Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vær grei og ikke roaste meg her, for dette er bare sårt… 

Jeg er 34 år. Vi skal prøve å få barn, det er full enighet om det. Men det er mange momenter som har gitt en del usikkerhet i det siste om tidspunktet for prøvingen. På grunn av jobben jeg har, så er jeg veldig opptatt av at barnet bør bli født tidligst mulig på året for å ha de beste forutsetningene i livet. Kall det en slags yrkesskade. Så har vi nylig blitt enige om at nå er tiden straks inne for å få barn. Hadde vi blitt gravide nå, så hadde barnet blitt født i februar neste år. Men jeg har billetter til et stort event i sommer som betyr ganske mye for meg, og som er veldig vanskelig å få billetter til, og jeg har billetter dit sammen med en venninne. På dette eventet er det røyking (utendørs, men veldig mye folk) og svært høy musikk og bass osv, som gjør at jeg er engstelig for å dra dit gravid, mens min mor mener at det er uproblematisk. Samboer har hele veien vært veldig innstilt på å vente med å prøve på barn til rett etter dette eventet, for han trenger å forholde seg til den datoen og han vil ha en sommer uten graviditet hvor det kun er fokus på oss to. Etter at jeg tok opp med han hvorfor dette og akkurat denne datoen var så viktig, siden vi kan jo kose oss selvom jeg er gravid, så har han blitt mer fleksibel og kan begynne nå, men pga dette eventet jeg skal på så mener han fortsatt vi bør vente til etter det. Og jeg tenker sånn, da blir ikke barnet potensielt født i februar, men i april, mai eller senere ettersom det kanskje ikke klaffer med en gang… Og jeg kjenner på skyld for at jeg ikke gir barnet mitt de aller beste mulighetene. 

Er skikkelig lei meg for at jeg står i dette dilemmaet. Festivalen og venninna mi betyr mye men det gjør også det å få barn. Jeg har kjempet i 10 år for å få til å dra på dette eventet med en venninne og endelig står jeg med billettene i hånda, men så kommer ønsket om graviditet NÅ. 

Noen som kan komme med noen gode råd eller tanker her? Er det noe jeg ikke har tenkt på?

Håper å få svar fra ikke bare de som har strevd med å bli gravide i mange år, men også andre som ikke strevde like mye. Kan jo ikke planlegge ut fra at det kommer til å bli vanskelig å bli gravid om 2 mnd?

Anonymkode: e34a1...7ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv..bli gravid og ta det der etter. Om du skal gå etter ting som skal skje og hvem mnd du vil at barnet skal bli født vil du slite. Selv om du prøve å få februar barn kan du fort få desember/ januar barn ( tidelig født etc)

Jeg har vært på to konserter mens jeg var gravid..sist 8 mnd på vei. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm...

Jeg har to barn, fikk de da jeg var 34 og 36.
Yngste er nå 7 år.

Mitt eneste råd her: Du MÅ gi slipp på kontrollbehovet ditt. Du kommer til å bli fryktelig sliten hvis du starter allerede nå med at alt skal være perfekt. For en ting jeg kan garantere deg er at ting ikke blir perfekt. Og, at selv om du gjør alt 100% perfekt etter din egen oppfattelse, kan du allikevel få barn som både er syke, har det vanskelig i perioder og som ikke lever opp til ditt ideal om det perfekte barn slik du ser det for deg. Og da vil du legge skylden på deg selv, at du ikke har gjort nok.

Kraftig advarsel: dette er en veldig skummel vei å gå.

Du virker nesten nevrotisk, og er det noe som skaper angstfylte barn med adferdsvansker, så kan det feks være nevrotiske foreldre som skal ha alt perfekt og er livredde for å trå feil. Robuste barn ser jeg at ofte har avslappede foreldre som lar de prøve og feile og på ingen måter legger opp til at ting skal være perfekt.

