Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker selv at jeg burde bli flinkere til det. Det er ganske mange klær som er av dårligere kvalitet enn man skulle forvente ut ifra pris. Men nå har jeg begynt å reklamere oftere. Sist var el dyr bukse kjøpt hos VIC, hvor sømmen var dårlig og hadde gått opp. Fikk den reparert hos skredder. Før det var det en genser fra Match, som var en gave. Det var i et eller annet syntetisk stoff som nuppet noe vanvittig allerede før første vask. Genseren så virkelig ikke ut. Det var hun i kassen enig i, og jeg fikk tilgodelapp.

Er dere flinke til å reklamere, eller går mye klærne søpla? Jeg synes vi burde ha fokus på dette, så kanskje det er håp om at det produseres mer holdbare klær, som er bedre for miljø og lommebok. 

Anonymkode: f7141...a13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både og. Jeg reklamerer når noe er virkelig ille, men om sømmen hadde gått opp hadde jeg sydd den selv enklere. 
jeg jobber også med klær , og inntrykket er at folk er flinke til og reklamere. Det er greit for butikken og få tilbakemelding faktisk, for vi ønsker jo ikke og kjøpe inn mer av plagg som har dårlig kvalitet. 
Det er også en del rare reklamasjoner. Plagg som er krøllete eller skitne 😅 så har reparert ødelagte plagg med og vaske eller stryke dem. Synes også det er rart med reklamasjon på stropp som har løsnet i sømmen, ja jeg kan sy den fast på 10 sekunder, men var det virkelig verdt bryet 😅

og kaste i søpla er helt feil , enig der. Så reklamer på varer av dårlig kvalitet heller enn og kaste dem. Klespleie er også lurt for og ta vare på klærne sine. 

Anonymkode: c8550...f9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er dårlig på det, men til gjengjeld har jeg sjeldent behov. Jeg kjøper klær jeg vet er gode, enten av egenerfaring, merke eller andre.

Det gir jo unektelig en kjedelig stil, men det er miljøvennlig i hvert fall.

Anonymkode: 76ef8...222

AnonymBruker
Skrevet

Det trur jeg at jeg aldri har gjort før. Opplever at kvaliteten er det jeg forventet.

Kommer kun på én gang jeg burde ha reklamert. En dyr shorts til over 1000 kroner hvor nesten alle sømmene revnet bare et par timer etter at jeg tok den i bruk for første gang. Den bokstavelig falt fra hverandre. Men, jeg bare kastet den fordi jeg ikke orket styret med å klage.

Anonymkode: 26bb0...f91

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg kjøper også klær jeg tror er gode. Slik som den buksen hvor sømmen var dårlig, den var fra et kjent norsk merke og kostet 2000,- kr. Feilproduksjon kan skje.  

Skrevet

Kan ikke huske at jeg har gjort, eller jo... for mange år siden, var det en jakke jeg kjøpte på Kappahl hvor glidelåsen ble ødelagt (etter en stund). Jeg ønsket at de skulle reparere, for dette var en jakke jeg ellers var kjempefornøyd med (vinterjakke), men de ville at jeg skulle returnere og få igjen pengene, de reparerte ikke tøy, så jeg gikk ut med jakken igjen og fikk brukte den uten å bruke glidelåsen (var knapper da heldigvis). Det er sikkert 15 år siden eller så.... har sjelden behov for å reklamere på klær heldigvis. 

AnonymBruker
Skrevet

Har reklamert på sko en gang.. Ikke klær, som jeg husker i hvert fall. Hater å klage😂

Anonymkode: b69ea...223

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har reklamert på sko en gang.. Ikke klær, som jeg husker i hvert fall. Hater å klage😂

Anonymkode: b69ea...223

Jeg har reklamert på sko et par ganger. Og en vifteovn. Måtte tenke, og kom på at jeg reklamerte på et skjørt på slutten av 90- tallet 😅 ellers har det bare vært småfeil jeg har fikset selv. 

