AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Mitt barn er 4 år og går i barnehagen. Hver dag når jeg kommer og henter så er alt fint, med et eksempel på ting han har gjort den dagen. Og jeg setter stor pris på det og vet godt at de selvfølgelig er positive og forteller om det som er fint. Dersom han har slått seg får vi høre om det. Likevel stusser jeg på at vi aldri får høre om at noe har vært vanskelig den dagen. Alt er bare fint og flott. Og det vet jeg jo at det ikke er. Gutten min forteller ikke så mye , men noen ganger forteller han om ting som ikke har vært så fint. Blant annet om at han hadde ødelagt et slott til et annet barn og at barnet hadde blitt sint og at han hadde blitt lei seg. Eller at et annet barn slår han han og at det barnet alltid slår andre. Jeg forstår at de ikke kan utlevere hvem, men er det ikke normalt å få vite at «beklager vi har et barn som slår og vi jobber med saken. Og det går ut over din sønn noen ganger» Det viste seg at foreldrene til barnet som slo ikke heller hadde fått vite at det var et problem, før det ble nevnt av en annen forelder som også hadde hørt om det. Er det ikke vanlig å få beskjed? Barnet mitt har gått i barnehagen siden han var 1 år og det har aaaaldri vært noe problem, bortsett fra fall og sykdom. Men kanskje det er slik at alt dette er så normalt at det ikke er noe poeng å nevne? Anonymkode: adb83...911
AnonymBruker Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni Jeg hadde enkelt forklart regnet med å høre om at han ikke bare er snill og grei. Det er han i alle fall ikke hjemme. Anonymkode: adb83...911
AnonymBruker Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni Vi hører også sjeldent sånt. Sønnen min ble bitt en gang, da sa de bare akkurat det at han ble bitt og forklarte situasjonen. Vet at de har et barn med litt utfordringer som de jobber med på avdelingen, men det vet jeg kun fordi jeg ser at adferden er avvikende ved henting/levering. Tror nok dessverre konflikter og mindre voldsepisoder barna i mellom er så vanlig at de ikke nevner det 😕 Anonymkode: 1f003...632
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Om det er et omfattende problem så er jeg enig i at det er litt rart. Ta det opp med dem. Men ellers ser jeg ikke noe vits i å dra frem normale konflikter mellom barna så veldig ofte. Det er jo helt dagligdags og normalt for små barn. Klart om barnet skader seg pga et annent barn eller ulykke, eller det er noe som foreldrene må jobbe med hjemme er det jo verdt å nevne. Og om det er et stor og gjentakende problem. Men ellers er det jo hyggeligst å høre om hvilke aktiviteter barnet har gjort og hvorvidt barnet har det bra. Jeg orker faktisk ikke å involveres i ALLE små greier som har foregått. Anonymkode: 64d9c...558 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi hører også sjeldent sånt. Sønnen min ble bitt en gang, da sa de bare akkurat det at han ble bitt og forklarte situasjonen. Vet at de har et barn med litt utfordringer som de jobber med på avdelingen, men det vet jeg kun fordi jeg ser at adferden er avvikende ved henting/levering. Tror nok dessverre konflikter og mindre voldsepisoder barna i mellom er så vanlig at de ikke nevner det 😕 Anonymkode: 1f003...632 Det har jeg forståelse for. Men i løpet av de siste årene må det vel ha vært hendelser som er litt mer utover det vanlige eller daglige. Anonymkode: adb83...911
AnonymBruker Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om det er et omfattende problem så er jeg enig i at det er litt rart. Ta det opp med dem. Men ellers ser jeg ikke noe vits i å dra frem normale konflikter mellom barna så veldig ofte. Det er jo helt dagligdags og normalt for små barn. Klart om barnet skader seg pga et annent barn eller ulykke, eller det er noe som foreldrene må jobbe med hjemme er det jo verdt å nevne. Og om det er et stor og gjentakende problem. Men ellers er det jo hyggeligst å høre om hvilke aktiviteter barnet har gjort og hvorvidt barnet har det bra. Jeg orker faktisk ikke å involveres i ALLE små greier som har foregått. Anonymkode: 64d9c...558 Nei det er jeg enig i eneste er at barnet mitt har det jo alltid bra. Aldri vært lei seg. Alt er fint og flott. Og det stemmer jo ikke. Anonymkode: adb83...911
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Barn krangler og biter og slår. Det betyr ikke at ikke dagen har vært helt vanlig. De tenker nok at det ikke er noe poeng i å ta opp, fordi det er så dagligdags, og majoriteten av dagen Har sikkert vært fin. Anonymkode: b7c4d...bb4 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni #8 Skrevet 5. juni Det er jo veldig vanlig at det er litt dytting og slåing blant de minste, det er nok ikke noe de tenker over som viktig å fortelle. Men om barnet forteller om konflikt med annet barn jevnlig kan man jo ta det opp med de voksne og høre om det stemmer det barnet sier og om de er obs på den relasjonen. Hos oss har de alltid gitt beskjed hvis barnet har blitt bitt og også et par ganger sagt ifra til oss når hun bet noen andre. De har og sendt melding eller sagt ifra ved henting hvis det har skjedd noe så hun har blødd, at hun har falt for eksempel. Selv om det er så lite at jeg sikkert ikke hadde lagt merke til det en gang om de ikke sa noe. Anonymkode: b5b76...347 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #9 Skrevet 5. juni Som ansatt i barnehagen har jeg ca 30 sekunder til å overlevere rapport før jeg må tilbake til jobb. Da er det ikke tid til veldig dyptgående samtaler om dagen. Man får en generell beskrivelse med fokus på det positive. Jeg regner med at alle foreldre skjønner at det ikke er regnbuer og blomster hele tiden, men så lenge det er innenfor normal variasjon sier jeg ikke så mye om det. Anonymkode: a5543...c5a 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni #10 Skrevet 5. juni Selvsagt er det perioder av dagen der ting ikke er bra, barn har masse følelser som går opp og ned, men et barn kan hatt en god dag totalt sett, selv om det ble dyttet en gang av et annet barn, eller ble utrøstelig fordi det ikke fikk den gule spaden. Jeg regner med at mitt barn opplever små og store utfordringer i løpet av dagen, men at de voksne da trøster og snakker med barnet slik at hen kommer seg gjennom det. De gangene jeg har fått beskjed om at ting ikke var helt ok, var når hen en periode savnet meg ekstra mye (like etter ferie), eller ikke var i form. Stort sett trives barnet mitt veldig godt i barnehage, og det samme er kanskje tilfelle for sitt barn, TS? Anonymkode: ae9cf...f60 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #11 Skrevet 5. juni Når barnet er 4 år går det gjerne på avdeling med 17 eller 23 andre barn. Da blir recap'en veldig generell. Har det vært mange episoder gjennom en dag så vil jo det prege tilbakemelding. Har dagen vært fin men med en episode eller to så har dagen vært fin. At barn avogtil kjekler er veldig normalt. Vi håndterer det der og da, prøver å veilede barna i situasjoner og gi de verktøy både for å unngå men også håndtere situasjoner selv. Når barna er ferdig med en episode så er som regel vi ferdige med det også. Vi fortsetter ikke å gnure på det, og det handler litt om hva vi sender med barnet hjem også. Tenk om du hver dag fikk høre om episoder, og så er det i realiteten totalt 10 minutter av en dag på kanskje 9 timer? Vi ønsket ikke at barna skal få kjeft for noe som allerede er håndtert, hvor det kanskje har fått en tilbakemelding på handling etc. Om barnet selv prater om sin dag så er det flott, for barnet får da eie sin versjon og så får man håpe foreldre er rause, åpne og undrende. Anonymkode: b130a...33b 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #12 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Når barnet er 4 år går det gjerne på avdeling med 17 eller 23 andre barn. Da blir recap'en veldig generell. Har det vært mange episoder gjennom en dag så vil jo det prege tilbakemelding. Har dagen vært fin men med en episode eller to så har dagen vært fin. At barn avogtil kjekler er veldig normalt. Vi håndterer det der og da, prøver å veilede barna i situasjoner og gi de verktøy både for å unngå men også håndtere situasjoner selv. Når barna er ferdig med en episode så er som regel vi ferdige med det også. Vi fortsetter ikke å gnure på det, og det handler litt om hva vi sender med barnet hjem også. Tenk om du hver dag fikk høre om episoder, og så er det i realiteten totalt 10 minutter av en dag på kanskje 9 timer? Vi ønsket ikke at barna skal få kjeft for noe som allerede er håndtert, hvor det kanskje har fått en tilbakemelding på handling etc. Om barnet selv prater om sin dag så er det flott, for barnet får da eie sin versjon og så får man håpe foreldre er rause, åpne og undrende. Anonymkode: b130a...33b Dette forstår jeg. Meningen var mer at i barnehagen var det ett barn som slo andre barn hver dag, andre barn kommenterte det og sa at «Kari bare slår hele tiden» og barnehagen jobbet med saken. Foreldrene til barnet som slo hadde ikke fått beskjed om at dette var et problem. De små episodene er ikke relevante. Anonymkode: adb83...911
AnonymBruker Skrevet 6. juni #13 Skrevet 6. juni Vanlig "negative" smågreier mellom barn er det ikke vits i å gi beskjed om ved henting. Og er det større greier bør foreldre få beskjed over telefon eller i foreldresamtaler. Men jeg hadde også stussa om det aldri ble kommunisert noe negativt. Har et barn med slå-problematik hatt en dag med mye konfrontasjoner, for eksempel, og dette har gått mer enn vanlig ut over mitt barn, ville jeg ønsket beskjed om det på den aktuelle dagen. Anonymkode: 28751...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #14 Skrevet 7. juni Du vil helt sikkert høre om ulike episoder gjentar seg over tid, og personalet har observert dette. Men vi som jobber i barnehage ønsker ikke at det negative skal være i fokus hver hentetid om du skjønner😉 Viktig å få frem det positive også og hva barnet ditt mestrer😀 Hilsen Pedleder på 15 året ❤️ Anonymkode: e5935...616
AnonymBruker Skrevet 7. juni #15 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 10.39): Vanlig "negative" smågreier mellom barn er det ikke vits i å gi beskjed om ved henting. Og er det større greier bør foreldre få beskjed over telefon eller i foreldresamtaler. Men jeg hadde også stussa om det aldri ble kommunisert noe negativt. Har et barn med slå-problematik hatt en dag med mye konfrontasjoner, for eksempel, og dette har gått mer enn vanlig ut over mitt barn, ville jeg ønsket beskjed om det på den aktuelle dagen. Anonymkode: 28751...6fe Eller at foreldrene til barnet som slo hadde fått beskjed kanskje? Anonymkode: adb83...911
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå