Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ofte at de rundt meg som skiller seg ut på en eller annen positiv måte blir «jekket ned» av venner og bekjente. Det kan være at de får mange spøker på sin bekostning, blir mye baksnakket eller lignende. Det gjelder de som er veldig pene, smarte, snille, har gjort god karriere eller lignende. Er dette bare noe jeg innbiller meg at skjer veldig ofte, eller har flere observert dette? For jeg føler det handler om sjalusi, og at mange gjør det uten å være bevisst på det.

Anonymkode: 92d92...2b8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere? Dette høres ut som noe unge, umodne mennesker kanskje driver med. Husker det var slik på ungdomsskolen blant annet. Nå er vi i 40-årene og jeg har ikke opplevd baksnakking på flere tiår. 

Hvis dette skjer blant voksne mennesker tenker jeg du har valgt å omgås feil type folk. 

Anonymkode: bba44...6c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Handler 100 % om sjalusi og bitterhet over at livet ikke ble som de håpet. Type "hvis ikke jeg kan ha det skal hvertfall ikke du få kose deg med det", om det er materialistiske ting eller kropp eller hva som helst

Anonymkode: e4544...e99

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor gamle er dere? Dette høres ut som noe unge, umodne mennesker kanskje driver med. Husker det var slik på ungdomsskolen blant annet. Nå er vi i 40-årene og jeg har ikke opplevd baksnakking på flere tiår. 

Hvis dette skjer blant voksne mennesker tenker jeg du har valgt å omgås feil type folk. 

Anonymkode: bba44...6c3

Jeg er 28, og henger stort sett med folk i 20-årene. Det kan godt hende jeg omgås feil type folk, det er derfor jeg lurer på om dette bare gjelder miljøet jeg er i eller om flere ser mye av dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50 og har kjent slike folk til tider. Jeg har en venninne som gjør dette. Jeg tror det er litt ubevisst. Det er en slags kultur for det der hun ferdes. 

Det er janteloven vet du, noe som er sagt å være veldig typisk norsk; 

"Du skal ikke tro du er klokere enn oss. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. Du skal ikke tro du vet mer enn oss. Du skal ikke tro du er mer enn oss."

Anonymkode: a9f78...7bf

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 28, og henger stort sett med folk i 20-årene. Det kan godt hende jeg omgås feil type folk, det er derfor jeg lurer på om dette bare gjelder miljøet jeg er i eller om flere ser mye av dette.

Jeg har sett denne typen oppførsel blant folk i alle aldre. Jeg har knyttet til meg dysfunksjonelle personer gjennom perioder som har reagert negativt på andres glede, positivitet og fremgang. Etter mitt syn tror jeg dette er noe som skjer på tvers av grupper. Men opphopning kan vel forekomme -misery loves company som det heter seg. Ser på det som egenskaper man kan velge å godta i andre eller ikke. Det er egentlig bare opp til deg hva du godtar fra andre, og i hvilken grad det påvirker livskvaliteten din.

Anonymkode: 93e8a...6fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Norge har vi jo være kjent for å jekke oss ned, og ikke tro at vi er så mye bedre enn alle andre. Sånn i motsetning til feks amerikanerne som er litt mer " I am the greatest, the best. I am super smart". Ingen nordmann ville sagt noe slikt. Vi er ydmyke, og det er ingen kultur for at vi fremhever høyt våre beste sider, eller skryter åpenlyst av oss selv. På godt og vondt. Det er jo noe litt vulgært med de som trasker fram og vifter med penger, utdannelse og tror de er så mye bedre enn alle andre. ...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

I Norge har vi jo være kjent for å jekke oss ned, og ikke tro at vi er så mye bedre enn alle andre. Sånn i motsetning til feks amerikanerne som er litt mer " I am the greatest, the best. I am super smart". Ingen nordmann ville sagt noe slikt. Vi er ydmyke, og det er ingen kultur for at vi fremhever høyt våre beste sider, eller skryter åpenlyst av oss selv. På godt og vondt. Det er jo noe litt vulgært med de som trasker fram og vifter med penger, utdannelse og tror de er så mye bedre enn alle andre. ...

Men jeg føler ikke de den her oppførselen går utover er folk som er veldig skrytete og høye på seg selv. Heller det motsatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...