Skrevet

reklamere alltid på klær om det er behov for det, er ikke så ofte jeg trenger det da heldigvis,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 11.39):

Jeg tenker selv at jeg burde bli flinkere til det. Det er ganske mange klær som er av dårligere kvalitet enn man skulle forvente ut ifra pris. Men nå har jeg begynt å reklamere oftere. Sist var el dyr bukse kjøpt hos VIC, hvor sømmen var dårlig og hadde gått opp. Fikk den reparert hos skredder. Før det var det en genser fra Match, som var en gave. Det var i et eller annet syntetisk stoff som nuppet noe vanvittig allerede før første vask. Genseren så virkelig ikke ut. Det var hun i kassen enig i, og jeg fikk tilgodelapp.

Er dere flinke til å reklamere, eller går mye klærne søpla? Jeg synes vi burde ha fokus på dette, så kanskje det er håp om at det produseres mer holdbare klær, som er bedre for miljø og lommebok. 

Den genseren som nuppet, du fikk tilgodelapp så da gikk den vel i søpla? Så det var vel bare bra for lommebok og ikke miljø. Prøvde du eller hun bak kassen nuppefjerning? 
jeg er ellers enig i at det er viktig og gi tilbakemelding til butikkene så de gir tilbakelding til produsentene så det produseres mer holdbare klær. Nå handler jo du på dyre butikker også. 
problemet er at flere og flere har dårlig råd. Jeg har dårlig råd selv men kjøper ikke billige klær med syntetiske stoffer, primært fordi jeg bygger opp en garderobe med kvalitetklær jeg tar vare på før « dyrtid «. Det grønne skiftet er dyrt, og hvis vi stopper og produsere billige gensere, hvor skal folk med dårlig råd kjøpe gensere? Veldig mange er flinke til og reklamere, og vi har veldig gode forbrukerrettigheter som egentlig er i kontrast med miljøvennlig forbruk. Prisene må jo opp for alle for og dekke reklamasjonene, og veldig mange butikker går jo konkurs. Vi har vel snart bare nettbutikker igjen. Hele Norge på temu. Føler det bare blir en kjip spiral og sitter ikke på løsning, bare tanker rundt det både som forbruker og butikkansatt. Skulle uansett ønske folk ble litt flinkere til og ta vare på klærne sine, det hadde hjulpet for miljø og lommebok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den genseren som nuppet, du fikk tilgodelapp så da gikk den vel i søpla? Så det var vel bare bra for lommebok og ikke miljø. Prøvde du eller hun bak kassen nuppefjerning? 

Match kaster ikke reklamasjoner. De har en avtale hvor alt blir hentet noen ganger i året og fraktet ut av landet. Noe blir solgt på bruktmarked og noe blir gitt til trengende. Så denne nuppete genseren vil en annen person et sted i verden bruke senere.

Utenom det er en nuppe fjerner en god investering.

Anonymkode: 6421b...c9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Match kaster ikke reklamasjoner. De har en avtale hvor alt blir hentet noen ganger i året og fraktet ut av landet. Noe blir solgt på bruktmarked og noe blir gitt til trengende. Så denne nuppete genseren vil en annen person et sted i verden bruke senere.

Egentlig skal jo ikke forbrukere kaste klær i søpla heller slik ts skrev. 
ja, du har rett, nå kjenner jeg ikke til akkurat match men de fleste har jo et system ja. Før fikk vi lov og beholde reklamasjoner , har mange fine gensere jeg har fått gratis og reparert med nuppefjerner, og kjoler jeg har fått som jeg har reparert med og sy fast en stropp. Det er vanvittig hva noen reklamerer på , imens andre knapt tør når det faktisk er god grunn. 

vi kaster ikke klær der jeg jobber heller , var bare et sløvt dårlig formulert svar på at ts sitt alternativ var og kaste. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen nuppefjerner i verden kunne reddet den genseren, den så helt jævlig ut. Nupper er kanskje feil ord, klaser er bedre.

Med at det er bedre for miljøet mente jeg at produsentene kanskje skjerper seg og slutter å produsere søppel. Men det er vel utopisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen nuppefjerner i verden kunne reddet den genseren, den så helt jævlig ut. Nupper er kanskje feil ord, klaser er bedre.

Med at det er bedre for miljøet mente jeg at produsentene kanskje skjerper seg og slutter å produsere søppel. Men det er vel utopisk. 

Problemet er at mange vil ha søppel. Før var det generelt bedre kvalitet ,men klærne var også dyrere. Man gikk jo ikke og kjøpte seg ny genser annenhvert år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Klær som fraktes ut av landet fordi vi ikke vil ha dem ender opp i enorme berg av klær. Det er en seiglivet myte at man på denne måten tar vare på miljøet og bidrar til «gjenbruk», vi bare flytter problemet til Ghana eller Chile fremfor å håndtere det selv. Det er tonnevis av klær der ute som ingen trenger og som ingen vil ha. 

Anonymkode: 1e065...d6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reklamerer gjerne men har faktisk ikke opplevd å trenge det på klær på aldri så lenge.
Jeg har reklamert på alt fra en marsipankake til flybiletter og kvier meg ikke når jeg mener det er grunn god nok. Det skal litt til før det blir grunn, sømmer feks ordner jeg selv men at ting krymper skjevt eller lignende som gjør plagget ubeukelig til formålet klager jeg på.

Jeg kjøpte en dyr linkjole i fjor der en søm gikk opp etter første bruk, der klagde jeg ikke men tok nål og tråd fatt. 

Anonymkode: d7ca5...629

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Klær som fraktes ut av landet fordi vi ikke vil ha dem ender opp i enorme berg av klær. Det er en seiglivet myte at man på denne måten tar vare på miljøet og bidrar til «gjenbruk», vi bare flytter problemet til Ghana eller Chile fremfor å håndtere det selv. Det er tonnevis av klær der ute som ingen trenger og som ingen vil ha. 

Anonymkode: 1e065...d6c

At ingen vil ha det er ikke riktig, men de kommer ikke fram til rette person. Ja vi kjøper oss ut av miljøproblemet med og frakte det ut av Norge , ute av syne ute av sinn. Har mer tro på og gi klærne videre her i Norge sånn sett, som nevnt fikk vi beholde reklamasjoner der jeg jobbet før, men det er et problem skattemessig, så det er fortsett klær jeg familie og venner  vil ha og i enkelte tilfeller også trenger som blir søppel ute av synet. Sikkert mange «nyfattige»  i Norge nå som gjerne vil ha storforbrukernes reklamasjoner. Uansett så er jo ikke svaret på miljøproblemet og reklamere mest mulig, det er jo og kjøpe mindre og ta vare på det en har. 

Skrevet

Jeg reparerer selv.

Dessuten forsøker jeg å kjøpe mest mulig brukt (ikke undertøy, badetøy osv) og da må man jo forvente at det kan være en søm som må fikses osv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg reklamerer gjerne men har faktisk ikke opplevd å trenge det på klær på aldri så lenge.
Jeg har reklamert på alt fra en marsipankake til flybiletter og kvier meg ikke når jeg mener det er grunn god nok. Det skal litt til før det blir grunn, sømmer feks ordner jeg selv men at ting krymper skjevt eller lignende som gjør plagget ubeukelig til formålet klager jeg på.

Jeg kjøpte en dyr linkjole i fjor der en søm gikk opp etter første bruk, der klagde jeg ikke men tok nål og tråd fatt. 

Anonymkode: d7ca5...629

Har du prøvd og vaske plagget på nytt og tørke det annerledes? Vet ikke om det hadde fungert i dette tilfellet, men plagg som krymper skjevt kan ofte repareres ved at man vasker det og henger til tørk på en kleshenger ( strekker ut ) , eventuelt tørkes flatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...