AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Hun har ikke hatt avføring siden fredag og klager på litt småvondt i magen inni mellom. I dag hadde hun stort bremsespor i trusa på kvelden. Vi hadde en sommer for et par år siden hvor hun ble forstoppet og holdt igjen da hun måtte på do fordi hun var redd for hard smertefull bæsj. En ond sirkel fordi hun da ble enda mer forstoppet. Dette varte i en uke og hun hadde uhell med avføring daglig pga dette. Nå er det over to år siden og hun begynt på skolen. Samboer ble helt fra seg pga dette med bremsesporene. Han at vi ikke kunne utsette henne for å risikere bremsespor med avføring på skolen og insisterte på at hun måtte bli hjemme i morgen. Jeg er derimot uenig at hun må bli hjemme fra skolen pga dette. Hun føler seg ikke syk. Hadde ikke vondt i magen da hun la seg og vil selv på skolen fordi de skal noe kjekt med klassen i morgen. Samboer mener jeg er egoistisk og dårlig mor som vil risikere å utsette datteren min for dette og mener jeg fint kan ha henne hjemme siden jeg har fri i morgen. Datteren min er også svært overrasket over pappaen sin (over) reaksjon. Hun er innforstått med at hun må gå gå rett på do om hun har luft i magen eller føler hun må bæsje. At hun ikke skal holde igjen noe, selv om det er midt i timen. De gir et tegn til læreren om de må på do ifm undervisningen. Hun har også truseskift på skolen om uhellet likevel skulle være ute. Om hun skulle få veldig vondt i magen som ikke går over blir hun selvfølgelig hjemme eller hentet på skolen, Samboer er likevel helt uenig og la seg sur/sint og synes jeg er en grusom mor. Hva tenker dere om denne situasjonen? Har han rett og hun bør få være hjemme tø forstoppelsen er over eller overdriver han? Anonymkode: 0e6d7...6c6
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har ikke hatt avføring siden fredag og klager på litt småvondt i magen inni mellom. I dag hadde hun stort bremsespor i trusa på kvelden. Vi hadde en sommer for et par år siden hvor hun ble forstoppet og holdt igjen da hun måtte på do fordi hun var redd for hard smertefull bæsj. En ond sirkel fordi hun da ble enda mer forstoppet. Dette varte i en uke og hun hadde uhell med avføring daglig pga dette. Nå er det over to år siden og hun begynt på skolen. Samboer ble helt fra seg pga dette med bremsesporene. Han at vi ikke kunne utsette henne for å risikere bremsespor med avføring på skolen og insisterte på at hun måtte bli hjemme i morgen. Jeg er derimot uenig at hun må bli hjemme fra skolen pga dette. Hun føler seg ikke syk. Hadde ikke vondt i magen da hun la seg og vil selv på skolen fordi de skal noe kjekt med klassen i morgen. Samboer mener jeg er egoistisk og dårlig mor som vil risikere å utsette datteren min for dette og mener jeg fint kan ha henne hjemme siden jeg har fri i morgen. Datteren min er også svært overrasket over pappaen sin (over) reaksjon. Hun er innforstått med at hun må gå gå rett på do om hun har luft i magen eller føler hun må bæsje. At hun ikke skal holde igjen noe, selv om det er midt i timen. De gir et tegn til læreren om de må på do ifm undervisningen. Hun har også truseskift på skolen om uhellet likevel skulle være ute. Om hun skulle få veldig vondt i magen som ikke går over blir hun selvfølgelig hjemme eller hentet på skolen, Samboer er likevel helt uenig og la seg sur/sint og synes jeg er en grusom mor. Hva tenker dere om denne situasjonen? Har han rett og hun bør få være hjemme tø forstoppelsen er over eller overdriver han? Anonymkode: 0e6d7...6c6 Jeg hadde ikke sendt ungen i verken barnehage eller skole med forstoppelse. Har hun ikke bæsja noe siden fredag? Hvis hun begynner å få vondt i magen nå så kan hun fort få feber og oppkast , kvalme og frostanfall hvis hun ikke får tømt seg… Hva har dere gjort for at hun skal løsne opp i magen da? Det er jo ikke bra for kroppen å gå sånn for lenge, i værste fall kan det ende med at hun blir skikkelig dårlig og må legges inn. Anonymkode: dfc88...a5f 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Jeg er enig med deg som mor, rett og slett se an situasjonen og være litt mer "på" enn vanlig kanskje. Synes ikke du er en grusom mor. Anonymkode: 2c02b...d8d 4 2 1
minister-mio Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni En voldsom overreaksjon fra far. Dersom hun skulle få bremsespor i trusa på skolen vil hun ikke være den første som har det. 13
monican94 Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni er det bremsesporene spm plager han ?? om hun er i form og selv vil på skolen hadde jeg sendt henne også kjøpt lactulose el til hun kommer hjem 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni Sikker på at det er forstoppelse? Jeg bæsjer normalt sett bare 1 gang i uka Anonymkode: f41b3...29c 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikker på at det er forstoppelse? Jeg bæsjer normalt sett bare 1 gang i uka Anonymkode: f41b3...29c Det kalles forstoppelse selv om du selv ikke opplever det som forstoppelse. En sunn tarm har avføring helst daglig. Anonymkode: 695b3...ed0 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kalles forstoppelse selv om du selv ikke opplever det som forstoppelse. En sunn tarm har avføring helst daglig. Anonymkode: 695b3...ed0 Jeg føler meg ikke forstoppet Anonymkode: f41b3...29c 2
