde at du måtte være i riktig del av måneden der du hadde pengene tilgjengelig, og ungen måtte gjøre det fysiske kjøpet. I gamle dager kunne man faktisk gi unger kontanter tidligere enn bare rett før de kunne brukes. Mens nå må foreldre ha oversikt over alt av datoer for barna, eller risikere å rote seg inn i ting som denne faren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå