Gå til innhold

Utredning for autisme og ADHD i voksen alder - hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS her. Tusen takk til de av dere som kom med svar i denne tråden. Helt ærlig ble jeg så overveldet av tankene rundt dette, i tillegg til mye som foregikk på jobb, at jeg måtte ta litt pause fra det. Men nå har jeg kommet tilbake til tråden, og vil veldig gjerne høre fra noen som kan gi spesifikke råd til hvor det er lurt å henvende seg for å bli utredet privat. Jeg har satt meg som mål å ta det første steget mot utredning neste uke, siden jeg ikke vet hvor mye lengre jeg kan fortsette som det er nå. 

Jeg har som jeg skrev tidligere blitt henvist til DPS flere ganger og det har blitt avslag hver gang, og det høres ut som DPS her er totalt overveldet med mye pågang. Så det må bli privat, og jeg vet ikke hvem jeg burde kontakte da - skal jeg søke opp psykiater med erfaring med autisme/ADHD eller finne en bedrift som tilbyr utredning? 

Tusen takk på forhånd til noen som kan komme med råd eller erfaringer. 

Anonymkode: 7a454...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS her. Tusen takk til de av dere som kom med svar i denne tråden. Helt ærlig ble jeg så overveldet av tankene rundt dette, i tillegg til mye som foregikk på jobb, at jeg måtte ta litt pause fra det. Men nå har jeg kommet tilbake til tråden, og vil veldig gjerne høre fra noen som kan gi spesifikke råd til hvor det er lurt å henvende seg for å bli utredet privat. Jeg har satt meg som mål å ta det første steget mot utredning neste uke, siden jeg ikke vet hvor mye lengre jeg kan fortsette som det er nå. 

Jeg har som jeg skrev tidligere blitt henvist til DPS flere ganger og det har blitt avslag hver gang, og det høres ut som DPS her er totalt overveldet med mye pågang. Så det må bli privat, og jeg vet ikke hvem jeg burde kontakte da - skal jeg søke opp psykiater med erfaring med autisme/ADHD eller finne en bedrift som tilbyr utredning? 

Tusen takk på forhånd til de som kan komme med råd eller erfaringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk på forhånd til de som kan komme med råd eller erfaringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Oi, der ble visst innlegget mitt postet tre ganger - beklager det! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (På 5.6.2025 den 11.22):

De jeg kjenner har tatt det privat stort sett, og noen har fått henvisning til andre fylker. Bor du på sør eller østland? 

Jeg bor på Sørlandet, men er helt åpen for å dra til et annet fylke for å få utredning. 

Skrevet

Du beskriver mitt liv. Jeg får nå utredning hos dps. Er 41år og bor alene. Har 3 barn til fosterforeldre. Psykiatrien har tatt fra meg hele livet, så ikke end der vær så snill.

AnonymBruker
Skrevet

Men ts og dere andre på spekteret, om dere selv mener dere er på spekteret, hvorfor trenger dere en diagnose på det?

vi må jo alle lære å kjenne oss selv, og tilrettelegge livet vårt på den måten som funker best for  oss selv..

Anonymkode: b0efe...279

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (På 5.6.2025 den 12.02):

Hei du! K29 her diagnostisert med både adhd og autisme (relativt nylig). For det første (noe du sikkert også selv er klar over), er det ofte ganske stor sannsynlighet for at man har diagnosen dersom man selv har lest seg opp og mistenker det, dette er fordi det er du som er ekspert på deg selv! Jeg hadde selv lært masse online og kunne diagnosen inn og ut før jeg ble diagnostisert. Jeg ble først utredet for adhd for et par år siden (var svært høy maskerende) før jeg etterhvert innså at det var noe mer, og begynte å lære om autisme. Ved begge utredningene kontaktet jeg fastlegen som henviste meg til dps. 

Jeg har vært svært heldig i begge utredningene og har blitt tatt på alvor og fått godkjent utredning. Svært mange opplever det motsatte, som du selv har erfart, og her kan det være mange forskjellige grunner. For det første vet jeg at det har SVÆRT mye å si hva legen skriver på henvisning og hvordan det formuleres. Det er viktig at det i disse henvisningene kommer frem hvordan utfordringene dine påvirker deg negativt i dag. For det andre kan det hende du tilhører en kommune med for mange som trenger hjelp og for lite ressurser (det er vel slik over alt, men noen steder er bedre enn andre). Hos dps gjelder fritt legevalg, så du skal i teorien kunne henvises til Dps Halden (der jeg ble utredet) dersom du ber om det. Ikke gi deg! Jeg heier på deg❤️

Tusen takk for at du deler din historie, det er veldig fint å høre fra noen som har vært gjennom noe av det samme ❤️ 

Jeg har tatt RAADS-R og tok med resultatene til den ene legen, jeg fikk 114 poeng men jeg vet egentlig ikke hvor "riktig" den testen var for meg siden mange av spørsmålene var formulert på en rar måte, og jeg følte at mye var vanskelig å svare på. Jeg skulle ønske det var mulig å svare "stemmer litt" eller "stemmer iblant", siden det er mye som kommer an på situasjonen osv. 

Det er fint å høre at du fikk god hjelp på dine utredninger. For min del har jeg egentlig gitt opp tanken om DPS, det virker bare som om veldig få kommer inn, så jeg får prøve privat og håper jeg får hjelp noe sted. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men ts og dere andre på spekteret, om dere selv mener dere er på spekteret, hvorfor trenger dere en diagnose på det?

vi må jo alle lære å kjenne oss selv, og tilrettelegge livet vårt på den måten som funker best for  oss selv..

Jeg synes ikke det er gøy å få spørsmål som dette, men kan prøve å gi deg et kort svar likevel. For meg handler ikke dette om å "få en diagnose". Jeg vet at hvis jeg blir diagnostisert med autisme eller ADHD vil ikke det i seg selv endre noe spesielt i livet mitt. Det handler om å få svar. Hele livet har jeg følt meg annerledes, opplevd veldig mange situasjoner der jeg ikke tenker og oppfører meg som andre, og hatt mange utfordringer med det. Hvis jeg blir undersøkt av profesjonelle med erfaring med dette som kan fortelle meg om jeg har autisme og ADHD eller ikke, vil det gi meg svar på om det kan være grunnen til at hjernen min fungerer så annerledes. Jeg vil ha andre forutsetninger for livet videre, siden jeg vil kunne utvikle en bedre forståelse av meg selv og hvordan jeg fungerer. 

Som jeg har vært inne på tidligere i tråden, har jeg en slags identitetskrise og aner egentlig ikke hvem jeg er. Jeg vet jo ikke om jeg har autisme før jeg har blitt utredet, men det virker sannsynlig at jeg har det og at jeg begynte å maskere da jeg var bare et par år gammel (har noen historier fra foreldre som støtter under det). Jeg har alltid vært en people pleaser som har prøvd å tilpasse meg andre så mye som mulig og har lært meg ting jeg må gjøre for å passe inn. Jeg klarer ikke å skille mellom hva som faktisk er meg og hva som er masken. Jeg har veldig lite trygghet i meg selv og mine egne evner, og det er umulig for meg å lære å kjenne meg selv og tilrettelegge livet på den måten som fungerer best for meg når jeg mangler en stor bit av puslespillet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg "trengte" ikke en diagnose, men ble sendt til DPS etter mistanke fra fastlegen. Uansett: Det er ikke alltid man kan tilrettelegge selv, noen ganger må man få hjelp med tilretteleggingen av andre. Og den selvforståelsen du nevner, den er det ikke uten videre gitt at man har når man er på spekteret. Mange trenger veiledning for å kunne begynne å lete i riktig retning.

Anonymkode: bb1f5...951

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 18.47):

Jeg bor på Sørlandet, men er helt åpen for å dra til et annet fylke for å få utredning. 

Ja, da ble Vestfold (Skien var det tror jeg) DPS. 

Endel på Teams, og et par reiser. 

Var kort ventetid sammenliknet med endel andre steder da iallefall (3-4 mnd). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 18.55):

Fordi dette bestemmer man selv.

Venninne gjorde det for å få gjennom utredning for egne barn (alle endte med diagnose).

Jeg lurer på om jeg har adhd, og om det er delårsaken til at jeg er behandlingsresistent på en nevrologisk sykdom som gjerne forverres av nevrodivergens. 

Så hvis adhd ønsker jeg prøve behandlkng, for å se om jeg kan bli bedre. 

Tror også min sønn (autime) ville følt seg mindre alene om også jeg fikk satt en forklaring på hvorfor hodet mitt er som det er. 

Anonymkode: bb478...ac4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (17 timer siden):

Ja, da ble Vestfold (Skien var det tror jeg) DPS. 

Endel på Teams, og et par reiser. 

Var kort ventetid sammenliknet med endel andre steder da iallefall (3-4 mnd). 

Skjønner! Jeg tenker nå at å ta det privat er best for min del, fordi jeg har prøvd å komme inn til DPS i 1,5 år nå uten å komme noe sted. Gå til legen, legen ber om mer informasjon om noe/dokumentasjon/at jeg prøver noe annet først, foreslår ny time om en måned, ingenting har endret seg ved ny time og hen skriver henvisning, jeg venter på svar fra DPS i over 3 måneder, jeg bestiller ny legetime og ber lege kontakte DPS for svar siden jeg fortsatt ikke har hørt noe og det har gått over 3 måneders behandlingstid, jeg venter litt til og får avslag. Det er liksom den samme runddansen hver gang og jeg kommer ingensted, i tillegg til at jeg stadig ser oppslag om hvor overveldet det lokale DPS er. Jeg føler at min mentale helse bare blir verre og verre og jeg trenger å få svar på dette. Så nå ser jeg på mulighetene privat, og tror Medi3 eller EmmaSofia kanskje vil være best. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...