Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

sendte inn søknad om økt boliglån som ble avslått umiddelbart. Nye lånesummen ligger under både inntektskrav, gjeldskrav og egenandelskrav.
Har sjekket boliglånskalkulatorer i alle bankene jeg kunne og alle sier vi ligger godt innenfor det vi spurte om. Har aldri betalt lånet (eller noe annet..) for sent. Ikke betalingsanmerkninger heller. Lånet ligger også under opprinnelig lånebeløp og innenfor nåværende pantebeløp. 
Hva kan være grunnen? Økt fellesgjeld, men regnet den med på alle punktene.

Er det noen som vet om fellesgjelden går under «andre lån» eller som en forlengelse av boliglånet når de regner ut?

Ligger forsåvidt innenfor med fellesgjeld som «andre lån» og som medregning i boliglån iforhold til egenkapital/pant/osv.

Jeg skjønner det ikke. Fikk ikke noe begrunnelse, bare en mail med avslag og dritlang ventetid på kundeservice.

Anonymkode: 7402e...5bd

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt på dette med at du i tillegg skal kunne betjene en 5% ny renteøkning på det nye lånet? Vi fikk også avslag, og fikk beskjed om at helheten tilsa at vi ville "feile" på det. Vi la opp budsjett og viste mer detaljer til banken, da ordnet det seg.

Anonymkode: 7baf7...d74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du tenkt på dette med at du i tillegg skal kunne betjene en 5% ny renteøkning på det nye lånet? Vi fikk også avslag, og fikk beskjed om at helheten tilsa at vi ville "feile" på det. Vi la opp budsjett og viste mer detaljer til banken, da ordnet det seg.

Trodde alle kalkulatorene hadde det med i beregningen? 
Hvis vi hadde fått økt boliglånet hadde vi hatt lån på under 3x inntekt i husholdningen. Et barn og ingen biler..

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi har for øvrig ca 63 000kr inn i måneden. Med økning av boliglånet er alle regningene på rett under 30 000kr i måneden. Et barn, ingen bil og borettslagsbolig, så ikke ekstremt store uforutsette utgifter som kan dukke opp der. Vi bruker ca 15 000kr i måneden på mat og div…

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har for øvrig ca 63 000kr inn i måneden. Med økning av boliglånet er alle regningene på rett under 30 000kr i måneden. Et barn, ingen bil og borettslagsbolig, så ikke ekstremt store uforutsette utgifter som kan dukke opp der. Vi bruker ca 15 000kr i måneden på mat og div…

ts

Tør jeg spørre om det er lokal bank eller storbank? Da høres det veldig merkelig ut... da må du nesten ta kontakt med banken din eventuelt prøve andre banker og kreve en god forklaring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tør jeg spørre om det er lokal bank eller storbank? Da høres det veldig merkelig ut... da må du nesten ta kontakt med banken din eventuelt prøve andre banker og kreve en god forklaring. 

En av de store, ja. Irriterer meg over at jeg ikke fikk noe begrunnelse, bare rent avslag. Er ikke krise for øvrig, ville bare bake inn et lån, men skjønner ikke helt hvorfor..

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ringe for å få en forklaring? Er det et menneske dom har behandlet? Eller en datamaskin som har behandlet?

Anonymkode: e547d...5d7

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vits i å ringe kundeservice om det er rådgiver dere trenger. Send en e-post eller fyll ut et sånt skjema som 98% av banker har på sin nettside og be om at en rådgiver kontakter deg. 

Godt mulig at du vil trenge å dokumentere ting som gjeldsgrad i boligen etc. gjennom å få en ny verdivurdering. 

PS: all gjeld går naturligvis inn under totalgjelden din. Og banken kredittsjekker deg. Har du tenkt å bake inn noe så vil også denne gjelden telle imot deg. 

Anonymkode: c93ba...1dd

• Liker 3
Skrevet

Har dere fått barnet etter siste lån er det en stor forskjell.

Generelt er dette en Ai avslag, og betyr normalt at dere er over 3x gangen på inntekt, og ny gjeld som skal bakes inn er noe banker liker lengre.

Ville snakket direkte med kunderådgiver.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ts

Hvor mye ønsket dere å låne da?

Anonymkode: 78736...4a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trodde alle kalkulatorene hadde det med i beregningen? 
Hvis vi hadde fått økt boliglånet hadde vi hatt lån på under 3x inntekt i husholdningen. Et barn og ingen biler..

ts

Er det innenfor verdien på boligen også?

Anonymkode: 0b783...223

AnonymBruker
Skrevet

Husk at disse automatiske avslagene er "strengere" enn å snakke med banken direkte. Hadde hørt flere steder.

AnonymBruker
Skrevet

Mange banker opererer også med automatisk verdivurdering, så det kan være lurt å ha en egen verdivurdering som er helt ny. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er verdivurdering på leiligheten, hvor høyt lån ønsker dere, og hva er fellesgjelden? 
Hvor lenge har dere eid boligen? 

Anonymkode: 9fb96...3d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt er innenfor bankes verdivurdering av boligen - som ligger ca 400 000kr under reell verdivurdering. Fikk det opp når vi søkte og siden alt fortsatt lå godt innenfor den verdivurderingen og inntektskrav, så styrte jeg ikke noe med e-takst osv..

Ja, krysser av for at jeg ville snakke med rådgiver, men det ble bare blankt avslått og hørte ikke noe mer.

ts

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt er innenfor bankes verdivurdering av boligen - som ligger ca 400 000kr under reell verdivurdering. Fikk det opp når vi søkte og siden alt fortsatt lå godt innenfor den verdivurderingen og inntektskrav, så styrte jeg ikke noe med e-takst osv..

Ja, krysser av for at jeg ville snakke med rådgiver, men det ble bare blankt avslått og hørte ikke noe mer.

ts

Husbanken?

Anonymkode: d6c08...29f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts

Hvor mye ønsker dere å låne? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye ønsker dere å låne? 

Øke 250 000kr på boliglånet. Da vil boliglånet + fellesgjeld ligge på ca 75% av boligens verdi (banken sin nøkterne verdi) og gjeldsgraden på under 3 x inntekt.

TS

• Liker 1
Skrevet

Man kan vel være belånt med inntil 85% av boligens verdi, eller ble dette nå endret til 90%
Så en E-takst for noen tusenlapper vil jo kartlegge det.

Ellers høres det litt rart ut hvis dere er innafor kriteriene. Godt påskudd for å bytte bank 😉 Da tipper jeg de er mer på tilbudssida om de kan kapre en ny kunde.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er de 250.000 dere skal bake inn i huslånet?

Tipper det er her avslaget ligger. Bankene er mer villige til å bake inn et billån, som det ikke er hos dere, enn 250.000 i kredittkortgjeld.

Anonymkode: 4d153...b63

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...