AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni https://www.vg.no/nyheter/i/xm2n0l/turistboom-i-nord-har-tatt-helt-av Hvorfor må folk være så grisete? Altså, jeg må si jeg blir nesten litt uvel av hvordan voksne mennesker oppfører seg. Hvorfor bruke et busskur eller hagen til folk som toalett? Skjønner de ikke at f.eks små barn venter på skolebussen i det busskuret? Greit nok at man kan klage på at kommunen har for dårlige fasiliteter, men det er ingen grunn til å bli ekkel. Det er ikke alltid like lett å finne er toalett i bysentrum heller da de fleste serveringssteder krever at man kjøper noe, men det sitter da ikke folk å gjør fra seg på hver hushjørne likevel? Folk må dagreie å holde seg og oppføre seg litt anstendig? Anonymkode: 50fe5...186 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni Overturisme går ut over klima, miljø, natur, lokalbefolkning, osv osv osv. Det er helt sinnsykt at dette ikke får en større plass i samfunnsdebatten, spesielt i forhold til klimakrisen. Turismen må strammes inn og kontrolleres, men politikere generelt er for veike til å tørre å ta reelle grep, her som på alle andre områder... Anonymkode: c64bb...d7c 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Det ville hjulpet hvis ikke turistene hadde glemt folkeskikken hjemme. Vet at skikk og bruk er forskjellig i ulike kulturer, men kan ikke forestille meg at det noe sted er greit å bruke hagen til folk som toalett. Anonymkode: 71d2e...d99 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #4 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 11.03): Overturisme går ut over klima, miljø, natur, lokalbefolkning, osv osv osv. Det er helt sinnsykt at dette ikke får en større plass i samfunnsdebatten, spesielt i forhold til klimakrisen. Turismen må strammes inn og kontrolleres, men politikere generelt er for veike til å tørre å ta reelle grep, her som på alle andre områder... Anonymkode: c64bb...d7c Moskenes er jo en av de fattigste kommunene i landet - de er avhengig av turistinntektene for å ikke dø. Så da må innbyggerne tåle litt bæsj…. Anonymkode: 3e841...9b0
AnonymBruker Skrevet 7. juni #5 Skrevet 7. juni Det går da an å holde seg. Tviler på at alle disse har hatt akutt diaré som hadde kommet i buksa hvis de ikke hadde satt seg ned... Anonymkode: abde0...315 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #6 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Moskenes er jo en av de fattigste kommunene i landet - de er avhengig av turistinntektene for å ikke dø. Om turistene bare hadde brukt penger der. Dem kommer med bobil, betaler ikke for campingplass. Dem handler ikke i den lokale butikken. Dem spiser ikke på den lokale spiseplassen. Vet om en som driver en vegkro som måtte sette kodelås på dassen. (og bytte koden daglig) Bobilfolket stoppet utenfor. Kom inn og brukte dassen for så å gå igjen. Så han måtte bruke penger på renhold, såpe og dasspapir uten å få noen salg. Anonymkode: 0df17...f21 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni #7 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om turistene bare hadde brukt penger der. Dem kommer med bobil, betaler ikke for campingplass. Dem handler ikke i den lokale butikken. Dem spiser ikke på den lokale spiseplassen. Vet om en som driver en vegkro som måtte sette kodelås på dassen. (og bytte koden daglig) Bobilfolket stoppet utenfor. Kom inn og brukte dassen for så å gå igjen. Så han måtte bruke penger på renhold, såpe og dasspapir uten å få noen salg. Anonymkode: 0df17...f21 Jeg vet. Det er derfor kommunen ligger brakk. Anonymkode: 3e841...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #8 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 10.30): https://www.vg.no/nyheter/i/xm2n0l/turistboom-i-nord-har-tatt-helt-av Hvorfor må folk være så grisete? Altså, jeg må si jeg blir nesten litt uvel av hvordan voksne mennesker oppfører seg. Hvorfor bruke et busskur eller hagen til folk som toalett? Skjønner de ikke at f.eks små barn venter på skolebussen i det busskuret? Greit nok at man kan klage på at kommunen har for dårlige fasiliteter, men det er ingen grunn til å bli ekkel. Det er ikke alltid like lett å finne er toalett i bysentrum heller da de fleste serveringssteder krever at man kjøper noe, men det sitter da ikke folk å gjør fra seg på hver hushjørne likevel? Folk må dagreie å holde seg og oppføre seg litt anstendig? Anonymkode: 50fe5...186 Har du noen gang i ditt liv måttet så fælt på do, at du ikke har visst hvor du skal gjøre av deg? Og i tillegg, der du var så var det ingen do i nærheten. Da gjør du det du må, der du selv finner best skjul for dine naturlige behov. MEN det er vanlig folkeskikk å rydde opp etter seg og å ta hensyn til at andre mennesker skal bruke området etterpå. Lars Monsen sa i ett program at han ryddet opp etter seg slik at der ikke var en halv fyrstikk igjen etter ha. Det kan folk som må gjøre sitt fornødne i busskur og andre steder og gjøre. Alt annet er griseri. Anonymkode: 29dae...999 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #9 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du noen gang i ditt liv måttet så fælt på do, at du ikke har visst hvor du skal gjøre av deg? Og i tillegg, der du var så var det ingen do i nærheten. Da gjør du det du må, der du selv finner best skjul for dine naturlige behov. MEN det er vanlig folkeskikk å rydde opp etter seg og å ta hensyn til at andre mennesker skal bruke området etterpå. Lars Monsen sa i ett program at han ryddet opp etter seg slik at der ikke var en halv fyrstikk igjen etter ha. Det kan folk som må gjøre sitt fornødne i busskur og andre steder og gjøre. Alt annet er griseri. Anonymkode: 29dae...999 Det er ingen grunn til å gjøre fra seg i et busskur - ingen! Hvis man absolutt absolutt MÅ, så går man vel for svingende BAK busskuret, ikke INNI? Tipper vedkommende avbildet i artikkelen er en skvettende kvinne, og piss er ikke så lett å rydde akkurat, INNI busskuret regner det jo for faen ikke bort en gang, hvilket det i det minste ville gjort BAK busskuret. Det er heller ingen som evt ville blitt tvunget til å sitte oppi pisset hennes og vente på bussen dagen etter. Anonymkode: 50fe5...186 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni Sånn er det overalt med turister. Jo mer turister, jo mer gris. Folk er grisete! Der er mange gode grunner til å begrense turisme overalt i verden. Anonymkode: b7050...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #11 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 10.30): https://www.vg.no/nyheter/i/xm2n0l/turistboom-i-nord-har-tatt-helt-av Hvorfor må folk være så grisete? Altså, jeg må si jeg blir nesten litt uvel av hvordan voksne mennesker oppfører seg. Hvorfor bruke et busskur eller hagen til folk som toalett? Skjønner de ikke at f.eks små barn venter på skolebussen i det busskuret? Greit nok at man kan klage på at kommunen har for dårlige fasiliteter, men det er ingen grunn til å bli ekkel. Det er ikke alltid like lett å finne er toalett i bysentrum heller da de fleste serveringssteder krever at man kjøper noe, men det sitter da ikke folk å gjør fra seg på hver hushjørne likevel? Folk må dagreie å holde seg og oppføre seg litt anstendig? Anonymkode: 50fe5...186 Jeg er norsk, sykepleier og reiser en del rundt omkring i Norge, fordi jeg vandrer og sykler. Toalettfasiliteter er langt under pari på de fleste steder jeg kommer. De siste fem-seks årene reiser jeg ingen steder uten å ha med meg en egen do (plastikkpose, toalettpapir og våtservietter). Dere som ikke reiser rundt dere veit rett og slett ikke hvor dårlig det står til! Og nei, det handler ikke om diare, men om en helt vanlig dag da man trenger å gå på toalettet og ikke finner noe. I dag måtte jeg improvisere igjen, enda det var et typisk turiststed! Og det er greit, det kan ikke være toalett på et hvert nes, til og med jeg skjønner det. Men helt vanlige turiststeder? Én do til 25? Sukk. Anonymkode: b3c68...e63
AnonymBruker Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du noen gang i ditt liv måttet så fælt på do, at du ikke har visst hvor du skal gjøre av deg? Og i tillegg, der du var så var det ingen do i nærheten. Da gjør du det du må, der du selv finner best skjul for dine naturlige behov. MEN det er vanlig folkeskikk å rydde opp etter seg og å ta hensyn til at andre mennesker skal bruke området etterpå. Lars Monsen sa i ett program at han ryddet opp etter seg slik at der ikke var en halv fyrstikk igjen etter ha. Det kan folk som må gjøre sitt fornødne i busskur og andre steder og gjøre. Alt annet er griseri. Anonymkode: 29dae...999 Jeg har ofte vært så tissetrengt at jeg har måtte tisse kjapt. Da går jeg til skogs, ikke ved et hushjørne. Og jeg tar med papiret, og jeg gjør ikke annet enn å tisse. Avføring klarer de aller fleste å holde på til de finner et toalett. Hvis de er i tettbygd strøk får de gå til nærmeste utsalgssted og kjøpe en vare og deretter låne doen. Er du utenfor allfarvei får du grave en grop om nøden er så stor at du virkelig ikke klarer å vente med å tømme ryggen. For mange er nøden neppe så stor at de ikke klarer å vente. De gir bare faen, i tillegg til at de er gjerrige. For om du ikke klarer å vente de minuttene det tar å finne et toalett så må du enten planlegge bedre eller kjøpe bleier om du beveger deg i tettbygde omgivelser. Anonymkode: 7a3fa...cc1 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni #13 Skrevet 7. juni Skjønner folk driter og tisser overalt, det er mangel på toaletter i Norge langs veien. jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har tissa ute når vi har kjørt bil. aldri bæsjet ute da, urk Anonymkode: 5c233...e54
AnonymBruker Skrevet 7. juni #14 Skrevet 7. juni Og så må jeg legge til: Jeg har vandret i mange land i Europa. Jeg har ikke erfaring fra andre land som er så dårlig på doer som Norge. I tillegg til landsbyer med tilgjengelig mat og enkel overnatting, men det er en annen diskusjon. Anonymkode: b3c68...e63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå