Gå til innhold

Hvilke farger planter passer sammen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som er flinke på farger som passer sammen, spesielt planter? 

Jeg har en mørkerød japansk pieris som jeg har i en stor hvit krukke. Men så har jeg veldig lyst å ha f.eks noe rundt i kanten, da det ser litt stusselig ut med bare den. Har tenk litt på å ha noen hengeplanter langs kanten, men vet ikke helt. Hva passer med mørkerøde blader?

Også har jeg noen oransje fløyelsblomster som jeg ikke aner hva passer med. Jeg kjøpte de fordi jeg synts de var så fine/stilig farge. Men føler ikke jeg finner noe de passer med. Dette er også i krukke, men er plass til andre planter/blomster også. 

Noen tips?😊

Anonymkode: 30866...806

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eføy blir fint hengende nedover krukken.

En liten palme kunne passet i samme krukke som fløyelsblomstene for å gi litt høyde. Pass på at den tåler vind om krukken blir utsatt for det. 

Anonymkode: 87638...205

AnonymBruker
Skrevet

Alle blomster passer sammen. Husk at de må stå samlet, ikke en her og der.

Anonymkode: 007d4...cd6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt mye mer fokus på hvilke planter som har de samme kravene, enn fargene. 

Anonymkode: 80088...f7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 22.52):

Jeg ville hatt mye mer fokus på hvilke planter som har de samme kravene, enn fargene. 

Anonymkode: 80088...f7e

Enig. Japansk pieris er en surjordsplante som liker jevn fuktighet, halvskygge til lys skygge og godt drenert jord. Hvis du planter den med noe som trives med det samme, vil du få et enklere plantehold.

Eføy er nevnt her, og selv om den ikke er en surjordsplante, tåler den det helt fint. Så det er et godt alternativ. Eventuelt kan du se om du finner en dvergrhododendron. De er søte og passer nok fint med fargen.

Vanskelig å gi noen tips på de oransje fløyelsblomstene om jeg ikke får et navn, men jeg pleier å tenke at when in doubt – choose green. 

Anonymkode: 6f59c...ae1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...