markpe Skrevet 5. juni #1 Skrevet 5. juni Hvis din bestefar ble tvangsflyttet fra et området. Har du, som aldri har vært der, arvet hans rett til området? Og hvor langt bakover går eventuelt den retten? Vil tipp-tipp-tipp-older barnet til denne mannen som ble tvangsflyttet ha retten i behold? Hvor trekker man grensen? Hva med etterkommere av et folk som ble fordrevet for 2000 år siden? Den retten til å returnere og ta tilbake land som forfedre ble fordrevet fra, ligger til grunn for mange konflikter rundt om i verden. Så dette er det viktig å få klarhet i. 3
Duraton Skrevet 5. juni #2 Skrevet 5. juni Har man rett på kongeriket Norge hvis man er en etterlevende slektning av Harald Hårfagre? 5
Motstrømmen Skrevet 5. juni #3 Skrevet 5. juni (endret) Jeg tenker som så, så lenge du kan dokumentere faktiske hendelser og har bilder, dokumenter, på at dette ble stjålet fra deg ved fordrivelse/krig , så har man krav på oppreisning. Om ikke hjemmet tilbake, så rett til å bo i samme område. Nei, å gå tilbake forbi faktuell og dokumentert fakta er jo som synse seg til lands sted som ikke er ditt. Jeg kan ikke kreve landstedet til mine tippoldeforeldre på en øy uten for Stavanger å si at siden min slekt startet å bygge denne øyen opp at jeg skal ha særbehandling og forkjøps rett. Slik som Syrere som nå vender tilbake, kan kreve oppreisning av eventuelt nytt styre. Dette er noe de må ta høyde for når folk returnere etter fordrivelse. Etter Ukraina krigen tar slutt, vil dette også komme opp som et spørsmål om oppreisning/ erstatning. Det skulle bare mangle i Israel, rett av retur er menneske rettighet som de nekter palestineren de fordrev i 1948 og siden. Israel på sin side har ikke rett på kreve av fabler og ikke verifiserbar linjær tilknyttning til land eller område. De kan ikke si min oldefar bodde der! Ei heller min DNA arve linje sier jeg kommer 1% i fra dette området ett eller annet sted holder mål for å kreve noe rett til land. Endret 5. juni av Motstrømmen 2
Bacteria Skrevet 5. juni #4 Skrevet 5. juni Motstrømmen skrev (1 time siden): Jeg tenker som så, så lenge du kan dokumentere faktiske hendelser og har bilder, dokumenter, på at dette ble stjålet fra deg ved fordrivelse/krig , så har man krav på oppreisning. Om ikke hjemmet tilbake, så rett til å bo i samme område. Nei, å gå tilbake forbi faktuell og dokumentert fakta er jo som synse seg til lands sted som ikke er ditt. Jeg kan ikke kreve landstedet til mine tippoldeforeldre på en øy uten for Stavanger å si at siden min slekt startet å bygge denne øyen opp at jeg skal ha særbehandling og forkjøps rett. Slik som Syrere som nå vender tilbake, kan kreve oppreisning av eventuelt nytt styre. Dette er noe de må ta høyde for når folk returnere etter fordrivelse. Etter Ukraina krigen tar slutt, vil dette også komme opp som et spørsmål om oppreisning/ erstatning. Det skulle bare mangle i Israel, rett av retur er menneske rettighet som de nekter palestineren de fordrev i 1948 og siden. Israel på sin side har ikke rett på kreve av fabler og ikke verifiserbar linjær tilknyttning til land eller område. De kan ikke si min oldefar bodde der! Ei heller min DNA arve linje sier jeg kommer 1% i fra dette området ett eller annet sted holder mål for å kreve noe rett til land. Når det gjelder palestinere, er det slik at et ganske stort antall dro frivillig da det brøt ut krig mellom Israel og nabolandene. De ble oppfordret av arabiske ledere til å flykte. Betviler ikke at det også forekom ren fordrivelse, men at folk flyttet på seg frivillig er også et moment vi må ta med. 5
Motstrømmen Skrevet 5. juni #5 Skrevet 5. juni Bacteria skrev (1 time siden): Når det gjelder palestinere, er det slik at et ganske stort antall dro frivillig da det brøt ut krig mellom Israel og nabolandene. De ble oppfordret av arabiske ledere til å flykte. Betviler ikke at det også forekom ren fordrivelse, men at folk flyttet på seg frivillig er også et moment vi må ta med. Frivillig kalles ikke redsel for massakre eller trussel mot liv,hjem. 700 000 ble 48 flyktninger i sitt eget land og naboland. De har rett til retur,men det nekter Israel. Fakta er en fin ting. Anbefales å lese noen bøker om Nakba, du kan velge fra Israelske historikere, som Ilan Pappe vel anerkjente The ethnic cleansing of Palestine. Eller journalistikk,Palestine av Joe Sacco , eller være ekstra vågal lese A land with a people: Palestinians and Jews confront Zionisme. 5
NatNat Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Motstrømmen skrev (16 timer siden): Frivillig kalles ikke redsel for massakre eller trussel mot liv,hjem. 700 000 ble 48 flyktninger i sitt eget land og naboland. De har rett til retur,men det nekter Israel. Fakta er en fin ting. Anbefales å lese noen bøker om Nakba, du kan velge fra Israelske historikere, som Ilan Pappe vel anerkjente The ethnic cleansing of Palestine. Eller journalistikk,Palestine av Joe Sacco , eller være ekstra vågal lese A land with a people: Palestinians and Jews confront Zionisme. Det går begge veier : "approximately 900,000 Jews migrated, fled, or were expelled from Muslim-majority countries throughout Africa and Asia, primarily as a consequence of the establishment of the State of Israel." "The Jewish exodus from the Muslim world, in which the combined population of the Jewish communities of the Middle East and North Africa (excluding Israel) was reduced from about 900,000 in 1948 to under 8,000 today," https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_the_Muslim_world https://en.wikipedia.org/wiki/Expulsions_and_exoduses_of_Jews 2 1 7
A new man Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni Duraton skrev (20 timer siden): Har man rett på kongeriket Norge hvis man er en etterlevende slektning av Harald Hårfagre? Nei. Samene gjør krav på det meste. 2
Duraton Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni A new man skrev (4 minutter siden): Nei. Samene gjør krav på det meste. Samene er ikke en urbefolkning, men er en del av Norges urfolk. Så samene var ikke her først. Jegere og sankere var først i nord-norge. Det er en vanlig oppfatning at samene var de første som bosatte seg nord i Norge. Dette er feil, og er heller en kulturell og politisk konstruksjon som ble utviklet på 1900-tallet. 4 4
Motstrømmen Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni NatNat skrev (13 minutter siden): Det går begge veier : "approximately 900,000 Jews migrated, fled, or were expelled from Muslim-majority countries throughout Africa and Asia, primarily as a consequence of the establishment of the State of Israel." "The Jewish exodus from the Muslim world, in which the combined population of the Jewish communities of the Middle East and North Africa (excluding Israel) was reduced from about 900,000 in 1948 to under 8,000 today," https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_the_Muslim_world https://en.wikipedia.org/wiki/Expulsions_and_exoduses_of_Jews Glemmer du å nevne at mye av terroren var skapt av sionoister som trengte å lage påskudd for å rekruttere til love landet Israel? 1 1
NatNat Skrevet 6. juni #10 Skrevet 6. juni Motstrømmen skrev (3 minutter siden): Glemmer du å nevne at mye av terroren var skapt av sionoister som trengte å lage påskudd for å rekruttere til love landet Israel? og hvor har du fått dette fra ?? !! Det finnes en antisemitism i den arabiske verden. Det er ikke noe nytt og det er ekstremt. Og det startet langt før 1948 ! "Harvard University Professor Ruth R. Wisse claims that "anti-Semitism / Zionism has been the cornerstone of pan-Arab politics since the Second World War" and that it is the "strongest actual and potential source of unity" in the Arab world.[35] This is because Jews and Israel function as substitutes for Western values that challenge the hegemony of religious and political power in the Middle East. Antisemitism is also malleable enough that it can unite right-wing and left-wing groups within the Arab world.[citation needed]" "Robert Bernstein, founder of Human Rights Watch, says that antisemitism is "deeply ingrained and institutionalized" in "Arab nations in modern times".[36]" Jeg anbefaler deg og alle å lese HELE sida ! Det er det kvalmeste jeg har lest på lang tid... https://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism_in_the_Arab_world 2 1 6
Bacteria Skrevet 6. juni #11 Skrevet 6. juni NatNat skrev (2 timer siden): og hvor har du fått dette fra ?? !! Det finnes en antisemitism i den arabiske verden. Det er ikke noe nytt og det er ekstremt. Og det startet langt før 1948 ! "Harvard University Professor Ruth R. Wisse claims that "anti-Semitism / Zionism has been the cornerstone of pan-Arab politics since the Second World War" and that it is the "strongest actual and potential source of unity" in the Arab world.[35] This is because Jews and Israel function as substitutes for Western values that challenge the hegemony of religious and political power in the Middle East. Antisemitism is also malleable enough that it can unite right-wing and left-wing groups within the Arab world.[citation needed]" "Robert Bernstein, founder of Human Rights Watch, says that antisemitism is "deeply ingrained and institutionalized" in "Arab nations in modern times".[36]" Jeg anbefaler deg og alle å lese HELE sida ! Det er det kvalmeste jeg har lest på lang tid... https://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism_in_the_Arab_world Det er et avskyelig, grunnleggende jødehat i den muslimske verden. Dette må det være lov å si, uten at noen kommer trekkende med islamofobi. Troll må frem i lyset for å sprekke. Jeg har aldri sett så mange grovt antisemittiske kommentarer på some som etter 7/10. Det er ikke en eller 3, det er et ras. Flesteparten kommer fra brukere med arabiske navn, pluss noen vestlige som henger seg på. Og nå snakker jeg ikke om legitim kritikk av Israel som sådan, men reinspikka hatretorikk. 8 2
NatNat Skrevet 6. juni #12 Skrevet 6. juni (endret) Bacteria skrev (5 minutter siden): Det er et avskyelig, grunnleggende jødehat i den muslimske verden. Dette må det være lov å si, uten at noen kommer trekkende med islamofobi. Troll må frem i lyset for å sprekke. Jeg har aldri sett så mange grovt antisemittiske kommentarer på some som etter 7/10. Det er ikke en eller 3, det er et ras. Flesteparten kommer fra brukere med arabiske navn, pluss noen vestlige som henger seg på. Og nå snakker jeg ikke om legitim kritikk av Israel som sådan, men reinspikka hatretorikk. ja, og det er noe spesielt å lese om... Tenker om de stakkars 4 jenter i Syria som ble voldtatt og myrdet i 74 i Syria kun fordi de var jødiske eller... ENDA VERRE : "In 2003, Israeli-Arab Raed Salah, the leader of the northern branch of the Islamic Movement in Israel published the following poem in the Islamic Movement's periodical: You Jews are criminal bombers of mosques, Slaughterers of pregnant women and babies. Robbers and germs in all times, The Creator sentenced you to be loser monkeys, Victory belongs to Muslims, from the Nile to the Euphrates.[37] During a speech in 2007, Salah accused Jews of using children's blood to bake bread" Visste forresten ikke at det var en islamic movement i Israel... 🙈 hjelp.. Endret 6. juni av NatNat 5 2
thomH Skrevet 6. juni #13 Skrevet 6. juni Motstrømmen skrev (22 timer siden): Jeg tenker som så, så lenge du kan dokumentere faktiske hendelser og har bilder, dokumenter, på at dette ble stjålet fra deg ved fordrivelse/krig , så har man krav på oppreisning. Om ikke hjemmet tilbake, så rett til å bo i samme område. Hva om dette ble stjålet fra noen andre av dine forfedre? 1
Motstrømmen Skrevet 6. juni #14 Skrevet 6. juni NatNat skrev (2 timer siden): og hvor har du fått dette fra ?? !! Det finnes en antisemitism i den arabiske verden. Det er ikke noe nytt og det er ekstremt. Og det startet langt før 1948 ! "Harvard University Professor Ruth R. Wisse claims that "anti-Semitism / Zionism has been the cornerstone of pan-Arab politics since the Second World War" and that it is the "strongest actual and potential source of unity" in the Arab world.[35] This is because Jews and Israel function as substitutes for Western values that challenge the hegemony of religious and political power in the Middle East. Antisemitism is also malleable enough that it can unite right-wing and left-wing groups within the Arab world.[citation needed]" "Robert Bernstein, founder of Human Rights Watch, says that antisemitism is "deeply ingrained and institutionalized" in "Arab nations in modern times".[36]" Jeg anbefaler deg og alle å lese HELE sida ! Det er det kvalmeste jeg har lest på lang tid... https://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism_in_the_Arab_world Tror igjen at det historien mellom Europa,den arabiske og afrikanske verden om kolonisering. Men arabiske jøder levde like godt assimilert der som i Afrika. Det kom ann på vestlig innflytelse/kolonisering og lederskap av ulike imperier. Jeg har ingen problem med å se rasisme og klasse skillet mellom minoriteter i alle land. Kan ikke si at når arabiske og afrikanske jøder kom til love landet Israel at de fikk varm mottagelse av europeiske jøder. De lever den dag i dag som annenrangs borger i Israel. Israel er en av verdens mest rasistiske land. Vi kan ikke glemme at under osmanske rike satt arabiske jøder og muslimer i posisjoner sammen i det som er Irak og Bagdad, at når nazistene prøvde å kommer etter de i Morocco at de sa det fantes ikke jøder der, bare Maroccanere. Under kristen forfølgelse så var de beskyttet under Arabiske ledere. Vi kan ikke glemme at før polarisering av politisk forfølgelse så levde vi side om side. La oss komme dit igjen. Nummer 1, ideologi som sionistisk najonalisme er ikke det samme som jødisk tro, Angelisk nasjonalisme er ikke kristen tro, nasjonalistisk Jihad muslimsk bevegelse er ikke det samme som å være muslim. . Det politisert og bevæpnet religion, mennesker som lever til dagen med å bare ha dagens gjøremål, hater ingen og vil ikke ha et problem med en vennlig nabo av annen kultur eller religion. 1
NatNat Skrevet 6. juni #15 Skrevet 6. juni Motstrømmen skrev (21 minutter siden): Tror igjen at det historien mellom Europa,den arabiske og afrikanske verden om kolonisering. ???Det er ikke en setning en gang. Hva mener du og hva har kolonisering å gjøre her ? 5 2
Druid Skrevet 6. juni #16 Skrevet 6. juni markpe skrev (På 5.6.2025 den 9.21): Hvis din bestefar ble tvangsflyttet fra et området. Har du, som aldri har vært der, arvet hans rett til området? Og hvor langt bakover går eventuelt den retten? Vil tipp-tipp-tipp-older barnet til denne mannen som ble tvangsflyttet ha retten i behold? Hvor trekker man grensen? Hva med etterkommere av et folk som ble fordrevet for 2000 år siden? Den retten til å returnere og ta tilbake land som forfedre ble fordrevet fra, ligger til grunn for mange konflikter rundt om i verden. Så dette er det viktig å få klarhet i. Interesant spørsmål, fordi problemstillingen er universell og tidløs, og det på tross at verden har utviklet ulike samfunnsstrukturer rundt om kring basert på lokale behov. Resultatet er at vi bruker ulike begreper og tankeganger for hvordan vi beskriver problemene. Men alt starter med individets menneskerettigheter knyttet til egenverdi og eiendom. Når du sier "tvangsflyttet" , impliserer det brudd på disse verdiene, og det er knyttet til okkupasjon og ekspropriasjon. Hvorvidt avkommet holder rett til området, handler om lokal arverett eller hevd. Husk at svært mange områder i verden er ikke regulert med privat eiendomsrett, men rett til å utnytte tilgjengelige ressurser. Og noen, som for eksempel Norge har begge deler : Norge som land, regulerer eiendomsrett, mens Samene forvalter hevdmessige rettigheter til ressurser. Dette er vesentlig, fordi når man snakker om annektering, altså at en statsforvaltning overtar ansvaret for et område, vil man kunne oppleve at folk som har blitt tvangsflyttet, plutselig får tilbake sine rettigheter : i de områdene der privat eiendomsrett reguleres, vil annektering kreve at staten tar ansvar for å ivareta områdets rettmessige eiere og enten muligjør at de får området tilbake, eller at det formelt eksproprieres med en fungerende kompensasjon. 1
Motstrømmen Skrevet 6. juni #17 Skrevet 6. juni NatNat skrev (13 minutter siden): ???Det er ikke en setning en gang. Hva mener du og hva har kolonisering å gjøre her ? Beklager, kolonisering av verden har alt med dette å gjøre. Om det gikk ene eller andre veien av kampen om empirier. Hadde ikke vesten delt broderlig mellom seg av arabiske land etter 1.verdenskrig...så hadde ikke Israel eksistert. Hadde ikke Osmanske riket blitt slått tilbake hadde de hatt mer av det som er Europa. Hadde ikke Russland satt sine bein i Afghanistan så hadde ikke USA skapt en av de største terror organisasjonene som til gjengjeld nå enda har rotfeste. Historie og verden henger sammen. Men den fortsettelsen av kolonisering og ekspandering av Israel er uten sidestykke og må stanses, de kan ikke forsete å etnisk rense Palestina. Enten må de trekke seg tilbake til tidligere grenser som 2 stat løsning eller så må det bli en en stat løsning under like rettighet, begge deler betyr endring av sionismens ideologi som bosetter koloniserings prosjekt. 1
Helene Skrevet 6. juni #18 Skrevet 6. juni Jeg har vært på slektstreff. Min familie stammer fra Hindelang i Tyskland. Fra 1600 og den tid. Been there, done that. Jeg er mere opptatt av nyere slekt. Min farfar ble stemplet som nazist under krigen. Han har aldri snakket om dette. Dette er noe jeg har funnet ut etter min farfars bortgang. Min farfar var lastebilsjåfør. Han ble beordret av tyskere til å kjøre. Han kjørte til Blodveien, som er laget film i etterkant. Min farfar hadde kone og 4 barn hjemme. Nazitene truet han med dette. Han måtte kjøre. Som jeg har skjønt, måtte farfar i fengsel etter krigen. Dette var noe han aldri snakket om. Han ble stemplet som nazist, det eneste han gjorde var å trygge familien. 1 2
NatNat Skrevet 6. juni #19 Skrevet 6. juni (endret) Motstrømmen skrev (29 minutter siden): Beklager, kolonisering av verden har alt med dette å gjøre. Om det gikk ene eller andre veien av kampen om empirier. Hadde ikke vesten delt broderlig mellom seg av arabiske land etter 1.verdenskrig...så hadde ikke Israel eksistert. Hadde ikke Osmanske riket blitt slått tilbake hadde de hatt mer av det som er Europa. Hadde ikke Russland satt sine bein i Afghanistan så hadde ikke USA skapt en av de største terror organisasjonene som til gjengjeld nå enda har rotfeste. Historie og verden henger sammen. Men den fortsettelsen av kolonisering og ekspandering av Israel er uten sidestykke og må stanses, de kan ikke forsete å etnisk rense Palestina. Enten må de trekke seg tilbake til tidligere grenser som 2 stat løsning eller så må det bli en en stat løsning under like rettighet, begge deler betyr endring av sionismens ideologi som bosetter koloniserings prosjekt. mulig men hvergang jeg leser "kolonisering", det går sammen med ord som "imperialism" og den stygge Vesten mot resten av verden. Du har gode poenger her men siden vi snakket om Sionister og den arabiske verden, jeg sier det igjen : Araber/Muslimer har vært blant de verste når det kommer til kolonisering.. og slaveri. Det er ikke noe som er kjent nok, spesielt i Norge tror jeg. La oss si at jeg er lei av og til å høre folk klage om USA og imperialism, etc.. når de ikke har peiling på den muslimske kolonisering. her er listen av Islam "conquests" : https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_conquests de kom så nær som deler av Frankrike, Charles Martell stoppet dem i Poitiers. (732) https://no.wikipedia.org/wiki/Karl_Martell Uten å snakke om slaveri. "Den arabiske slavehandeln på Afrikas østkyst var nesten tusen år eldre enn den transatlantiske slavehandelen på Afrikas vestkyst (ca 1550-1850), den blomstret parallelt med den, og fortsatte langt etter den. Da den europeiske slavehandelen på Afrika til slutt opphørte i 1850-årene, opplevde den arabiske slavehandelen en ny blomstring. " "I henhold til islam måtte ikke muslimer slavebindes, og slaver ble derfoer hentet til det muslimske Mellomøsten fra det kristne Europa (saqaliba) og det ikkemuslimske Afrika" https://no.wikipedia.org/wiki/Den_arabiske_slavehandelen Forresten, det siste landet som forba slaveri var Mauritania i 1981 .. !!!! Bare for å si at imperialisme, kolonisme, etc etc.. er langt ifra begrenset til Vesten. Endret 6. juni av NatNat 5 3
Bacteria Skrevet 6. juni #20 Skrevet 6. juni (endret) NatNat skrev (4 timer siden): mulig men hvergang jeg leser "kolonisering", det går sammen med ord som "imperialism" og den stygge Vesten mot resten av verden. Du har gode poenger her men siden vi snakket om Sionister og den arabiske verden, jeg sier det igjen : Araber/Muslimer har vært blant de verste når det kommer til kolonisering.. og slaveri. Det er ikke noe som er kjent nok, spesielt i Norge tror jeg. La oss si at jeg er lei av og til å høre folk klage om USA og imperialism, etc.. når de ikke har peiling på den muslimske kolonisering. her er listen av Islam "conquests" : https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_conquests de kom så nær som deler av Frankrike, Charles Martell stoppet dem i Poitiers. (732) https://no.wikipedia.org/wiki/Karl_Martell Uten å snakke om slaveri. "Den arabiske slavehandeln på Afrikas østkyst var nesten tusen år eldre enn den transatlantiske slavehandelen på Afrikas vestkyst (ca 1550-1850), den blomstret parallelt med den, og fortsatte langt etter den. Da den europeiske slavehandelen på Afrika til slutt opphørte i 1850-årene, opplevde den arabiske slavehandelen en ny blomstring. " "I henhold til islam måtte ikke muslimer slavebindes, og slaver ble derfoer hentet til det muslimske Mellomøsten fra det kristne Europa (saqaliba) og det ikkemuslimske Afrika" https://no.wikipedia.org/wiki/Den_arabiske_slavehandelen Forresten, det siste landet som forba slaveri var Mauritania i 1981 .. !!!! Bare for å si at imperialisme, kolonisme, etc etc.. er langt ifra begrenset til Vesten. Dette er helt riktig. Er dritt lei (unnskyld uttrykket!) av å få høre hvor fæle vi hvite vestlige liksom har vært. Mine forfedre var fiskerbønder på en skrinn øy. I sultperioder åt de bark i brødet og amma naboens unger. Sjansen til å komme seg ut av fattigdommen var minimal. For 3-4 generasjoner siden, det fantes barnearbeid, analfabetisme og unger hadde bare sko på vinteren tross at de gjette budskap på fjellet. Priviligert my ass. Hver gang jeg hører settlerkolonialisme, apartheid, imperialisme osv osv går jeg i lås, beklager. Da tenker jeg at den som skriver dette ikke evner å søke kunnskap selv, men bare gulper opp en form for marxistisk tankegods vedkommende har plukket opp et eller annet sted. Lurer på om dokumentarserien «Slaveriets historie» fortsatt ligger på NRK? Skikkelig aha-opplevelse. Det varte jo helt opp i vår tid! Og rasismen mot folk fra sør for Sahara, opprørende. Det er historiske grunner til at fex land som Ungarn setter opp barrierer for muslimer. Det er ikke kun «fascisme» som media ynder å fremstille det som. Det er vel også det at de har sett denne filmen før.. Endret 6. juni av Bacteria 5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå