AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Vi fikk dette på jobb for 4 år siden. Det manglet ikke på protester og advarsler fra oss ansatte, men det ble innført uansett. Sykefraværet har selvfølgelig gått i taket, akkurat som all forskning viser. Selv så hater jeg det. Vi får ikke lov å ha faste plasser ( bortsett fra et par stykker som gir beng, og som ikke ledelsen sier noe til). Er for få stillerom, så ender opp med å ta teams- møter i garderoben eller i kantina 🙄 Jeg snakker mindre med kollegaene da alle hører hva vi sier, så da sier vi ingenting. Likevel er jeg dødssliten etter dager på kontoret, ofte hodepine. Hadde aldri det før når vi hadde eget kontor. Hva er din erfaring? Noen som faktisk synes at free seating er topp? Anonymkode: 6e147...aac 14 13 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni Hatet det, så jeg byttet jobb. Anonymkode: 25c34...d14 18 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hatet det, så jeg byttet jobb. Anonymkode: 25c34...d14 Jobber med saken for å si det sånn.. Anonymkode: 6e147...aac
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Må komme an på hvorfor man er på jobb... Jobber man på jobben kan man ta kaffepraten med kollegaen ved kaffeautomaten eller en sosial-sone, man trenger ikke sitte og skravle med kollegaer halve dagen oftest. Avtalte møter er en fin ting for å ikke forstyrre kollegaen også, som sikkert også prøve rå jobbe. Synes mange bruker jobben som en litt 0for sosial arena og glemmer skillet mellom jobb og fritid. Er man profesjonell når man er på jobb bør free seating gå ganske greit. Det er bare annerledes, nettopp fordi det forventes arbeid, ikke skravling eller å få sitte sidenav bestevenninna eller bestekompisen hver dag. Men selvsagt er NOK møterom og stillerom vesentlig, så det er en reell mangel om det ikke er nok. Man sparer neppe så mye areal som man tror, for selv om noen sitteplasser blir færre, må andelen møterom og stillerom opp. Så å skorte på det er en arbeidsgivertabbe. Men om man hater jobben når man ikke kan skravle med naboen hele dagen, ja da bør man jo finne en jobb man faktisk trives med å utføre. For det er veldig irriterende for de som faktisk prøver å jobbe. Så jeg tror det er mest den overgangen til en annen måte å jobbe på som er vanskelig for mange, og mange finner jo ut at det ikke var jobben de var der for. Kan skjønne at bedrifter uansett ønsker å luke ut disse og ansette folk som faktisk er motivert for selve jobben. Vi har bare åpent landskap hittil, men tanken på free seating skremmer meg ikke. Så lenge jeg har laptopen min og ideelt sett en pc-skjerm å koble til, spiller det ingen rolle hvor jeg sitter. Jeg skal jo jobbe på pc'n, det er derfor jeg er der. Har trivelige kollegaer, men vennskap og dype relasjoner har jeg utenom jobb heldigvis. Anonymkode: 9845c...834 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni Åpent landskap er ok, så lenge det ikke er for mange i landskapet, og man har samme type jobb. Free seating derimot, er djevelens verk. Anonymkode: d0a4b...394 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni Jeg er ikke for åpent landskap, men jeg syntes faktisk det var greit da jeg en periode delte kontor med to kollegaer. Begge de er rolig og ikke skravlete, så jeg fikk jobbet mer i fred enn jeg får på eget kontor. På eget kontor så er det andre kollegaer som føler for å småprate hele tiden, og som gjerne kommer inn for å slarve. Jeg forsøker å avvise dem, men det er ikke alle som har så gode sosiale antenner. Anonymkode: b53bc...889 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Vi sitter 6 stk sammen på ett kontor, og det fungerer helt fint. Noen av kollegaene snakker sammen på sitt språk, til tider ganske høyt, men det plager meg ikke. Vi har det ofte sosialt på kveldene med litt mat og snacks. Free seating hadde jeg ikke orket. Anonymkode: 43c56...903
-milla j- Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni Nope, nope and nope. Masete kolleger som aldri tar hensyn, falsk høy latter, knatting på tastatur og headsett som lekker lyd - huff.. Kanskje jeg er omringet av drittsekker men jeg kunne ikke jobbet her om jeg ikke kunne lukke døren til kontoret! 6 1
Gliffy Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni Syns åpent landskap i seg selv er veldig ugunstig, og det med free seating er enda verre. Jobber med ting jeg må konsentrere meg om og går ofte hjem og har bare fått gjort 20% av det jeg burde når jeg er på kontoret. Må ta hjemmekontor for å faktisk få utført jobben for det er så mye forstyrrelser på kontoret. 11 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni Hater det. Tipper bedriften jobber halvparten så ineffektivt pga åpent landskap og free seating. Fører til mye irritasjon og uforutsigbarhet, noe jeg misliker. Har fått ny jobb. Anonymkode: bdae8...5b9 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Skrevet 4. juni Sjefen min elsker det. Har og en kollega som elsker det. Felles for dem er at de er sosiale sommerfugler som MÅ snakke og MÅ bli sett for å føle at de lever (tydeligvis). Åpent landskap kan fungere hvis man, ironisk nok, har nok skillevegger. Og kanskje viktigere, at man jobber ganske likt. Har det siste året delt med en stor gjeng som bedriver brainstorming, sosiale greier med store tavler og masse farger og roper ut forslag osv. Helt jævlig. Free seating er jeg veldig imot. Der jeg jobber nå har vi ikke nok plasser engang, så noen måtte sitte et annet sted i landskapet. De barnløse som ikke skulle levere i barnehagen kom alltid først og fikk de beste plassene. Og de satt alltid på samme sted. Noen dreit i det og satt på samme plass, lot tingene ligge, hadde alt sitt der. Vi andre fikk kjeft hvis vi la igjen så mye som en blyant. Anonymkode: 8e687...de0 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Sjefen min elsker det. Har og en kollega som elsker det. Felles for dem er at de er sosiale sommerfugler som MÅ snakke og MÅ bli sett for å føle at de lever (tydeligvis). Åpent landskap kan fungere hvis man, ironisk nok, har nok skillevegger. Og kanskje viktigere, at man jobber ganske likt. Har det siste året delt med en stor gjeng som bedriver brainstorming, sosiale greier med store tavler og masse farger og roper ut forslag osv. Helt jævlig. Free seating er jeg veldig imot. Der jeg jobber nå har vi ikke nok plasser engang, så noen måtte sitte et annet sted i landskapet. De barnløse som ikke skulle levere i barnehagen kom alltid først og fikk de beste plassene. Og de satt alltid på samme sted. Noen dreit i det og satt på samme plass, lot tingene ligge, hadde alt sitt der. Vi andre fikk kjeft hvis vi la igjen så mye som en blyant. Anonymkode: 8e687...de0 Det høres helt jævlig ut ja😂 Her er det også bare å drite i møterom og stillerom og selvfølgelig en ok plass hvis du (som meg) er en av dem som må levere barn på morgenen. Så da er det bare å plassere seg rett ved spiserommet eller et sted man i hvert fall ikke får ro. Det rare med min jobb er at vi jobber med mye taushetsbelagt informasjon. Epikriser osv. Så at folk hører hva vi prater om til enhver tid og ser hva som er på skjermen vår skjønner jeg egentlig ikke at er lovlig.. Anonymkode: 6e147...aac 4 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #13 Skrevet 4. juni Har ikke jobbet noe sted med fri seating, men har jobbet i åpent landskap. Det er jeg ferdig med for å si det sånn, om jeg skal bytte jobb igjen er det uaktuelt med en arbeidsplass med åpent landskap. Jeg har tidligere delt kontor med 2 andre, det gikk helt fint - men åpent landskap passer ikke for alle typer stillinger, og heller ikke for alle mennesker. Anonymkode: 3f496...49e 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni Hater det.. Jeg må ha det stille for å tenke og blir utslitt av å blokke ut lyd hele tiden. Har heldigvis eget kontor/hjemmekontor. Anonymkode: a4458...1ab 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Selv om jeg er introvert trives jeg med kontorlandskap. Det forutsetter selvsagt en god oppdeling og tydelig merking av forskjellige soner som stille, "nesten" stille og sosiale soner. Det må også være nok møterom og bokser for teamsmøter. Alle steder jeg har jobbet, har grupper/team sittet i samme område, og selv om det er free seating blir der fort faste plasser. Noen liker vindusplass, andre vil gjemme seg i kroken osv. Det har alltid vært nok plasser selv om man av og til må bevege seg noen meter fra der man pleier å sitte. Jeg har ikke noe behov for å sitte på samme sted hver dag, og har ikke mer private ting på jobb enn det som går i oppbevaringsbokser min. Jeg synes det har vært lettere å være ny på arbeidsplassen, lettere å bli med og spise lunsj, lettere å stille sidemann enkle spørsmål enn da jeg måtte ut i korridoren og banke på en dør til noens cellekontor. Anonymkode: 76217...f24 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni Åpent kontorlandskap er greit, men free seating er noen faenskap Anonymkode: 99fc3...b34
AnonymBruker Skrevet 4. juni #17 Skrevet 4. juni Jeg trives i åpent landskap viss jeg jobber tett med de rundt meg og vi er avhengige av å kommunisere gjennom hele arbeidsdagen. Skal jeg jobbe individuelt foretrekker jeg min egen plass avskjermet fra resten. Jeg blir lett distrahert og jobber betydelig saktere i åpent landskap når jeg må fokusere på mine individuelle oppgaver. Hjemmekontor er da en god løsning. Anonymkode: 674a3...ed5 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #18 Skrevet 4. juni Stortrives med det. Synes det er sosialt og hyggelig, man får raskt oversikt over hvem som er på kontoret. Konsentrerer meg bra. Liker variasjonen i å sitte ulike steder. Og at alt er så rent og ryddig. Før så lot jo folk kaffekopper og rot stå på pulten, og hadde gjerne personlige eiendeler også. Jeg trives best på et helt nøytralt kontor. Det sagt. Det er mange stillerom og møterom. Det er klare regler får snakking og lyd i landskap (man kan velge sone etter hvor mye støy man ønsker). Det er lydisolerende materialer på gulv og vegger. Og jeg kan sitte hjemme akkurat når jeg vil. Anonymkode: 96741...29b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #19 Skrevet 4. juni Jeg har åpent landskap og trives greit med det, vi har skillevegger på 1,8m som hjelper stort. Jeg har et par par gode hodetelefoner med NC, og jeg er nok en av dem som heller irriterer andre, for jeg legger ikke hemninger på meg og mitt arbeid (som ofte innebærer prating) i Teamsmøter mm. Det er ikke lagt opp til møterom/arbeidsrom for slikt, så jeg må ta det på plassen min. Anser dermed et ev. problem som arbeidsgivers, og ikke mitt. Hadde vi hatt vilkårlige arbeidsplasser hadde jeg holdt meg på hjemmekontoret så mye som mulig (stort sett, med andre ord). Vi har alle ulike behov mtp. arbeidsplassen, en kollega har seks mindre skjermer, en annen har vanlige to 27"-ere, jeg har to 49"-ere over hverandre pluss litt til. Ulike behov for ergonomi, hev- og senk, stoler, tilpassinger mm. Det hadde blitt kaos uten faste plasser for vår del. Anonymkode: abc72...08a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #20 Skrevet 4. juni Jeg har ennå ikke møtte vanlige kontorfolk som liker free seating. Men jeg har møtt flere sjefer som mener vanlige kontorfolk liker free seating. Og så kan jeg legge til at jeg aldri har møtt en sjef som ikke hadde fast plass selv 😅 Anonymkode: 19cc2...b5a 19 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå