Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Norge er en kultur der alle er mer eller mindre like. Det er veldig lite hierarki. Dette får norske barn inn med morsmelken. 

Men i utlandet er kulturen annerledes. I mange samfunn er det helt vanlig å se ned på folk som er lavere på den sosiale stigen. 

Så dere med erfaring med å jobbe med utenlandske leger. Er det uproblematisk? Eller blir dere sett ned på? Er det noen land som skiller seg negativt ut? 

Jeg vurderer å studere sykepleie. Men jeg sliter skikkelig med ovenfra-og-ned-klasse-holdning. Jeg har veldig liten toleranse for slik og klikker i vinkel. Om det er mye av det i helsevesenet, så velger jeg en annen utdanning. 

Anonymkode: e70e2...d94

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke med leger, men en del pasienter fra visse kulturer kan iallfall være ekstremt nedlatende mot sykepleiere. 

Anonymkode: d38ac...a0d

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var i praksis i sykepleien, åpnet jeg døra til en eldre, norsk overlege og sa med et smil:

- Age before beauty. 

Han meldte meg til praksisveileder og jeg fikk en skjennepreke som jeg ikke hadde fått siden jeg gikk i barnehagen. 

Eksmannen som er lege fortalte at det var helt vanlig at eldre (norske) leger hadde egne plasser på rapportrommet om morgenen, og nåde den LISen som satte seg på feil stol! 

Den beste måten å håndtere sånne typer, som fins overalt enten de er norske eller utenlandske er å bli tøff i munnen tilbake. Vi sykepleiere kan være temmelig typete vi også 😂 

Anonymkode: 10315...fce

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke-vestlige innvandrere generelt, er problemet, ikke spesielt leger.

Anonymkode: 4a2e1...9d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på sykehus i 18 år, og merker at hiarkiet viskes mer og mer ut. Når jeg var student så ville bla overlegene på Riksen at vi skulle gå inn på kontorene deres og lufte klokken 12😂. Ble ikke gjort for å si det sånn….

Når det er sagt, så har legene et enormt stort ansvar og er den som har siste ordet når det kommer til behandling. Det skal man respektere selv om man er uenig. Men min opplevelse er at de verdsetter kompetente sykepleiere høyt og er åpne for innspill.

Anonymkode: d04da...9d4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor lenge de har vært i Norge. Midtøsten og Øst-Europa føler jeg er verst. Der er det mange som har en del høye tanker om seg selv. 

Anonymkode: 025e3...63c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så dere med erfaring med å jobbe med utenlandske leger. Er det uproblematisk? Eller blir dere sett ned på? Er det noen land som skiller seg negativt ut? 

Uproblematisk. Nei ingen land skiller seg negativt ut. I hvert fall ikke i løpet av mine 26 år ved to av landets største sykehus.

Anonymkode: 90a6a...6d3

Skrevet (endret)

Ja, sånn er det i blant. Totalt sett er det ganske uproblematisk. Noen av dem himler vi litt med øynene og ler av når de ikke ser på, og andre ganger gir jeg tydelig beskjed om hva som er greit og ikke.

Totalt sett synes jeg skillet er større mellom generasjoner. Det er tydelig at legeyrket hadde en helt annen autoritet før, og noen av de legene som er opp mot pensjonsalder nå kan oppføre seg deretter. 

ikke noe jeg tenker på i min arbeidshverdag.

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

- Age before beauty. 

Han meldte meg til praksisveileder og jeg fikk en skjennepreke som jeg ikke hadde fått siden jeg gikk i barnehagen. 

Eksmannen som er lege fortalte at det var helt vanlig at eldre (norske) leger hadde egne plasser på rapportrommet om morgenen, og nåde den LISen som satte seg på feil stol!

Det er vel generelt en dårlig ide å komme med morsomheter som går på andres utseende før du kjenner de og vet hvordan de reagerer.

Faste plasser på pause/rapport er også ganske vanlig i mange yrker. Det har jeg opplevd både i industrijobb og flere plasser i helsevesenet. Det er også ganske dumt om en ung lis lege sitter slik at overlegen ikke ser projektoren ordentlig om de skal vurdere røntgen/mr/prøveverdier.

Endret av Romkom
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (15 timer siden):

Det er vel generelt en dårlig ide å komme med morsomheter som går på andres utseende før du kjenner de og vet hvordan de reagerer.

Faste plasser på pause/rapport er også ganske vanlig i mange yrker. Det har jeg opplevd både i industrijobb og flere plasser i helsevesenet. Det er også ganske dumt om en ung lis lege sitter slik at overlegen ikke ser projektoren ordentlig om de skal vurdere røntgen/mr/prøveverdier.

Faste plasser er jo vanligvis et maktspill, ikke praktisk. 

Anonymkode: ba167...476

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 20.37):

Da jeg var i praksis i sykepleien, åpnet jeg døra til en eldre, norsk overlege og sa med et smil:

- Age before beauty. 

Den beste måten å håndtere sånne typer, som fins overalt enten de er norske eller utenlandske er å bli tøff i munnen tilbake. Vi sykepleiere kan være temmelig typete vi også 😂 

Hæ? Dette håper jeg er tull. Ekstremt uprofesjonell håndtering. Hvis man ønsker å få endringer, bør man være oppegående nok til å gjøre det på skikkelig måte, i stedet for å synke ned til slike nivåer. 

Anonymkode: dbb80...afe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 19.58):

Norge er en kultur der alle er mer eller mindre like. Det er veldig lite hierarki. Dette får norske barn inn med morsmelken. 

Men i utlandet er kulturen annerledes. I mange samfunn er det helt vanlig å se ned på folk som er lavere på den sosiale stigen. 

Jeg vurderer å studere sykepleie. Men jeg sliter skikkelig med ovenfra-og-ned-klasse-holdning. Jeg har veldig liten toleranse for slik og klikker i vinkel. Om det er mye av det i helsevesenet, så velger jeg en annen utdanning. 

Jeg anbefaler deg å jobbe med triggeren din i stedet for å unngå jobber du egentlig har lyst på, kun for å unngå noe du ikke har kontroll over uansett. Det vil alltid være noen som ser ned på deg - noen gir inntrykk av det, mens de fleste skjuler det. Hvis du jobber med å kun observere uten å reagere, vil du oppleve en helt ny verden av muligheter. Stå så stødig i deg selv at du ikke føler behov for å reagere - eller klikke i vinkel, som du sier. 

Stoisisme gir deg langt mer energi til å ta tak i viktige ting på langt mer suksessfulle måter.  

Anonymkode: dbb80...afe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 20.37):

- Age before beauty. 

Kan bekrefte dette 😂Morgenmøtene var rangstige internt i legegruppa, hadde en turnuskollega som satte seg på «feil» plass…det blikket til den overlegen 🤣Heldigvis var det rette turnuslegen, han brydde seg ikke. Jeg opplevde selv at sykepleier reiste seg for å gi meg sitteplass da jeg var påheng på overlegen, altså hun skulle ha mini-visitt med ham. Da sa jeg fra at «sånt hierarki er vi ferdige med». Men det er mange overleger på 55-60+ som fortsatt er «legen har rett» og som ikke vil nedlate seg til å lytte til andre yrkesgrupper og anerkjenne at de har viktig kompetanse og kan vite bedre enn legen. Og da snakker jeg om kritthvite norske leger. Og ikke bare overfor sykepleiere, men fysioterapeuter, psykologer, ernæringsfysiologer osv. Det er kvalmende. Forhåpentligvis skjer det nå en gradvis endring med generasjonene. Det er jo også mye mer fokus på kommunikasjon, relasjon og tverrfaglighet på studiene nå.

Anonymkode: e22b1...cea

Skrevet

Age before beauty er litt i grenseland synes jeg.

Om du har problemer med hierarki og autoritet tror jeg ikke sykepleier/sykehus er rett sted for deg. Sorry.

Da er helsesøster/sykehelsepleier heller riktig. 

• Liker 1
Skrevet

Jobbet på både medisinsk og kirurgisk i over 15 år. Synes mye har endret seg på disse årene. For de fleste, spesielt yngre leger, finnes lite hiearki. Noen eldre kirurger tror riktignok de er guder og oppfører seg deretter, men det er personavhengig og gjelder både norske og utenlandske. Vil tippe nesten halvparten av kirurgene jeg jobber med er fra utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...