Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på snart 4 år som har slitt med sinneutbrudd i snart 2 år nå. I starten tenkte vi det var trassalder, men synes den har vart lenge nå. 

Han er også sein i språket. Han er veldig klassisk gutt i at han liker fart og spenning og er veldig aktiv. Liker best å sykle ute eller løpe. Er vi inne for lenge eksploderer han i sinne fks mens han pusler eller leker med lekene sine. Begynner å skrike og kaste rundt på ting. Han går også å skriker mye inne. 

Alle dagligdagse gjøremål med han inkluderer mye utagering i form av vold og sinneutbrudd. Småting som at han vil ha hettegenser hver dag og blir sint når han ikke får det. Hvis lillesøster sender han et blikk eller sier nei til han. Skive som lå feil på tallerken, ikke vil ha på jakke. Alt er et ork for tiden… noen ganger vet jeg ikke hva som har skjedd heller.

Han har en lillesøster på 2 år som har vært mye syk så jeg er hjemme i pleiepenger med henne. Så skjønner at dette selvsagt kan påvirke han. Derfor er vi veldig obs på at han får være sammen med meg eller faren alene og velge seg en aktivitet hver dag. 

Han utagerer mest fysisk mot meg og lillesøster. Jeg er veldig tydelig mot han at det er lov å bli sint men ikke lov å slå. Han må daglig ha timeout bak grinda i trappen pga han går løs på alt og alle hvis ikke. Har ikke kontroll på han. Jeg klarer ikke å møte blikket hans når han er så sinna. Han må ofte få alt ut, også snakker vi rolig sammen etterpå. 

Vi har også snakket med familieteam og ppt skal komme i barnehagen å observere han. Legen har sett at han har en del vann i ørene så han er henvist til øre nese hals. 

Han har heller ikke klart å slutte med bleier men han er heldigvis mer engasjert nå og klarer å tisse på do flere ganger daglig. Han går rundt å sier hele tiden at han er liten på en trist måte. Jeg tenker at han har mye følelser som han ikke klarer å uttrykke. Har prøvd å lese massevis av bøker med han. Men har ikke ro til å sitte rolig. De forklarer også at han lager masse lyder i samlingen i barnehagen og klarer ikke høre etter generelt på beskjeder. 

Han er også en humoristisk gutt med mye humor og tuller og tøyser massevis. Han har også 2 venner i barnehagen. Ingen har mistenkt noe diagnoser men har mine mistanker av og til. 

Storebror på 9 år vil ikke passe han og trekker seg mest mulig vekk. Da han synes han ødelegger for hele familien. Er alltid skriking og utbrudd. Så storebror blir sliten av dette. Synes det er så dumt. Jeg føler det ødelegger sånn for familien. Håper det snart går over. Vi som foreldre er strenge, tydelige og setter grenser. Dette fungerte ypperlig for eldstemann men ikke for mellomste. Vi føler oss rådville og føler vi ikke får til å oppdra sønnen våres på noe god måte. 

Noen med lik eller lignende erfaring? Trenger råd og tips i  oppdragelse og ulike situasjoner. 

Anonymkode: 8f6fc...547

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn, så jeg har dessverre ingen råd. Men det høres ut som en tung situasjon, og jeg håper dere finner ut av det. Skriver et innlegg for å bumpe tråden din, så kanskje du får noen andre svar. 

Anonymkode: c0d05...e13

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste liknende erfaring fra et nabobarn, fikk ADHD-diagnosen i 1.klasse. Det forklarte de foregående 6 årene...
MEN - interessant at legen reagerer på noe. Den må dere følge opp. Tenk om ørevondt feks er så endel av hverdagen at barnet tar det for gitt at det bare er slik? Og ikke klager? Da kan lunta bli ganske kort antagelig. Så følg definitivt opp det fysiske! Som med dyr...når de er sinte og agressive kan det være tegn på smerte. De har bare ikke språk til å si det. Vann i ørene kan også forklare sen språkutvikling. Ofte sliter de vel med nattesøvn også, hvordan har det vært med søvn? Dårlig søvn påvirker 100% humør og evne til selvregulering.

Anonymkode: cd877...a05

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Selvstendighetsalderen" (som er det politisk korrekte navnet vi skal bruke om trassalderen nå..) varer ofte lengre hos gutter enn hos jenter. Det er ikke uvanlig at den varer helt til 5-årsalderen. 

Jeg har to gutter, og begge to har hatt voldsomme raserianfall til de var nærmere 5.  Daglig. Hyl og skrik og kasting av ting og være helt rabiat, fordi de absolutt vil ha den BLÅ genseren (som ligger møkkaskitten i skittentøyskurven), fordi de fikk banan akkurat sånn som de ville ha den, fordi vannet er for vått, solen ikke solete nok, osv osv.. så joda. 

Det er kjempetungt, og ja, det kan ødelegge humøret til hele familien og forsure en hver aktivitet. 

Men det er altså ikke så unormalt. 

Begge mine kom seg når de var omtrent 5. 

Anonymkode: 5763c...f6b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at dere er igang og kan få råd fra ulike instanser, det er supert!  Gutten vår var ganske lik. Nå er han 8 og det går så mye bedre (det ble bedre før han var 8 altså) 😅

Vi var helt på felgen en stund! Ppt observerte han i barnehagen, og de så en helt normal gutt med en litt dårligere impulskontroll enn normal. Vi begynte å lure på om han kunne ha ADHD.

I frustrasjonen hadde vi også «time out» i trappa, noe som absolutt ikke fungerte. Vi fikk råd fra Familievernkontoret om andre måter å hjelpe han gjennom de «store følelsene». 
Angående bleieslutt så bestemte han seg plutselig for at han var for stor for bleier. Da var han klar for det, og det var minimalt med uhell. Vi skulle aldri ha pushet så på det, noen bruker lengre tid enn andre. 

Anonymkode: e95a0...037

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Takk for alle svar! Vi har fått time hos øre nese hals allerede om 1,5 uke. Så håper de kan få skikkelig renset ørene og evt legge en plan videre. Han har sovet greit. Våkner noen ganger i uka pga mareritt. 

håper virkelig dette er en fase som går over. Har hørt om andre også som sier at det ble bedre rundt 5 års alderen. 

nå har ikke ppt observert han enda men det blir spennende og se.  

vi tenkte å prøve bleieslutt i sommer da vi har bedre kapasitet og energi til å stå i det. 

Endret av Julie-sn
AnonymBruker
Skrevet

IKKE reagere tilbake med å bli sinte selv! Husk barn lærer ved å se hva foreldrene gjør.......vær rolig men bestemt! 

Anonymkode: 34615...fab

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...