AnonymBruker Skrevet 4. juni 2025 #1 Skrevet 4. juni 2025 Jeg har en "mild" grad av rosacea. Har ikke prøvd noe behandling for dette tidligere. Nå har jeg blitt litt mer plaget med at jeg er veldig rød i kinnene og litt sår i huden. Er det noen som har prøvd noe kremer mot dette som de føler har hjulpet? Anbefaling? Jeg har fått resept på en krem men tør liksom ikke å sette i gang med noe 🙈 Er vel kanskje litt redd for at det skal bli verre Anonymkode: cac11...62f
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2025 #2 Skrevet 4. juni 2025 Jeg har tidvis vært mye plaget, og da har jeg smurt morgen og kveld med rosazol. Men nå for tiden er jeg ikke veldig plaget, og smører meg med bepanthen i ansiktet etter dusj og om jeg er veldig tørr. Har hatt ganske fin hud siden jeg begynte med det. Anonymkode: bee70...054
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2025 #3 Skrevet 4. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har tidvis vært mye plaget, og da har jeg smurt morgen og kveld med rosazol. Men nå for tiden er jeg ikke veldig plaget, og smører meg med bepanthen i ansiktet etter dusj og om jeg er veldig tørr. Har hatt ganske fin hud siden jeg begynte med det. Anonymkode: bee70...054 Jeg har fått rozex på resept. Får vel bare hente den ut og prøve om det hjelper. Akkurat nå er det veldig sårt på ene kjaken. Prøver å tilføre fukt men det hjelper ikke nok.. Anonymkode: cac11...62f 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2025 #4 Skrevet 4. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en "mild" grad av rosacea. Har ikke prøvd noe behandling for dette tidligere. Nå har jeg blitt litt mer plaget med at jeg er veldig rød i kinnene og litt sår i huden. Er det noen som har prøvd noe kremer mot dette som de føler har hjulpet? Anbefaling? Jeg har fått resept på en krem men tør liksom ikke å sette i gang med noe 🙈 Er vel kanskje litt redd for at det skal bli verre Anonymkode: cac11...62f Spør på apotekets. La Roche Posay har spesielle kremer til din hudsykdom. Anonymkode: 243a4...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2025 #5 Skrevet 4. juni 2025 Jeg fikk antibiotika som jeg gikk på i mange måneder, det var nok et mer kraftig angrep da kanskje. Anonymkode: 0b33a...88a
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2025 #6 Skrevet 4. juni 2025 Har mild variant selv. Har ikke forsøkt reseptbelagte midler. Ville prøve andre ting først. Gikk en periode til hudpleie for å få renset, fuktet og roet huden. Det hjalp veldig godt. Fortsatte med rutinen hjemme, har byttet ut produkter underveis og prøvd meg frem. Salisylic acid rens med påfølgende lett, gel-aktig fuktighetskrem har gjort underverker. Min personlige erfaring er at huden har det veldig bra når jeg unngår skadelig stress og koffein. Vet ikke om utbrudd er relatert til immunrespons. Det er ikke alltid lett å komme unna stress, men det er verdt å lage seg gode rutiner for å komme til ro. Håper du finner en god løsning som funker for deg! Anonymkode: 7d007...821
Millimani Skrevet 4. juni 2025 #7 Skrevet 4. juni 2025 (endret) Jeg har fått rozex på resept, og bruker i tillegg La roche posay rensevann og solkrem med faktor 50. La Roche-Posay Toleriane Rosaliac rensegel 195 ml - Apotek 1 La Roche-Posay Anthelios UVMUNE ultralett solkrem SPF50+ 50 ml - Apotek 1 At du har fått resept på rozex er det en grunn til! Bruk den, men vær forberedt på at det kan ta noen måneder før du ser et resultat. Så kan du ta pause fra kremen i samråd med lege eller apotek, før du får ny krem. Solkrem med faktor 50 er også viktig om sommeren. Du bør også bruke det om vinteren, men kan da vurdere å gå ned til faktor 30. Endret 4. juni 2025 av Millimani
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2025 #8 Skrevet 4. juni 2025 For behandling uten resept så kan anbefale deg denne kremen: https://www.apotek1.no/produkter/isispharma-metroruboril-az-925135p bra mot rødhet og roer ned. Mange som får rosacea er nærmere 40+ så ellers så bruker jeg krem med niacinamide som skal hjelpe for reduksjon av rødhet, linjer, pigmentflekker o.l. på dagtid. Bruker også retinol som hjelper mot aldringstegn på kvelden. Så bruker jeg solkrem med tint som dekker rødheten litt og jeg får en jevnere hudfarge. Anonymkode: 2d3ff...79f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2025 #9 Skrevet 5. juni 2025 Jeg hadde rosacea pluss problemer med hudbarrieren en periode. Brukte rose hip oil og Cetaphil ansiktskrem på grønn tube (den for veldig tørr hud), og byttet på Soolantra og azelainsyre. Fungerte veldig bra Anonymkode: 3c9e7...b52
Millimani Skrevet 5. juni 2025 #10 Skrevet 5. juni 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden):  Mange som får rosacea er nærmere 40+ så ellers så bruker jeg krem med niacinamide som skal hjelpe for reduksjon av rødhet, linjer, pigmentflekker o.l. på dagtid. Bruker også retinol som hjelper mot aldringstegn på kvelden.  Anonymkode: 2d3ff...79f Hvilken krem? Søk etter: niacinamide - Apotek 1
Millimani Skrevet 14. juni 2025 #11 Skrevet 14. juni 2025 (endret) Hvilken krem? ^^ Kan du svare? 😉 Endret 14. juni 2025 av Millimani
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå