AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Noen her som har erfaring med dette? Jeg fik adhd-diagnosen i februar og startet medisinutprøving i begynnelsen av april. I forkant måtte jeg ta blodprøver og de så visstnok helt fine ut, for uten om litt lavt jern (har begynt på tilskudd). Nå har jeg den siste halvannen uken blitt i dårligere og dårligere form. Var hos legen i går og hun ville ta blodprøver for å sjekke stoffskiftet. Etter litt googling må jeg innrømme at alle symptomer jeg opplever kan krysses av på listen for høyt stoffskifte. Jeg har ikke fått svar på blodprøvene ennå, så jeg vet jo ikke om det er det, men jeg håper nesten litt på det, for å få et svar på hvorfor jeg plutselig har blitt så dårlig. Spørsmålet mitt er vel om det er realistisk at stoffskiftet kan endre seg så raskt som på 8 uker (siden jeg sist tok blodprøver, som jeg vet også ble testet stoffskiftet)? Og om det er noen som har opplevd at adhd-medisin kan trigge/påvirke stoffskiftet? Jeg trodde dette var ting som kom gradvis, og da burde det jo vært fanget opp for åtte uker siden... Jeg startet forøvrig på Ritalin først, men gikk over til elvanse for en uke siden, fordi jeg trodde symptomene jeg opplever kunne skyldes ritalinen. Anonymkode: 7b8a4...503
AnonymBruker Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen her som har erfaring med dette? Jeg fik adhd-diagnosen i februar og startet medisinutprøving i begynnelsen av april. I forkant måtte jeg ta blodprøver og de så visstnok helt fine ut, for uten om litt lavt jern (har begynt på tilskudd). Nå har jeg den siste halvannen uken blitt i dårligere og dårligere form. Var hos legen i går og hun ville ta blodprøver for å sjekke stoffskiftet. Etter litt googling må jeg innrømme at alle symptomer jeg opplever kan krysses av på listen for høyt stoffskifte. Jeg har ikke fått svar på blodprøvene ennå, så jeg vet jo ikke om det er det, men jeg håper nesten litt på det, for å få et svar på hvorfor jeg plutselig har blitt så dårlig. Spørsmålet mitt er vel om det er realistisk at stoffskiftet kan endre seg så raskt som på 8 uker (siden jeg sist tok blodprøver, som jeg vet også ble testet stoffskiftet)? Og om det er noen som har opplevd at adhd-medisin kan trigge/påvirke stoffskiftet? Jeg trodde dette var ting som kom gradvis, og da burde det jo vært fanget opp for åtte uker siden... Jeg startet forøvrig på Ritalin først, men gikk over til elvanse for en uke siden, fordi jeg trodde symptomene jeg opplever kunne skyldes ritalinen. Anonymkode: 7b8a4...503 Stoffskiftet er komplisert, du kan godt ha symptomer lenge, mange måneder før blodprøvene slår ut. Min vurdering er at dersom du har høyt stoffskifte så skal du ikke ha adhd medisiner før stoffskiftet er stabilisert. For her er symptomer som kan krysse hverandre. Stoffskifte medisiner er beskjedne i forhold til å gå på adhd medisiner. Og trenger du det første så er det ikke sikkert du trenger det siste, men det kan og være både og. Det sommer synd er at spesialister på adhd og spesialister på stoffskiftet jobber med hver sine ting, og sitter på hver sitt kontor, mens pasienten må klare forholde seg til den ene for den ene diagnosen, og til den andre for den andre diagnosen. Spesialister kunne godt blitt flinkere til å samarbeide. Anonymkode: 7acfa...e9d
AnonymBruker Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stoffskiftet er komplisert, du kan godt ha symptomer lenge, mange måneder før blodprøvene slår ut. Min vurdering er at dersom du har høyt stoffskifte så skal du ikke ha adhd medisiner før stoffskiftet er stabilisert. For her er symptomer som kan krysse hverandre. Stoffskifte medisiner er beskjedne i forhold til å gå på adhd medisiner. Og trenger du det første så er det ikke sikkert du trenger det siste, men det kan og være både og. Det sommer synd er at spesialister på adhd og spesialister på stoffskiftet jobber med hver sine ting, og sitter på hver sitt kontor, mens pasienten må klare forholde seg til den ene for den ene diagnosen, og til den andre for den andre diagnosen. Spesialister kunne godt blitt flinkere til å samarbeide. Anonymkode: 7acfa...e9d Skjønner! Ja, jeg vet at høyt stoffskifte er kontraindikasjon for adhd-medisiner og psykiateren jeg var på medisinutprøving hos presiserte at hun ville ta blodprøver nettopp for å sjekke dette. Fastlegen sa ikke noe om at jeg burde slutte med adhd-medisinene, men jeg regner med at det blir tema hvis det skulle vise seg å faktisk være høyt stoffskifte. Går forøvrig på laveste dose foreløpig og unngår opptrapping som egentlig er planlagt, fram til jeg får noen svar. Har også prøvd et par dager uten adhd-medisiner nå i helgen, for å se om symptomene roet seg, men det var ingen forskjell... Adhd-symptomene har jeg hatt hele livet (hadde aldri fått diagnosen om dette var noe som "bare" kan skyldes stoffskiftesykdom). Symptomene jeg har som kan tyde på høyt stoffskifte er i stor grad fysiske (skjelven, rask pulsøkning ved minimal anstrengelse, kraftløshet), ikke psykiske (psyken er bedre enn på mange år, nettopp fordi adhd-medisinen fungerer). Anonymkode: 7b8a4...503
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner! Ja, jeg vet at høyt stoffskifte er kontraindikasjon for adhd-medisiner og psykiateren jeg var på medisinutprøving hos presiserte at hun ville ta blodprøver nettopp for å sjekke dette. Fastlegen sa ikke noe om at jeg burde slutte med adhd-medisinene, men jeg regner med at det blir tema hvis det skulle vise seg å faktisk være høyt stoffskifte. Går forøvrig på laveste dose foreløpig og unngår opptrapping som egentlig er planlagt, fram til jeg får noen svar. Har også prøvd et par dager uten adhd-medisiner nå i helgen, for å se om symptomene roet seg, men det var ingen forskjell... Adhd-symptomene har jeg hatt hele livet (hadde aldri fått diagnosen om dette var noe som "bare" kan skyldes stoffskiftesykdom). Symptomene jeg har som kan tyde på høyt stoffskifte er i stor grad fysiske (skjelven, rask pulsøkning ved minimal anstrengelse, kraftløshet), ikke psykiske (psyken er bedre enn på mange år, nettopp fordi adhd-medisinen fungerer). Anonymkode: 7b8a4...503 Har du problemer med stoffskiftet så er de klassiske symptomene frysing på en helt spesiellmåte, og at du blir varm av ingen grunn. Frysingen er det ingenting som hjelper mot uansett hvor mye du kler på deg fordi den kjennes ut til komme fra skjelettet. Varmen kommer som om du plutselig går innni en badstu. Sådu får avvente blodprøvene og at legene dine kontakter deg. Anonymkode: 7acfa...e9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå