Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I et par år nå har han drukket øl ikke bare hver eneste helg, men også i ukedager, med en gang etter jobb. Det siste året har det vært nesten hver dag. En sekser de fleste ukedager, flere seksere i helgene og da gjerne også noe whisky. Men selv når han drikker en sekser på tre-fire timer, merker jeg ingenting på han. Hadde jeg ikke sett inntaket, hadde jeg ikke tenkt han har drukket.

jeg har prøvd å spørre forsiktig og pent om årsak, men det er visst bare fordi det smaker godt. Når jeg påpeker at dette ikke er sunt, og ser ut som et problem, avkrefter han det fordi «jeg kan jo fint være helt uten også».

mens selv merker jeg at dette irriterer meg mer og mer, og jeg mister lysten på han. Synes det er usexy, lite vettugt, og ikke minst bekymrer det meg. Har blitt slik at idet jeg ser ølen innta kjøleskapet så blir humøret mitt ræva.

hva hadde dere gjort? Til opplysning 36 begge to

Anonymkode: a13cf...897

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som en som har et usunt forhold til alkohol! Forstår godt at du reagerer. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er akkurat som min samboer holdt på. Og din reaksjon var lik min. Helt til han fikk en kommentar fra en annen, der han endelig skjønte at dette okke gikk lenger . Han er nå tørrlagt alkoholiker på andre året. 

Men det hjelper ikke hva du sier eller gjør. Han må skjønne det selv. Og der er utfordringen. Vi hadde ikke vært samboere i dag om han ikke hadde tatt tak. 

Vær ærlig med han om dine følelser, og gi deg selv en tidsfrist. Blir det ikke bedre, så gå. 

Anonymkode: b7674...43a

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han kan vel kutte ned da. Trenger ikke slutte. Pes ham litt mer. Og få foreldrene til å pese ham. Be ham prate med fastlege og være ærlig på forbruket. Et sånt forbruk fører til ganske massivt helseforfall etterhvert. Et par år er jo ikke mye, men om han fortsetter sånn blir han en av disse med slitent utseende, sliten kropp og rød nese mellom 45 og 55 en gang.

Anonymkode: 2c299...f66

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han selv sier at han fint kan være uten også, ville jeg utfordret ham til å prøve uten i en uke, bare for å vise at han kan.

Anonymkode: 0d187...fd6

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en klassisk alkoholiker som enten ikke er klar for å innrømme det overfor omverden (deg), eller som ikke engang har erkjent selv at han har et problem. 

Tro meg, det kommer til å bli et problem, det kommer til å eskalere. 

Trekk deg ryddig ut nå. "Jeg elsker deg, men vet at jeg ikke kan forandre deg. Jeg kan likevel ikke leve med dette, og derfor må jeg gå. Jeg ønsker deg alt godt, og håper for din egen del at du faktisk har kontroll som du sier. Takk for fine år sammen."
Dette kan være oppvåkningen han trenger for å bli tørr, men det kan også helle bensin på bålet og sende ham utfor et stup. Kontakt gjerne familien hans og fastlegen, så leverer du fra deg ansvaret du sannsynligvis kjenner på.

Anonymkode: 912de...5b1

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Han er alkoholiker. Han må søke hjelp. Vil han ikke søke hjelp bør du gå. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dette pågått?

Jeg har også drukket hver dag i perioder, uten at det har vært noe nevneverdig negativt. Det var en gang jeg drakk hver dag i kanskje 6 måneder. Ikke mye, men 3-4 øl om dagen. Det ble rett og slett en vane, uten at jeg noensinne tenke at jeg "trengte" ølen.

En dag satt jeg å tenke meg om, og innså at shit, jeg har trur jeg har drukket hver dag i mange måneder, det kan umulig være sundt. Så jeg bare stoppa. Det var på ingen måte noe problem. Jeg var ikke, og er ikke, alkoholiker.

Anonymkode: 69f0a...051

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle om han sier at han ikke er avhengig. Dere kan uansett krangle om dette resten av livet uten at dere blir enige. 

Men FAKTA er at alkohol forgifter kroppen. I så store mengder vil det være ganske skadelig.

Nei, du trenger ikke å godta det. Men om han nekter å slutte, så må du gjerne gå, rett og slett. 

Jeg ville ikke vært sammen med én som drakk så mye. Selv om han ikke virket beruset. Og det har jeg rett til å velge! Folk får være så uenige som de bare vil! JEG bestemmer over MITT liv! 

Anonymkode: c8445...5b9

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

avkrefter han det fordi «jeg kan jo fint være helt uten også»

Be om bevis på det. 

Anonymkode: ba285...155

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått.

Anonymkode: b652e...d76

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor lenge har dette pågått?

Jeg har også drukket hver dag i perioder, uten at det har vært noe nevneverdig negativt. Det var en gang jeg drakk hver dag i kanskje 6 måneder. Ikke mye, men 3-4 øl om dagen. Det ble rett og slett en vane, uten at jeg noensinne tenke at jeg "trengte" ølen.

En dag satt jeg å tenke meg om, og innså at shit, jeg har trur jeg har drukket hver dag i mange måneder, det kan umulig være sundt. Så jeg bare stoppa. Det var på ingen måte noe problem. Jeg var ikke, og er ikke, alkoholiker.

Dette er jo selvmotsigende. 

Du har et alkoholproblem. Problemet ditt er ikke borte fordi du klarte slutte å drikke, det bare syns ikke nå. 

Anonymkode: 45485...ffb

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan dette faktisk kam gjennomføres. Øl med en gang etter jobb? Så han er da aldri kjørbar på fritiden? Dette MÅ jo lage utfordringer i den daglige logistikken? Og økonomisk!!! En 6er koster jo 250 kr!!!! Det er 7500kr i mnd!!! 90000 i året!!! Hallo???? Og så helsa attpåtil, han kommer jo til å bli en feit, lat sugg av en mann iløpet av få år!

Jeg hadde aldri levd med en sånn mann.

Anonymkode: fe5b1...bb3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at du kan snakke så mye du vil, de lytter ikke. Jeg gikk.

Anonymkode: 911a0...464

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette er jo selvmotsigende. 

Du har et alkoholproblem. Problemet ditt er ikke borte fordi du klarte slutte å drikke, det bare syns ikke nå. 

Hahaha, nei, det er helt feil.

Rart å påstå ting om meg du ikke vet noe om.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ille ut for meg (men nå er jeg totalavholds).

Jeg ville flyttet ut.

Anonymkode: ed399...e76

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 3.06):

I et par år nå har han drukket øl ikke bare hver eneste helg, men også i ukedager, med en gang etter jobb. Det siste året har det vært nesten hver dag. En sekser de fleste ukedager, flere seksere i helgene og da gjerne også noe whisky. Men selv når han drikker en sekser på tre-fire timer, merker jeg ingenting på han. Hadde jeg ikke sett inntaket, hadde jeg ikke tenkt han har drukket.

jeg har prøvd å spørre forsiktig og pent om årsak, men det er visst bare fordi det smaker godt. Når jeg påpeker at dette ikke er sunt, og ser ut som et problem, avkrefter han det fordi «jeg kan jo fint være helt uten også».

mens selv merker jeg at dette irriterer meg mer og mer, og jeg mister lysten på han. Synes det er usexy, lite vettugt, og ikke minst bekymrer det meg. Har blitt slik at idet jeg ser ølen innta kjøleskapet så blir humøret mitt ræva.

hva hadde dere gjort? Til opplysning 36 begge to

?????? 6 øl hver dag??? Han er jo en ALKOHOLIKER-- LØP LANGT VEKK!!!!!!!!

Anonymkode: 61317...0cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hahaha, nei, det er helt feil.

Rart å påstå ting om meg du ikke vet noe om.

Jeg vet ganske mye om alkohol, og jeg er ikke farget eller preget av fortrengelse og benektelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det helt likt. Samboere i 1 år før jeg måtte be han flytte ut og avslutte. Det ble et stort problem og di ølene tok all plass på fritida, no dritt! 
råder deg til å komme deg bort. Nytter ikke for oss å påpeke noe vist di ikke ser det selv..

Anonymkode: 16d01...b83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan dette faktisk kam gjennomføres. Øl med en gang etter jobb? Så han er da aldri kjørbar på fritiden? Dette MÅ jo lage utfordringer i den daglige logistikken? Og økonomisk!!! En 6er koster jo 250 kr!!!! Det er 7500kr i mnd!!! 90000 i året!!! Hallo???? Og så helsa attpåtil, han kommer jo til å bli en feit, lat sugg av en mann iløpet av få år!

Jeg hadde aldri levd med en sånn mann.

Anonymkode: fe5b1...bb3

Ja, han er sjelden kjørbar på fritiden. Kun dager han skal noe konkret, da åpner han gjerne ikke ølen før en liten stund før sengetid, og stopper etter 2 fordi han kubber. Noen dager drikker han riktig nok ingenting, men i all hovedsak er det altså øl nesten hver dag. 

Noen ganger skal han besøke venner et lite stykke unna og gidder ikke ta buss. Da kjører han selv, drikker et par bokser, og venter noen få timer før han kjører hjem (hevder at da er han edru).

Jeg kan sjelden regne med at han kan hente meg noe sted etter middagstider hvis jeg skal trenge det, iom at han da er i ølen (igjen)…

Han forstår som sagt ikke bekymringen min, og sier ofte at «det er ikke sprit jeg drikker». Og apropos det, så klarer han aldri runde av en bytur før siste utested stenger. Hver gang han er på byen er han mer eller mindre sørpe lenge før midnatt, og drar ikke hjem før han har mistet siste buss.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...