Så, du burde snakke med arbeidsgiver om å få noen å snakke med, for som du sier, har du en "yrkesskade" som er vanskelig å ha med seg inn i foreldrerollen. Og arbeidsgivere skal faktisk ha tilbud om hjelp for ulike psykiske situasjoner som er jobbrelatert, og her vil jeg si du absolutt har en slik situasjon. Dette må du ta tak i FØR du får barn. Helt før du blir gravid i det hele tatt, stress og angst i graviditeten er heller ikke bra for fosteret. Og du kommer til å ha angst for hver minste ting om du når du TENKER på graviditet er livredd utendørs røyking. Altså... dine nerver er på et bekymringsfullt nivå. 

Og til sist: Jeg kjenner mange barn nå, via bhg, skole og aktiviteter. Veldig mange av dem er født i siste galvdel av året, og jeg lover deg, 98% av dem er like fine unger som alle andre. Og tilsvarende ser jeg januar og februarbarn med tildels store utfordringer. Så derfor mener jeg du har et nivå at mentale issues som følge av jobben din som din arbeidsgiver bør gi deg hjelp med. Det er ikke sånn at barn født senere enn april mislykkes i livet.

Haaland: født 31. juli
Martin Ødegaard: 17. desember
Peter Stordalen: 29. november
Beyonce: 4. september
Taylor Swift: 13. desember
Andreas Wahl: 2. juli
Jonas Gahr Støre: 25. august
Michael Jackson: 29. august
Geoffrey Hinton (nobelpris i fysikk 2024):  6.desember
Demis Hassabis (nobelpris i kjemi 2024): 27. juli

Altså, man kan fortsette listen i det uendelige over folk født i siste halvdel av året som allikevel har lyktes ok greit med livene sine skulle man tro. Så jeg lurer veldig på hvordan din definisjon av suksess i livet er? Og det bør du også tenke over før du får barn. Det er stor risiko for at uansett hva dine fremtidige barn finner på - så er det ikke godt nok for deg... at du ikke aksepterer deres vei i livet, fordi det bare er din mening om å lykkes som betyr noe. Og da kan man få barn som har det vanskelig, fordi alt barn trenger er støtte og kjærlighet og aksept for at de er den de er, for å utvikle nettopp sine talenter. Om de skal passe inn i din boks.... så kan du ende opp med barn som er trøblete, uansett hvor gode og perfekte dine intensjoner er, og selv om de er født 1. januar.

Personlig tror jeg FORELDRENE har betydelig større på virkning på et barns fremtid, enn hvilken dato man er født.

Så jeg tror du har mye å tenke over, så anbefaler deg å vente med graviditet og gå litt i deg selv først, om barn egentlig er noe for deg. For du FÅR IKKE 100% kontroll over barna dine, garantert. Så om du er så kontrollfrik, kan det være lurt å faktisk la være...

Anonymkode: 4e527...f22

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

La oss si at dere venter med prøvingen pga. festivalen, og prøver om et års tid. Så viser seg at dere strever med å bli gravid. Vil du da føle på skyld fordi dere ikke prøvde ett år tidligere? Ett år kan ha mye å si for fruktbarheten.

Jeg ble gravid med mitt første barn like etter at jeg fylte 36 år. Det måtte IVF til, og vi klarte ikke å få søsken til barnet. Hadde vi startet tidligere hadde vi kanskje hatt to barn nå. Så jeg angrer på at vi ikke startet tidligere. Hadde årsaken til at vi ikke startet tidligere vært en festival hadde jeg vært rimelig sur på meg selv. I forkant av IVF var det div. utredning, men de fant ingen åpenbar grunn til at vi ikke greide å bli gravid på egen hånd. Så man kan ha problemer med å få barn selv om alt virker til å være i skjønneste orden.

Jeg tenker at du må jobbe med disse tankene du har om planlegging. Når du får barn er det uendelig mye du ikke kan planlegge. Om barnet blir født i februar eller i mai spiller i det store og det hele forsvinnende liten rolle. Genene dere viderefører vil uansett være viktigere indikatorer for hvordan barnet gjør det i livet enn når på året det blir født.

Planlegger dere at barnet blir født tidlig på året, så risikerer dere uansett at barnet fødes året før hvis det fødes for tidlig. I vårt tilfelle ble fødsel igangsatt pga. svangerskapsforgiftning, så babyen ble født en måned før termin. Det å være født for tidlig er mye større risikofaktor for hvordan barnet vil gjøre det senere i livet enn når på året barnet er født. Og det kan skje hvem som helst.

