AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Hei! Jeg har nettopp strøket på en gruppeeksamen og kjenner behov for å ventilere litt. Alle studentene på studiet ble tilfeldig plassert i grupper på fem, og vi fikk en relativt liten oppgave på 6000 ord. Når man er så mange i en gruppe, betyr det i praksis at hver person bare bidrar med rundt 1000 ord – noe som gjør det vanskelig både å få eierskap til arbeidet og sikre kvaliteten. Jeg forstår hvorfor vi strøk, men jeg synes det er useriøst av studiestedet å sette så mange i én gruppe på en såpass liten oppgave. Det fører som regel til at én eller to ender opp med å gjøre det meste, eller at oppgaven blir en uryddig og ujevn "suppe". Det virker som om dette først og fremst handler om å få flest mulig gjennom studiet, og at det å "lære å samarbeide" brukes som en begrunnelse fra universitetets side. Men vi er snart ferdige med utdanningen, og fortsatt må jeg forholde meg til medstudenter som ikke møter opp, ikke gjør jobben sin, og likevel ikke får konsekvenser. Klager vi, får vi beskjed om å holde et møte – og det er det. Forrige gruppeeksamen vi hadde gjorde jeg hele jobben alene, vi sto, men det betydde jo at 3 av 4 på gruppen hadde gjort minimalt. Men denne gangen var jeg lei, tenkte nå legger jeg inn samme innsats som resten å resultatet ble såklart klink stryk. Bare så det er klart jeg er en B+ student ellers. Har kun A og B på studiet sålangt. Anonymkode: 8285e...f04 1 3
Nuttery Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni Jeg synes sånt er veldig kjipt, og en utrolig dårlig måte å gjøre ting på. Selv fikk jeg D på min hovedoppgave (skriftlig innlevering + muntlig presentasjon). Jeg ble satt i gruppe med to stk som begge hadde barn, og derfor bidro svært lite. De var også begge av utenlandsk opprinnelse, hvor det dessverre ble slik at de misforsto en del av pensumet. I tillegg havnet han ene i krangel med sensor under eksamenen (fordi de misforsto hverandre), som fikk det til å fremstå som vi hadde liten forståelse av pensumet. Tommel ned. 5 1
luxifine Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni Jeg har alltid avskydd gruppeeksamener. Det er rett og slett latskap fra skolens side for studentene får jo virkelig ikke vist hva de kan. Beklager du strøk, det er ufattelig kjipt på dine vegne. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Jeg har aldri likt eller skjønt gruppeksamen som konsept. Det ligner ikke på hvordan oppgaver/prosjekter blir gjennomført i arbeidslivet. I arbeidslibet så samarbeider man selvsagt, men man gjør/har ansvar for hver sine deler basert på kompetanse. En prosjektgruppe innen bygg kan f.eks bestå av en tømrer, en arkitekt, en HMS-ansvarlig, en rørlegger, en elektriker og en prosjektleder. Man diskuterer og koordinerer og blir enige, men bidrar med sin unike kompetanse og gjør hver sine deler av jobben. Gruppen blir jo satt sammen nettopp fordi folk har ulik kompetanse og ansvarsområde. Hvis det ikke kommer vann i krana så får ikke alle refs for det, det er kun rørleggeren som har gjort en dårlig jobb. I en gruppeeksamen har alle lik kompetanse og lik rang fordi alle har lest samme pensum, og alle har ansvar for alle deler av jobben. Det fungerer ikke slik i det virkelige liv. Anonymkode: 66abe...6ad 1 1
Amy Stake Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni Det var leit at det ble stryk denne gangen. Argumentet for at gruppeoppgaver kan være en nyttig arena å lære samarbeid på er absolutt gyldig. Men synes personlig at samarbeidsegenskaper ikke bør gå på bekostning av individuelle akademiske ferdigheter. Under utdanningsløpet kan et samarbeidsmål lett nåes gjennom obligatoriske innleveringer uten at det må forstyrre sluttresultatet for den enkelte student.
