Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg og min tidligere partner er skilt og har fra før 2 barn sammen. Jeg må ut på en jobbreise, og har gitt min nye partner i oppgave å passe barna mens jeg er borte (2 dager). Min tidligere partner (som jeg har barna med) nekter for det og sier at barna må være der når jeg er på jobbreise. Kan min tidligere partner gjøre det? Finnes det noen paragrafer i barneloven som sier at det er lov?

Etter sunn fornuft så skulle greit å spørre om hjelp fra andre til å passe barna en sjelden gang.

Anonymkode: 3f0a0...16c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, den andre kan ikke legge føringer for hva du gjør når du har ansvaret for barna. På lik linje som du ikke kan legge tilsvarende føringer når den andre har samvær. 

Bare les barneloven, står ikke noe der at den andre kan bestemme over den andres tid. 

Anonymkode: c21b8...552

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke la barnas ansdre forelder ha barna mens du er borte? Det virker mest logisk at barna er hos den andre forelderen i stedet for sammen med en (relativt ny og ukjent?) steforelder. 

Anonymkode: 69134...a39

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei den andre forelderen har ikke noe med om du har barnevakt for barna eller ei.

Anonymkode: 4c149...89c

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe lov mot dette men det er jo 100% mest fornuftig at barna er hos pappaen sin heller enn med stefar hvis pappaen vil at de skal være hos ham? Jeg synes foreldre alltid skal være førstepri foran å bruke barnevakt. Hadde man bodd sammen ville man jo aldri hatt barnevakt hvis bare 1 av foreldrene er borte, da er såklart den andre med barna. Og bor man fra hverandre og har allerede mindre tid med barna enn man kanskje ønsker så er det jo naturlig at man vil være med dem om den forelder som har samvær akkurat da er borte. 

Anonymkode: 414a4...938

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men vil pappan ha de mens du er bort OG barna har det bra der er jo det vinn vinn.

Supert at partneren din stiller opp, men det er jo enda bedre at pappan dems gjør det.

Anonymkode: d830c...672

• Liker 5
Skrevet

Dersom man har delt bosted med bytte hver uke så vil det fort kunne bli mye frem og tilbake på barna av slike bytter, og det kan være mest hensiktsmessig at steforelder har de så de kan være der i hele perioden.

Men det forutsetter jo at de kjenner steforelderen, at det ikke er et "nytt" forhold og at samarbeidet ellers er greit.

Men til det juridiske så har ikke dere noe med hva som skjer hos den andre så lenge det ikke er riv ruskende galt, mishandling eller ulovlig. Altså dersom det er forsvarlig ordning av barnevakt så kan ikke han gjøre noe med det.

AnonymBruker
Skrevet

Mange som deler barn, lager en privat avtale med hverandre om at de spør hverandre først når de trenger pass slik du beskriver her. Viss ikke dere har dårlig samarbeid ville jeg ha spurt far først. Unntaket er tenåring der ville jeg kommunisert med tenåringen først.

Du er absolutt ikke pliktig da du har ansvaret når barnet er hos deg, men litt snodig at du ikke spurte far først.

Anonymkode: 15188...351

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...