Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette emnet skulle jeg kanskje ha lagt et annet sted, men siden jeg har forstått at mange her handler sminke og hudpleieprod. fra utlandet, MÅ jeg bare spørre: betaler dere toll? Evt. hvor mye??

Jeg skjønner meg ikke på det med toll, jeg....... Har hørt at man må betale toll på alt som er over 1000,- og moms på alt over 200,-. Stemmer dette? En venninne av meg har handlet på lookfantastic.com og måtte ikke betale noe da hun hentet pakken på postkontoret. Hun bestile iallefall for over 200,-

Takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler toll dersom du handelr fra et land vi ikke har tollfrihetsavtale med, eller enkelte produkter som det er toll på (bl.a tesktiler)

Du skal betale mva på alt over 200 kroner, men at din venninne slapp er ikke helt uvanlig, du må bare betale mva dersom apkken din blir åpnet av en toller som oppdager at verdien ER over 200 kroner. For svært mange nettbutikker skriver en verdui utenpå som er under 200 kroner. Dette er jo ikke egentlig lov, men enkelte lover er det ikke like mye respekt for. folk lasted ned musikk også, selv om det heller ikke er lov, så...

Jeg holder meg pliktskyldig under 200 kroner når jeg handler på nett, ellers så er jeg forberedt på å betale mva. Men jeg må innrømme... den gangen jeg handlet for mer enn 200 kroner og pakken ikke ble stoppet (jeg BA ikke om at de skulle sette lavere verdi da altså, de bare gjorde det av seg selv) så løp jeg ikke avsted til tollvesenet og sa "jeg skal nok betale..." men jeg gjør ikke noe for å slippe heller, det strider mot min samvittighet, og jeg handler derfor for under 200 kroner så langt det lar seg gjøre.

Skrevet

Det er ikke alltid pakkene blir stoppet, så en kan være heldig å slippe å betale moms selv om en har bestilt for mer en 200.

Jeg har også forstått det slik med toll for alt over 1000 og moms på alt over 200 kr. Kostnader for frakt kommer i tillegg til disse 200 kr, og skal ikke betales moms for.

Når en bestiller for over 200 kr, og pakken blir stoppet må en også betale et gebyr til posten. Det husker jeg ikke helt hva er, men kanskje ca 70 kr?

Gjest Gjest
Skrevet

ikke alt blir stoppet i tollen nei. f.ex små lette pakker (som f.ex kosmetikk) slipper nok lettere igjennom. min pakke ble stoppet en gang men den var stor og tung (inneholdt et par boots) men den betalte jeg bare mva og et gebyr. det er ikke toll på bl.a sko, paraplyer (!) og bildeler...

Skrevet

Det med toll på alt over 1000 kroner skjønner jeg ikke.

Det må være en speialgreie for privatpersoner i så fall som jeg aldri har funnet i regelene.

Jeg sitter med innførsler for mange, mange, mange tusen, der MVA alene kan komme på over hundre tusen, på jobb til daglig, og det er svært få ganger jeg ser noe TOLL i det hele tatt. Det er mva, og bare mva i 99% av tilfellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...