AnonymBruker Skrevet 4. juni #21 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Begge skal jo tjene på at du leier,så visst de kan leie ut for 14-15 000 for hele huset, så synes jeg du betaler passelig. Du skal jo ikke betale full pris som en vanlig familie som leier huset. Men går jo an å betale litt mer de måndene det er høy strøm. Anonymkode: ea2ae...f87 Men ts betaler neste all mat og alle transportkostnader i tillegg. Anonymkode: c2a70...bc7 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #22 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men ts betaler neste all mat og alle transportkostnader i tillegg. Anonymkode: c2a70...bc7 Det er et annet tema, der bør de komme frem til en bedre ordning. Anonymkode: 3b42b...429 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #23 Skrevet 5. juni Jeg synes du betaler for mye, tatt mat og bilen i betraktning! Dette blir jo ikke rettferdig en plass. Han utnytter deg økonomisk, tydeligvis helt uten skrupler npr han til og med prøver å få deg til å betale mer. Anonymkode: 950eb...d06 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #24 Skrevet 5. juni Jeg synes og du betaler alt for mye. Du må slutte og betale for all mat og bil. Og synes og 8000 kr i leie er litt mye. Her så betaler min samboer 6000 kr inkludert strøm, er enebolig. Jeg hadde lett fått leide den ut til 20 000 kr. Og vi deler likt på mat og utgifter til bil. Anonymkode: a2ba5...8ca 6
Ekko jenta Skrevet 5. juni #25 Skrevet 5. juni (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei! Jeg er i et samboerforhold der min samboer eier hus, og jeg betaler husleie til hen. Samboerskapet begynte 1.juni 2024, og har nå vart i et drøyt år. Jeg betaler 8000,- i husleie inkl.strøm (ca 830,- per pers i snitt siste 12 mnd). Grunnen til at jeg ønsker innspill er at samboer synes hen har vært altfor snill og lar meg bo altfor rimelig. Jeg stiller meg uforstående til dette, og trenger å vite om jeg er helt på viddene eller ei. Litt fakta. Vi skal flytte til nytt sted i sommer, og huset det er snakk om over skal leies ut til en familie. Lokal eiendomsmekler ble forespurt om hva man kan ta i leie, og han antydet 14500-15000,- per mnd. Strøm i tillegg. Avtale er inngått på 15000,- + strøm. Selv om dette ikke berører meg og utsagnene om at jeg betaler altfor lite, så synes jeg det gir en god pekepinn. Jeg har lest mye her inne, og ser at en løsning er at man betaler halvparten av leie for liknende bolig i samme område. Avtalen med familen over som nylig er inngått tilsier da 7500,- pluss strøm i overkant av 800,- = ca 8300,-. Det var min samboer som foreslo 8000,- inkl strøm i mai i fjor, noe jeg synes var greit. Tar man med KPI og økning der, så tenker jeg at 8000,- per mnd siste år inkl strøm har vært ganske spot on i hht denne løsningen. En annen løsning som jeg har lest om her inne er at man betaler halvparten av faste kostnader. Rentekostnader på huslån ca 4000,- dvs 2000,- på meg. Kommunale avgifter ca 2300-2400,- per mnd, dvs ca 1200,- på meg. Strøm ca 830,- per mnd per pers. Internett/tv ca 1000,- dvs 500,- på meg per mnd. Er det andre ting som bør tas med her? Hvor mye er det normalt at man betaler til samboer utenom disse faste kostnadene? Med forbehold om at jeg har fått med alt i det siste eksemplet, så blir det ca 4500,- i faste kostnader for meg og jeg betaler 3500,- utenom. Samboer har hørt at jeg som leietaker skal betale strøm, kommunale avgifter etc. Jeg tenker at dette inngår i de 8000,- jeg betaler. Noe annet har heller aldri vært snakket om inntil for et par mnd siden. Jeg får aldri noe godt svar når jeg spør hvor mye hen mener jeg skulle ha betalt. Jeg