Boetica Skrevet 3. juni #9 Skrevet 3. juni Du må få slutt på forstoppelsen. Kjøp miniklyster på apoteket. Gi deretter litt svisker og yoghurt hver dag for å forebygge. Bortsett fra det så er ikke bremsespor noen fraværsgrunn fra skolen 🤭 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni #10 Skrevet 3. juni Ville sett det litt an. Kan være at hun plutselig kan få vondt. Men føler hun seg fin er det bare å sende henne på skolen Ellers ville jeg dratt på apoteket, pass på at barnet drikker rikelig med vann og prøv å unngå melk Anonymkode: 3d107...25c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kalles forstoppelse selv om du selv ikke opplever det som forstoppelse. En sunn tarm har avføring helst daglig. Anonymkode: 695b3...ed0 Nei, det gjør det ikke.. og det siste der er bare bullshit. En sunn tarm, har bløt fin avføring. Om det er daglig eller en gang i uka spiller ingen rolle. Anonymkode: bc0bc...5a5
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni Vi har et barn som har slitt med dette over flere år, det er klart barnet må gå på skolen selv om der kan komme bremsespor. Noen er mer utsatt for å få forstoppelse, sånn er det jo. Svisker er sikkert bra å gi, evt movicol eller andre avføringsmiddel. Anonymkode: 9363f...5d6 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni #13 Skrevet 4. juni Stakkars barn. Far sier jo indirekte at hun skal skamme seg. Hvorfor er hun forstoppet? Hva spiser hun som ikke kroppen tåler? Barnet mitt får forstoppelse av melkeprotein. Får hun i seg litt, så er tarmene i ulage og hun er forstoppet i flere uker. Da må vi gi henne movicol til avføring går som normalt igjen. Anonymkode: 25624...0f2 4 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stakkars barn. Far sier jo indirekte at hun skal skamme seg. Hvorfor er hun forstoppet? Hva spiser hun som ikke kroppen tåler? Barnet mitt får forstoppelse av melkeprotein. Får hun i seg litt, så er tarmene i ulage og hun er forstoppet i flere uker. Da må vi gi henne movicol til avføring går som normalt igjen. Anonymkode: 25624...0f2 Ene barnet mitt hatet å gå på do å bæsje, og nektet. Vi fikk ham ikke til det, før han var så tett at han ikke hadde noe valg. Da var "bæsjen" stor og vond, sånn at han vegret seg enda mer til neste gang.. En evig tung spiral... Så det kan være at barnet selv vegrer seg for å gå på do, og at det ikke har noe med maten å gjøre. Hos oss måtte vi bare ta tiden til hjelp i samarbeid med helsesøster og lege. Anonymkode: b8b05...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Min har gått i barnehage og skole (en gang hver) med forstoppelse. Skjønner problemet. Men kan ikke holde hjemme i dagevis i tilfelle det kommer bæsj i trusa. Det blir for lav terskel og på sikt kan det bli alt for mye fravær for de som sliter med dette. Anonymkode: d0178...232 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg hadde ikke sendt ungen i verken barnehage eller skole med forstoppelse. Har hun ikke bæsja noe siden fredag? Hvis hun begynner å få vondt i magen nå så kan hun fort få feber og oppkast , kvalme og frostanfall hvis hun ikke får tømt seg… Hva har dere gjort for at hun skal løsne opp i magen da? Det er jo ikke bra for kroppen å gå sånn for lenge, i værste fall kan det ende med at hun blir skikkelig dårlig og må legges inn. Anonymkode: dfc88...a5f Forstoppelse er vanlig hos barn. Ikke dramatiser. Stressede foreldre er ikke bra for barn. Anonymkode: d0178...232 3
BobbySocks Skrevet 4. juni #17 Skrevet 4. juni I stedet for å diskutere skole/ikke skole bør dere bruke energien på å stikke på apoteket å få tak i movicol og microlax, og så få ungen på do! 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #18 Skrevet 4. juni Fysisk aktivitet er viktig for å få slutt på forstoppelsen, da hjelper det ikke at barnet sitter hjemme for å vente på at det går over. Syns far overreagerer og ser ingen grunn til å holde barnet hjemme, så lenge barnet er i fin form. Anonymkode: 958f9...7a4 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #19 Skrevet 4. juni Far må styre sine nevrotiske tendenser når barnet er med dere fordi han kommer jo til å gjøre henne redd for normale ting. Tenker det smarteste er at jenta går på skolen, løper rundt og er aktiv da er det større sjanse for at hun må på do og., Men om dette er noe hun sliter med så må dere jo være mer påpasselig med kostholdet slik at hun får i seg ting som hjelper henne litt på vei. Frukt og masse vann. Eventuelt lav dose laktulose, det kan jo være greit å ha hjemme for slike tilfeller. Anonymkode: e8cd8...dc6 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #20 Skrevet 4. juni Hadde sendt henne på skolen og når hun kommer gjem gadde hun fått mye vann og svisker. Anonymkode: 590f7...e8b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå