AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Hei! Jeg er i et samboerforhold der min samboer eier hus, og jeg betaler husleie til hen. Samboerskapet begynte 1.juni 2024, og har nå vart i et drøyt år. Jeg betaler 8000,- i husleie inkl.strøm (ca 830,- per pers i snitt siste 12 mnd). Grunnen til at jeg ønsker innspill er at samboer synes hen har vært altfor snill og lar meg bo altfor rimelig. Jeg stiller meg uforstående til dette, og trenger å vite om jeg er helt på viddene eller ei. Litt fakta. Vi skal flytte til nytt sted i sommer, og huset det er snakk om over skal leies ut til en familie. Lokal eiendomsmekler ble forespurt om hva man kan ta i leie, og han antydet 14500-15000,- per mnd. Strøm i tillegg. Avtale er inngått på 15000,- + strøm. Selv om dette ikke berører meg og utsagnene om at jeg betaler altfor lite, så synes jeg det gir en god pekepinn. Jeg har lest mye her inne, og ser at en løsning er at man betaler halvparten av leie for liknende bolig i samme område. Avtalen med familen over som nylig er inngått tilsier da 7500,- pluss strøm i overkant av 800,- = ca 8300,-. Det var min samboer som foreslo 8000,- inkl strøm i mai i fjor, noe jeg synes var greit. Tar man med KPI og økning der, så tenker jeg at 8000,- per mnd siste år inkl strøm har vært ganske spot on i hht denne løsningen. En annen løsning som jeg har lest om her inne er at man betaler halvparten av faste kostnader. Rentekostnader på huslån ca 4000,- dvs 2000,- på meg. Kommunale avgifter ca 2300-2400,- per mnd, dvs ca 1200,- på meg. Strøm ca 830,- per mnd per pers. Internett/tv ca 1000,- dvs 500,- på meg per mnd. Er det andre ting som bør tas med her? Hvor mye er det normalt at man betaler til samboer utenom disse faste kostnadene? Med forbehold om at jeg har fått med alt i det siste eksemplet, så blir det ca 4500,- i faste kostnader for meg og jeg betaler 3500,- utenom. Samboer har hørt at jeg som leietaker skal betale strøm, kommunale avgifter etc. Jeg tenker at dette inngår i de 8000,- jeg betaler. Noe annet har heller aldri vært snakket om inntil for et par mnd siden. Jeg får aldri noe godt svar når jeg spør hvor mye hen mener jeg skulle ha betalt. Jeg kjenner på frustrasjon over at jeg blir framstilt som lite raus, samtidig som jeg ikke skjønner at det jeg betaler er for lite. Ønsker innspill i dette konkrete tilfellet, vet at det er mange andre tråder om dette. Mange av disse er lest. Min samboer har anstrengt økonomi. Jeg betaler 80-90% av maten vi kjøper og alle transportkostnader (vi bruker kun min bil når vi skal hit og dit). Håper på synspunkter og konstruktive innspill. Er det andre måter å beregne slik leie på, så vil jeg gjerne vite om det. Jeg ønsker ikke å være kjip, men synes dette begynner å gå for langt. Takk for innspill. Anonymkode: 2fc50...f6b 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni Jeg synes du betaler passe i leie, men at dere burde gjøre det mer rettferdig angående mat. Betale mer 50/50 der. Menn spiser som regner mer også. At du betaler alt angående bil må tas hensyn til i forhold til bruk av bilen. Om kun du bruker bilen betaler du selvfølgelig alt, men det virket ikke som det var tilfellet. At han har anstrengt økonomi må du ta hensyn til etter egen lyst, men du betaler ikke urimelig lite nei. Du betaler halve markedsleie, for mye av mat og forbruk, og bil dere bruker begge slik jeg forstår det. Anonymkode: c93df...b1d 13 5
Fremmed fugl Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni Som vi alle vet så finnes det ikke noe sant svar på ditt spørsmål. Folk gjør forskjellig. Hva gjorde jeg i perioden vi var samboer (etter vi giftet oss så skrev jeg over 50 % av huset til henne)? Huset hadde jeg uansett. Ja, kanskje det ble litt ekstra kostnader på grunn av økt dusjing. Men i praksis ikke noen kostnader for meg at hun flyttet inn. Hun eide selv gjeldsfri leilighet. Så for henne var det frem til hun/vi leide ut boligen hennes ikke noen gevinst å flytte sammen med meg. Så da hadde det vært helt rart med at hun skulle ha betalt husleie hos meg. Tenker sånn generelt at det er totalbildet som vil avgjøre hva som er rimelig. Så hvis du faktisk fikk lavere kostnader ved å bli samboer med han, så er det vel rimelig at noe av den gevinsten tilfaller han. Men kanskje dere bruker bilen din, og du står for hoveddelen av matinnkjøp og det andre skiftet. Hvor mye inntekt har dere, tjener han mye og du lite, så tenker jeg at det skal tale for at du skal betale mindre eller ikke noe. Det som i vært fall er tull er markedspris. Det er alltid null kroner, er ikke noen marked for å betale for å bli samboer med andre. PS. Den som er lite raus er din samboer. Han har nå tjent 8000 per måned på å ha hyggelig selskap, hva kan han klage på? 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Du betaler ikke for lite. Du betaler bil og mat i tillegg. Dette er nok 10.000 i tillegg. Det er hans lån, blir det slutt, får du ikke igjen en krone. Mens han har investert i huslån, og du har investert i mat og bil. Det er korrekt at dere skal dele på alle utgifter, strøm internett osv. men der inngår også maten og bilen. Han slipper billig unna. Og leieinntektene han får fremover, er kun til han og nedbetaling av hans lån. For meg virker det slik at han er avhengig å ha en samboer, at du bor der kun for å dele utgifter, og å holde han med mat og bil. Vurder å bli særboer, og si det… Da vet du hvem du bor sammen med. Anonymkode: 6e821...08d 15 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni Synes helt ærlig det er litt kjipt å skulle betale husleie til samboer. Jeg ville aldri bedt om det. Det er en person jeg elsker som ikke eier noen del av huset og ikke får verdistigning osv. Jeg synes det er fair å dele på utgifter som strøm, Internett o.l. Men utover det hadde jeg aldri tatt leie av en jeg er glad i. Men ser jeg tenker veldig annerledes enn de fleste der. Ser jo f.eks. mange som tar husleie av egne barn etter de fyller 18. Anonymkode: 6b3e6...a86 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du betaler ikke for lite. Du betaler bil og mat i tillegg. Dette er nok 10.000 i tillegg. Det er hans lån, blir det slutt, får du ikke igjen en krone. Mens han har investert i huslån, og du har investert i mat og bil. Det er korrekt at dere skal dele på alle utgifter, strøm internett osv. men der inngår også maten og bilen. Han slipper billig unna. Og leieinntektene han får fremover, er kun til han og nedbetaling av hans lån. For meg virker det slik at han er avhengig å ha en samboer, at du bor der kun for å dele utgifter, og å holde han med mat og bil. Vurder å bli særboer, og si det… Da vet du hvem du bor sammen med. Anonymkode: 6e821...08d DETTE! Jeg er helt enig i dette. Hvorfor mener han at du burde betale mer, mens han samtidig slipper unna mat og tranportutgiftene? ikke gå i den berømte kvinnefella nå da, der han betaler ned på sitt hus og du betaler mat ol. Anonymkode: 97b5e...a21 12
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Når du betaler for mat og bil så syns jeg nesten at 8000 er i overkant. Anonymkode: 5e958...43c 22 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er i et samboerforhold der min samboer eier hus, og jeg betaler husleie til hen. Samboerskapet begynte 1.juni 2024, og har nå vart i et drøyt år. Jeg betaler 8000,- i husleie inkl.strøm (ca 830,- per pers i snitt siste 12 mnd). Grunnen til at jeg ønsker innspill er at samboer synes hen har vært altfor snill og lar meg bo altfor rimelig. Jeg stiller meg uforstående til dette, og trenger å vite om jeg er helt på viddene eller ei. Litt fakta. Vi skal flytte til nytt sted i sommer, og huset det er snakk om over skal leies ut til en familie. Lokal eiendomsmekler ble forespurt om hva man kan ta i leie, og han antydet 14500-15000,- per mnd. Strøm i tillegg. Avtale er inngått på 15000,- + strøm. Selv om dette ikke berører meg og utsagnene om at jeg betaler altfor lite, så synes jeg det gir en god pekepinn. Jeg har lest mye her inne, og ser at en løsning er at man betaler halvparten av leie for liknende bolig i samme område. Avtalen med familen over som nylig er inngått tilsier da 7500,- pluss strøm i overkant av 800,- = ca 8300,-. Det var min samboer som foreslo 8000,- inkl strøm i mai i fjor, noe jeg synes var greit. Tar man med KPI og økning der, så tenker jeg at 8000,- per mnd siste år inkl strøm har vært ganske spot on i hht denne løsningen. En annen løsning som jeg har lest om her inne er at man betaler halvparten av faste kostnader. Rentekostnader på huslån ca 4000,- dvs 2000,- på meg. Kommunale avgifter ca 2300-2400,- per mnd, dvs ca 1200,- på meg. Strøm ca 830,- per mnd per pers. Internett/tv ca 1000,- dvs 500,- på meg per mnd. Er det andre ting som bør tas med her? Hvor mye er det normalt at man betaler til samboer utenom disse faste kostnadene? Med forbehold om at jeg har fått med alt i det siste eksemplet, så blir det ca 4500,- i faste kostnader for meg og jeg betaler 3500,- utenom. Samboer har hørt at jeg som leietaker skal betale strøm, kommunale avgifter etc. Jeg tenker at dette inngår i de 8000,- jeg betaler. Noe annet har heller aldri vært snakket om inntil for et par mnd siden. Jeg får aldri noe godt svar når jeg spør hvor mye hen mener jeg skulle ha betalt. Jeg kjenner på frustrasjon over at jeg blir framstilt som lite raus, samtidig som jeg ikke skjønner at det jeg betaler er for lite. Ønsker innspill i dette konkrete tilfellet, vet at det er mange andre tråder om dette. Mange av disse er lest. Min samboer har anstrengt økonomi. Jeg betaler 80-90% av maten vi kjøper og alle transportkostnader (vi bruker kun min bil når vi skal hit og dit). Håper på synspunkter og konstruktive innspill. Er det andre måter å beregne slik leie på, så vil jeg gjerne vite om det. Jeg ønsker ikke å være kjip, men synes dette begynner å gå for langt. Takk for innspill. Anonymkode: 2fc50...f6b Sett dere ned med et regneark, der dere skriver opp alle utgifter og alle inntekter i løpetaven 3-6 måneders periode. Alt fra mat og bilutgifter til toalettpapir og vaskemidler. Du har for øvrig i eksempelet ditt glemt forsikringer. De må med både på bil og hus. så kan dere dele utgiftene på to, og påvalgte antall måneder. Da har dere en pekepinn på rettferdigheten i utgiftsfordelingen. Det du og glemte i dine utgifter over er slitasje på boligen, som igjen fører til utgifter med opp pussing senere. Spør du meg er de 8 000 helt passelig, verken for lite eller for mye, selv om man lett kan se at der er slingringsmonn både opp og ned med noen hundredelapper begge veien. Men det utlsagsgivende her er matutgiftene, og «lek og hobby» som dere gjør sammen, samt bilutgifter med både forsikring, drivstoff, bom/parkering og vedlikehold/service. Skal man være nøye på det så får man være veldig nøye på det. Anonymkode: 39fa6...264 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni Hos oss betaler samboer 5000,- og vi deler på strøm. Da betaler jeg alt av internett, kommunale avgifter, tømming av tank, forsikring på huset osv. han har egen bil han betaler for, jeg har min bil. Deler på mat i tillegg. Anonymkode: c7c73...865 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni Hvis renter på boliglånet er på bare 4000 så må lånet være veldig lite. Med 8000 i betaling for leie så har vel eier knapt noen utgifter selv i måneden. Anonymkode: 5e958...43c 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når du betaler for mat og bil så syns jeg nesten at 8000 er i overkant. Anonymkode: 5e958...43c Enig! Du betaler mer en nok. Det jeg ville reagert mest på, og gjort meg tvilende til å leie sammen med ham et annet sted (og å fortsette forholdet) er at du har bodd der et år og har nå avtalt å leie sammen et annet sted, men han kommer med dette NÅ? Driver han å fisker etter at du skaø betale hele depositumet (og at det skal tilfalle begge når dere flytter)? At du skal tilbakebetale. At han også ikke klarer å komme med hvor mye mer du burde betale sier sitt: det ER IKKE noe mer han kan vri ut av deg, han har enten lav inntekt eller dårlig økonomistyring og han er dritkjip som forsøker å dytte ansvaret på å fikse problemet over på deg. Pleier sjelden å skrove dette, men løp. Anonymkode: c2a70...bc7 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni Vi gjør det sånn fordi pr i dag sitter vi med hver vårt hus (idiotisk, jeg vet, men har sine årsaker som ikke er relevant å gå inn på her nå). Vi deler alt som er forbruk i to. Dette gjelder strøm, vann forbruk (men ikke abonnement for den er min og han har sin), strøm, mat, strømmetjenester, og så har vi kjøp bil sammen som vi deler lån og forsikring på. Jeg har to hjemmeboende barn og han spiser mer enn meg så det går litt "opp i opp" men blir aldri likt på krona. Jeg tror knapt han har kjøpt vaskemiddel men jeg har sagt at han må kjøpe dopapir når det er på tilbud, noe han har gjort. Jeg betaler mitt lån og mine forsikringer og han betaler sine. Når barna er ute av redet og huset hans er solgt vil vi nok omrokkere på systemet vårt, men nå er dette greit for oss. Anonymkode: e4251...960 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #13 Skrevet 4. juni Skaff en samboerkontrakt dersom dere ikke allerede har det. Da forplikter det mer og beløp og annet kan konkretiseres. Ev gifte dere, da har dere lovfestede forpliktelser overfor hverandre. Anonymkode: 493d3...3de 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni Jeg synes du betaler for mye, og får lite igjen. Han er jo i huset, så det er ikke som om du disponerer boligen fritt. Tenker du kunne bidratt med halvparten av faste utgifter (vann, strøm, renovasjon, internett) og betalt kr.2 500 i leie. Så spare til eget sted. Han hadde ikke kunnet leie ut til andre og fått kr. 8 000, liksom. Anonymkode: 83822...f45 7 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Synes det er smålig av han å mene at du snylter på han på husleie og strøm etc, mens han har null skrupler på å snylte på deg når det gjelder transport og dagligvarer. Hvordan er forresten arbeidsfordelingen i husarbeide og hagearbeid, etc? Lurer også på om han har tenkt å be om tilbakebetalt husleie han mener du har betalt for lite. I såfall bør du seriøst revurdere å flytte inn i ny bolig med han! Anonymkode: f292e...736 7 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni Vil du virkelig flytte sammen med ham for godt? Anonymkode: 659d4...d70 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #17 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samboer har hørt at jeg som leietaker skal betale strøm, kommunale avgifter etc. Jeg tenker at dette inngår i de 8000,- jeg betaler. Noe annet har heller aldri vært snakket om inntil for et par mnd siden. Samboer har hørt... Det har hen vel. Leietakere skal ikke betale kommunale avgifter, det er utleiers ansvar. Om hen vil gå etter husleieloven: § 3-1.Leien Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk. § 3-4.Betaling for elektrisitet og brensel mv. Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min samboer har anstrengt økonomi. Jeg betaler 80-90% av maten vi kjøper og alle transportkostnader (vi bruker kun min bil når vi skal hit og dit). Hvorfor skal du betale så mye i husleie SAMT alt dette? Om noe, skulle du ha betalt mindre i husleie. Høres ut som du blir utnyttet her... AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg får aldri noe godt svar når jeg spør hvor mye hen mener jeg skulle ha betalt. Jeg kjenner på frustrasjon over at jeg blir framstilt som lite raus, samtidig som jeg ikke skjønner at det jeg betaler er for lite. Ønsker innspill i dette konkrete tilfellet, vet at det er mange andre tråder om dette. Mange av disse er lest. Ikke flytt igjen uten et klart svar. Og vær forberedt på å flytt for deg selv. Du forsørger jo denne personen... Anonymkode: e7c22...a44 6 3
exictence Skrevet 4. juni #18 Skrevet 4. juni Du virker veldig snill. Bare at din samboer uttrykker at du betaler for lite, enda du betaler all transport og mye av maten + leien. Dere er jo sammen. Hva mener han at du skal betale da? Der dere skal flytte, er det til et sted dere skal kjøpe sammen? 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #19 Skrevet 4. juni Halvparten av markedsleie skal også dekke det man får dekket hvis man leier i markedet. Kommunale utgifter er inkludert. Strøm og internett varierer. Jeg ser at alle her kaller samboeren «han», men jeg ser ikke at ts skriver kjønn. Ikke at det har noe å si da. Synes det høres ut som husleien er på et riktig nivå. Anonymkode: 3b42b...429
AnonymBruker Skrevet 4. juni #20 Skrevet 4. juni Begge skal jo tjene på at du leier,så visst de kan leie ut for 14-15 000 for hele huset, så synes jeg du betaler passelig. Du skal jo ikke betale full pris som en vanlig familie som leier huset. Men går jo an å betale litt mer de måndene det er høy strøm. Anonymkode: ea2ae...f87 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå