Gå til innhold

Flere småbarnsforeldre som er fullstendig ferdig etter jobb, eller er det bare jeg som har fått feil bruksanvisning?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt å jobbe igjen etter foreldrepermisjon, og la meg bare si det sånn: Det føles som om jeg har løpt maraton – i motvind – med en unge på hver hofte og middagsplanlegging som hale.

Etter jobb raser vi til barnehagen og henter eldste, så hjem for å mekke middag (les: koke noe tilfeldig og håpe det ikke blir protester), spise, og få inn noen minutter med «kvalitetstid» som ofte ender med at jeg blir brukt som klatrestativ. Når begge barna er i seng rundt 19.00, er det som om hele systemet mitt bare… skrur seg av.

I kveld har jeg sittet i sofaen i to timer og tenkt på å dusje. Ikke dusjet. Bare tenkt på det. Jeg stirrer tomt inn i veggen som om den skal komme med løsningen. Hjernen er rett og slett ikke tilkoblet lenger. Jeg klarer ikke ta en eneste avgjørelse. Ikke engang: “Skal jeg reise meg?”

Så da lurer jeg: Hvor er dere småbarnsforeldre som trener på kveldstid, har hobbyer og ser ut til å ha et fungerende system? Har dere hemmelig tilgang på koffein intravenøst? Sover barna deres fra 17 til 08? Har dere kloner?

Seriøst – hvordan GJØR dere det?

Anonymkode: 67088...508

• Liker 2
  • Hjerte 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er egentlig ikke for meg fordi jeg føler meg på samme måte. Orker ingenting annet enn det jeg absolutt MÅ. Trening, hobbyer, sosialt. Hvem orker., 

Anonymkode: 1f99b...6f8

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må sove mer. Da orker du mer

Anonymkode: 26fe0...598

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Lenge siden våre var små nå, men vi løste det ved å dele oss. Jeg tok morgenen og ordnet med frokost + levering i barnehagen. Pappaen dro da tidlig på jobb og var tilsvarende tidlig ferdig slik at han kunne hente i 15-tiden. Han hentet, lagde middag og så kom jeg hjem til ferdig middag, deretter hadde vi ettermiddagen sammen. 

Ukeshandling og planlegging av alle middager slik at det var lite jobb. Forberedte det som kunne forberedes kvelden før. 

Ungene var jo også i seng i 19-tiden så da var det rom for å forberede neste dag samt andre ting man hadde lyst til. Men ofte veldig tidlig i seng (hadde småttiser som sov dårlig i lange perioder). 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For min del gir trening meg energi. Det var blytungt i starten, men nå er jeg ikke menneske om jeg ikke får trent minst annenhver dag. De første 3-4 ukene var ren tortur før jeg begynte å kjenne på mer energi, bedre søvn osv. 

Anonymkode: e91d5...15e

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du må sove mer. Da orker du mer

Anonymkode: 26fe0...598

Jeg greier ikke å sove mer. Vår yngste er 7 måneder og oppe annenhver time. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Marikken skrev (13 minutter siden):

Lenge siden våre var små nå, men vi løste det ved å dele oss. Jeg tok morgenen og ordnet med frokost + levering i barnehagen. Pappaen dro da tidlig på jobb og var tilsvarende tidlig ferdig slik at han kunne hente i 15-tiden. Han hentet, lagde middag og så kom jeg hjem til ferdig middag, deretter hadde vi ettermiddagen sammen. 

Ukeshandling og planlegging av alle middager slik at det var lite jobb. Forberedte det som kunne forberedes kvelden før. 

Ungene var jo også i seng i 19-tiden så da var det rom for å forberede neste dag samt andre ting man hadde lyst til. Men ofte veldig tidlig i seng (hadde småttiser som sov dårlig i lange perioder). 

Vi har normalt kontroll på middagene. Vi og er tilhengere av ukeshandling, men det har gått litt i surr, i det siste. Det kan hende vi har litt oppstartsproblemer, jeg og mannen har nettopp byttet roller, han er hjemme med yngste mens jeg nylig har begynt å jobbe igjen. Men problemet er likevel at jeg er helt utslitt når klokken er 19.00 og ungene i seng. Da greier jeg ikke mer, selvom jeg teoretisk sett kunne trent, drevet med hobby eller andre ting da. Energien er brukt opp. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis minste er 7 mnd så er det jo fortsatt dårlig med søvn. Når søvnen er bedre blir jo livet bedre :) men da er vel pappaen i perm og kan fikse både henting og middagslaging.

Men er trening som gir meg energi + få nok søvn! 

Anonymkode: 15b64...7a3

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis minste er 7 mnd så er det jo fortsatt dårlig med søvn. Når søvnen er bedre blir jo livet bedre :) men da er vel pappaen i perm og kan fikse både henting og middagslaging.

Men er trening som gir meg energi + få nok søvn! 

Anonymkode: 15b64...7a3

Pappaen kjører meg til og fra jobb, som er 10 minutter unna huset vårt. Vi leverer og henter eldstemann på vei til jobb. Han fikser husvask, ryddig og hagen, matpakke og morgenrutinen med eldstemann . Jeg lager middag og det er egentlig det. Det er pappaen som står opp med yngste når hen våkner om natta, men jeg våkner automatisk av babygråt og blir liggende våken i senga. 

Jeg er (støtte) medlem på treningssenteret 😬 Pg er i utgangspunktet tilhenger av å trene 🙈 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart du har det slik når du ikke sover. Legg deg kl 20 en periode og se om du kommer deg ovenpå.

Men ja er et sinnsykt kjør, er snart i samme situasjon og gruer meg veldig. Husker stresset med første. Tok enda nettene siden jeg hadde pupp, så søvnkvaliteten var dårlig, og pumpet på jobb slik at han skulle få litt mens jeg var på jobb. Slitsom periode, så skal man i tillegg prestere på jobb.

Gruer også til henting og levering av to stk i barnehage etter fars permisjon. Vurderer å gå ned i stilling for bedre livskvalitet. 

Anonymkode: ea728...deb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet ditt er at du ikke sover. Bruk ørepropper 

Anonymkode: d87c9...272

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen! De første årene med to var krise, det har begynt å løsne litt nå (minste er 4) 🙈

Men en ting vi gjorde som lettet ettermiddagene veldig for oss var middag til kveldsmat de dagene det er mulig og matkasse. Litt enkel brødmat o.l. etter barnehagen så ble plutselig ikke ettermiddagen så stress og energi krevende lenger. Men det er kanskje større problem når dere jobber begge. Matkasse sparer ikke bare tid til handling, men også hjernekapasitet når enn slipper å finne på middag hver dag. 

Jeg ser du skriver at pappaen kjører deg til jobb som tar 10 min, har du vurdert å begynne å sykle eller gå/jogge til jobb? Jeg merker jeg får en mye bedre dag de dagene jeg har gått eller syklet til jobb. Jeg synes det er lettere å få inn litt bevegelse tidlig på dagen enn på ettermiddagen når energi lageret er tomt. 

Anonymkode: 62dec...85c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alene med 3 de 2 minste tvillinger. 

Husker jeg var sliten, men på en god måte. Orket dog en liten tur ut med barna på kvelden.

Anonymkode: 4d0e5...5d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg greier ikke å sove mer. Vår yngste er 7 måneder og oppe annenhver time. 

Men da er vel ikke begge foreldre i jobb? 

Anonymkode: 95dca...370

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er våre blitt større, men løsningen for meg var å aldri sette meg i sofaen for da kom jeg meg ikke opp. Gikk en tur etter at barna var I seng. Styrketrening på stuegulvet mens barna lekte.

Anonymkode: af946...5b6

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nylig begynt å jobbe igjen etter foreldrepermisjon, og la meg bare si det sånn: Det føles som om jeg har løpt maraton – i motvind – med en unge på hver hofte og middagsplanlegging som hale.

Etter jobb raser vi til barnehagen og henter eldste, så hjem for å mekke middag (les: koke noe tilfeldig og håpe det ikke blir protester), spise, og få inn noen minutter med «kvalitetstid» som ofte ender med at jeg blir brukt som klatrestativ. Når begge barna er i seng rundt 19.00, er det som om hele systemet mitt bare… skrur seg av.

I kveld har jeg sittet i sofaen i to timer og tenkt på å dusje. Ikke dusjet. Bare tenkt på det. Jeg stirrer tomt inn i veggen som om den skal komme med løsningen. Hjernen er rett og slett ikke tilkoblet lenger. Jeg klarer ikke ta en eneste avgjørelse. Ikke engang: “Skal jeg reise meg?”

Så da lurer jeg: Hvor er dere småbarnsforeldre som trener på kveldstid, har hobbyer og ser ut til å ha et fungerende system? Har dere hemmelig tilgang på koffein intravenøst? Sover barna deres fra 17 til 08? Har dere kloner?

Jeg er som deg ❤️ om det hjelper noe da 😂😂🙈

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Hvis det skal bli levelig så må mannen ta sin del tenker jeg. Og så synes jeg ofte kvinner er strenge med seg selv. Prioriter det viktigste og vær fornøyd selv om man ikke får til alt. Det er ingen som har dødd av litt støv i krokene, eller om en brukt bukse som egentlig var lagt til vask brukes en dag til.

Da jeg hadde tre små jobbet jeg 80 %, hver fredag fri og vasket alt av klær (hadde to vaskemaskiner:) vasket huset og tok meg en formiddagshvil.

Hvis ikke det går, matkasse, Oda på døren, vaskehjelp eller robotstøvsuger og få inn aktiviteter på sfo.

Lykke til alle dere flinke småbarnsmødre :)

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt en blodprøve og sjekket verdier i det siste? 
Husk at selv om noen av verdiene er innenfor det som anses som normalt, så kan du allikevel få nytte av tilskudd om det er på den lavere siden. 
feks d-vit så er referanseområdet 50-150. Så er du innafor disse tallene kan mange leger si at nivået er greit. Om du da ligger på 60-70, så er det nærmere det lave enn det høye og mange kan merke bedring på energi om de starter på tilskudd. 
sjekk d-vit, jern, b-12. 

Anonymkode: b82ce...c9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pappaen kjører meg til og fra jobb, som er 10 minutter unna huset vårt. Vi leverer og henter eldstemann på vei til jobb. Han fikser husvask, ryddig og hagen, matpakke og morgenrutinen med eldstemann . Jeg lager middag og det er egentlig det. Det er pappaen som står opp med yngste når hen våkner om natta, men jeg våkner automatisk av babygråt og blir liggende våken i senga. 

Jeg er (støtte) medlem på treningssenteret 😬 Pg er i utgangspunktet tilhenger av å trene 🙈 

Begynn å sykle eller gå til jobb, far klarer å levere i barnehagen alene😊 Det gir deg overskudd å få litt frisk luft også. Eventuelt bare endre slik at far henter i bhg FØR han henter deg fra jobb, så har dere en mindre ting å stresse med. Eller at du leverer og henter eldste, far klarer seg vel uten bil på dagen? Da kam far ha middag klar til dere kommer hjem. 

Og gi deg selv tid til å bli vant til den nye hverdagen❤️ Er 1,5 år mellom mine, de er nå 2,5 og 4 år. Husker enda at den første tiden i jobb etter permisjon var ganske heftig. Vi delte oss på natta, far sov på annet rom med eldste, og jeg og minste sammen siden jeg enda ammet. Slik fikk alle mest mulig søvn. Jeg leverte eldste i bhg på vei til jobb, så hadde far middag klar til vi kom hjem. Begynte å trene igjen etterhvert, da rett etter at ungene var lagt. 

Anonymkode: 10bda...cd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bytt om på middag og kvelds. Gi en skive eller to etter barnehagen, finn roen med ungene og la far lage middag (fedre får som regel gjøre det i fred). Han syns sikkert det er litt deilig med alenetid på kjøkkenet etter en hel dag hjemme med barn.

Anonymkode: 70203...0e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...