Gå til innhold

Feminist som liker å bli dominert

Anbefalte innlegg

Skrevet
Erfarenmann skrev (6 minutter siden):

Jo, de fleste gjør det.

Feil, prøv på nytt.

katties skrev (1 minutt siden):

... Ja. Feminisme betyr også at en dame kan sitte hjemme mens mannen jobber, og at det er GREIT, da det er noe KVINNEN SELV ikke "samfunnet" velger. 

Feil, fra et feministisk perspektiv er kvinnen likestilt dersom de er økonomisk likestilt. Noe de selvfølgelig ikke er dersom mannen har normal lønnsinntekt, og kvinnen ikke. 

AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Ja, nå har du en på tråden her.

Sånn blir det, når noen som kan feministisk teori må rettlede røkla. 

Anonymkode: 62b51...29d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Feministisk teori, faktisk. 🤣

Du snakker som om dette temaet har en fasit....

Anonymkode: bd5e2...4b3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Feil, prøv på nytt.

Feil, fra et feministisk perspektiv er kvinnen likestilt dersom de er økonomisk likestilt. Noe de selvfølgelig ikke er dersom mannen har normal lønnsinntekt, og kvinnen ikke. 

Om en kvinne som velger å være hjemme (formodentlig i god dialog med mannen) betyr at hun umulig kan være feminist, betyr det da at en mann som velger å være hjemme mens hun jobber «automatisk» er skikkelig feministisk da? 😂

-Hilsen sub som selvsagt er for likestilling

Anonymkode: 3d442...baa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er litt for uerfaren. Det er selvsagt ingen som kaller en dame, som frivillig, er underdanig i heimen og gjør som mannen sin sier, for feminist. Slutt å tull. 

Det er det selvfølgelig også dersom en dame er underdanig på andre områder, og selv gir fra seg makten. Ikke snakk om ting du ikke har greie på. 

Nei igjen. Dominans og BDSM er frivillige og samtykkebaserte rollespill hvor den underdanige selv setter rammene og når som helst kan avslutte rollespillet. Enkelte har en 24/7-tilnærming til dette, men det endrer ikke kravet om at det er samtykkebasert. 
Det du beskriver er langt over i undertrykkelse. Undertrykkelse lar seg selvsagt ikke kombinere med en feministisk livsstil, men så har heller ikke undertrykkelse og feminisme noe med hverandre å gjøre.

Feminisme og samtykkebasert dominans derimot, kan fint sameksistere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når man hører ordet feminist, kommer det sikkert mange tanker og antagelser. Det handler jo bare om verdier og holdninger som ivaretar alle mennesker og at vi skal være likestilt. Er det da rart å ønske å bli dominert seksuelt og være underdanig? 

Anonymkode: 5a818...1d0

Nei. 

Hilsen submissive feminist. 

Feminisme handler om å få lov å leve livet man vil, uansett hvem man er. Så om man har lyst å være submissive, så skal man få lov til å være det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Feil, prøv på nytt.

Du skjønner at man kan DELE på pengene som tjenes, eller hva? Jeg og mannen gjør det, og når jeg ikke hadde jobb så delte vi på det kun han tjente. At selv ubetalt arbeid verdsettes? At hvis kun den ene jobber betalt kan likevel den personen spare penger til den andres pensjon? Kjøpe forsikringer til den andre?

Endret av katties
Skrevet

elsker å bli dominert, er feminist

• Liker 1
Skrevet

Har du lest Hannah Arendt?

Anonymkode: ccfe3...844

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når man hører ordet feminist, kommer det sikkert mange tanker og antagelser. Det handler jo bare om verdier og holdninger som ivaretar alle mennesker og at vi skal være likestilt. Er det da rart å ønske å bli dominert seksuelt og være underdanig? 

Det er da ingen motsetning. Det er jo også en vesentlig forskjell å mene at det skal være like rettigheter og lik lønn og det i en bestemt setting velge en annen rolle fordi du tenner på det, det betyr jo ikke at grunnprinsippene endres. 

Skrevet
katties skrev (3 timer siden):

Nei, det har ikke med feminister å gjøre. Feminister skal ivareta at det som skjer i senga er FRIVILLIG. Det å vite at man kan være underdanig i senga er kanskje enda lettere når man vet at det ikke vil bety at man bryter ned likestilling på andre områder. 