Så mitt råd er å bare sette igang med prøvingen. ❤️ Men tenk på rådet mitt om å jobbe med tankene dine rundt dette med planlegging. Prøv å lær deg å ta ting som de kommer.

Lykke til!

Anonymkode: dabd6...16c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det vil evt være så tidlig i svangerskapet at embryoet ikke hører. 
Prøv å ikke står midt i den verste røyken, så går det nok bra. Utendørs skal det bare et lite vindpust i rett retning til for at du skal slippe helt å puste inn noe. 

Anonymkode: 5a598...e10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke ventet. Det vil aldri passe å bli gravid. Om det ikke er a eller b, så er det c som gjør at man bør vente.

Og når man først så blir klar til å prøve så oppdager man at all skremselen man fikk kastet etter seg i ungdomsårene, er kanskje ikke like reelt nå. Det er rundt 20-25% sjanse hver måned for at man i det hele tatt blir gravid. Er man over 35 så synker sjansene gjerne til 15%.

Og så har man jo videre om man er heldig nok og egget blir befruktet, så har vi tallene 30-50% eller noe slik at egget ikke fester seg. Og om egget fester seg så er det 10% sjanse for abort før uke 12, og rundt 20% om man er over 35år.

Alt dette for å si: ikke vent. Mange finner ut av at det var kanskje ikke så enkelt dette med å faktisk bli gravid som en tror. Mange må prøve i flere måneder før det skjer, noen opp mot et år.

Det vil aldri være en god tid å begynne å prøve. Man blir gravid når det skjer, og tanker på at man kun bør føde slik og slik på året, ja da går årene fort om man kun har 4-5 muligheter i året før man må vente til neste år for å prøve igjen.

Selv om man kan prøve å planlegge, så er det så mange usikkerheter, at det fort skjer utenom planene.

Anonymkode: a9bf6...2e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Null problem å dra på festival som nygravid så lenge formen er god. Bassen påvirker ikke barnet, tenk selv hvor lite du hører når du har hodet under vann...

Men uansett så blir men ikke gravid akkurat når man bestemmer seg for det, sjansen er størst for at du går på festivalen som ikke-gravid enn gravid.

Anonymkode: da9c4...7ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde vi blitt gravide nå, så hadde barnet blitt født i februar neste år.

Jeg tenkte ganske likt, men var ikke så opptatt av tidspunkt som du er. Ble gravid med termin i januar. Mistet i uke 12, ble gravid på nytt, og fikk barn i september. Med andre ord, det er ikke alt du kan styre. For oss gikk det helt fint likevel. Det virker som du overtenker og krisemaksimerer mye her. 

Anonymkode: 536f0...786

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med vedkommende over her ift. at du bør gi slipp på kontrollbehovet ditt. 

Anonymkode: e413b...b18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt naivt å tro at man fritt kan bestemme når man skal bli gravid. Selv for friske mennesker tar det gjerne noen måneder før det klaffer, og er du uheldig (som mange er), tar det mye lenger tid. 

Anonymkode: 1b286...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på konsert i sommer, går helt fint å være gravid på konsert/festival😊 

Venninna mi prøver å bli gravid, men de utsatte prøvinga til etter sydentur, hun hadde lyst å kunne drikke vin på ferie. Gjør det som føles rett for deg😊 Tror ikke 2-3 måneder utsettelse har så mye å si for sjansen for å bli gravid i din alder. 

Anonymkode: b514c...b3e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan aldri vite hvor lang tid det tar å bli gravid. Det går ikke ann å planlegge for at et barn skal bli født den og den måneden. Jeg og min samboer var på samme alder som deg da vi begynte å prøve. Superfrisk og perfekte tester. Allikevel har vi enda ikke klart å lage et barn. Men har fått 3 spontanaborter på veien. Det er når man begynner å prøve, at man innser hvor vanlig det er å miste. Spesielt når man begynner å bikke 35.

Jeg hadde også en jobb hvor det å bli gravid er skikkelig vanskelig å få til å gå. Stressa noe helt sykt i starten, og når jeg ikke ble gravid innen et vist tidsrom gikk jeg rett i kjelleren. Nå gir jeg fullstendig f. Man kan ikke kontrollere eller planlegge alt. :)

Anonymkode: 6f3de...c1f

Skrevet

Altså du får ikke det samme barnet om du fokuserer på eventet. Tenker du vil klare å ta noen forhåndsregler. Tenker du er pedagog siden du nevnte tidlig på året. Vil også nevne at det er viktig i lagidrett pga topping av lag

AnonymBruker
Skrevet

Det passer aldri uansett, så bare begynn er mitt råd. 

Anonymkode: e3cec...c75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså... Det passer aldri 100% med graviditet og barn.. Det vil alltid være noe. 

Når man er født på året og forutsetninger for livet er bare tull. 

Det er kun ca 20% sannsynlighet for at en kvinne blir gravid hver syklus. Og helt normalt at man bruker 1 år på å bli gravid. 

Du er jo heller ikke pur ung lengre skal man tenke sånn rent fysiologisk i forhold til fertilitet. 

En konsert/ festival skader ikke et lite foster i magen. 

Pust med magen, bruk sunn fornuft og ikke hysteri og panikk for alt. 

Begynn prøvingen, blir du gravid med en gang  så ok - da tar man de forholdsregler man eventuelt må. Blir du ikke, nei vel da lever du videre som normalt. 

Du kan ikke kontrollere hver minste ting her i livet og iallefall ikke i forhold til graviditet og fødsel.

Anonymkode: af856...6da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 0.13):

Vær grei og ikke roaste meg her, for dette er bare sårt… 

Jeg er 34 år. Vi skal prøve å få barn, det er full enighet om det. Men det er mange momenter som har gitt en del usikkerhet i det siste om tidspunktet for prøvingen. På grunn av jobben jeg har, så er jeg veldig opptatt av at barnet bør bli født tidligst mulig på året for å ha de beste forutsetningene i livet. Kall det en slags yrkesskade. Så har vi nylig blitt enige om at nå er tiden straks inne for å få barn. Hadde vi blitt gravide nå, så hadde barnet blitt født i februar neste år. Men jeg har billetter til et stort event i sommer som betyr ganske mye for meg, og som er veldig vanskelig å få billetter til, og jeg har billetter dit sammen med en venninne. På dette eventet er det røyking (utendørs, men veldig mye folk) og svært høy musikk og bass osv, som gjør at jeg er engstelig for å dra dit gravid, mens min mor mener at det er uproblematisk. Samboer har hele veien vært veldig innstilt på å vente med å prøve på barn til rett etter dette eventet, for han trenger å forholde seg til den datoen og han vil ha en sommer uten graviditet hvor det kun er fokus på oss to. Etter at jeg tok opp med han hvorfor dette og akkurat denne datoen var så viktig, siden vi kan jo kose oss selvom jeg er gravid, så har han blitt mer fleksibel og kan begynne nå, men pga dette eventet jeg skal på så mener han fortsatt vi bør vente til etter det. Og jeg tenker sånn, da blir ikke barnet potensielt født i februar, men i april, mai eller senere ettersom det kanskje ikke klaffer med en gang… Og jeg kjenner på skyld for at jeg ikke gir barnet mitt de aller beste mulighetene. 

Er skikkelig lei meg for at jeg står i dette dilemmaet. Festivalen og venninna mi betyr mye men det gjør også det å få barn. Jeg har kjempet i 10 år for å få til å dra på dette eventet med en venninne og endelig står jeg med billettene i hånda, men så kommer ønsket om graviditet NÅ. 

Noen som kan komme med noen gode råd eller tanker her? Er det noe jeg ikke har tenkt på?

Håper å få svar fra ikke bare de som har strevd med å bli gravide i mange år, men også andre som ikke strevde like mye. Kan jo ikke planlegge ut fra at det kommer til å bli vanskelig å bli gravid om 2 mnd?

Anonymkode: e34a1...7ad

Er dette kødd? Du høres veldig psyk ut. 

Anonymkode: d86ec...c08

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...