Gå til innhold

Lær barna deres trafikkregler, de er IKKE fotgjengere på sykkel

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

fin måte å luke ut dumme mrnnesker på er å la dem holde på.. :P

Anonymkode: 60699...04c

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De ungene/ungdommene jeg ser holde på sånn, og som jeg vet hvem er, er stort sett kun barn/ungdom fra familier der foreldrene ikke har tid til å være mye med barna i hverdagen. 
Så de læres i liten grad opp i slike ting hjemme. 

De har masse tid med foreldrene, men det er på svindyre familieferier og slike ting. 

Det er den typen foreldre som tenker at det som trengs for at ungen skal komme seg til og fra skolen selv, er en sykkel/el-sparkesykkel. Men de tenker ikke at det trengs noen veiledning i hvordan de skal oppføre seg på skoleveien. 

Anonymkode: f4f89...8fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er mange bilister som og trenger en oppfriskning av trafikkreglene. De siste årene så ser jeg at dere gir mer og mer faen i traffikklys og gangoverfelt, bare kjører på. En annen sak er jo at når det gjelder barn og unge så må man som voksen være mer på når man kjører forbi for de er vinglete og følger ikke alltid med, hjernen til en gullfisk til tider. Uansett, ved en kollisjon så er det jo mest sannsynlig at bilfører får skylden, det har jeg sette til og med når vitner har kommet med en annen historie, du har et ansvar for å utvise aktsomher spesielt blant myke trafikanter.

Uansett så valgte jeg siden vi bor i sentrum å følge barna alt for lenge fordi jeg så hvor galt mange kjørte, spesielt rundt skoleområdet, mange late foreldre som velger å kjøre barna i stedet for at de går 500 meter. Skaper farlige situasjoner for oss andre som går. 

Anonymkode: fe366...216

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er bra ut ungene sykler til skolen istedenfor å bli kjørt, og de holder seg på gang- og sykkelveier ( i motsetning til endel voksne).

Akkurat det med å sykle over fotgjengerfelt er litt varierende, men jeg synes mange er flinke til å se seg for ihvertfall og mange går også av sykkelen. Man må rett og slett være oppmerksom når man kjører forbi barn uansett tenker jeg.

Om man kjører på noen i et fotgjengerfelt, så vil jeg tro man blir straffet uansett 

Anonymkode: 1ba20...8e1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg driter i om akkurat du synes at det egentlig er bedre om syklister kjører over fotgjengerfelt fordi det går fortere, det er irrelevant, det er ikke det som er regelen, synsing i trafikken fungerer ikke.

Anonymkode: 24483...3d5

Akkurat jeg synes det hadde vært bedre om alle syklister gikk av sykkelen og trillet over gangfeltet, men i følge loven har de lov til å sykle over… 

Anonymkode: 244f0...6ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker det er mange bilister som og trenger en oppfriskning av trafikkreglene. De siste årene så ser jeg at dere gir mer og mer faen i traffikklys og gangoverfelt, bare kjører på. En annen sak er jo at når det gjelder barn og unge så må man som voksen være mer på når man kjører forbi for de er vinglete og følger ikke alltid med, hjernen til en gullfisk til tider. Uansett, ved en kollisjon så er det jo mest sannsynlig at bilfører får skylden, det har jeg sette til og med når vitner har kommet med en annen historie, du har et ansvar for å utvise aktsomher spesielt blant myke trafikanter.

Uansett så valgte jeg siden vi bor i sentrum å følge barna alt for lenge fordi jeg så hvor galt mange kjørte, spesielt rundt skoleområdet, mange late foreldre som velger å kjøre barna i stedet for at de går 500 meter. Skaper farlige situasjoner for oss andre som går. 

Anonymkode: fe366...216

Visste den kom. "Egentlig er det din feil, ts", standard på forumet her. Nei, jeg får ikke skylda ved en kollisjon der motparten ikke følger regler, selv om det er et barn. Ferdig snakket.

Selvsagt skal også bilister følge reglene og ikke fremprovosere hendelser og selvfølgelig følge ekstra godt med på barn. Men hvorfor sende barn avgårde uten å lære dem reglene? Det er ditt ansvar som forelder.

• Liker 21
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Akkurat jeg synes det hadde vært bedre om alle syklister gikk av sykkelen og trillet over gangfeltet, men i følge loven har de lov til å sykle over… 

Er det sant? Jeg har lært barna at man må gå over ellers har ikke bilen vikeplikt. Er det ikke sånn altså? 

Anonymkode: ef89f...1a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke ulovlig å sykle, men på sykkel har du vikeplikt ved fotgjengerfelt hvis du skal over og hvis du ikke setter en fot i bakken og markerer at du opptrer som fotgjenger.

Les deg opp: https://www.naf.no/sykkel/lover-og-regler/trafikkregler-for-syklister

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det sant? Jeg har lært barna at man må gå over ellers har ikke bilen vikeplikt. Er det ikke sånn altså? 

Se her, feilinformasjon sprer seg. 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig! Jeg sykler til jobb hver dag og ser også dette. Barn tror de kan sykle over og at bilistene har vikeplikt. De har heller ikke greie på høyreregel. 

Min tredjeklassing sykler med meg til skolen noen dager når det er ok vær, men det blir noen år til hun får sykle uten voksne.

Anonymkode: 87c7e...1bb

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kilde?

AnonymBruker
Skrevet

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister/

Lov å sykle der, men da er du kjørende, og biler har ikke vikeplikt for deg. 

Sykle over gangfelt

Du kan sykle over gangfelt så lenge du tar hensyn til de som går. Når du sykler over gangfeltet, regnes du ikke som en gående, og andre kjørende vil ikke ha vikeplikt for deg. 

Anonymkode: eda4d...612

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lov å sykle over. 

Bilister har ikke vikeplikt når man sykler over.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle verden hører du på en dust på nett i steden for å sjekke selv hvis du er i tvil?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kilde?

Det er lov å sykle på riksveien også for de som tør...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trafikkregler for syklister | NAF

Sitat

Kort fortalt:

• Du har vikeplikt for biler i gangfelt om du ikke går av og triller sykkelen.

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i alle verden hører du på en dust på nett i steden for å sjekke selv hvis du er i tvil?

Hen er jo ikke dust. Det er ikke forbudt å sykle over fotgjengerfelt! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hen er jo ikke dust. Det er ikke forbudt å sykle over fotgjengerfelt! 

men du har vikeplikt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke ulovlig å sykle, men på sykkel har du vikeplikt ved fotgjengerfelt hvis du skal over og hvis du ikke setter en fot i bakken og markerer at du opptrer som fotgjenger.

Les deg opp: https://www.naf.no/sykkel/lover-og-regler/trafikkregler-for-syklister

Det er riktig det! Men det er veldig mange som tror det er ulovlig å sykle over gangfelt. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...