Det er det, jeg har akkurat samme oppfatning som dette angående den frivilligheten til å bestemme selv.
Men jeg opplever at mange ikke vet hva det innebærer selve begrepet feminist og hvordan det er i det virkelige liv. Har snakket med noen menn angående dette og de hadde fått et inntrykk av at jeg var streng, bestemt osv. Tror både det kan handle om at jeg vet hvem jeg er, står for det jeg sier og at jeg kaller meg selv feminist. Mest det siste. Men men, bare noen tanker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, i form av bl.a. litteratur, artikler og, forskning. Kunnskap om temaet, med andre ord. Det er fryktelig snevert å tro at all teori må ha en "fasit".....?

Anonymkode: 2b62f...93c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo generelt slik i samfunnet at de som sitter med spesifikk kunnskap har stor påvirkningsmakt. Kunnslap er makt som det heter. 
Derfor kjører vi over broer og gjennom tuneller uten å tenke på fare, vi tar medisinen som legen foreskriver, og vi aksepterer at domstoler tolker lover og bevis på kompetent bevis. 
Slik er livet, i svært mange situasjoner aksepterer vi at vi er røkla. Tenk om alle var så skeptiske at vi insisterte på å bygge våre egne bruer hver gang vi skal krysse over et sund. 

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (49 minutter siden):

Det er jo generelt slik i samfunnet at de som sitter med spesifikk kunnskap har stor påvirkningsmakt. Kunnslap er makt som det heter. 
Derfor kjører vi over broer og gjennom tuneller uten å tenke på fare, vi tar medisinen som legen foreskriver, og vi aksepterer at domstoler tolker lover og bevis på kompetent bevis. 
Slik er livet, i svært mange situasjoner aksepterer vi at vi er røkla. Tenk om alle var så skeptiske at vi insisterte på å bygge våre egne bruer hver gang vi skal krysse over et sund. 

Spørsmålet om hvovidt feminisme på troverdig vis kan forenes med seksuell underkastelse - eller om antirasisme lar seg forene med fetsjisering av «race play» - er allmenne problemstillinger enhver interessert kan ha en kvalifisert mening om. Å sammenligne  dette med fagspørsmål innen medisin eller ingeniørvitenskap er det vi i vitenskapsteorien kaller «kategorimistak».

Anonymkode: 1d6d1...844

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Spørsmålet om hvovidt feminisme på troverdig vis kan forenes med seksuell underkastelse - eller om antirasisme lar seg forene med fetsjisering av «race play» - er allmenne problemstillinger enhver interessert kan ha en kvalifisert mening om. Å sammenligne  dette med fagspørsmål innen medisin eller ingeniørvitenskap er det vi i vitenskapsteorien kaller «kategorimistak».

Kategorimistak er å plassere noe i feil kategori. Å sammenligne noe mellom kategorier er ikke kategorimistak.

»….vi i vitenskapsteorien…» 🙄

Kanskje bare akseptere at du også er røkla?

Endret av Snok1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt noen elskerinner i Ds- forhold, ressurssterke kvinner, feminister, dette er kvinner som lever seg selv ut og ikke er ved kjøkkenbenken. Ei sa det: "jeg er seksuelt underdanig, og hva er da med at jeg er feminist? Men det er jo slik jeg lever ut seksualiteten min, at en mann styrer med meg. Det er det jeg vil leve ut seksuelt, det jeg vil ha. Det er seksualiteten min sluppet fri og ikke definert."

Jeg vet ikke helt om jeg har lest alle innleggene her og det er muligvis slik at noen har vært inne på det samme.

Jeg skal ikke prøve å tvinge mine synspunkter fram og presse de på andre, men jeg har altså vanskelig for å gå med på at feminismen som ideologi betraktet ikke begynner å slå seg selv ihjel, hvis det skal følge av å være feminist at du som kvinne skal oppvise et bestemt seksuelt handlings- og tenningsmønster. Det har vi hatt nok av andre steder. Skulle man jobbe for likeverd og likestilling, så handler det om at man har rett til å utfolde seg som den man sjøl er, ikke å prøve å leve opp til definisjoner påført deg av andre.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Jeg spurte Chatgpt: 

Ja, en feminist kan absolutt la seg dominere seksuelt i BDSM-lek – det er ingen motsetning mellom feminisme og å ha preferanser for dominans og underkastelse i et trygt, samtykkende seksuelt forhold.

**Her er noen grunner til hvorfor dette er fullt forenlig med feministisk tankegang:**

1. **Samtykke er nøkkelen i både feminisme og BDSM:**
   Feminisme handler om rett til selvbestemmelse, likestilling og kroppslig autonomi. I BDSM er samtykke helt grunnleggende – all lek skal være frivillig, gjensidig og forhandlet på forhånd.

2. **Valgfrihet over egne seksuelle preferanser:**
   En feminist kan ha enhver seksuell preferanse – også for å være underdanig eller submissiv – uten at det betyr at hun gir fra seg makt i livet ellers. Å velge å bli dominert i en trygg, seksuell kontekst kan være en måte å uttrykke eller utforske egne fantasier på, ikke et tegn på underkastelse i hverdagen.

3. **Maktdynamikker i BDSM er ofte snudd på hodet:**
   Mange innen BDSM-miljøet sier at "den submissive har den egentlige makten" – fordi de setter grensene, og dominanten skal følge dem. I så måte kan underkastelse være et uttrykk for tillit og kontroll, ikke svakhet.

4. **Feminisme rommer mangfold:**
   Det finnes mange retninger innen feminisme, og moderne feministisk tenkning støtter gjerne seksuell frigjøring og retten til å eie sin egen seksualitet – også når det innebærer å være submissiv eller delta i kink-lek.

**Kort sagt:** En feminist kan gjøre hva hun vil med kroppen sin – inkludert å bli bundet, kommandert, eller dominert – så lenge det skjer med fullt og entusiastisk samtykke.

Hvis du vil, kan jeg også utdype dette med eksempler eller vise hvordan noen feminister har skrevet eller snakket om BDSM i feministisk sammenheng.

ja, gjerne! 

Gjerne! Her er noen eksempler på hvordan feminister har skrevet og tenkt om BDSM, og hvordan det kan sameksistere med feministiske verdier:

---

### 🔹 **1. Audre Lorde – “Uses of the Erotic” (1978)**

Audre Lorde, en svart feminist og poet, skrev om *den erotiske* som en kraftkilde for kvinner. Hun mente at det erotiske ikke handler bare om sex, men om dyp følelse, tilstedeværelse og kraft. Dette har blitt tolket av mange som en støtte for å eie sin seksualitet på egne premisser – også når den går utenfor det konvensjonelle.

> “The erotic has often been misnamed by men and used against women. \[...] But the erotic offers a well of replenishing and provocative force.”

**Tolkning:** Å utforske BDSM kan være en måte for kvinner å gjenopprette sin seksuelle makt på, i et samfunn som ofte har forsøkt å temme eller skamme den.

---

### 🔹 **2. Feministisk sexpositivisme – 1980- og 1990-tallet**

I kjølvannet av det som kalles “**Sex Wars**” i feministiske miljøer, vokste det fram en **sexpositiv feministisk bevegelse**, med folk som:

* **Gayle Rubin** – som skrev «Thinking Sex» (1984), der hun kritiserte samfunnets hierarki av “akseptable” og “uakseptable” seksuelle praksiser, og forsvarte retten til kink og BDSM.
* **Pat Califia** og **Dorothy Allison** – lesbiske feminister og BDSM-aktivister, som skrev eksplisitt om hvordan det å bli dominert i en seksuell kontekst ikke gjør deg mindre feminist, men kan være en frigjørende og styrkende opplevelse.

> “The point is not who does what to whom, but whether it’s done with mutual respect and consent.” – Pat Califia

---

### 🔹 **3. Contemporary feminister som støtter BDSM**

* **Roxane Gay**, i essaysamlingen *Bad Feminist* (2014), snakker om kompleksiteten i å være feminist og ha fantasier om å bli dominert. Hun sier man ikke mister sin feministiske integritet fordi man har “upassende” fantasier.

* **Amelia Saleh**, en norsk skribent og aktivist, har også skrevet åpent om BDSM og feminisme i norske medier. Hun understreker hvordan det å være submissiv i senga ikke står i veien for å være sterk og uavhengig ellers.

---

### 🔹 **4. BDSM som utfordring av patriarkalske normer**

Ironisk nok kan BDSM-lek ofte være **mer bevisst, mer likestilt og tryggere** enn mye vanlig sex – fordi det krever kommunikasjon, samtykke, forhandling og respekt. Dette gjør at mange feminister ser BDSM som en måte å utfordre ubevisste maktstrukturer i tradisjonell, heteronormativ seksualitet.

---

### 🔹 Eksempel på hvordan en feministisk BDSM-deltaker kan tenke:

> “Jeg er en feminist. Jeg har en mastergrad, jeg leder teamet mitt på jobb, jeg kjemper for kvinners rettigheter. Og noen ganger elsker jeg å bli bundet og slått av partneren min i senga – fordi *jeg* har valgt det. Jeg bestemmer når det begynner, og jeg bestemmer når det slutter.”

---

Vil du ha forslag til tekster, bøker, eller artikler som går mer i dybden? Jeg kan gjerne lage en leseliste – feministiske perspektiver på BDSM er et rikt og spennende tema.

• Liker 1
Skrevet
Topper og daler skrev (4 timer siden):

Jeg spurte Chatgpt: 

Ja, en feminist kan absolutt la seg dominere seksuelt i BDSM-lek – det er ingen motsetning mellom feminisme og å ha preferanser for dominans og underkastelse i et trygt, samtykkende seksuelt forhold.

**Her er noen grunner til hvorfor dette er fullt forenlig med feministisk tankegang:**

1. **Samtykke er nøkkelen i både feminisme og BDSM:**
   Feminisme handler om rett til selvbestemmelse, likestilling og kroppslig autonomi. I BDSM er samtykke helt grunnleggende – all lek skal være frivillig, gjensidig og forhandlet på forhånd.

2. **Valgfrihet over egne seksuelle preferanser:**
   En feminist kan ha enhver seksuell preferanse – også for å være underdanig eller submissiv – uten at det betyr at hun gir fra seg makt i livet ellers. Å velge å bli dominert i en trygg, seksuell kontekst kan være en måte å uttrykke eller utforske egne fantasier på, ikke et tegn på underkastelse i hverdagen.

3. **Maktdynamikker i BDSM er ofte snudd på hodet:**
   Mange innen BDSM-miljøet sier at "den submissive har den egentlige makten" – fordi de setter grensene, og dominanten skal følge dem. I så måte kan underkastelse være et uttrykk for tillit og kontroll, ikke svakhet.

4. **Feminisme rommer mangfold:**
   Det finnes mange retninger innen feminisme, og moderne feministisk tenkning støtter gjerne seksuell frigjøring og retten til å eie sin egen seksualitet – også når det innebærer å være submissiv eller delta i kink-lek.

**Kort sagt:** En feminist kan gjøre hva hun vil med kroppen sin – inkludert å bli bundet, kommandert, eller dominert – så lenge det skjer med fullt og entusiastisk samtykke.

Hvis du vil, kan jeg også utdype dette med eksempler eller vise hvordan noen feminister har skrevet eller snakket om BDSM i feministisk sammenheng.

ja, gjerne! 

Gjerne! Her er noen eksempler på hvordan feminister har skrevet og tenkt om BDSM, og hvordan det kan sameksistere med feministiske verdier:

---

### 🔹 **1. Audre Lorde – “Uses of the Erotic” (1978)**

Audre Lorde, en svart feminist og poet, skrev om *den erotiske* som en kraftkilde for kvinner. Hun mente at det erotiske ikke handler bare om sex, men om dyp følelse, tilstedeværelse og kraft. Dette har blitt tolket av mange som en støtte for å eie sin seksualitet på egne premisser – også når den går utenfor det konvensjonelle.

> “The erotic has often been misnamed by men and used against women. \[...] But the erotic offers a well of replenishing and provocative force.”

**Tolkning:** Å utforske BDSM kan være en måte for kvinner å gjenopprette sin seksuelle makt på, i et samfunn som ofte har forsøkt å temme eller skamme den.

---

### 🔹 **2. Feministisk sexpositivisme – 1980- og 1990-tallet**

I kjølvannet av det som kalles “**Sex Wars**” i feministiske miljøer, vokste det fram en **sexpositiv feministisk bevegelse**, med folk som:

* **Gayle Rubin** – som skrev «Thinking Sex» (1984), der hun kritiserte samfunnets hierarki av “akseptable” og “uakseptable” seksuelle praksiser, og forsvarte retten til kink og BDSM.
* **Pat Califia** og **Dorothy Allison** – lesbiske feminister og BDSM-aktivister, som skrev eksplisitt om hvordan det å bli dominert i en seksuell kontekst ikke gjør deg mindre feminist, men kan være en frigjørende og styrkende opplevelse.

> “The point is not who does what to whom, but whether it’s done with mutual respect and consent.” – Pat Califia

---

### 🔹 **3. Contemporary feminister som støtter BDSM**

* **Roxane Gay**, i essaysamlingen *Bad Feminist* (2014), snakker om kompleksiteten i å være feminist og ha fantasier om å bli dominert. Hun sier man ikke mister sin feministiske integritet fordi man har “upassende” fantasier.

* **Amelia Saleh**, en norsk skribent og aktivist, har også skrevet åpent om BDSM og feminisme i norske medier. Hun understreker hvordan det å være submissiv i senga ikke står i veien for å være sterk og uavhengig ellers.

---

### 🔹 **4. BDSM som utfordring av patriarkalske normer**

Ironisk nok kan BDSM-lek ofte være **mer bevisst, mer likestilt og tryggere** enn mye vanlig sex – fordi det krever kommunikasjon, samtykke, forhandling og respekt. Dette gjør at mange feminister ser BDSM som en måte å utfordre ubevisste maktstrukturer i tradisjonell, heteronormativ seksualitet.

---

### 🔹 Eksempel på hvordan en feministisk BDSM-deltaker kan tenke:

> “Jeg er en feminist. Jeg har en mastergrad, jeg leder teamet mitt på jobb, jeg kjemper for kvinners rettigheter. Og noen ganger elsker jeg å bli bundet og slått av partneren min i senga – fordi *jeg* har valgt det. Jeg bestemmer når det begynner, og jeg bestemmer når det slutter.”

---

Vil du ha forslag til tekster, bøker, eller artikler som går mer i dybden? Jeg kan gjerne lage en leseliste – feministiske perspektiver på BDSM er et rikt og spennende tema.

Hvilket ansvar man får avhenger jo av prompten man gir. Her ber jeg om å problematisere feminisme og frivillig seksuell underkastelse og det er mange gode poeng her. 

Screenshot_2025-06-06-22-05-39-37_96b26121e545231a3c569311a54cda96.jpg

Anonymkode: 4ad6f...d0d

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke vet at å la seg bli dominert i senga er umulig om man ikke har likeverd i livet ellers. 

Jeg liker å være underdanig i senga, og jeg kan det fordi jeg er ikke svak eller underdanig med min partner ellers. Var tidligere i et forhold der han forsøkte å dominere meg, da tenkte jeg IKKE på tanken å la ham dominere meg i senga. Ingen tenning på det da og ville aldri latt det skje. 

Så du MÅ være feminist for å kunne bli dominert i senga. 

Anonymkode: 3fa96...b35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 16.55):

A) Det er et langt stykke fra medisin til ingeniørvitenskap, og jeg vet at innen medisin skrives det stadig artikler og forskes på hvordan f.eks forventninger og kultur og litteratur påvirker fagfeltet. For å si det sånn: Medisin er et mye tyngre fagfelt enn ingeniør, det er forsåvidt også min humanistiske mastergrad (som jeg tjener greit på).

B) Hva er EGENTLIG agendaen din, snakke ned feminister eller snakke opp ingeniører?

Anonymkode: 69430...eb3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (På 5.6.2025 den 17.46):

Kategorimistak er å plassere noe i feil kategori. Å sammenligne noe mellom kategorier er ikke kategorimistak.

»….vi i vitenskapsteorien…» 🙄

Kanskje bare akseptere at du også er røkla?

Herregud. Her kjemper selv gudene forgjeves.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...