AnonymBruker Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni Problemet med gruppeeksamen er at det er så mange studenter med svært varierende nivå. I tillegg så er det altfor mange ChatGPT-narkomane zombier som har koblet ut hjernen sin siden 2023, mens jeg misliker ChatGPT og vil ikke ha potensielle beskyldninger angående juks. Dette er kanskje spesielt et stort problem på studier med lavere karaktergrense for nivået er veldig ulikt der. Det eneste som nytter er å ta et møte med en gang gruppa er blitt kjent med hvem som er hvem. Og da må du bare stille spørsmålet og spørre studentene hva slags ambisjon er det de har, og hva slags karakter ser de for seg. Si det som det er at det blir store problemer og krangling underveis hvis noen i gruppa lyger angående karakterambisjon og ikke minst forspeilet og lovet innsats fremover. Det er også større sjanse for at grupper kan byttes om litt hvis man stiller disse spørsmålene med en gang og finner ut at ambisjonsnivået er svært ulikt. Anonymkode: 831fa...54e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Det å bli satt i en gruppe og måtte fordele oppgaver er noe du må regne med i mange bransjer/arbeidslivet. Dette høres ut som noe det er like greit å bli vant med/lære seg å takle. Anonymkode: 99a77...1f7
AnonymBruker Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni Husk, gruppearbeid er ikke at man tar antall ord delt på gruppemedlemmer og sier at hver medlem får ordne sitt. Samarbeid er et viktig kritere som gjør det mye mer sannsynlig å få til en grei oppgave. Om dere ikke var klar over andres arbeid før etter levering, så har det ikke vært mye til gruppearbeid. Anonymkode: 99a77...1f7
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni Det virker som dere har lite kompetanse for arbeid i ulike typer grupper. Det er forskjell på arbeid i prosjektgrupper hvor man er satt sammen basert på forskjellig kompetanse og ansvar fordeles deretter, og grupper hvor nan har tilnærmet samme kompetanse hvor resultatet kommer fra direkte samhandling. I arbeidslivet har vi da gjerne en som skriver. Så går vi gjennom hva vi skal levere, fordeler noe for å få fram fakta etc, hvor den enkelte lager en skisse til tekst. Så setter vi det sammen og sikrer at avsnitt henger sammen i plenum. Det er viktig å ha en tydelig ordstyrer. Undervegs dukker det opp mindre problem som løses undervegs. Anonymkode: 0ad22...524
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni Jeg jobber i høyere utdanning selv. Jeg ser begge sider av problemet. Jeg har også hatt gruppeeksamen hvor samarbeidet var vanskelig. Vi holdt på å stryke fordi en av gruppemedlemmene rotet til en referanse, og vedkommende bidro egentlig kun med kaos og trakk oppgaven ned. Det var en oppgave på et masteremne - vedkommende hadde en treårig profesjonsutdanning (sykepleier, fra et annet nordisk land), men var ganske gammel og hadde nok tatt utdanningen for minst 20-30 år siden. Han hadde visst aldri skrevet oppgaver hvor man skal bruke referanser. Da blir det vanskelig på master… Frustrerende, men sånn er det. Anonymkode: e1e59...439 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det å bli satt i en gruppe og måtte fordele oppgaver er noe du må regne med i mange bransjer/arbeidslivet. Dette høres ut som noe det er like greit å bli vant med/lære seg å takle. Anonymkode: 99a77...1f7 Like greit med å bli vant med at folk flest ikke gidder gjøre jobben sin altså? I arbeidslivet hadde jo disse unnasluntrerne fått sparken eventuelt en kraftig advarsel om å skjerpe seg. Her får de jo 0 konsekvenser sålenge 1 på gruppa gidder gjøre all jobben for dem. Anonymkode: 8285e...f04
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Like greit med å bli vant med at folk flest ikke gidder gjøre jobben sin altså? I arbeidslivet hadde jo disse unnasluntrerne fått sparken eventuelt en kraftig advarsel om å skjerpe seg. Her får de jo 0 konsekvenser sålenge 1 på gruppa gidder gjøre all jobben for dem. Anonymkode: 8285e...f04 Like greit å bli vant med å måtte tilpasse seg andre, og lære å samarbeide. Altså. Anonymkode: 99a77...1f7
AnonymBruker Skrevet 4. juni #13 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): sålenge 1 på gruppa gidder gjøre all jobben for dem. Og dette ville jo være toppen av idioti. Man har studieveiledere, professorer og andre som mulige støttespillere, selv om mange vegrer seg for å gå inn i gruppesammensettinger. Man får det til, om man vil. Anonymkode: 99a77...1f7
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Like greit å bli vant med å måtte tilpasse seg andre, og lære å samarbeide. Altså. Anonymkode: 99a77...1f7 Nå er jo hele poenget her at de fleste på disse gruppe eksamenene ikke gidder jobbe.... Har ingenting med samarbeid å gjøre. Anonymkode: 8285e...f04 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Like greit med å bli vant med at folk flest ikke gidder gjøre jobben sin altså? I arbeidslivet hadde jo disse unnasluntrerne fått sparken eventuelt en kraftig advarsel om å skjerpe seg. Her får de jo 0 konsekvenser sålenge 1 på gruppa gidder gjøre all jobben for dem. Anonymkode: 8285e...f04 Vel… i arbeidslivet er det slett ikke alltid at slik oppførsel får konsekvenser heller… spesielt ikke i det offentlige. Ask me how I know! Anonymkode: e1e59...439 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel… i arbeidslivet er det slett ikke alltid at slik oppførsel får konsekvenser heller… spesielt ikke i det offentlige. Ask me how I know! Anonymkode: e1e59...439 How do you know? Anonymkode: 28bc7...0e1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #17 Skrevet 4. juni Jeg jobber i høyere utdanning, og jeg er i mot gruppeeksamen. Det er alltid noen som ikke bidrar, noen som krever å få gjøre alt osv. Eneste grunnen til at eksamen er i gruppe er at det sparer enormt med ressurs når det kommer til sensur. Tragisk, men sant. Læringsutbytte for studentene er svært dårlig. Anonymkode: 834ef...b9c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå