Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med samboer i rundt 2 år nå. Da vi ble kjærester husker jeg jeg synes det var deilig at han var så rolig og stabil. Vi kunne sitte og prate i timesvis, og jeg følte meg alltid trygg med ham. Vi lo masse sammen.

Den siste tiden har jeg følt meg veldig rådvill angående forholdet. For min del har det skjedd en del det siste halvåret-året.. Anstrengt forhold med en forelder, potensiell sykdom hos den andre forelderen, stor omstillingsprosess på jobb/endring av stillingsforhold som har følt til mye mentalt stress og vurdering ang hva som er riktig for meg, samt dødsfall i nær familie.

Selv har han litt han behøver å finne ut angående egen utdanning/arbeidssituasjon.

Jeg føler på mange måter at vi lever to parallelle liv. Han eksisterer litt i sin egen verden, og glemmer mye rundt. Han spør meg sjeldent om ting - f.eks hvordan det går med arbeidssituasjonen, hvordan jeg har det etter dødsfallet, hvordan ting går i relasjon til min forelder, hvordan det går med min andre forelder.

Jeg opplever ikke egentlig at han ikke bryr seg om disse tingene, men at han rett og slett glemmer dem. Eksempelvis kan jeg si at jeg skal på intervju (jobb) om tre dager, også spør han ingenting i etterkant om hvordan det gikk etc.

Hvis han husker å spørre, og jeg forteller, kan han ofte svare ting som «så bra da» eller «oi, det var kjipt». Men han har sjeldent noen oppfølgingsspørsmål som gjør at det blir en samtale ut av det.

En annen ting jeg har begynt å føle mye på er hans holdning om at «ting ikke trenger å stresses med». Ting jeg vil si er i nær fremtid, er for han langt fremme (f.eks sommerferie om en måned, planlegging av huskjøp om 6 mnd) - og derfor trenger ikke tas stilling til nå.

Jeg føler meg alene om å ta opp større ting i forholdet (som f.eks flytting til mer egnet bolig, potensielt barn om en stund, ferie som krever litt planlegging). Han prater om det der og da, sier seg enig, men tar aldri opp temaet igjen. Gjør ikke research på bolig. Eller ferie. Eller annet.

Hvis noe skal skje er det opp til meg.

Jeg opplever han lever litt uanfektet i sin egen lille boble. Han prater ikke om sine arbeidsutfordringrr heller, og når jeg spør han om det kan han ofte si «jeg har ikke tenkt så mye på det» etc. Som bekymrer meg - men gjør også at jeg føler han ikke er så investert i å ordne en bedre fremtid for oss.

Hjemme har vi det hyggelig. Han er snill og kjærlig, vil gjerne sitte inntil i sofaen, vi spiser middag i lag og tuller og tøyser. Men jeg føler at hans passivitet gjør at ting står på stedet hvil, og at alt er opp til meg. Og at jeg mangler støtte i livets utfordringer.

Som konsekvens prater jeg ikke noe særlig om disse tingene lenger, og jeg tror ikke han har merket det heller. 

Hvordan kan man få partner mer engasjert? (I livet generelt? Ta ansvar?). Han tar ansvar på en del andre plan i sitt privatliv, slik at jeg vet at han evner det.

Jeg tror på ingen måte han gjør noe for å være slem eller ansvarsfraskrivende.

Føler meg veldig vanskelig som sitter og tenker på dette dag inn og dag ut, og lurer på om dette er det rette. Jeg har tatt opp ting flere ganger rundt dette, så det er ikke som han er uinformert om en del av dette.

Anonymkode: 4a5b5...faf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du må snakke med han om dette, spør du om hans liv? Så fall kan du jo si rett ut: det ville vært hyggelig om du spurte litt tilbake også, ikke kun svarte på spm mine?

Anonymkode: 3380b...379

Skrevet

Dette er kommunikasjons utfordringer. Det er mulig å få gjort noe med. Fra din side: formuler hva du føler og så hva du trenger at han gjør helt konkret.

Tvil er helt naturlig selv i lange, etablerte forhold.

AnonymBruker
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (1 time siden):

Dette er kommunikasjons utfordringer. Det er mulig å få gjort noe med. Fra din side: formuler hva du føler og så hva du trenger at han gjør helt konkret.

Tvil er helt naturlig selv i lange, etablerte forhold.

Vi har pratet om mange av disse tingene, og jeg gir konkrete tilbakemeldinger. I øyeblikket oppfatter jeg at vi er på nett, og ting virker bra. Han uttrykker at han forstår meg, og ønsker at ting skal være annerledes. 

Utfordringen er at ting blir værende der. Et eksempel kan være, for å nevne en bagatell, at han er lite involvert i (f.eks) ferieplanlegging, og at jeg ønsker at begge skal ta initiativ til det. Han sier han forstår at det er lite gøy for meg og være den som må få alt til å skje, og at det er slitsomt for meg å måtte gjøre all planleggingen. Han sier at han også ønsker å reise på ferie, og forstår at han også må være mer involvert.

Så går ukene, og jeg hører ikke mer om dette. Det er en måned til ferien. Jeg har forsøkt å ikke snakke mer om det for å se om det kommer av seg selv, noe det ikke gjør.

Jeg opplever ikke at han aktivt unngår temaet og venter på at jeg skal gjøre noe. Det er bare det at ting går inn det ene øret, og ut det andre virker det som. Når hverdagen gjenopprettes med den vanlige tralten er det som temaet aldri har blitt pratet om. Eller at han vet det på en eller annen måte, men ferien er så «langt unna» (noe den ikke er).

Jeg er enig i at tvil er noe som er naturlig å møte på i langvarige forhold. Jeg tror utfordringen for meg er at det har vært ganske mye i det siste, og jeg føler han vimser rundt og tenker at alt er bra så lenge vi kan spise taco foran TVn. Samtidig som jeg går og bærer på mine bekymringer, planleggingsansvar, og et ansvar for hus og hjem (føles det ut som).

Anonymkode: 4a5b5...faf

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...