Gå til innhold

Får mye skryt for å besøke/være sammen med min søster med psykisk utviklingshemming...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er fire søsken i 30-40 års alderen. En av mine yngre søstre er alvorlig psykisk utviklingshemmet og bor i bemannet bolig. Hun har 1:1 bemanning hele døgnet.

Jeg er singel uten barn. Jeg besøker min søster minst en gang i uken. Det kan være alt fra 30 minutt til flere timer. Tar henne ofte med på besøk til familie. Jeg gjør ikke dette fordi jeg MÅ, men fordi jeg liker å være sammen med henne. Det er også eneste mulighet hun har til å besøke eldre familiemedlemmer (foreldre, tanter, onkler).

Mine to andre søsken er litt mer likegyldige og besøker henne svært lite. De har også egne barn og partnere som naturlig nok får mye av deres tid. Men det er aldri noen problem at jeg og min søster besøker dem.

Men "alle" skryter sånn over hvor flink jeg er til å besøke søsteren min. Hun har alltid vært en stor del av mitt liv, og jeg liker å bruke tid med henne. Jeg synes liksom ikke at jeg trenger skryt for å være søster...

Er det andre som opplever dette? Få skryt fordi du bruker tid på funksjonshemmet familiemedlem?

Anonymkode: 9f0d5...a4b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt det samme, men jeg fikk mye skryt på sykehjemmet for at jeg besøkte mamma så ofte da hun bodde der… hentet henne til jul osv. Det virket litt rart for meg fordi det var jo min mamma liksom.. hun bare bodde hos de. Likte godt å ha henne med meg og besøke henne. Visste aldri helt hva jeg skulle svare på det.. de mente jeg var så «flink».. jaha. 

Anonymkode: 7027d...4ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært i lignende situasjon. Men jeg vet at det er mye jeg skulle likt å rekke, men som tidsklemma ikke tillater. Eller, jeg prioriterer det ikke nok. Bare det å skulle møte venner f.eks., skulle veldig gjerne gjort det oftere, men hverdagen går så fort og det er så mye å rekke over. 

Jeg tror de aller fleste har det på samme måte. Og da er det jo tydelig for andre at det er viktig for deg å prioritere å besøke din søster, og det hele blir jo ekstra "fint" av at dette garantert bringer henne mye glede. Så jeg hadde nok også skrytt av deg. Synes det er en veldig fin ting du gjør, det betyr ikke at jeg tenker at det ikke er hyggelig for deg å være med henne. Men det er fint at du er så glad i henne, at du prioriterer henne, og at du med det gir henne mye glede. Synes du fortjener skryt, jeg ❤️ 

Anonymkode: 91f05...7c4

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme rundt hvordan jeg følger opp mitt barn med funksjonsnedsettelse og min far som hadde demens.

Hva er det med folk? Selvfølgelig følger jeg opp, jeg er jo glad i dem..

Vet ikke om de som sier det tenker at de ikke ville gjort det selv, eller om det er fordi alle ikke gjør det. Man har jo hamsterhjulet i dagens samfunn. Jeg hentet pappa ut på tur en gang i uka, men det var en del jeg så ikke få besøk. Tenker at mange har sin historie, og det er forståelig. Men jeg hadde et godt forhold til ham, og da er det jo selvsagt..

Anonymkode: 39cce...ac0

AnonymBruker
Skrevet

Der er bra at dere føler som et vanlig "ting", at det er en del av hverdagen deres og ikke ett plikt for jeg ofte ser eldre som ikke får besøk eller sjelden pga tidsklemma eller fordi de har ingen rundt dem pga brudd kontakt eller annet forhistorie.

Hadde en utenlandsk sykepleier student med meg en gang fra sør Europa og han reagerte på det når det gjaldt eldre/nettverk rundt dem.

Dere må få skryt.

Har sett mye rart og triste skjebne i mitt sykepleier yrke.

Anonymkode: 7f2a0...fe6

AnonymBruker
Skrevet

Folk er jo bare sånn, det er jo menn som for skryt fordi de passe barna alene, altså i 2025.

Jeg forstår godt at du får skryt, jeg gidder ikke en gang å tilbringe tid med mine friske søsken og jeg hadde aldri stilt opp for de om det skulle være noe. Dårlige familieforhold og alt det der og det er mange som har det er nok og derfor du blør skrytt litt opp i skyene. :) 

Anonymkode: 846a0...d58

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke helt det samme, men jeg fikk mye skryt på sykehjemmet for at jeg besøkte mamma så ofte da hun bodde der… hentet henne til jul osv. Det virket litt rart for meg fordi det var jo min mamma liksom.. hun bare bodde hos de. Likte godt å ha henne med meg og besøke henne. Visste aldri helt hva jeg skulle svare på det.. de mente jeg var så «flink».. jaha. 

Anonymkode: 7027d...4ac

Det er vel fordi de så det var mange andre som ikke besøkte eller hentet sine slektninger like ofte. Og at de merket at moren din satte pris på det.

Skrevet

Fedre får jo skryt for å være "barnevakt" for egne unger🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...