Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er i 70 årene og forholdsvis oppegående. Hun bor alene i en leilighet. Jeg har flere ganger tilbudt meg hjelpe til med husarbeid, da det har sett møkkete/rotete ut ved flere anledninger. Hun sier alltid bestemt nei!  

Nå er hun på ferie, og jeg passer pus. Fikk derfor i går muligheten til å ta en ekstra titt rundt i leiligheten. Herregud... er ikke bare lag av støv, men søl fra gulv til tak som ikke har blitt tørket. Kjøkken og bad ser skikkelig ille ut! 

Jeg og søsknene mine har nå bestemt oss for å vaske ned mens hun er borte. Er det noe annet vi eventuelt kan/bør gjøre?  Skal også prøve ta en ordentlig prat med henne om å eventuelt finne noe mindre.. ha vaskehjelp... 😢

Anonymkode: f7a78...0ca

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke bare hoarder light da? Er jo en del av de som liker å ha det slik. Ser for meg at hun kommer til å bli utrolig sint når hun kommer hjem, men håper at hun blir glad. ER uansett faresignal om hun blir sur og sint for de tyder på mer enn at hun bare ikke orker å rydde å vaske.

Har vært borti dette en del ganger med jobb og det er sannelig ikke lett å hjelpe slike mennesker.

Anonymkode: d1ce8...19d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forvent dere at hun kommer til å føle seg ekstremt overkjørt av dere. 

Jeg reiste på ferie og kom hjem til shinet leilighet. Hadde mest lyst til å smekke til min mor. Føltes ut som hun hadde invadert privatlivet mitt. Jeg var deprimert så derfor var leiligheten lett kaos men likevel følte jeg på det. 

Anonymkode: 012ff...c4b

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hun har ingen hoarder tendenser. Det som er greia er at det ligger et tykt lag med støv overalt - benker, bord, pyntegjenstander osv. På kjøkkenet ligger det tobakksrester, aske, kaffepulver, smuler + støv overalt, og det er sølt masse rundt omkring som ikke har blitt tørket opp på aldri så lenge. Ser nesten helsefarlig ut. Kaffekoppene er helt svarte, da hun sikkert bruker dem om og om igjen uten vask. Kaffetrakteren var nesten gjengrodd.                                                                                                                En del av meg lurer på om hun ser det selv? Hun hadde et lite slag for noen år tilbake... kanskje det ble verre etter det?                        Vi har ikke tenkt gjøre rent på soverommet hennes - ikke gå inn der i det hele tatt. Men resten av leiligheten trenger en skikkelig vask. Borettsleder der hun bor har også uttrykt bekymring, da hun har sett litt av leiligheten.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan det være at hun begynner å bli dement? Det samme skjedde med min mor som tidligere var svært flink til å vaske og holde det rent.

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her. Hun har ingen hoarder tendenser. Det som er greia er at det ligger et tykt lag med støv overalt - benker, bord, pyntegjenstander osv. På kjøkkenet ligger det tobakksrester, aske, kaffepulver, smuler + støv overalt, og det er sølt masse rundt omkring som ikke har blitt tørket opp på aldri så lenge. Ser nesten helsefarlig ut. Kaffekoppene er helt svarte, da hun sikkert bruker dem om og om igjen uten vask. Kaffetrakteren var nesten gjengrodd.                                                                                                                En del av meg lurer på om hun ser det selv? Hun hadde et lite slag for noen år tilbake... kanskje det ble verre etter det?                        Vi har ikke tenkt gjøre rent på soverommet hennes - ikke gå inn der i det hele tatt. Men resten av leiligheten trenger en skikkelig vask. Borettsleder der hun bor har også uttrykt bekymring, da hun har sett litt av leiligheten.

Spar klutene og vis henne møkka, kanskje hun ser for dårlig rett og slett. 

Anonymkode: 83f4f...aab

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok så e kelt som at hun ikke ser hvor skittent det er pga nedsatt syn. Jeg er 50 og ser heller ikke hvor skittent jeg har det🙈

Anonymkode: 699e6...b92

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forelder til ektefelle er nok dement.

Hun tillater rengjøring fra sønn.

Men hun ser ikke selv hvor ille det er - og la trolig ikke merke til et avføringsuhell på gulvet 🙈

Hun forstår ikke grunnleggende ting, men vil sannsynligvis takke nei til hjelp fra kommunen og nekte plent å søke om omsorgsbolig når nå ENDELIG kommunen etter ørten bekymringsmeldinger skal på hjemmebesøk.

Så……man får ikke gjort så mye 🤷‍♀️

Anonymkode: 84d65...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Denne er litt kjedelig. Jeg tror jeg hadde gitt beskjed om at jeg kun kan oppholde meg i leiligheten om renholdet er nogenlunde og informert om at vask skjer nå når hun er borte med påfølgende samtale om temaet når hun kommer hjem. Respekten for andres privatliv er viktig, men her må en mellomting til.

Jeg tror jeg hadde sagt at jeg vurderer å gå gangen umyndiggjøre henne og sette inn verge om hun ikke samarbeider i forhold til renhold.

Anonymkode: 8b2a9...7d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mor er i 70 årene og forholdsvis oppegående. Hun bor alene i en leilighet. Jeg har flere ganger tilbudt meg hjelpe til med husarbeid, da det har sett møkkete/rotete ut ved flere anledninger. Hun sier alltid bestemt nei!  

Nå er hun på ferie, og jeg passer pus. Fikk derfor i går muligheten til å ta en ekstra titt rundt i leiligheten. Herregud... er ikke bare lag av støv, men søl fra gulv til tak som ikke har blitt tørket. Kjøkken og bad ser skikkelig ille ut! 

Jeg og søsknene mine har nå bestemt oss for å vaske ned mens hun er borte. Er det noe annet vi eventuelt kan/bør gjøre?  Skal også prøve ta en ordentlig prat med henne om å eventuelt finne noe mindre.. ha vaskehjelp... 😢

Hvor stor aldersforskjell er det mellom dere? Det er interessant fordi dekan si noe om forskjellene. 
Eldre mennesker kan se dårligere, de har og gjerne en annen standard for renhold enn dagens unge. Er din mor i 70.åra, så er du mellom 30-50 rødlig. 
Det verste eldre folk vet, er når noen går inni hjemmet deres, uten å be om samtykke, og gjennomgår hele huset med lupe, for å overdrive litt. 
Din mor har sagt nei, du respekterer ikke hennes nei. Hvordan er ting ellers i denne familien? Overskrider man vanligvis hverandres grenser? 
Etter ha lest både Vigdis Hjort, og søsterens bok om forhold i en familie, og hvor ulikt mennesker i en familie ser på og beskriver samme hendelser og samme forhold i samme familie, så får en en bredere forståelse av situasjoner, mangel på respekt og maktfordeling i en familie med voksne barn. 
Spør du meg er tanke og gjerningene dine gode, men fra din mors ståsted tipper jeg hun vil føle det grenseoverskridende og respektløst at dere gjør noe hun har sagt nei til. 

Anonymkode: 46cbf...cac

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slag kan føre til neglekt som gjør at hun ikke oppfatter at det er skittent. Og har hun hatt et slag er hun i risiko for å få flere, spes om hun fortsatt røyker. Kan dere bestille time til fastlegen og se om hun evnt kan få en nevrologisk utreding?

Det er også mange måter å gi hjelp på. Hvis jeg trapper opp hos mor med vaskebøtte og wienerbrød og sier - se her, nå skal du få kose deg med kaffe og kake mens jeg rydder og vasker og pludrer og småsnakker på hyggelig vis uten fordømmelse og klaging over skitt og rot så er det lettere for henne å ta i mot hjelp. Jeg vasker kanskje bare vinduene og tørker litt støv i stua, men alle monner drar. Så tar jeg gulvene neste gang og bruker hennes favorittsåpe så det lukter godt og kjent. Hvis jeg spør rett ut om å vaske får jeg nei, men hvis jeg dukker opp og sier i dag har jeg lyst til å vaske vinduene dine for det er så fint vær ute og gjør det hyggelig så får jeg lov. Men som andre skriver så er det nok lurt å sjekke om hun burde ha verge og hjelp i hjemmet. 

Anonymkode: 516db...dd0

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slag kan føre til neglekt som gjør at hun ikke oppfatter at det er skittent. Og har hun hatt et slag er hun i risiko for å få flere, spes om hun fortsatt røyker. Kan dere bestille time til fastlegen og se om hun evnt kan få en nevrologisk utreding?

Det er også mange måter å gi hjelp på. Hvis jeg trapper opp hos mor med vaskebøtte og wienerbrød og sier - se her, nå skal du få kose deg med kaffe og kake mens jeg rydder og vasker og pludrer og småsnakker på hyggelig vis uten fordømmelse og klaging over skitt og rot så er det lettere for henne å ta i mot hjelp. Jeg vasker kanskje bare vinduene og tørker litt støv i stua, men alle monner drar. Så tar jeg gulvene neste gang og bruker hennes favorittsåpe så det lukter godt og kjent. Hvis jeg spør rett ut om å vaske får jeg nei, men hvis jeg dukker opp og sier i dag har jeg lyst til å vaske vinduene dine for det er så fint vær ute og gjør det hyggelig så får jeg lov. Men som andre skriver så er det nok lurt å sjekke om hun burde ha verge og hjelp i hjemmet. 

Anonymkode: 516db...dd0

Dette var et fint svar. Det tipset skal jeg sannelig ta med meg til min far som bor i en svinesti av en leilighet. 

Anonymkode: b9d98...65a

• Liker 9
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hadde ikke nølt et sekund og vasket absolutt alt mens hun er borte. 

Anonymkode: 775d4...79b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette kan slå veldig feil ut. Dette er invaderende for de fleste å oppleve så jeg hadde trådd ekstremt forsiktig.

Jeg hadde pratet med henne om mulighet for hjemmehjelp(ikke hjemmesykepleie) og tatt det derfra. Poenget er å få hun inn i et system som dokumenterer. Det beste er om dere pårørende forblir den trygge part og helsevesenet tar støyten. Slike caser er som regel langt mer omfattende og verre enn folk tror. De eldre er gode på å skjule for å ivareta verdigheten. Det er vondt for mange å oppleve at de ikke klarer eller orker alt lenger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (13 minutter siden):

Dette kan slå veldig feil ut. Dette er invaderende for de fleste å oppleve så jeg hadde trådd ekstremt forsiktig.

Jeg hadde pratet med henne om mulighet for hjemmehjelp(ikke hjemmesykepleie) og tatt det derfra. Poenget er å få hun inn i et system som dokumenterer. Det beste er om dere pårørende forblir den trygge part og helsevesenet tar støyten. Slike caser er som regel langt mer omfattende og verre enn folk tror. De eldre er gode på å skjule for å ivareta verdigheten. Det er vondt for mange å oppleve at de ikke klarer eller orker alt lenger.

Praktisk bistand hushold, er til gulvvask, sengetøyskift og ellers enklere oppgaver. Trengs nedvask gjør ikke en offentlig hjemmehjelp fra kommunen noe før nedvask er utført. Kommunens folk vasker for eksempel ikke mer enn ett soverom selv om der er ti soverom i huset. Så spørsmålet her er hvordan det egentlig ser ut, for folk fra kommunen. 
kommunens folk kommer på hjemmebesøk før vedtak blir fattet om hva en person kan få hjelp til. Men som med alt annet, den som skal ha hjelp må samtykke til og ta imot hjelp. 
Der er eldre mennesker som nekter å åpne når kommunens folk kommer på døra, da må dette aksepteres av både kommunen og av de pårørende. 
T s sin mor er verken dement, uten samtykke eller evne til å ta vare på seg selv, selv om standarden på hjemmet ikke tilfredsstiller ts sin standard. Der i ligger problemet og konflikten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Praktisk bistand hushold, er til gulvvask, sengetøyskift og ellers enklere oppgaver. Trengs nedvask gjør ikke en offentlig hjemmehjelp fra kommunen noe før nedvask er utført. Kommunens folk vasker for eksempel ikke mer enn ett soverom selv om der er ti soverom i huset. Så spørsmålet her er hvordan det egentlig ser ut, for folk fra kommunen. 
kommunens folk kommer på hjemmebesøk før vedtak blir fattet om hva en person kan få hjelp til. Men som med alt annet, den som skal ha hjelp må samtykke til og ta imot hjelp. 
Der er eldre mennesker som nekter å åpne når kommunens folk kommer på døra, da må dette aksepteres av både kommunen og av de pårørende. 
T s sin mor er verken dement, uten samtykke eller evne til å ta vare på seg selv, selv om standarden på hjemmet ikke tilfredsstiller ts sin standard. Der i ligger problemet og konflikten. 

Mitt vesentlige poeng var jo dokumentering. Observasjoner blir dokumentert. At de nekter å åpne døra blir også dokumentert.

Siden du har fasiten på hvor problemet og konflikten er så er det vel greit at TS forholder seg utelukkende til deg fremover.

Endret av Macro
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

mine foreldre er litt eldre enn TS sin mor men deres "rent" er langt fra samme som mitt "rent" og jeg har måtte lære meg å akseptere at det aldri kommer til å bli noe annet og samtidig forberede meg på at jeg en dag må "spa ut møkka" (nei det er ikke så ille men det føles slik..) 

Anonymkode: fd4db...e49

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres ut som om hun har blitt "hjemmeblind", altså ikke legger merke til hvordan hun har det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å diskret fjerne nips så det er lettere å holde rent. Det er jo noen eldre som gjerne tilbyr å gi vekk litt skrot underveis og da ville jeg bare sagt ja takk og tatt imot alt hun tilbyr. Gå gjennom skuffer og sjekk om hun allerede har satt bort ting som kan fjernes (brukte stearinlys for eksempel). 

Anonymkode: 44a83...db1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min mor er også et par og søtti, og hun er en neat-freak som holder det meget rent rundt seg til alle tider. Hun tåler knapt at noe ligger fremme/står fremme. Hvis vi f eks får servert en kroneis og tar av papiret, så greier ikke hun å vente til vi er ferdige med å spise isen før vi kaster papiret, hun må ta papiret med én gang det toucher bordet..

Jeg har bodd (ufrivillig)hos henne i flere uker i vår, så det er up to date intel om henne 🙊

Det sagt, så oppdaget jeg noen ting her og der etterhvert som hun ikke hadde koll på. G eks, så var det ekstremt møkkete inni pakningen i vaskemaskinen. Det var helt horribelt rundt den ringen, jeg rengjorde den en kveld hun var bortreist. Så det kan nok være noe i det med at det de "ikke ser" oppleves ikke rotete/møkkete for dem. Min mor er ryddig, men hun har hoarder-tendenser. Det er mange ting plassert overalt, jeg får litt klaus light når jeg er hos henne på enkelte rom, fordi det er så fullt. Det er ryddig, men fullt av ting.. Jeg skjønner ikke hvordan hun orker å omgi seg med så mange ting, men hun om det.. Så lenge hun har det rent og ryddig.

Angående hva dere kan gjøre, så hadde jeg i alle fall begynt å ta en lett og ledig prat om fremtidsfullmakt. Så hadde jeg ryddet og kasta all søppel, og kanskje vaska ned badet, men ellers latt det være som det er.

Kanskje, bare kanskje er hun litt overveldet og later som det ikke plager henne. Hvis noen rydder alle flater, så kan det jo hende hun plutselig ser seg råd for å vaske selv? Tror kanskje som noen sier at hun kan ta det ille opp om dere vasker ned hele leiligheten (minus soverommet, da.)

Har noen av dere søskena tilfeldigvis barn som begynner å bli så store at de kunne tenke seg en liten vaskejobb? Kanskje det kan selges inn for din mor at barnebarnet ønsker seg litt mer lommepenger og gjerne ønsker å vaske litt hos bestemor..?

Endret av CrispiP0et
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...