AnonymBruker Skrevet 5. juni #21 Skrevet 5. juni Den ene kan jo ikke gå (og kanskje ikke krabbe heller) som nok gjør det mye lettere enn hvis det feks var en 1-åring og en 3-åring som plutselig kunne finne på å løpe hver sin vei. Nå kan du jo ha minstemann i vogn og bæresele. Du kan jo spørre om familie kan hente på flyplassen også Anonymkode: 824b3...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #22 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Takk alle sammen, føles litt mer mulig etter å ha lest svarene deres. Jeg tenker jo på alle mulige situasjoner, kanskje mest urolig for om jeg må skifte bleie på baby på de små flytoalettene, hva gjør jeg med eldste, eller omvendt. Men da får jeg bare tørre å spørre om hjelp. TS Anonymkode: a6289...01e Inne på flyet er det jo grenser for hvor mye galt eldste evt finner på i mellomtiden da. Eldste kommer seg jo ikke langt, og det går helt sikkert fint å få noen til å holde et lite øye med hen. Anonymkode: 606e4...1bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #23 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Inne på flyet er det jo grenser for hvor mye galt eldste evt finner på i mellomtiden da. Eldste kommer seg jo ikke langt, og det går helt sikkert fint å få noen til å holde et lite øye med hen. Anonymkode: 606e4...1bf Ja, du har rett. H*n er en erfaren flyver og jeg pleier å ha med iPad og litt diverse aktiviteter så h*n pleier å være veldig fornøyd. Får bare passe på å velge en fin tid på flyvningen så det blir mindre sjanse for meltdowns osv, kanskje mulighet for en liten dupp, eldste er glad i å sove og sovner hvor som helst, generelt sett en veldig enkle unge. Anonymkode: a6289...01e
AnonymBruker Skrevet 5. juni #24 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 10.44): Jeg bor i England men har alltid reist mye til Norge for å besøke familie. Eldste barnet mitt er 3.5 år og jeg har alltid reist mye alene med h*n, h*n er vandt til å reise mye med fly og elsker det. Nå har vi fått nummer to som er 4 måneder og jeg lurer på om det er realistisk å reise med begge barna alene i sommer for å besøke familien. Forhåpentligvis blir det kun en vei alene også kommer mannen over når han er ferdig med jobb og kan reise tilbake med meg. Jeg er bare redd det blir vanskelig da jeg nå er «outnumbered». Siden yngste ble født har jeg egentlig bare tenkt at jeg skal utfordre meg selv så jeg har prøvd å ta med begge barna ut alene så jeg blir mer vandt med det, men å reise alene med dem vet jeg jo blir vanskeligere. Noen som har mye erfaring med å reise alene med småbarn som kanskje kunne gitt litt innspill? Syns det er synd om jeg ikke kan dra å besøke familien så ofte nå, føltes så mye enklere da jeg kun hadde et barn å passe på. Anonymkode: a6289...01e Jeg har tre barn under 5 år og er opprinnelig fra Australia. Er null problem å reise alene med dem til og fra. Man må selvsagt planlegge; mat, drikke, bleier, spill&underholdning. Flyvertinnene kan også brukes Anonymkode: 1049f...572 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #25 Skrevet 5. juni Jeg hadde elsket å bli spurt om å holde baby eller holde øye med (tulle og fjase🥳🤗) med en smårolling🤗 Har to barn og nå som de blir større så er det så hyggelig med litt påfyll fra den fasen🤗🤗 Anonymkode: 3a295...856 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #26 Skrevet 5. juni Klarer det gjør du helt sikkert. Om du har det *kjekt* er jo en helt annen ting 😛 Både barn og voksne er helt ulike. En kollega mente at pffft det er så utrolig enkelt å reise når man har en baby, de reiste masse med fly med begge sine babyer, og det er jo kjempelett, for babyer ligger jo bare og sover hele tiden..... For å si det sånn, vi reiste med fly én gang da vår eldste var baby, og han skrek sammenhengende hele veien fra Bergen til Trondheim, og jeg var dyvåt av svette og gulp og tårer innen vi kom frem, og aldri, absolutt, aldri aldri igjen... Du vet best hvordan dine barn er. Jeg visste at jeg hadde en urolig gulpefant, så jeg visste at flyturen nok kom til å bli akkurat så jævlig som den ble. Så er det jo om du får noe hjelp og avlastning av familien du besøker? Vi har ett sett besteforeldre som er ekstremt ivrige på å være med ungene, og ett sett som "er ferdig med småbarn" og som blir irritert i det sekund ungen ikke oppfører seg som en plante og bare sitter musestille i en krok... Null hjelp å få, null leking med ungene, osv. Så å være på ferie med de hjelpsomme er lett - da får jeg egentid og sovetid og kan lese bøker til og med. Mens hos de andre er det bare dritt, går på eggeskall, får null hjelp, bare irriterte blikk og kommentarer... Anonymkode: adac4...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #27 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Klarer det gjør du helt sikkert. Om du har det *kjekt* er jo en helt annen ting 😛 Både barn og voksne er helt ulike. En kollega mente at pffft det er så utrolig enkelt å reise når man har en baby, de reiste masse med fly med begge sine babyer, og det er jo kjempelett, for babyer ligger jo bare og sover hele tiden..... For å si det sånn, vi reiste med fly én gang da vår eldste var baby, og han skrek sammenhengende hele veien fra Bergen til Trondheim, og jeg var dyvåt av svette og gulp og tårer innen vi kom frem, og aldri, absolutt, aldri aldri igjen... Du vet best hvordan dine barn er. Jeg visste at jeg hadde en urolig gulpefant, så jeg visste at flyturen nok kom til å bli akkurat så jævlig som den ble. Så er det jo om du får noe hjelp og avlastning av familien du besøker? Vi har ett sett besteforeldre som er ekstremt ivrige på å være med ungene, og ett sett som "er ferdig med småbarn" og som blir irritert i det sekund ungen ikke oppfører seg som en plante og bare sitter musestille i en krok... Null hjelp å få, null leking med ungene, osv. Så å være på ferie med de hjelpsomme er lett - da får jeg egentid og sovetid og kan lese bøker til og med. Mens hos de andre er det bare dritt, går på eggeskall, får null hjelp, bare irriterte blikk og kommentarer... Anonymkode: adac4...bdb Ja, sant. Eldste min er hvertfall veldig rolig og snill, så med iPad foran seg på flyvningen så går det nok helt fint. Men det blir ikke en avslappende tur for meg nei, men en kort tur er det hvertfall og vi blir alltid hentet på flyplassen. Foreldrene mine er også veldig behjelpelig med barna da de også er relativt unge og spreke. Hvis ikke hadde jeg nok ikke orket 😅 Anonymkode: a6289...01e
AnonymBruker Skrevet 6. juni #28 Skrevet 6. juni Det er litt overveldende å gå fra en til to. Det blir en vane, en ny normal dette også. Første gangen er alltid litt rart. Jeg har reist med mine alene fra de var små, både en, to og tre. det går helt fint, Jeg har vært hele uker alene med dem i syden. Det har også gått fint, men må bare tilpasse seg etter barna og fremfor alt, ha god tid. Anonymkode: c8739...952 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #29 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 10.44): Jeg bor i England men har alltid reist mye til Norge for å besøke familie. Eldste barnet mitt er 3.5 år og jeg har alltid reist mye alene med h*n, h*n er vandt til å reise mye med fly og elsker det. Nå har vi fått nummer to som er 4 måneder og jeg lurer på om det er realistisk å reise med begge barna alene i sommer for å besøke familien. Forhåpentligvis blir det kun en vei alene også kommer mannen over når han er ferdig med jobb og kan reise tilbake med meg. Jeg er bare redd det blir vanskelig da jeg nå er «outnumbered». Siden yngste ble født har jeg egentlig bare tenkt at jeg skal utfordre meg selv så jeg har prøvd å ta med begge barna ut alene så jeg blir mer vandt med det, men å reise alene med dem vet jeg jo blir vanskeligere. Noen som har mye erfaring med å reise alene med småbarn som kanskje kunne gitt litt innspill? Syns det er synd om jeg ikke kan dra å besøke familien så ofte nå, føltes så mye enklere da jeg kun hadde et barn å passe på. Anonymkode: a6289...01e Barn og voksne kommer i alle varianter. Noen barn er enklere å ha med seg overalt enn andre barn. Noen voksne takker alt mulig, mens andre takler lite. Du må bareprøve for å finne ut hva du takler. Prøver du ikke så vet du helle rikke hvordan dette vil gå. Anonymkode: 9c447...1ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #30 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er litt overveldende å gå fra en til to. Det blir en vane, en ny normal dette også. Første gangen er alltid litt rart. Jeg har reist med mine alene fra de var små, både en, to og tre. det går helt fint, Jeg har vært hele uker alene med dem i syden. Det har også gått fint, men må bare tilpasse seg etter barna og fremfor alt, ha god tid. Anonymkode: c8739...952 100% overveldende, føler vi fortsatt tilpasser oss. Jeg er en god planlegger og veldig organisert så har bestemt meg for å prøve, så får det går som det går. TS Anonymkode: a6289...01e
AnonymBruker Skrevet 6. juni #31 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn og voksne kommer i alle varianter. Noen barn er enklere å ha med seg overalt enn andre barn. Noen voksne takker alt mulig, mens andre takler lite. Du må bareprøve for å finne ut hva du takler. Prøver du ikke så vet du helle rikke hvordan dette vil gå. Anonymkode: 9c447...1ca Enig. Jeg har hatt venner som har sagt «ikke belag deg på å reise så mye alene når du får to barn», og denne vennen kan såvidt ta med barna sine på restaurant fordi det visst er veldig vanskelig. Jeg har tatt med eldste på restaurant siden hen var baby og det er ikke noe problem. Har også reist med hen masse og hen er veldig reisevant. Jeg er en person som takler mye og jeg kan takle litt stress og svette midlertidig om det betyr at vi kan reise for å besøke familie. Har bestemt meg for å prøve hvertfall. TS Anonymkode: a6289...01e 1
Marimma Skrevet 6. juni #32 Skrevet 6. juni Jeg har reist mye med en toåring og en baby og det går helt fint. Har med najell babynest i kabinen, da kan baby ligge der om hun sover eller jeg må på do med eldste. Det får plass under setet om det ikke er i bruk. Medpassasjerer har alltid sagt ja til å se til henne de minuttene jeg eventuelt er borte, har hun vært sint har kabinpersonalet holdt henne. Alltid fått hjelp til å få ned sekk osv dersom jeg har hendene fulle. Bruk bæresele og ha med noen klistremerkebøker. Går helt fint ts. Begge mine har vært krevende unger som babyer, men ikke vært så gærnt å reise med dem. 1 1
Hansehan Skrevet 6. juni #33 Skrevet 6. juni (endret) Når det gjelder navn og telefonnummer skrevet med tusj på hånden, så anbefaler jeg kun telefonnummer. Det gjør det vanskeligere for noen med mindre edle hensikter å late som om de kjenner noen av foreldrene til barnet. Endret 6. juni av Hansehan Feilretting 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #34 Skrevet 6. juni Marimma skrev (24 minutter siden): Jeg har reist mye med en toåring og en baby og det går helt fint. Har med najell babynest i kabinen, da kan baby ligge der om hun sover eller jeg må på do med eldste. Det får plass under setet om det ikke er i bruk. Medpassasjerer har alltid sagt ja til å se til henne de minuttene jeg eventuelt er borte, har hun vært sint har kabinpersonalet holdt henne. Alltid fått hjelp til å få ned sekk osv dersom jeg har hendene fulle. Bruk bæresele og ha med noen klistremerkebøker. Går helt fint ts. Begge mine har vært krevende unger som babyer, men ikke vært så gærnt å reise med dem. Så godt å lese. Jeg har opplevd selv at folk er veldig behjelpelig når jeg har reist alene med eldste så jeg får bare bruke folk rundt meg om jeg må tenker jeg. TS Anonymkode: a6289...01e
AnonymBruker Skrevet 6. juni #35 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Jeg har hatt venner som har sagt «ikke belag deg på å reise så mye alene når du får to barn», og denne vennen kan såvidt ta med barna sine på restaurant fordi det visst er veldig vanskelig. Jeg har tatt med eldste på restaurant siden hen var baby og det er ikke noe problem. Har også reist med hen masse og hen er veldig reisevant. Jeg er en person som takler mye og jeg kan takle litt stress og svette midlertidig om det betyr at vi kan reise for å besøke familie. Har bestemt meg for å prøve hvertfall. TS Anonymkode: a6289...01e Nettopp! Vi har tre like gamle barn. De har vært med på «alt» fra de var ganske små. Vi har 8kke sagt at det kan vi ikke gjøre fordi vi har barn, men hatt innstillingen at vi prøver. Det meste har gått helt fint. Noen ganger skjer ting vi ikke kunne forutse men da må vi bare løse det, den innstillingen leser jeg at ts har og. Anonymkode: 9c447...1ca
AnonymBruker Skrevet 6. juni #36 Skrevet 6. juni Hvorfor skulle det være et problem? Det skjønner jeg ikke. Jeg har reist mye alene med tre små, ingen problemer. Anonymkode: 04fbd...518 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #37 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor skulle det være et problem? Det skjønner jeg ikke. Jeg har reist mye alene med tre små, ingen problemer. Anonymkode: 04fbd...518 Ja, det er jo derfor jeg spør, for å få andres erfaringer og det virker ikke å være noe problem utifra de fleste svarene her 😊 TS Anonymkode: a6289...01e
AnonymBruker Skrevet 6. juni #38 Skrevet 6. juni Det burde gå helt fint. Jeg tok fly med ei som reiste alene med tre barn, minste var kanskje 6-7 mnd, eldste var rundt fem år. Til Australia… hun endte opp i fosterstilling i midtgangen… Anonymkode: 14924...656
AnonymBruker Skrevet 6. juni #39 Skrevet 6. juni Jeg hadde ikke gjort det med min snart 3-åring og baby. Han er helt turbo, da. Man må nesten ta høyde for at man også klarer seg i worst case scenario, hvor baby bare hyler hele veien, og 3-åringen går i full trass. Det hadde ikke gått for min del. Men som folk sier, så er både barn og voksne forskjellige. Synes man ikke skal begi seg ut på slikt uansett med tanken om at noen fremmede kanskje hjelper til, man bør vite at man takler det alene. Anonymkode: 27def...a1d
MakeItHappen Skrevet 7. juni #40 Skrevet 7. juni Da mine var 3,5 år og 8 mnd reiste jeg alene en uke til Hellas. Det som var vanskelig var å få av bagasjen av bagasjebåndet. Ingen som tilbydde å hjelpe meg og jeg ba ikke om hjelp heller. Da vi skulle hjem måtte vi vente en stund før boarding hvor det var begrensede sitteplasser, og ingen tilbydde seg å flytte seg. Det var tungt med håndbagasje, stelleveske og baby på armen, pluss en treåring som trengte hjelp. Men det gikk jo. Oppholdet i seg selv var supert selv om reisen var litt kronglete. Jeg har blitt flinkere til å spørre folk om hjelp om jeg trenger det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå