Gå til innhold

Onkel har blitt med i Odd Fellow ordenen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han sier lite om hva det er, for det er visstnok hemmelig.

Det står svært lite på nett, det som står for jeg liksom ikke til å stemme. Aldri hørt om noen som får hjelp av denne gruppa.

Vet noen hva det er? 

Anonymkode: c8263...311

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en gutteklubb for voksne menn.

Anonymkode: 89ad7...f6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Odd Fellow Ordenen er en internasjonal, humanitær broder- og søsterorden, som fokuserer på vennskap, nestekjærlighet og sannhet som grunnleggende verdier. Ordenen er kjent for å være åpen for både menn og kvinner, organisert i separate losjer (herrelosjer og damelosjer).

Odd Fellow-bevegelsen startet opprinnelig i England på 1700-tallet, men ble offisielt etablert i USA i 1819. Ordenen er utbredt i mange land, inkludert Norge, der den første losjen ble grunnlagt i 1898.

Odd Fellow Ordenens hovedmål er å fremme:

1. Vennskap: Sosialt fellesskap mellom medlemmene.

2. Nestekjærlighet: Aktivt arbeid for å støtte trengende og utføre veldedige handlinger.

3. Sannhet: Etisk refleksjon, ærlighet og integritet i medlemmenes liv.

Ordenen arbeider med veldedighet og humanitære prosjekter både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. De har faste ritualer og møter med symbolske handlinger som skal understreke deres verdier.

Odd Fellow Ordenen er ikke knyttet til én spesifikk religion, men krever tro på et høyeste vesen.

Medlemskapet krever invitasjon fra eksisterende medlemmer, og det er en viss diskresjon rundt enkelte av ritualene, selv om Ordenen generelt sett er åpen om sin virksomhet og sine verdier.

Anonymkode: c6f1f...257

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Klubb for menn. Rebekkalosjen for kvinner. Du må i utgangspunktet anbefales for medlemsskap. Utover medlemskvelder/-arrangementer har de gjerne tiltak for diverse grupper.

Anonymkode: a5ec2...2c6

• Liker 1
Skrevet

De jobber med selvutvikling for å bli bedre mennesker, og samler også inn mye penger til organisasjoner som trenger det. En god og snill orden, som gjør gode ting for seg selv og andre

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppfatter det som en veldedig organisasjon som hjelper andre. Her steker de vafler og lager kaffe til de som må på strålebehandling.

Anonymkode: d1370...851

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikkje noko meir mystisk med desse enn feks Rotary og Lions. 

Anonymkode: 91415...bda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mystisk i seg selv, men en organisasjon som ikke er åpen for alle har jeg lite sansen for. Medlemmene har losjeringer som viser at de er medlem - og som ved sitt åsyn signaliserer til andre "losjebrødre" at de er i samme "famile" og skal tas ekstra vare på i ulike settinger som f.eks handelsstanden. Jeg synes svært lite om disse "brødrene".

Anonymkode: 493b8...4d3

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Shit, finnes det ennå? Det er så gammeldags, men sikkert godt for de som finner glede i det. Odd Fellow virker bedre enn Frimurerlosjen, ihvertfall. 

Anonymkode: f55f5...4b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke mystisk i seg selv, men en organisasjon som ikke er åpen for alle har jeg lite sansen for. Medlemmene har losjeringer som viser at de er medlem - og som ved sitt åsyn signaliserer til andre "losjebrødre" at de er i samme "famile" og skal tas ekstra vare på i ulike settinger som f.eks handelsstanden. Jeg synes svært lite om disse "brødrene".

Anonymkode: 493b8...4d3

Så de tar vare på hverandre, også økonomisk? Ritualer, som å ofte noen? 

Hvem får ikke lov til å være med?

Onkel har blitt bedt med av en som er medlem, og til daglig jobber som prest…

Anonymkode: c8263...311

• Liker 2
Skrevet

Her i området gjør Odd Fellow mye bra. Samme med Lions og Rotary. Tror det er litt gutteklubben grei, men at de i tillegg jobber for en bedre hverdag for de som trenger det. Jeg ville ikke vært så bekymret :) 

• Liker 1
Skrevet

Det er en lukket klubb der du må inviteres med av en som er medlem, flere i familien min er medlemmer. De tar vare på hverandre, og gjør en del veldedig arbeid. De er opptatt av selvutvikling og det å bli et bedre menneske. 

Før i tiden var det nok mer kameraderi, nå er det lite av det. Men jeg tror nok at de gjerne passer litt på hverandre. Husker min far slet med å finne hybel og da tok bestefaren min(som var losjemedlem) noen telefoner til noen han kjente i området (på andre siden av landet) så tok det ikke lang tid før han fant seg en hybel visstnok(dette var før min tid)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...