Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være stær? Har et familiemedlem (kvinne) som var rensligheten selv, men vi (familie) oppdaget stær pga det vi opplevde som manglende renslighet. Det var ikke det at hun var urenslig, men hun SÅ bare ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville bare ha vasket.. Bare gjør det. Det går sikkert bra og det er ingen verdighet for henne å bo sånn møkkete.

Anonymkode: f5686...f7f

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig vanlig å ha vaskehjelp dersom man har råd. Her betaler vi 1500 kr annenhver uke for at 110kvm vaskes ned. Håper økonomien hennes strekker til. Gir veldig mye livskvalitet for pengene.

Anonymkode: 9b983...43f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 12.11):

T s sin mor er verken dement, uten samtykke eller evne til å ta vare på seg selv, selv om standarden på hjemmet ikke tilfredsstiller ts sin standard. Der i ligger problemet og konflikten. 

Anonymkode: 46cbf...cac

Dette var da en merkelig bastant påstand, når du ikke har noen forutsetninger til å vite om moren er dement eller ikke. Det kan være en snikende sykdom. Samme med konsekvensene av et slag. Ville virkelig tenkt meg om to ganger før jeg kommer med så elendig synsing som du gjør her. 

Anonymkode: 6987d...1d5

Skrevet

Vi vasker hos svigers.  Mye har med stolthet å gjøre føler jeg. For spør jeg  søstre til mannen eller de 2 eldste barnebarna om vi ska gå over gulvene. Får vi altid nei. Men bare gjør vi det er de kjempe takknemlig, de har i det siste innrømte at de ikke klarer å vaske gulv osv som før. Vi har og kjøpt robot støvsuger som vasker og støvsuger,  den går 2 ganger i uka. Og så tar vi andre å vasker 1 dag, går da på omgang på 4 stk

Anonymkode: 67111...0c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi vasker hos svigers.  Mye har med stolthet å gjøre føler jeg. For spør jeg  søstre til mannen eller de 2 eldste barnebarna om vi ska gå over gulvene. Får vi altid nei. Men bare gjør vi det er de kjempe takknemlig, de har i det siste innrømte at de ikke klarer å vaske gulv osv som før. Vi har og kjøpt robot støvsuger som vasker og støvsuger,  den går 2 ganger i uka. Og så tar vi andre å vasker 1 dag, går da på omgang på 4 stk

Anonymkode: 67111...0c7

Vasker dere gulvene 3 ganger i uka hos et par? Støvsuge 1-2 ganger og vask hver 3 uke bør vel kunne holde, pm de ikke har huset fullt av dyr. 

Anonymkode: 4fbd4...4c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare pass på at dere ikke kaster akkurat den "tingen" hun liker å ha akkurat der. Jeg har pga sykdom hatt litt problemer med vasking til tider, men har mine ting. Jeg blander f.eks. saft i en saftflaske og en gang var det lite igjen i flasken jeg blandet fra og skulle bruke som drikkeflaske i neste runde, nok til den ene runden. Denne flasken sto naturlig nok ved siden av vasken på kjøkkenet. Jeg har også en boks ved siden av favorittstolen der jeg har ting oppi og legger ting oppå. Før var det en isboks eller lignende, men den ble kastet, så har kjøpt en boks som er spesiell.

Sånne ting er veldig viktig at man legger merke til og ikke kaster, ellers kan hun bli sur på dere lengre enn hun var glad for at det ble ryddet.

Anonymkode: e7df5...003

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er veldig vanlig å ha vaskehjelp dersom man har råd. Her betaler vi 1500 kr annenhver uke for at 110kvm vaskes ned. Håper økonomien hennes strekker til. Gir veldig mye livskvalitet for pengene.

Anonymkode: 9b983...43f

Nedvask annen hver uke? 😅🤔

Anonymkode: 4098e...ce6

Skrevet

Begynner hun å bli dement? Det i kombinasjon dårlig syn er gjerne grunnen til at tidligere ryddige og renslige mennesker har det grisete hjemme. 

Anonymkode: a63a7...198

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 8.30):

Min mor er i 70 årene og forholdsvis oppegående. Hun bor alene i en leilighet. Jeg har flere ganger tilbudt meg hjelpe til med husarbeid, da det har sett møkkete/rotete ut ved flere anledninger. Hun sier alltid bestemt nei!  

Nå er hun på ferie, og jeg passer pus. Fikk derfor i går muligheten til å ta en ekstra titt rundt i leiligheten. Herregud... er ikke bare lag av støv, men søl fra gulv til tak som ikke har blitt tørket. Kjøkken og bad ser skikkelig ille ut! 

Jeg og søsknene mine har nå bestemt oss for å vaske ned mens hun er borte. Er det noe annet vi eventuelt kan/bør gjøre?  Skal også prøve ta en ordentlig prat med henne om å eventuelt finne noe mindre.. ha vaskehjelp... 😢

Anonymkode: f7a78...0ca

Vi har kommet til et "sivilisasjonsstadium" der mye som var vanlig før, regnes som alvorlige avvik/mangler/helseskadelig nå. Jeg ville vurdert - ærlig og ikke "hysterisk" -  hvor helseskadelig du/dere faktisk mener "skitten" i boligen hennes er, før dere intervenerer. Jeg hadde selv en gammel bestemor - lenge siden - som levde i en bolig der det var seig møkk overalt, spindelvev i alle hjørner, vepsebol over komfyren osv. Mine foreldre, som bodde langt borte, hadde tilbudt min bestemor å bo hos dem. Det ville hun ikke: hun elsket huset sitt, og elsket hagen sin. De skaffet henne privat hjemmehjelp, men hjemmehjelpene fikk ikke gjort særlig husarbeid: de rapporterte til mine foreldre at min bestemor var så selskapssyk at de prioriterte å sitte og snakke med henne. Hun var jo ensom. Hun ville ikke flytte til oss; hun ville være i huset sitt, som hun elsket. Mine foreldre ba de private hjemmehjelperne om å si fra om de mente tilstanden (skitten) ble for ille til at det var helsemessig uforsvarlig. De rapporterte at det var skittent, men at de opplevde det forsvarlig, og at hun trengte å snakke med noen og føle seg som et menneske, i kontakt med andre mennesker. Så de ble instruert til å gjøre et absolutt minimum av rengjøring , og ellers være sosiale og snakke med henne. Til slutt fikk mine foreldre overtalt henne til å flytte til gamlehjem. Da døde hun etter under to uker. Jeg har aldri glemt hvor forferdelig jeg syntes denne lett tvangsmessige flyttingen var. Jeg tror hun døde av sorg over tap av hjemmet sitt.

Ikke vær for brutale mht tilstanden i boligen hennes, om det ikke - virkelig og ikke oppkonstruert - faktisk er helseskadelig skittent der. Og da mener jeg helseskadelig etter normal, menneskelig vurdering og ikke "helsekadelig" etter oppkonstruerte, moderne HMS-regler. Plutselig har dere henne ikke lenger, og da er det EKSTREMT viktig å vite at dere lot henne leve som hun ønsket så lenge det var mulig. Jeg kjente min bestemor godt, og vet at hun ville ha levd så lenge som overhodet mulig i egen bolig, med all den skitt som kan tenkes så lenge det ikke er livsfarlig, om hun hadde kunnet.

Endret av Supermerry
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Supermerry skrev (På 7.6.2025 den 3.07):

Vi har kommet til et "sivilisasjonsstadium" der mye som var vanlig før, regnes som alvorlige avvik/mangler/helseskadelig nå. Jeg ville vurdert - ærlig og ikke "hysterisk" -  hvor helseskadelig du/dere faktisk mener "skitten" i boligen hennes er, før dere intervenerer. Jeg hadde selv en gammel bestemor - lenge siden - som levde i en bolig der det var seig møkk overalt, spindelvev i alle hjørner, vepsebol over komfyren osv. Mine foreldre, som bodde langt borte, hadde tilbudt min bestemor å bo hos dem. Det ville hun ikke: hun elsket huset sitt, og elsket hagen sin. De skaffet henne privat hjemmehjelp, men hjemmehjelpene fikk ikke gjort særlig husarbeid: de rapporterte til mine foreldre at min bestemor var så selskapssyk at de prioriterte å sitte og snakke med henne. Hun var jo ensom. Hun ville ikke flytte til oss; hun ville være i huset sitt, som hun elsket. Mine foreldre ba de private hjemmehjelperne om å si fra om de mente tilstanden (skitten) ble for ille til at det var helsemessig uforsvarlig. De rapporterte at det var skittent, men at de opplevde det forsvarlig, og at hun trengte å snakke med noen og føle seg som et menneske, i kontakt med andre mennesker. Så de ble instruert til å gjøre et absolutt minimum av rengjøring , og ellers være sosiale og snakke med henne. Til slutt fikk mine foreldre overtalt henne til å flytte til gamlehjem. Da døde hun etter under to uker. Jeg har aldri glemt hvor forferdelig jeg syntes denne lett tvangsmessige flyttingen var. Jeg tror hun døde av sorg over tap av hjemmet sitt.

Ikke vær for brutale mht tilstanden i boligen hennes, om det ikke - virkelig og ikke oppkonstruert - faktisk er helseskadelig skittent der. Og da mener jeg helseskadelig etter normal, menneskelig vurdering og ikke "helsekadelig" etter oppkonstruerte, moderne HMS-regler. Plutselig har dere henne ikke lenger, og da er det EKSTREMT viktig å vite at dere lot henne leve som hun ønsket så lenge det var mulig. Jeg kjente min bestemor godt, og vet at hun ville ha levd så lenge som overhodet mulig i egen bolig, med all den skitt som kan tenkes så lenge det ikke er livsfarlig, om hun hadde kunnet.

Er dette huset til salgs? Jeg er på husjakt og følte en dragning mot dette huset.

Anonymkode: 91187...90f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 23.00):

Jeg ville bare ha vasket.. Bare gjør det. Det går sikkert bra og det er ingen verdighet for henne å bo sånn møkkete.

Anonymkode: f5686...f7f

Hvordan hadde du følt det om noen gikk inn i ditt hus/leilighet uten at du visste det og gikk rundt i alle rom og rotet i dine ting?? Jeg hadde klikket i vinkel og tror ikke jeg hadde følt meg så sveket at jeg aldri hadde snakket med dem igjen! Dette er et vanvittig stort overgrep i en annens liv, bare fordi DE ikke er fornøyd med hvordan hun har det. De kan fint vaske, men ikke bak ryggen hennes! 

Anonymkode: 2c934...0fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 4.55):

Dette var da en merkelig bastant påstand, når du ikke har noen forutsetninger til å vite om moren er dement eller ikke. Det kan være en snikende sykdom. Samme med konsekvensene av et slag. Ville virkelig tenkt meg om to ganger før jeg kommer med så elendig synsing som du gjør her. 

Anonymkode: 6987d...1d5

Ja, det kan jo det være, men noen her inne er jo overbevist om at hun har en eller annen sykdom... Det er farlig at folk synser om at hun kanskje er dement osv, helt til TS og søsknene blir overbevist. Dette er ikke noe man kan synes om hverken den ene eller den andre veien uten at lege har konkludert med det! Det finnes folk som har det skittent uten at det feiler dem noe som helst. 

Anonymkode: 2c934...0fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...