kjenner på frustrasjon over at jeg blir framstilt som lite raus, samtidig som jeg ikke skjønner at det jeg betaler er for lite. Ønsker innspill i dette konkrete tilfellet, vet at det er mange andre tråder om dette. Mange av disse er lest. Min samboer har anstrengt økonomi. Jeg betaler 80-90% av maten vi kjøper og alle transportkostnader (vi bruker kun min bil når vi skal hit og dit). Håper på synspunkter og konstruktive innspill. Er det andre måter å beregne slik leie på, så vil jeg gjerne vite om det. Jeg ønsker ikke å være kjip, men synes dette begynner å gå for langt. Takk for innspill. Anonymkode: 2fc50...f6b LivsPartneren din skal jo ikke tjene penger på deg, det blir for dumt. Men samtidig skal partneren ikke kontinuerlig tape penger heller på å huse partneren sin om ikke dem er veldig rike så de kjenner ikke det i lommeboka 😊 Kommer jo litt ann på.. det er liksom hens hus ikke ditt. For 8000kr kan du ha en egen liten studio leilighet så det spørs. Ville ha sakt alt i fra 1500-5000kr måneden med tanke på at hvis ting går skeis eller noe så er det du som må flytte. Da må du ha kapital til å flytte. Jeg hadde betalt ekstra om alt av mat og forbruks artikler blir kjøpt inn, eller kanskje strømmen var spesielt dyrt (det jeg mente med fra 1500-5000kr). men er det seriøst forhold så hadde jeg satt krav til at det ikke skal være noe særeie og hadde sett først på hvor stort lån /verdi det er på huset. Eller pønsket ut en tilsvarene løsning som verner økonomisk trygghet. 8000kr med 5% rente er halvparten av en hus til 4 millioner. Da ville jeg heller hatt eier andel å betale enn å leie i et parforhold hvor det er slått ned røtter på bostedet. også deler man på faste utgifter 50/50 så godt det lar seg gjøre. (Dette er sakt i utgangspunktet at begge partnerene tjener ca likt)😊 det er seff innen rimelighetens prinsipper. Tjener en partner 350 000 kr i året og en annen 1 milioner i året så må man ha en prat om hvordan den økonomiske livsstilen skal være. Og delingen blir sikker noe som 35/65 (tipper ca) for at man skal kunne være likestilt. uansett om hvem som tjener mest eller minst ønsker man jo å verne økonomien sin trygg. 🙌 hvis du betaler 8000kr i måneden for å bo i partneren din sin selveide hus/leilighet så syns jeg det er et rødt flagg! 🚩🚩 Endret 5. juni av Ekko jenta 2
Uanonym bruker Skrevet 5. juni #26 Skrevet 5. juni Hvis partneren din kunne fått 15 000 for å leie ut boligen, er jo det snakk om hele boligen som en annen person/familie kan disponere fritt. Det er jo IKKE det samme som å betale for å bo i bolig sammen med samboer! Synes ikke du betaler for lite i det hele tatt, heller litt i overkant med tanke på at du også betaler det meste av mat og transportutgifter. Det er samboer som eier boligen, og dermed har skattefordeler, betaler ned på eget lån osv. Så jeg synes uansett ikke man skal dele utgifter 50/50 når bare den ene eier. Og dette er jo snakk om kjæresten din? Ikke om en du har flytta sammen med for å dele utgifter? 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni #27 Skrevet 5. juni Partneren din utnytter deg! Dette er et av de verste eksemplene jeg har sett på en stund. Gitt mat og bil bør du ikke betale noe husleie i det hele tatt. Men helt ærlig talt tenker jeg at du bør vurdere om hn er verdt det.. Anonymkode: 209b8...75e 5 2
hvaduikkeser Skrevet 5. juni #28 Skrevet 5. juni Jeg betaler ut i fra lønna mi og den er mye mindre en mannen sin. Og vi deler 50-50 på mat. Har to barn sammen, men der betaler nok jeg mest. Husk å skrive samboerkontrakt så du ikke sitter igjen med ingenting ved et brudd. Jeg betaler på huslånet, selv om jeg ikke eier huset.
Ellah Skrevet 5. juni #29 Skrevet 5. juni Selv sa jeg at jeg kunne kjøpe meg inn dagen jeg flyttet inn, noe han synes var for tidlig. Derfor betalte jeg heller ikke leie, bare halvparten av alle utgifter som ikke hadde med lånet hans å gjøre. Jeg leide ut egen leilighet deler av den tiden, så den dealen var mer gunstig for meg enn for han, men så lenge tilbudet om at jeg kunne selge leiligheten min og kjøpe meg inn her sto hadde han selv valget. Nå har jeg kjøpt meg inn og betaler selvsagt mitt eget lån + halvparten av alt annet. Jeg synes du betaler alt for mye, du sitter ikke igjen med noe ved eventuelt brudd og derfor burde du heller ha penger til å spare. Han skal ikke tjene mer enn hva du gjør på deres samboerskap. 1 1
nordlending Skrevet 5. juni #30 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): Min samboer har anstrengt økonomi. Jeg betaler 80-90% av maten vi kjøper og alle transportkostnader (vi bruker kun min bil når vi skal hit og dit). Han hadde altså ikke hatt råd til sitt eget (?) hus uten deg? Jeg synes du betaler for mye. En ting hadde vært dersom han delte huset med noen andre, og leietakerne ble erstattet av deg (altså at du ble den nye leietakeren). Hvis han ikke hadde det, og lånet er så lavt at renteutgiftene er kun 4000, da skjønner jeg ærlig talt ikke hvordan han hadde råd til boligen i utgangspunktet. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #31 Skrevet 5. juni Beklager svar som kan oppleves som frekt, men denne mannen er ikke interessert i deg. Han bor med deg fordi han får økonomisk vinning (siden du sponser maten hans og spleiser på husleie), og fast tilgang på sex. Sannsynligvis så tar du også hovedansvaret for matlaging og vasking. Mange norske menn nå til dags har sinnssyke standard for hvordan en dame skal være (ung, tynn, pen, underdanig, huslig, men samtidig med høy inntekt osv), men de vil jo også ha sex og en "mamma" som rydder etter dem og lager maten deres. Derfor tar de til takke med damer som ikke tilfredsstiller deres standard, som en "mellomløsning", og utnytter disse damene. Been there, done that. Anonymkode: a2a00...642 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #32 Skrevet 5. juni 15000 i leie for hele boligen, og du betaler 8000 for et delt soverom, delt kjøkken, delt bad, delt stue, kan ikke selv bestemme over TVen? Og du må betale hans mat og bilkjøring i tillegg? Du blir lurt så det holder, TS, hadde han leid ut et soverom til noen hadde han ALDRI fått 8000 i mnd + sponset mat og bil! Total mulig markedsleie spiller ingen rolle egentlig - samboerskap skal være noe hyggelig og ønsket. Han burde tilbudt deg å dele på utgifter som forsikring, vedlikehold (ikke oppgraderinger!), eiendomsskatt, strøm, og kanskje halvparten rentene. Ikke noe mer. Og så skulle bil og mat vært fordelt 50/50. Hadde han vært raus hadde han tilbudt deg å kjøpe deg inn, altervativt gjort så du får spart og kjøpt egen bolig for utleie eller investeringer slik at du også får bygget opp en formue. Han ville ikke tvunget deg inn på leiemarkedet i hans egen bolig som han tjener grovt på! Vil du virkelig være med en person som bare vi ha deg der for pengene? Anonymkode: 01580...7b1 5 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni #33 Skrevet 5. juni Dette forholdet høres ikke liv laga ut. Du betaler mer enn du burde når du i tillegg betaler for nesten all maten i tillegg. Ville aldri vært samboer med en så grisk mann. Her hadde forloveden vaskehjelp. Jeg ville ikke ha det i huset vårt da vi flyttet sammen. Da tilbød han meg pengene han hadde brukt på vaskehjelp for han mente det ikke var min "jobb" å vaske huset. Jeg sa selvsagt blankt nei, men etter det så laget vi Felleskontoer der vi spytter inn prosentvis etter inntekt. Jeg tjener veldig mye mindre enn han så han tar større andel av utgiftene. Nå pratet vi jo økonomi og lagde en plan FØR vi flyttet sammen da. Hvor kompatible er dere ellers? Anonymkode: e4f7a...59c
AnonymBruker Skrevet 5. juni #35 Skrevet 5. juni Hvorfor har du ikke kjøpt deg inn i boligen? Å betale leie virker så utrolig... rart. Du dekker trolig minst halvparten av lånet hans. Og så betaler du en hel haug utenom. Han spiser deg jo opp økonomisk! Dette er ikke et samboerskap. Du er en leietaker i noe som kunne vært et bokollektiv med fellesarealer, inkludert felles soverom. I tillegg til at han utnytter deg økonomisk i andre situasjoner. Jeg vet ikke hva som er en rimelig sum, men langt unna 8000 kr, men at tilleggsutgifter som 50% av kommunale avgifter og strøm er innafor å betale. Eventuelt også internett og tv. Aller helst tenker jeg at ved et samboerskap, så er det mest naturlig å fordele faste tilleggsutgifter prosentvis i forhold til lønn, også med tanke på mat og husholdningsartikler. Han spiser sannsynligvis mer enn deg, og du vil derfor tape på det uansett, men noen kameler kan man svelge for enkelthetens skyld. Så kommer jo strømmetjenester og alt annet utenom, og dere kan alltids betale halvparten hver, har dere flere så kan dere muligens betale på hvert deres eller lignende. Han bør betale på bilen din slik du betaler på hans bolig. Forsikring, service- og verkstedutgifter og drivstoff. Jeg synes du betaler langt mer enn du burde. Krev å få kjøpe deg inn i boligen. Du står totalt tomhendt om det skulle ta slutt. Anonymkode: 10409...b22 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #36 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor har du ikke kjøpt deg inn i boligen? Å betale leie virker så utrolig... rart. Du dekker trolig minst halvparten av lånet hans. Og så betaler du en hel haug utenom. Han spiser deg jo opp økonomisk! Dette er ikke et samboerskap. Du er en leietaker i noe som kunne vært et bokollektiv med fellesarealer, inkludert felles soverom. I tillegg til at han utnytter deg økonomisk i andre situasjoner. Jeg vet ikke hva som er en rimelig sum, men langt unna 8000 kr, men at tilleggsutgifter som 50% av kommunale avgifter og strøm er innafor å betale. Eventuelt også internett og tv. Aller helst tenker jeg at ved et samboerskap, så er det mest naturlig å fordele faste tilleggsutgifter prosentvis i forhold til lønn, også med tanke på mat og husholdningsartikler. Han spiser sannsynligvis mer enn deg, og du vil derfor tape på det uansett, men noen kameler kan man svelge for enkelthetens skyld. Så kommer jo strømmetjenester og alt annet utenom, og dere kan alltids betale halvparten hver, har dere flere så kan dere muligens betale på hvert deres eller lignende. Han bør betale på bilen din slik du betaler på hans bolig. Forsikring, service- og verkstedutgifter og drivstoff. Jeg synes du betaler langt mer enn du burde. Krev å få kjøpe deg inn i boligen. Du står totalt tomhendt om det skulle ta slutt. Anonymkode: 10409...b22 Han må betale markedspris for billeie. Markedspris for det er 12-14000 på avis. Dvs han må betale 6000-7000 i mnd til deg, TS. Det er en like rimelig avtale som den du har nå. I tillegg må han betale halvparten av maten. Minst, han spiser vel mer enn deg? Anonymkode: 01580...7b1 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #37 Skrevet 5. juni Høres ut som samme person og samme problemstilling til han som bor sammen med samboer i hennes leilighet i dyrt strøk, Kun gjort om litt på historien, men mye er ellers likt. Bl.a dette med 8000, hans bil og betaler nesten all maten. Bare rør Anonymkode: ee4f7...3f2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #38 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres ut som samme person og samme problemstilling til han som bor sammen med samboer i hennes leilighet i dyrt strøk, Kun gjort om litt på historien, men mye er ellers likt. Bl.a dette med 8000, hans bil og betaler nesten all maten. Bare rør Anonymkode: ee4f7...3f2 En vesentlig forskjell her er hvor stort lånet er, og hvor mye markedsleie er. Her har ts informert om at leien er blitt vurdert til 15 k pr måned. I den andre tråden er leien vesentlig høyere. Samtidig ville samboer i den andre tråden leid ut til noen andre dersom hun ikke hadde samboer. Det vil si at det ligger en alternativkostnad i regnestykket også. Anonymkode: 3e281...ea0
AnonymBruker Skrevet 5. juni #39 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg synes du betaler for mye, tatt mat og bilen i betraktning! Dette blir jo ikke rettferdig en plass. Han utnytter deg økonomisk, tydeligvis helt uten skrupler npr han til og med prøver å få deg til å betale mer. Anonymkode: 950eb...d06 Jeg føler det er mer økonomisk utnytting her. Han betaler alt for lite i mat og transport og forventer at du skal betale han leie i tillegg og nå vil han ha mere. Virker ikke som et likeverdig forhold dette. Jeg må bare påpeke at jeg ikke er en som måler på millimeteren og ikke kan dekke over for svakere økonomi hos en partner jeg har valgt å dele livet med. Men fra de tingene du beskriver her så taper jo du penger på å bo med denne mannen også vil han griske til seg mer. Hvordan har dere avtalt at utgifter skal fordeles der dere flytter? Anonymkode: 2997e...cde 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #40 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han må betale markedspris for billeie. Markedspris for det er 12-14000 på avis. Dvs han må betale 6000-7000 i mnd til deg, TS. Det er en like rimelig avtale som den du har nå. I tillegg må han betale halvparten av maten. Minst, han spiser vel mer enn deg? Anonymkode: 01580...7b1 Drivstoff kommer selvsagt ikke tillegg og ekstra slik ansvarsforsikring de opererer med. Anonymkode: 2997e...cde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå