AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Hei Lurer pã hvordan den nye samboerloven kommer til å se ut? Jeg har samboer,og vi er inneforstått med å ha hver vår økonomi. Har hus sammen,men ingen barn. Er det sån å forstå at begges inntekt og utgifter skal trykkes nedover halsen på hverandre nå? Eller blir den som dagens gifte? Kjenner naturlig nok ikke til hvordan den fungerer. Men har forstått det slik at man kan få utlevert opplysninger om partnerens økonomi om ønskelig. Altså ved å bed bank eller instans om innsyn. Hvordan vil en ny lov bedre dagens regler for samboere,å er det mange som ser fram til eller ønsker dette? Evt ikke ønsker. Mange liker jo å holde økonomien privat,selv gifte. Anonymkode: de2de...d31
AnonymBruker Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Evt ikke ønsker. Mange liker jo å holde økonomien privat,selv gifte. Anonymkode: de2de...d31 Vil ha egne lover og regler for samboere: – Et sikkerhetsnett Frykt ikke. Det kan i følge forslaget avtales at loven skal fravikes dersom den ikke passer deg. Anonymkode: cf792...df1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni Ville det da ikke bare vært bedre om man tiltreder i ny samboerlov om begge ønsker det en å fravike fra den ? Virker mer ryddig. Men hva er egentlig hensikten her? At man har flere rettigheter ved evt brudd? Å hvordan vil den eventuelt se ut? Noen som ser fram til ny lov,eller har lengtet etter en? Anonymkode: de2de...d31
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Vil man ha regler som gifte kan man gifte seg. Jeg vil ikke tvangsgiftes formelt fordi jeg flytter sammen med en mann. Anonymkode: 6b2ee...536 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vil man ha regler som gifte kan man gifte seg. Jeg vil ikke tvangsgiftes formelt fordi jeg flytter sammen med en mann. Anonymkode: 6b2ee...536 Ja,synes vel og dette har noe overformynderi over seg. Derfor jeg lurer på hvem er det som ønsker seg dette? Og hva er fordelene ? Ikke minst - om noe,hvor inngripende dette blir for dagens samboere. Så et eksempel der ene parten bør få vite om ferien er kjøpt på kredittkort eller ikke. Hva så? Får man push varsel når partner har vært ute på byen da eller ? Ikke sikkert det blir slik jeg forestiller meg der,men slik jeg leste ut i fra teksten virker det inngripende. Spesielt med tanke på at man allerede er enige om separert økonomi. Anonymkode: de2de...d31
AnonymBruker Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni Hva er det som virker urimelig med dette forslaget da? Man tvinges ikke til å ha felles økonomi, men man sikres bedre ved brudd (typisk går dette ut over kvinnen). Og at man har forsørgelsesplikt skulle vel bare mangle, det er jo en helt meningsløs forskjell nå at samboere kan gå til NAV, mens samboere ikke kan det. Anonymkode: d183d...90f
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er det som virker urimelig med dette forslaget da? Man tvinges ikke til å ha felles økonomi, men man sikres bedre ved brudd (typisk går dette ut over kvinnen). Og at man har forsørgelsesplikt skulle vel bare mangle, det er jo en helt meningsløs forskjell nå at samboere kan gå til NAV, mens samboere ikke kan det. Anonymkode: d183d...90f Ikke sikkert det er urimelig i det hele tatt. Derfor jeg lurer. Synes bare det blir fremstilt på en slik måte at det føles inngripende på den måten at man gjerne ikke liker innsyn av en eller flere grunner. Enten det er av ekstra inntekter eller gjeld. Spesielt mtp samboere. Som en sa over: man er jo ikke gift. Men som en annen også påpeker: dette er frivillig på en eller annen måte. Anonymkode: de2de...d31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå