Gå til innhold

Hvor presise/pålitelige er treningsklokker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en enkel Huawei fordi jeg egentlig bare ville ha klokke og skritteller, men endte jo opp med å laste ned appen og prøve om puls, stress, søvn osv ga noe god input. Er imidlertid litt i tvil om hvor presis informasjonen er. 85 % oksygenmetning på et random tidspunkt? Søvn hele natten til tross for to toalettbesøk osv.

Er det klokkens kvalitet som avgjør, eller er det umulig å få helt presise målinger fra en klokke? Er ganske fersk bruker så jeg har ikke noe å sammenlikne med. 
Hvis det er kvaliteten det går på mottar jeg gjerne tips til god klokke, litt pen og feminin. Trenger ikke en hightech en, som analyserer om jeg har flisete hårtupper og kan sette på kaffetrakteren, men gps, søvn osv hadde vært fint :) 

Anonymkode: c091c...eeb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en klokke, den henter infoen sin fra et håndledd. Det er ganske begrenset hvor gode de er på mye. 
Men mange parameter vil bli avgjort av hvor godt klokka sitter på armen og du må gjerne bruke de en stund før den klarer å tolke datainnsamlingen noe veldig og du har skapt deg en egen normal. For avvik du kan se går mot din normal.
Sett deg litt inn i hvilken teknologi den bruker til ulike målinger og hvordan det fungerer, så forstår du og hva du kan forvente. 

Anonymkode: ab9cc...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt fitbit tidligere, den var god på å registrere søvn riktig, nå har jeg en polar, den sier jeg har sovet hele natta uansett. 

Anonymkode: cfb95...80e

Skrevet

Jeg har en Fitbit og den er så som så. Jeg kan sitte i sofaen og være aktiv bare med hendene når jeg plutselig får beskjed om at jeg har nådd dagens skrittmål. Den har også registrert at jeg sykler, av alle ting, midt på natten. Vet ikke om jeg kom borti en knapp eller noe. Men jeg syns den er greit nok til mitt bruk. Jeg registrerer først og fremst hva jeg trener, hvor lenge og hvor mange kilometer jeg går i løpet av en dag. Søvn registrerer den også helt greit har jeg inntrykk av, bortsett fra den sykkelturen, den får med seg at jeg slumrer på sofaen og registrerer når jeg våkner om natten. 

AnonymBruker
Skrevet

På ting som spo2 og puls foreks, mye feil. Jobber på sykehus og har sjekket min opp mot faktisk spo2 måler og det er mye feil der. De er unøyaktige. Man bruker jo pulsbelte hvis man ønsker mer nøyaktig i forhold til trening. Spo2 trenger du ikke sjekke normalt sett. Søvn blir et estimat. 

Anonymkode: bb10a...63b

Skrevet

Jeg har en Garmin Fenix som er meget nøye på det meste. Søsteren min har en fitbit versa eller noe slik, så unøyaktig på gps osv å sa at turen vi hadde sammen sist var 2 km kortere enn den var.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har en Garmin til 8k og den er veldig bra faktisk. Er vel 5år gammel. Ønsker meg nye, med bedre batteritid enn 5-6 dager. 

Garmin toppmodeller kan anbefales. Hatt fitbit før, greie, rimeligere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 23.32):

På ting som spo2 og puls foreks, mye feil. Jobber på sykehus og har sjekket min opp mot faktisk spo2 måler og det er mye feil der. De er unøyaktige. Man bruker jo pulsbelte hvis man ønsker mer nøyaktig i forhold til trening. Spo2 trenger du ikke sjekke normalt sett. Søvn blir et estimat. 

Anonymkode: bb10a...63b

Dyrere garmin på håndledd med HRV (hjertefrekvensvariabilitet) er jeg imponert over. Hatt garmin pulsbelte før, og ja de er enda mer nøye, men på mitt nivå nå, går det helt fint. 

Og på HRV, søvn og stress er de veldig fine. Men, ikke sykehus nøyaktige. Lå 4mnd på sykehus i 2024..  men, dyr garmin med hrv er «overraskende gode». Rimeligere har ikke HRV+++++

Etter en stor hjerneblødning i lillehjernen (etter krasj) vil jeg si at uten Garmin smartklokken jeg hadde, hadde jeg ikke klart å trene meg tilbake (i bedre form enn 20år som 50åring) på så kort tid. Fatigue osv. Fått orden på søvn. Belastning. Stress. Biohacking. Fra grønnsak og lære å krabbe og gå, til løpende smarting igjen på 1,5år. Heelt rått. 

Skrevet

Jeg har en 10 år gammel eldre modell Farmin fenix med HRM-belte med akselerometer.

Sykt korrekt på HR, skritt, hastighet, lengde, søvn osv. Helt sjukt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...