Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har drevet med noe hobby samt vedhugging i noen år. Er registrert enk, betaler skatt, mva osv. Har regnskapsfører som sender inn papirer osv. Bedriften selger for ca 1mill årlig og avkastningen va 150k. 

Men nå er helsa så dårlig at jeg må gi meg. 

Jeg har spurt min regnskapsfører ang sletting, og han mener jeg trenger ikke slette/avvikle selskapet før neste år. Hittil i år har jeg ikke solgt eller lagd noen ting pga sykdom. Og vil heller ikke selge noe fremover. Han mener jeg kan legge inn null-omsetning til neste års  skattemelding i 2026(for år 2025). Og dermed slette samtidig. 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan slette nå? Må jo sende inn nulloppgaver hele tiden. Og har løpende kostnader i forbindelse med bedriften som jeg vil avslutte. Dette gjelder f eks otp. Jeg har 2 ansatte som hjelper meg i høstperioden når det er mest å gjøre. De jobber bare i 2mnd. Likevel får jeg månedlig faktira fra banken der jeg betaler fast otp til dem. Denne har løpt hele tiden og vil jo løpe ut året hvis jeg ikke avvikler og sender melding til banken. Også er det andre kostnader også. 

Hat regnskapsfører rett her? Har sendt mail og stilt han endel spm ang dette, han svarte på et par av dem men gidder ikke svare lenger. Tar heller ikke tlf. Han bor noen timer unna så kjører ikke dirlt nå med helsa mi.

Anonymkode: c10f8...1e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt ENK og ble anbefalt å vente 6-12 måneder med selve slettingen, men sa selvfølgelig opp alle avtaler og forpliktelser med en gang virksomheten opphørte.  Jeg forstår ikke hvorfor du betaler OTP for ansatte som ikke er i jobb.

Anonymkode: cfbba...99f

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at du ikke får svar fra regnskapsføreren din nå er fordi han er shitload opptatt med andre ting. 

Purr igjen i august, så skal du se det ordner seg! 

Anonymkode: ca952...bbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har hatt ENK og ble anbefalt å vente 6-12 måneder med selve slettingen, men sa selvfølgelig opp alle avtaler og forpliktelser med en gang virksomheten opphørte.  Jeg forstår ikke hvorfor du betaler OTP for ansatte som ikke er i jobb.

Jeg vet ikke. Får bare sendt månedlige fakturaer. Får ikke alle ansatte otp hver måned da?

Hva mener du at du sa opp alt med engang virksomheten opphørte? Er ikke det samme som når man avvikler? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vet ikke. Får bare sendt månedlige fakturaer. Får ikke alle ansatte otp hver måned da?

Hva mener du at du sa opp alt med engang virksomheten opphørte? Er ikke det samme som når man avvikler? 

Har du ikke ansatte trenger du selvsagt ikke å betale otp. Du melder inn at arbeidsforholdet er avsluttet.

Det er mulig regnskapsfører tenker på muligheten til å beholde mva-fradraget. Men ut over det ser jeg ingen grunn til ikke å avvikle. Venter du til neste år må du jo levere næringsoppgave for et år ekstra.

Og som en annen sier, ta opp temaet igjen i august. 

Anonymkode: ea449...d8f

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Snakket nå med pensjonavdelingen. De sa at jeg hadde ikke meldt ut ansatte manuelt, og må nå gå inn og melde dem ut tilbake i tid. Dermed er otp delen i orden.  

Men skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg ikke kan avvikle selskapet nå? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg sa opp ansatte, AFP-ordningen, lokaler, renhold og alt annet jeg betalte for, men slettet ikke I Brønnøysund før etter 8 måneder. Kostnader faktureres i ettertid, så det blir feil å slette foretaket med en gang. Det kom jo fortsatt regninger noen måneder etterpå.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...