Gå til innhold

Hvor selvstendig er din 2.klassing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er en dag for dere? Finner de klær selv? Smører de frokost selv? Lager matpakke selv? Gjør lekser selv? Rydder opp? Dusjing? Sånn generelt hvor selvstendig er en andre klassing. 

Anonymkode: 7664e...758

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ordner seg selv på badet. Finner frem klær selv, selvom jeg passer på at det passer til været.  Jeg lager matpakke, selvom målet er at hun skal klare det selv. Kommer seg til/fra skolen selv. Hjelper til å dekke på og å rydde av bordet. Rydder rommet sammen når det trengs. Må rydde ut av sekken hver dag og henge opp jakka på plassen sin når hjemme og øve på skrive/gjøre lekser 10-15 min hver dag før tv eller leking med andre.

Anonymkode: 47d79...720

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn bare ser ut til å komme ferdig oppdratt og andre barn kan være clueless på forventninger selv om de nærmer seg 20. Ikke alltid du får gjort noe med personligheten og mye handler om deres ønske om å føle at de gjør ting for at dere voksne skal bli fornøyd, andre barn har ikke den indre motivasjonen til å lære seg ting/gjøre ting selv selv.  

De fleste får boevne likevel når de flytter ut og blir tvunget, men flere kan få litt sjokk. 

Har selv to barn hvorav barn 1 ikke ser ut til å ha et selvstendig gen, alt har måttet bli forklart og vist og det blir glemt.  Barn 2 har mer eller mindre klart seg selv fra 3 år, da bestemte barnet seg for å begynne å lage seg frokost selv. «Klare selv» mentaliteten har alltid vært der, så ikke noe problem å gå hjem selv, ikke gå på SFO, lærte seg skolisser selv, lærte seg å lese selv, gjør lekser selv, hjelper til hjemme helt av seg selv, rydder rommet av seg selv, alltid stått opp selv, lager matboks selv, liker å lage mat/bake. I motsetning til barn 1 som nektet å lære seg å knyte skolisser før ganske så stor, nekter å lage mat (hatet skolekjøkken) Har hatt oppgaver i alle år, men ser ikke ut til å lære seg de. Har ingen diagnoser. Det han likevel klarer fint er å holde orden på rommet, alltid ryddig der, ingen klær slengt rundt men er lagt i skapet sitt eller i skittentøyet så vi vet det kun er manglende motivasjon til å bry seg om å lære ting.  Det er helt ekstremt frustrerende og stjeler mye energi på å f.eks måtte vekke barnet (hører ikke manuell vekkerklokke eller mobilen som ringer), minne barnet på oppgaver, vise oppgave for 50. gang osv, men det må være nok vilje til å lære for at vanene skal sitte.  Tok masing hver dag et år på å lære seg å bære tallerken etter seg ved middagsbordet, dvs vi måtte hente han hver dag for han bare gikk fra bordet. Gjett om det også tok lang tid å lære seg å vaske hender før middag som liten.  Om vi ikke står over han så gidder han ikke lage seg frokost og matboks, det er aaltfor slitsomt.  Dessverre kommer han sikkert til å havne i kategorien menn som driver med weaponized incompetence for å slippe å gjøre kjedelige ting…  

Anonymkode: 9e526...874

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan er en dag for dere? Finner de klær selv? Smører de frokost selv? Lager matpakke selv? Gjør lekser selv? Rydder opp? Dusjing? Sånn generelt hvor selvstendig er en andre klassing. 

Finner klær selv, sorterer skittentøy før det legges til vask, lager seg mat, setter inn i oppvaskmaskin, tar ut av oppvaskmaskin, dusjer selv.

Jeg smører mat selv om han klarer det selv. Lekser gjør vi sammen. Er jo viktig å bli hørt i lesing, og terpet på/hjulpet der han står fast. Jeg legger reine klær på plass, selv om han kunne klart det også.

Anonymkode: 11208...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Har barn i 1. og 3. nå da, men kanskje allikevel relevant.
De har et likt liv tross to å i mellom.
Kler og ordner seg selv om morgenen. Finner sin egen frokost om de vil ha frokost. Jeg eller far fikser matpakker med mindre de vil,. De har villet mange ganger, så jeg vet de kan om det må, ikke noe problem. Begge klarer å ordne seg matpakker, det tar bare litt lang tid om morgenen. De rydder av bordet og sin egne ting når vi ber om det. Eldste gjør alt annet enn leselekser (lese for en voksen) alene, ber om hjelp om hun trenger det. 1.klassingen får hjelp med å forstå oppgaver fortsatt, men leser nå ganske godt, så nå nærmer vi oss mer selvstendighet i leksene der også. Men hører alltid lesingen. De dusjer selv begge to, null problem utenom at de rikke rekker opp til håndkleknaggen så håndklene alltid blir på gulvet, haha. Men det er innafor fortsatt. De sparkesykler selv til og fra skolen (1,6 km). Men får litt luksus med transport når været er veldig dårlig, fordi vi har tid og mulighet til det.

