rag-fo Skrevet 17. mars 2006 #1 Del Skrevet 17. mars 2006 For mange, menge år siden (før krigen på balkan) besøkte jeg Dubrovnik og Kroatia. Dubrovnik og gamlebyen har jeg bestandig hatt lyst til å komme tilbake til. Veldig romantisk og flott sted. I beg av Mai tar jeg med kona og drar. Fly og hotell er bestilt. Da er vel grei Norsk sommervarme kommet der. Samtidig er det vel enda ikke fullt av (andre) turister. Blir flott å gå gjennom ”Pile Gate” , for å vandre langs ”Stradus”, eller ”Plaza”, som også hovedgaten i gamlebyen blir kalt. Har mange gode minner derfra!!! Noen som har vært der de siste årene? Noen med tips til restauranter, nattklubber, guidede turer og ellers ting å se? Prisnivået nå? Alt er av interesse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #2 Del Skrevet 17. mars 2006 Er lei for det, men kan hende du blir skuffet... Vi var der i sept i fjor, og gikk i kø gjennom Placa sammen med en horde av nordmenn og amerikanske cruiseskipturister. Byen i seg selv er jo fantastisk, men mengden turister ødelegger opplevelsen av den. Uansett, det er jo steder å stikke seg unna Vi spiste bla på en restaurant i Prijeko (restaurantgate som går paralelt med Placa). Egentlig en forferdelig gate (om man ikke er høylytt trønder), men denne lå for seg selv halvveis i en trapp og var veldig romantisk. Husker ikke navnet på restauranten, men om du ser på et kart ligger den i den delen av gata som er nærmest Ploce porten. Anbefaler å bestille bord på forhånd. Restaurant Nautika ligger rett på utsiden av Pile gate og er fantastisk for spesielle anledninger (som det jo er å reise sammen med kjæresten sin). Her er prisnivået høyt (som hjemme). Anbefaler å bestille bord på forhånd. Proto i Siroka har en kjempefin takterasse og veldig god mat. Anbefales. Ellers må jeg si at vi var i Kroatia i tre uker og kun èn gang opplevde vi å ikke få godt over middels god mat -og vi spiste lunsj og middag ute hver dag. Prisnivået husker jeg ikke helt, men en kaffe kostet vel en drøy femmer, og stort glass vin/øl en drøy tier. Italiensk pizza til rundt 40 NOK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rag-fo Skrevet 17. mars 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Takker for det svaret og tipsene. Masseturismen ødelegger de fleste flotte byer. Ikke moro å gå i kø, sammen med horver av andre. Derfor er det også jeg drar tilbake dit, på denne tiden av året. I første del av Mai. Hadde håpet å slippe det verste da. Endret 17. mars 2006 av rag-fo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siam Skrevet 17. mars 2006 #4 Del Skrevet 17. mars 2006 Vi skal til Kroatia 3 uker i september, og jeg har fått inntrykk av at det er mye færre turister der da enn i juli og august, det samme gjelder sikkert mai også. Gleder meg til å se et land jeg har hørt så mye positivt om. Vi skal forresten ut på de forskjellige øyene mellom Split og Dubrovnik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Respect Skrevet 18. mars 2006 #5 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg var for ett par år siden i Kroatia i midten av juni, og hadde absolutt ingen problemer med for mange turister. God plass på både restauranter og overnattingssteder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rag-fo Skrevet 18. mars 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Jeg var for ett par år siden i Kroatia i midten av juni, og hadde absolutt ingen problemer med for mange turister. God plass på både restauranter og overnattingssteder. ← Da bør jeg i hvert fall unngå dette i begynnelsen av Mai. Har lagt merke til at turoperatørene som opererer fra Norge, begynner først senere med flyvninger. Likevel håper jeg på fine temperaturer, rundt 20 på denne tiden. Og unngår jeg Amerikanske turister, som tasser rundt og sier "oh my god" og "marvelous"...så er jo det, et stort + Endret 18. mars 2006 av rag-fo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 20. mars 2006 #7 Del Skrevet 20. mars 2006 Det som skjemte Dubrovnik da jeg var der i begynnelsen av september, var - som mange sier - cruisebåtturistene. Vær obs på at disse kommer i store flokker på formiddagen. Det ser jeg for meg at det også kan gjøre i mai, men i mindre omfang enn midt på sommeren, sannsynligvis. Derfor: Skal du på utflukter utenfor byen - begynn dem tidlig på dagen! Dermed kan du kanskje unngå noe av den verste turiststrømmen. For det er ikke tvil om at Dubrovnik er en direkte nydelig by. Spiste masse deilig mat der, hørte jazz på baren "Troubadour" (anbefales, veldig koselig), var på cruise på noen av øyene, badet på moloen, gikk lange turer... Dere kommer til å få det kjempefint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IdaC Skrevet 20. mars 2006 #8 Del Skrevet 20. mars 2006 Kroatia har opplevd en av de kaldeste vintre i år, temperaturen ligger på ca 8-12 grader i disse dager, mot ca 15-20 som er normalt på denne tiden. Ikke regn med at dere kan bade så tidlig, badesesongen begynner ikke før i juni. Det kan hende at dere er såpass heldige og opplever varme dager 20+, men var klar over at det til og med i juli-august kan være kjølig på kvelden, for ikke å snakke om mai. Håper dere planlegger en del utflukter og ikke satser på badeferie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rag-fo Skrevet 20. mars 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 20. mars 2006 Jeg er godt orientert om klimaet i Kroatia. I dag var temperaturen på det meste 12 - 13 gr. Men de temperaturene du nevner, er vel ikke helt riktige for Mars...eller? I følge den godkjente offentlige værstasjonen ved Dubrovnik, (Cilipi) er gjennomsnittlig topptemperatur (høyest på dagen og målt gjennom mange år) for Mars 14,2 gr og for Mai 21,3. Sjøtemp for Mai, er som en kald norsk sommersjøtemp. Sist jeg var der var det Juli mnd. Alt for hett og for mange turister. Og helt riktig... Turen er ikke primært en badeferie. Mer en sightseeing og opplevelsestur. Kall det også gjerne en romantisk liten ferie. Så er temp og vær som en sval Norsk sommer, så er det ypperlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marija Skrevet 22. mars 2006 #10 Del Skrevet 22. mars 2006 Det som blir skrevet om klimaet stemmer. Jeg kommer opprinnelig fra Dubrovnik, og har familie der som jeg har jevnlig kontakt med. Mai er fremdeles kald, og den gj,sn temperaturen du oppgir for Mai, for ikke jeg til å stemme. Se denne linken her http://www.wunderground.com/history/airpor...eq_statename=NA For eks ifjor 10.mai var makstepmeraturen 18 grader, og husk at 18 grader i Kroatia er kaldere enn 18 grader i Norge. Når du finner gjennomsnittstemperaturer på nettet, så er det nok temperaturer fra noen år siden, og klimet i kroatia er blitt forandret de senere årene, det er blitt kaldere. Da jeg var der ifjor i juli, regnet det, og det var 19 grader! Det skjedde aldri før i tiden. Men god tur iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rag-fo Skrevet 22. mars 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Nå skal jeg være litt kverulant....(smiler) Jeg gikk inn på linken din.... 10 Mai i fjor var (max temp) 18 gr. Året før var den 16 gr. Altså riktig som du sier. Det var de kaldeste 10 Mai temperaturene de siste 10 år. Men ser vi gj. snittet for de siste 10 år blir det 21,4 som max. Tar vi bort de siste 2 år er snittet 22,5 (max temp igjen) Jeg "ser" temperaturer helt opp i 27 gr, ved å kikke på disse årene og kun 10 Mai. For å finne et gjennomsnitt av dette, så må man jo bruke et visst antall år? Og... om man snakker om en klimaforandring, så kan man vel ikke bare bruke de siste 2 år? Det blir som da man snakket om slutten på snøvintre ca 1990 i Norge, da vi hadde noen (få) år med veldig lite snø. Det har jo vist seg senere (for ikke å snakke om i år) at dette ikke stemte. 10 år. Som jeg har brukt, er også et spinkelt tallgrunnlag å jobbe ut fra. Jeg har forøvrig funnet ut at de siste dagers temperaturer i Dubrovnik, har vært ganske vanlige de 10 siste år, sånn i slutten av Mars. Men husk. Jeg har altså brukt høyeste temp, på dagen og ikke gjennomsnittelig dagtemp. Og.... 18 gr i Kroatia, er vel det samme som 18 gr i Norge, skulle jeg tro. Men om vi snakker om "relativ"...eller "effektiv"... kulde og varme. Da skjønner jeg hva du mener. Men det er det jo forskjell på i Norge og. Men for all del. Du har sikkert større kunnskaper om vær og vind i Kroatia enn meg. Jeg bruker bare de tall og fakta du henviser til. Og leker litt med tallene. Uansett da. Så er ikke dette primært en bade/sole tur. Heller som sagt en opplevelse/sightseeing tur. Var jeg en kranglete kverulant nå? he he. og, om ikke.... Har du forresten ellers noen tips? Endret 22. mars 2006 av rag-fo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rag-fo Skrevet 8. april 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 8. april 2006 Løfter denne tråden llitt jeg. For å høre om noen har flere betraktninger om Dubrovnik og Kroatia. R. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #13 Del Skrevet 8. april 2006 Jeg var i Kroatia i et par-tre uker i fjor i september tider. Fem dager tilbrakte vi i Dubrovnik, og jeg må dessverre si at det var den absolutte nedturen på hele ferien. Dessverre har masseturismen ødelagte sjelen i byen, nå er det ikke stort annet enn restauranter, iskrembutikker og postkort-sjapper der. Jeg vil anbefale å besøke Smoothie Bar i en av sidegatene. De kan by på en skikkelig deilig start på dagen med croissant og friske smoothies. Stedet drives av ei kroatisk kvinne og en sveitsisk mann, veldig hyggelige! Jazz-baren er nevnt. Den er OK for én kveld. Kommer du tilbake kvelden etter, vil du se de samme karene og høre de samme låtene. Til Siam: det er fremdeles mange turister i Dubrovnik i september! I de dagene vi var der, var det i alle fall 2-3 store cruiseskip, pluss en drøss svære yeachter. Det dabber ikke av før oktober. Og temperaturen i fjor var fremdeles høy i september. I mai er det kanskje bedre både med tanke på temperatur og turistnivå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2006 #14 Del Skrevet 13. april 2006 *dytte* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emeldina Skrevet 16. april 2006 #15 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Kroatia er et nydelig land! Dubrovnik er en vakker og interessant by, men det er dyrere der enn i resten av Kroatia. Turistene har kommet tilbake igjen etter krigen, ja, men det er bare bra for landet. Det føles uansett ikke like overfylt med turister i Kroatia som på typiske syden-steder. Det er også riktig at det var kaldere der i fjor sommer enn det pleier å være, men jeg håper det var et engangstilfelle. Ellers pleier Kroatia å være for varmt for mange om sommeren. Den høyeste temperaturen jeg har opplevd i Kroatia var 49 grader for noen år siden - da det var hetebølge. Har vært i Kroatia nesten hver sommer siden jeg var liten. Endret 16. april 2006 av Emeldina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IdaC Skrevet 2. mai 2006 #16 Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg bare må legge ved denne linken for været i Dubrovnik de nærmeste dagene, bare for å vise at jeg hadde rett rag-fo Været i Dubrovnik de nærmeste dagene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #17 Del Skrevet 2. mai 2006 Skal til Split i sommer og regner med å besøke flere andre byer også.Det jeg lurer på er hvordan shopping mulighetene er der. Er det fine butikker der?i så fall hvilken by er best? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rag-fo Skrevet 5. mai 2006 Forfatter #18 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Jeg bare må legge ved denne linken for været i Dubrovnik de nærmeste dagene, bare for å vise at jeg hadde rett rag-fo Været i Dubrovnik de nærmeste dagene ← "IdaC" Og jeg legger ved denne for å vise at det spriker i alle retninger: http://weather.yahoo.com/forecast/HRXX0001...l?force_units=1 Men. Det er bare det at min søster dro nedover, til Lapadhalvøya, noen km utenfor gamlebyen på Lørdag. I Dubrovnik, har det de siste dagene vært noen regnbyger på ettermiddag. Men ofte fine kvelder. Litt kjølig på natten. Det har også vært masse sol. Og når det er det, så er temp, som et gjennomsnitt i Norge på sommeren. Overkant av 20 gr. Badelivet er ikke kommet helt i gang i havet. Men de som tåler det litt "friskt" bader allerede. Dette bare en rapport fra Dubrovnik i beg av Mai. Jeg reiser etter på Søndag og da kan jeg jo gi rapport om en ukes tid. Endret 5. mai 2006 av rag-fo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå