Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist veldig mye med SAS og har som oftest vært veldig fornøyd.
Jeg hadde før helgen en ny reise ifm. spesialisering og jeg og  annen person jeg tar spesialisering sammen med hadde begge bestilt plus-billetter som har forfriskninger inkludert. 
Flyplassen vi reiste fra har ikke lounge og vi reiste etter en lang jobbdag så vi hadde ikke rukket å spist noe siden frokost.
Som light snack hadde de et typ lite polarbrød, utformet som et pølsebrød, med sopp-salat. Vi hadde begge spist denne før og syntes ikke den var noe god så vi takket pent nei til denne og ville heller ta oss et par ting fra menyen. Reisefølget mitt ba om en en sjokolade-boll, som er en liten ball laget av havregryn og kakao - typ svensk chokladboll. Hun spurte også om en liten dumle-sjokolade og en colaboks til drikke.
Air-purseren/flyvertinna spurte om hun ville ha dumle-sjokoladen istedenfor chokladbollen. Reisefølget svarte nei, hun ville ha begge. 
Flyvertinna svarte så "skal du ha alt det?!" og løftet på øyenbrynene, som om det var så forferdelig mye.
Reisefølget hadde da valgt to små snack og en drikke...
Så var det min tur... jeg sa jeg tok det samme som reisefølget. Flyvertinna ga det til meg og sa til oss med en noe nedverdigende tone "Må dere passe på nå da damer at dere ikke får sukkersjokk!". Reisefølget mitt responderte at hun ikke hadde spist noe siden kl 07, så en liten sjokolade og havreball kl. 17 var akkurat det sukkersjokket hun trengte. 
Når flyvertinna serverte de på raden bak oss, lente jeg hodet på siden bak for å lese name-tagen hennes. Hun la da merke til at jeg leste på navneskiltet. Da hun var ferdig å servere de på raden bak skiftet hun tilsynelatende på atferd/framtoning gikk et steg frem til vår rad og sa "Er det bare jeg som synes det er varmt her eller? 😃" så smilte hun og gestikulerte til oss; "Synes dere det er varmt her damer?😃".... Vi sa bare flatt "Nei"... Det var ikke varmt...

Vi diskuterte etterpå om det var kommet noen nye regler hos SAS. Om man f.eks. kun får velge èn ting av menyen for å spare penger... Vi hadde tross alt betalt 5400kr hver tur/retur for flyreisen for å blant annet kunne ha det inkludert.
Da vi reiste i retur var det en smilende og hyggelig mann som var air-purser. Vi spurte da begge om en proteinbar, en chokladboll og en flaske vann. Det var ingen problem og han spurte til og med "var det det hele? noe annet dere har lyst på?".

Andre som har opplevd lignende opplevelser på fly?
Lurer på om hun damen som var rundt 50 kanskje bare likte å trykke ned folk og utøve makt.

Anonymkode: 823c5...3e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du leter etter bagateller å bli opprørt over. 

Anonymkode: c2040...14c

Jeg tenkte det samme. Jeg synes det er veldig spesielt hvis folk som reiser så mye som TS påstår, lar seg opprøre over det som hun beskriver. Folk som reiser mye, har som oftest opplevd veldig mye verre ting, og har ikke tid til å overanalysere hver minste lille ting de opplever på reisene.

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer, dere hadde bare rett og slett forskjellig humor. 

Anonymkode: d11df...a67

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Så du er sint fordi hun forsikret seg om at hun hadde forstått bestillingen riktig? Off, at du orker å henge deg opp i slike ting.

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Ok. Dette var da ekstremt dramatisk over noen bagateller.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Omg, get over it

Anonymkode: a012a...7d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

??????? 

Anonymkode: 0e72d...406

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var hun frekk? 

Anonymkode: 883e8...096

• Liker 2
Skrevet

Lurer for øvrig på hvem som kaller det air-purser?

Prøver du å flotte deg med å bruke det engelske ordet purser? De fleste kaller det vel cabin crew i dag, eller kabinansatt på norsk. Alternativt flyvert. Men det er kanskje ikke like flott som air-purser.

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du strekt overvektig og kanskje ekstra sensitiv på hva som kan tolkes som stikk? Jeg hadde iallfall aldri reagert på dette utfra det du beskriver. Tar selvsagt forbehold om at hele hennes fremtoning ellers var generelt utrivelig.

Anonymkode: cd4d8...e9b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snodig ting å henge seg opp i. Og det at du leste navneskiltet hennes var merkelig oppførsel fra din side. Folk gjør jo ikke slikt med mindre de har tenkt til å klage på den ansatte. 

Jeg tror forøvrig det heter flyvertinne/flyvert på norsk, ikke "air purser". 

Anonymkode: 94e37...675

• Liker 5
Skrevet

Dette syntes jeg var storm i et vannglass. Jeg hadde ikke tenkt noe mer enn at hun var litt rar og så hadde jeg gått videre med livet mitt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Prøver du å flotte deg med å bruke det engelske ordet purser? De fleste kaller det vel cabin crew i dag, eller kabinansatt på norsk. Alternativt flyvert. Men det er kanskje ikke like flott som air-purser.

Purser er ordet for kabinsjefen. De andre kabinansatte er flyverter/vertinner.

Du har også pursere på båt, derfor føyde sikkert TS til ordet air.

Anonymkode: b0312...a5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

På name-tagen sto det
"L........
Air-purser"

Så hvem er det du sier flotter seg?

AnonymBruker
Skrevet

Er du veldig nærtagende? Det der hadde jeg bare ledd av eller svart noe om at nå kom hun til å få to hyperaktive sukkerrusa damer ombord.  Ikke ta alt i verste mening!

Anonymkode: c694d...92b

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På name-tagen sto det
"L........
Air-purser"

Så hvem er det du sier flotter seg?

Du, som skaper drama.

Nå har jeg reist mye med fly etterhvert både i jobb og privat regi og har enda ikke fått med meg at noen faktisk bruker ordet "air-purser" på et navneskilt. Og jeg ser ikke helt relevansen til opplevelsen din heller.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Purser er ordet for kabinsjefen. De andre kabinansatte er flyverter/vertinner.

Du har også pursere på båt, derfor føyde sikkert TS til ordet air.

Anonymkode: b0312...a5c

Ok. Men alle er kabinansatte og kanskje det ordet som er vanligst?

På høytaleranlegget er det kabinansatte og cabin crew jeg hører går igjen. Ikke "nå vil air-purser komme med forfriskninger".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er du strekt overvektig og kanskje ekstra sensitiv på hva som kan tolkes som stikk? Jeg hadde iallfall aldri reagert på dette utfra det du beskriver. Tar selvsagt forbehold om at hele hennes fremtoning ellers var generelt utrivelig.

Anonymkode: cd4d8...e9b

Har kanskje noe med at når man reiser så mye og over 90% av gangene blir møtt med høflighet og vennlighet så reagerer man på at folk i et serviceyrke bryter ut med nedverdigende tone; "SKAL DU HA ALT DET?!", og løfter på øyebryna når reisefølget akkurat hadde bekreftet at NEI, hun ville ikke ha dumlen istedenfor chokladbollen, hun ville ha begge. Og når jeg da sa jeg tok det samme gir hun et snerpete blikk og sier ""Må dere passe på nå da damer at dere ikke får sukkersjokk!". 
Og nei hun sa det ikke med humor. Hun sa det med en ovenfra og ned-holdning.
Fyren på raden framfor oss ba om en carlsberg og en cola og fikk beskjed om at han måtte betale for den ene.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Snodig ting å henge seg opp i. Og det at du leste navneskiltet hennes var merkelig oppførsel fra din side. Folk gjør jo ikke slikt med mindre de har tenkt til å klage på den ansatte. 

Jeg tror forøvrig det heter flyvertinne/flyvert på norsk, ikke "air purser". 

Anonymkode: 94e37...675

Hvorfor skriver de air-purser på navneskiltet hvis det ikke skal brukes?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...