Gå til innhold

Ble kontaktet av journalist. Er dette greit?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Min søster ble i går kontaktet av en journalist tilhørende avisen og byen hun er en del av. Bakgrunnen for hvorfor hun ble kontaktet er fordi hun er gift med en dame og de har barn i barnehagen. 

Journalisten ønsket å høre om de var villige til å stille opp i en artikkel og fronte «regnbuefamilier» - da mtp at de har barn i barnehagen. 

Min søster ble litt paff og følte dette kom bardus på. Hun ønsker ikke å fronte noen artikkel med dette temaet, ikke fordi det er viktig å gjøre og sette litt mer aksept og lys på - men fordi det er mange hensyn å tas, spesielt mtp at de har så små barn som ikke kan snakke for seg på vegne av å ha to mammaer. Barna er det viktigste og hun ønsker å beskytte dem fra all søkelys som ikke omhandler dem som egne individer, og det faktum at de ikke vet omfang av hverken pride eller begrepet regnbuefamilie enda. 

Min søster synes det var litt overtramp på personvernet både til seg selv, samboeren og barna. Her viste det seg at en annen forelder i barnehagen (hun egentlig ikke kjenner, bare snakket med litt her og der.. samboeren aner ikke hvem denne forelderen er en gang) har gått inn på barnehage-appen (MyKid) og søkt opp avdelingen for deretter å finne barnet med foreldrene det gjelder… og gitt begge sitt tlf nr ut til journalist. 

Hva ville dere ha gjort her? Gitt beskjed til barnehagen? 
Søsteren har snakket med et vennepar som har samme barnehage-app, og de har ikke mulighet til å finne andre foreldre sine telefon nr.. men på søsteren ligger alt sånt åpent. Men det er jo ikke ensbetydende med at andre foreldre kan dele ut til ukjente, folk må vel være litt oppegående? 

Anonymkode: 6af72...e2a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kontakta fordi min bror tok selvmord. 
Det er sånn journalister jobber. Det kan være ubehagelig og kjennes litt invaderende og bardust ut men det er jo bare å takke nei, det er er ikke noe mer om eller men i mine øyne. 

Anonymkode: 619be...dd0

• Liker 37
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke greit, men trolig ikke noe lovbrudd, med mindre de har hemmelig telefonnummer. Da må evt barnehagen fjerne det fra lister som uvedkommende kan se. De andre foreldrene har jo ikke taushetsplikt.

Anonymkode: 50010...3b5

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søsteren har snakket med et vennepar som har samme barnehage-app, og de har ikke mulighet til å finne andre foreldre sine telefon nr.. men på søsteren ligger alt sånt åpent. Men det er jo ikke ensbetydende med at andre foreldre kan dele ut til ukjente, folk må vel være litt oppegående? 

Ville bedt barnehagen undersøke hvorfor andre ser kontaktinformasjon. Noe er sikkert galt i oppsettet.

Anonymkode: 8716e...e27

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare flaut med politikere og journalister som skal posere med skeive for å vise hvor flinke de er. Kvalmt hele greia.

Anonymkode: c1b62...1f8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å takke nei da. 
Ville brukt null energi på dette. 

Anonymkode: c710e...bff

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei, 

Min søster ble i går kontaktet av en journalist tilhørende avisen og byen hun er en del av. Bakgrunnen for hvorfor hun ble kontaktet er fordi hun er gift med en dame og de har barn i barnehagen. 

Journalisten ønsket å høre om de var villige til å stille opp i en artikkel og fronte «regnbuefamilier» - da mtp at de har barn i barnehagen. 

Min søster ble litt paff og følte dette kom bardus på. Hun ønsker ikke å fronte noen artikkel med dette temaet, ikke fordi det er viktig å gjøre og sette litt mer aksept og lys på - men fordi det er mange hensyn å tas, spesielt mtp at de har så små barn som ikke kan snakke for seg på vegne av å ha to mammaer. Barna er det viktigste og hun ønsker å beskytte dem fra all søkelys som ikke omhandler dem som egne individer, og det faktum at de ikke vet omfang av hverken pride eller begrepet regnbuefamilie enda. 

Min søster synes det var litt overtramp på personvernet både til seg selv, samboeren og barna. Her viste det seg at en annen forelder i barnehagen (hun egentlig ikke kjenner, bare snakket med litt her og der.. samboeren aner ikke hvem denne forelderen er en gang) har gått inn på barnehage-appen (MyKid) og søkt opp avdelingen for deretter å finne barnet med foreldrene det gjelder… og gitt begge sitt tlf nr ut til journalist. 

Du velger selv inne på innstillinger i Mykid om du vil at kontaktinfoen din skal synes for andre.

Anonymkode: e00d9...240

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt vanlig. Jeg har blitt kontaktet to ganger, knyttet til to vidt forskjellige ting. Svarer bare fint "nei", da jeg ikke ønsker slik eksponering. 

Anonymkode: d0c4c...22e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Meget spesielt av barnehagen og utlevere din informasjon uten å spør først. Skjønner godt at du ikke vil "stå" fram.

Når det er sagt så er det jo ikke lenge man kan beskytte barna mot omverdenen og disse barna vil alltid være utenom de andre siden de har homofile foreldre. Ikke at det er noe galt i det, men bedre å omfavne det fra start. Jeg hadde vært i barnehagen i 5 minutter før det kom en jente og sa at en annen der hadde to pappaer. 

Barna er vant til dette men de registrerer forskjellene og kommenterer, da er det viktig at man er i forkant med barna.

Anonymkode: 4a117...e93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Meget spesielt av barnehagen og utlevere din informasjon uten å spør først. Skjønner godt at du ikke vil "stå" fram.

Når det er sagt så er det jo ikke lenge man kan beskytte barna mot omverdenen og disse barna vil alltid være utenom de andre siden de har homofile foreldre. Ikke at det er noe galt i det, men bedre å omfavne det fra start. Jeg hadde vært i barnehagen i 5 minutter før det kom en jente og sa at en annen der hadde to pappaer. 

Barna er vant til dette men de registrerer forskjellene og kommenterer, da er det viktig at man er i forkant med barna.

Var jo ikke barnehagen som utleverte da, det var en annen forelder iflg TS. 

Anonymkode: 1a762...8be

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt kontaktet i en tilsvarende situasjon, høyst sannsynlig på grunn av tips fra en "velmenende" forelder. Jeg takket høflig nei, og lot det være med det. Ingen grunn til oppstyr, spekulering og sure miner.

Anonymkode: 46463...ca9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan være i forkant uten å stille opp i lokalavisa. 

Anonymkode: 6b91b...633

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har blitt kontaktet to ganger jeg å. Ene i forbindelse med arbeidet mitt. Andre gangen på grunn av ene barnet mitt. Det er bare å avslå og bli ferdig med det. Dem finner deg uansett. 

Anonymkode: 6dd91...68a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vel nå stilte journalisten et spørsmål. Det er slik de jobber. Så lenge journalisten respekterer at noen ikke ønsker å stille så er jo dette en ikke sak. 

Journalister er helt avhengig av å snakke med folk og komme i kontakt med mennesker for å kunne skrive artiklene sine. Det mest ryddige ville vært viss journalisten hadde bedt barnehagen ta kontakt med dere å spørre eller at denne andre foreldre personen hadde spurt om det var greit.

Jeg har også blitt kontaktet av journalist da noen har gitt mitt nummer med tanken om at jeg hadde innsikt i noe de skrev om. Jeg valgte å ikke stille og det ble respektert ikke vært å lage en sak om dette.

Forstår godt at din søster ikke ønsker å stille som front figur for regnbue familie. Har kjennskap til andre som ville elsket å få denne oppmerksomheten og utlevert barna sine, så folk er veldig forskjellige når det kommer til dette.

Anonymkode: a3fa0...6d5

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er greit. Helt ordinær journalistisk fremgangsmåte. 

De andre foreldrene har ingen taushetsplikt om dette, og det er jo bare å si nei.

(Men bor de i huttiheita? Det er liksom en del år siden det egentlig var newsworthy at også homoer har barn, liksom).

Anonymkode: b814d...ea3

• Liker 10
Skrevet

Journalistar må ha kjeldar for å skrive saker og ingen journalist kjenner folk om kvart einaste tema dei må skrive om. Å spørje nokon om dei kjennar nokon som kunne tenke seg å stille er heilt legitimt, og det å spørje denne tredjepersonen er óg det. 

Men å hente ut kontaktinfo frå ein app og gje det til media utan først å avklare at det er okei, det er ikkje tenesteveg. Eg ville ha sagt frå til barnehagen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (9 minutter siden):

Journalistar må ha kjeldar for å skrive saker og ingen journalist kjenner folk om kvart einaste tema dei må skrive om. Å spørje nokon om dei kjennar nokon som kunne tenke seg å stille er heilt legitimt, og det å spørje denne tredjepersonen er óg det. 

Men å hente ut kontaktinfo frå ein app og gje det til media utan først å avklare at det er okei, det er ikkje tenesteveg. Eg ville ha sagt frå til barnehagen. 

Journalisten hadde fått info fra en annen forelder i barnehagen! 

Anonymkode: 1a762...8be

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor dette er en stor greie, det er bare å si nei, ferdig snakka. At informasjonen til andre foreldre i bhg er tilgjengelig er vel ikke noe å lage noe styr av? Skulle tro det var greit. 

Anonymkode: 7f179...d13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barnehagen ikke er de som har gitt ut informasjonen og de ikke har reservert seg mot at informasjonen står i appen, så har ikke barnehagen noe med dette å gjøre. Kan jo si at det var dårlig gjort av den forelderen som ga videre nummeret, men var trolig ikke vondt ment. En litt klønete fremgangsmåte og ikke noe brudd på noe taushetsplikt. Hva skal barnehagen gjøre i denne situasjonen liksom?

Anonymkode: a3b41...209

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor hun og du lager en stor greie av dette, jeg syns det er helt greit å få en forespørsel. Jeg har fått forespørsel fra journalist i en annen sak, takket nei og det var null problem. Slutt å bli så forbanna kreka over alt, de må regne med mye mer kommentarer etterhvert som ungene blir eldre, får større nettverk og det hele blir mer kjent, så ikke start krenkeføljetingen kun pga ett enkelt spørsmål. 

Anonymkode: 21feb...62b

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...