Jeg vasker og brette klærne deres. Da de var yngre likte de å hjelpe til, så de er ganske gode på å brette klær, men ikke så spennende lenger. Jeg ordner klær for dem. Det kan også legge vekk i skapene sine selv om jeg oftest gjør det også. De må ha litt tid til å være barn også mellom skole og aktiviteter, så jeg skjemmer dem litt bort, det skal sies. Viktigste for meg å vite at de kan, enn å være nazi på at de skal bruke hele dagen sin på å rydde rom og ordne klær osv. Eldste kan også sette på både oppvaskmaskin og vaskemaskin uten problemer om vi ber om det. 

Så, jeg ville tenke at mine er sånn medium selvstendige. Og at det er riktig for akkurat oss at det er slik.

Anonymkode: c012a...a36

AnonymBruker
Skrevet

Fikser seg selv. 

Finner selv klær etter vær. Hun sjekker værmeldingen på mobilen.

Dusjer selv.

Smører sin egen mat.

Fikser ryggsekken og husker alt som har med skole å gjøre.

Rydder og vasker rommet sitt.

Tar ut av oppvaskmaskinen.

Går med søppel.

Kommer seg til og fra for egenhånd på fotballtrening.

Vasker etter seg hvis hun søler under måltider.

Fikser lekser alene. Spør om hjelp hvis det trengs.

Kan lage seg "middag" som nudler, ris, supper. 

Bretter sine egne klær.

Kan vaske klær, men det fikser jeg.

Får ukepenger for "husarbeid". 

Hun er veldig selvstendig, men som kan ikke sykle eller svømme. Akkurat der står ting stille.

Barn er forskjellige. 

Anonymkode: c9a91...180

• Liker 1
Skrevet

Min 2. kl kan smøre seg brødskive selv, lage "te" frokostblanding osv

finne klær selv

ser ikke rot, - vil ikke rydde rommet, men setter tallerken osv på plass - hjelper noen ganger til med middag

jeg må sitte ved siden av og veilede ved lekser

veiledning ved dusing, og må bli jaget inn i dusjen

null tidsbegrep, men forstår kl noen lunde 

AnonymBruker
Skrevet

Lager seg og finner seg mat når hun er sulten 

Finner ut hva hun vil ha på seg 

Dusjer

Er mer opptatt av å være på besøk hos venninner enn hjemme, og avtaler dette selv, men går hjem kl 18. 

Er hjemme alene ca 20 min på morgenen før hun tar på uteklær etter vær, låser og går til skolen. 

Går hjem etter SFO. Har ikke jeg eller pappaen rukket hjem enda er hun alene til vi kommer. 

Kan fint gjøre leksene selv, men jeg hører henne i lesingen. 

Anonymkode: 9cb7a...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Står opp selv, ved hjelp av vekkeklokke, og tar første stell og påkledning. Jeg hjelper med hår, og eventuelt solkrem. Bidrar til å finne frem klær (dagen før) men må veiledes litt. Kan fikse seg litt mat, men ikke bruke platetopp og det blir veldig enkelt, så jeg lager måltidene. Kan "rydde på plass" tørre klær, men jeg må ta det som må henge fint. Vet at lekser skal gjøres før skjerm og lek, men trenger innimellom en påminnelse. Og vi hører og repeterer sammen de fleste dagene. (vokste selv opp med foreldre som gjorde det ut videregående - så har lite med modenhet å gjøre). Dette med sekk og planlegging er fortsatt litt utfordrene, men prøver seg, og spør. 

Anonymkode: d46e3...6c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De finner klær selv, må korrigeres noen ganger pga vær. Ordner frokost selv, matpakkene lager de når de spiser kvelds dagen før - da følger jeg med på at det er ok innhold. Lekser må mases om på begge to, selv om de er skoleflink. Dusjing fikser de selv, men jeg er fortsatt inne på badet mens de dusjer. De rydder opp når de får beskjed om det, sjelden de husker på det selv. Kommer hjem fra sfo før vi er hjemme fra jobb og da ligger alt strødd. 

Oppsummert: klarer mye selv, må mases på for de «kjedelige» oppgavene.

Anonymkode: 77887...784

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...