Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om dere har hørt om "perinealmassasje", altså massasje av området mellom skjeden og endetarmen de siste ukene av graviditet. Jeg er nysgjerrig på om noen av dere gjorde det som en måte å forebygge rifter under fødselen.

Hvis dere prøvde det: Hva syntes dere om det? Var det lett, behagelig eller vanskelig å få til – enten teknisk eller med tanke på å finne tid?

Svar gjerne også hvis dere ikke gjorde det, men vet hva det er, eller har tanker rundt det :)

Tusen takk!

Anonymkode: 106af...819

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det ikke. Fikk knapt skrubbsår ved begge fødslene. Ingenting fristet mindre enn å få mannen til å gnu det området, for jeg ble for tjukk til å klare det selv evt. 

Anonymkode: d0954...f31

• Liker 1
Skrevet

Mellomkjøttet  😂

Nei, ble ingen massasje for meg. Mannen ville ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Usj nei, det har jeg ikke lyst til hverken nå eller forrige svangerskap. Ble uansett klippet for vakuum med førstefødte, så hadde vært helt forgjeves 😅

Anonymkode: c00a8...7af

• Liker 1
Skrevet

Har ikke så mye tro på dette. Noen revner fra foran til bak uansett hva man gjør..

Skrevet

Gjorde det andre gangen, revnet veldig mye første fødsel så prøvde alt for å unngå gjentakelse. Det er enkelt nok, brukte olje, tid har man jo, husker det var vanskelig å nå pga magen men ikke umulig. Revnet ikke med nr 2 av flere grunner, men har troen på at det ikke var forgjeves :)

Skrevet

Veldig enkelt å utføre. Kan lett gjøre det på seg selv. Anbefaler å ligge på siden. Gjorde det før forrige fødsel og fikk bare et lite skrubbsår. Gjør det nå før neste fødsel også. Aner ikke om det funker, men føles godt å gjøre noe

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det ikke. Måtte uansett ta akutt keisersnitt. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 7c456...54a

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde nada, kun pyntesting etter fødsel og følte meg raskt normal igjen.

Anonymkode: 2b09c...c1d

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde å gjøre det men tror det ble sånn halvveis på begge barna, likevel fikk jeg ingen rift eller lignende. Men... better safe than sorry 😅

Anonymkode: 7c320...d64

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det ikke, ingen rifter

Anonymkode: 234e2...caf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hørt om det men gadd ikke å styre med det der selv. Gjorde ingen forberedelser og fødte fint på 8 timer uten en rift.

Anonymkode: f32a9...764

Skrevet

Har født to barn. Hadde hørt om det, men vurderte aldri å styre med det.

Fikk små rifter begge gangene, et par sting. Grodde fort og greit, ingen varige mén. Ikke noe å bale med.

AnonymBruker
Skrevet

Nei.  Tviler på at det hjelper. Det blir som å massere kneskåla ig mene at jeg ikke får skrubbsår om jeg tryner på grusen. 

Ble klipt med første og revnet med andre. Gikk helt fint. Alt er grodd.

Anonymkode: e65ac...349

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det ingen av graviditetene. Begge endte med ks uansett så like greit😅

Anonymkode: bc5cc...a05

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde med første, dvs fikk mannen til å hjelpe 🤭 Gjorde det vel et par ganger, det var ganske rart. Født to barn, fått et par pyntesting, null stress.

Anonymkode: a7535...de6

Skrevet

Mannen gjorde dette på meg, var ubehaglig og vondt. Fikk noen få rifter (født to store barn). Jeg fødte også i knestående, for å minske risikoen for fødselsskader

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver med det nå, er i uke 33 med barn nr 2 og fikk store skader under første fødsel. 

Jeg synes ikke det er spesielt vanskelig å få til, men jeg har heller ikke særlig stor mage. Ser for meg det er verre å komme til med større mage 😅 

Om det funker eller ikke vet jeg ikke ennå, men tenker det skader ikke å prøve. Det jeg merker (har drevet på et par uker) er alle fall at jeg kommer mer i kontakt med underlivet og musklene der :) Jeg synes også arrvevet etter mine tidligere skader er mindre ømt/ubehagelig nå enn de første gangene jeg gjorde det - da greide jeg nesten ikke ta på de gamle arrene fordi det var så ømt og ekkelt. Så synes jeg merker en viss (psykologisk?) effekt alle fall, og alt hjelper for min del da jeg gruer meg helt hinsides til å føde igjen😅

Anonymkode: 64dc9...17e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lest om det, men kommer ikke til å prøve. Har kraftig fødselsangst (friker egentlig helt ut kun av en vanlig gynekolog-time), og tanken på å trykke og strekke huden der nede gir meg fullstendig panikk. Jeg får mest sannsynlig innvilget planlagt keisernitt og er veldig glad for det. 

Anonymkode: c72ca...481

AnonymBruker
Skrevet

Nope, funker dårlig 😂 alle jordmødrene jeg møtte på sa det samme! Ekstremt mye som blir markedsført på redsel, dont do it! I teorien trenger vi lite, bi er født for å føde! 

Anonymkode: 0099d...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...