AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Hei. Jeg har for 2 uker siden vært i en bilulykke, der motparten brøt vikeplikt og kræsjet i meg og har erkjent skyld. Saken ble ringt inn til forsikring, og bilen ble hentet og kjørt til verksted. Deretter har min forsikringsselskap godkjent takseringen fra verkstedet. Og har nå bedt meg å avtale tid med verkstedet om å reparere bilen. Spørsmålet mitt er. Hvorfor ble jeg ikke tilbudt kontant istedenfor? Er det fordi det er den andre motpartens selskap som skal fikse bilen og de bestemmer? Og kan jeg likevel spørre dem om de vil gå med å utbetale kontant for det beløpet lik taksering? Fordi jeg har fått varsel om permisjon for et par dager siden, og den andre bilen, mannen sin, ble ikke godkjent på eukontroll og må punge ut 20k. Og for 2mnd siden fikk vi vite at badet må fikses pga skade, og forsikringen dekker ikke. Dette vil koste 300k. 2025 har ikke vært enkelt, og jeg har lyst til å bare kutte ut den bilen nå og bare leve smått i flere måneder til jeg får ny jobb og vi kan komme oss opp igjen etter alt dette. Så per idag har vi ikke bad/dusj, kun toalett, selv et hus med 2 barn. Da de har startet arbeidet med renovering. Hadde ikke alt dette med bad og eukontroll kommet opp, hadde jeg ikke valgt bort bilen. Hvis det i det hele tatt er et valg. Anonymkode: de7b9...39c
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Ts her. Jeg mente motpartens forsikringsselskap har godkjent takseringen, ikke mitt (2. avsnitt ble feil). Anonymkode: de7b9...39c
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Du kan selge bilen etter reparasjon. Anonymkode: 2ed38...9d9
nordlending Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni Vet ikke svarer på spørsmålet ditt, men er det ikke like greit å få bilen fikset, og selge den etterpå? Hvis du får pengene må du vel hente bilen, og ha en ødelagt bil stående på egen eiendom?
AnonymBruker Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei. Jeg har for 2 uker siden vært i en bilulykke, der motparten brøt vikeplikt og kræsjet i meg og har erkjent skyld. Saken ble ringt inn til forsikring, og bilen ble hentet og kjørt til verksted. Deretter har min forsikringsselskap godkjent takseringen fra verkstedet. Og har nå bedt meg å avtale tid med verkstedet om å reparere bilen. Spørsmålet mitt er. Hvorfor ble jeg ikke tilbudt kontant istedenfor? Er det fordi det er den andre motpartens selskap som skal fikse bilen og de bestemmer? Og kan jeg likevel spørre dem om de vil gå med å utbetale kontant for det beløpet lik taksering? Fordi jeg har fått varsel om permisjon for et par dager siden, og den andre bilen, mannen sin, ble ikke godkjent på eukontroll og må punge ut 20k. Og for 2mnd siden fikk vi vite at badet må fikses pga skade, og forsikringen dekker ikke. Dette vil koste 300k. 2025 har ikke vært enkelt, og jeg har lyst til å bare kutte ut den bilen nå og bare leve smått i flere måneder til jeg får ny jobb og vi kan komme oss opp igjen etter alt dette. Så per idag har vi ikke bad/dusj, kun toalett, selv et hus med 2 barn. Da de har startet arbeidet med renovering. Hadde ikke alt dette med bad og eukontroll kommet opp, hadde jeg ikke valgt bort bilen. Hvis det i det hele tatt er et valg. Anonymkode: de7b9...39c Det er bare å si til forsikringsselskapet at du vil ha kontantoppgjør og ikke fikse bilen. Eller har du lån og pant i den? Anonymkode: 2adc1...76f
AnonymBruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er bare å si til forsikringsselskapet at du vil ha kontantoppgjør og ikke fikse bilen. Eller har du lån og pant i den? Anonymkode: 2adc1...76f Nei jeg har ikke det. Og til de andre som svarte: hvis det blir fikset og jeg skal selge så må det gjennom en tredjepart som da skal ha sitt. Og prosessen kan ta lang tid, eller at den ikke blir solgt likevel. Denne boblen ble kjøpt for 2 år siden for ca 80k. Og er vel verdt ca 30-35k nå. Men jeg kom på nå at jeg tenkte feil. Hvis jeg da kan fikse og selge for 35k, og tredjepart skal ha 5k så sitter jeg igjen med 30k. Men hvis jeg skal ha utbetalt for det det kostee å fikse bilen (takseringen), så kan det jo egebtlig være alt fra 10-15k ? Men det er ikke godt å vite. Da jeg ikke vet hva takseringen er. Den ble sendt direkte fra verkstedet til forsikringen. Hmmm... Anonymkode: de7b9...39c
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hei. Jeg har for 2 uker siden vært i en bilulykke, der motparten brøt vikeplikt og kræsjet i meg og har erkjent skyld. Saken ble ringt inn til forsikring, og bilen ble hentet og kjørt til verksted. Deretter har min forsikringsselskap godkjent takseringen fra verkstedet. Og har nå bedt meg å avtale tid med verkstedet om å reparere bilen. Spørsmålet mitt er. Hvorfor ble jeg ikke tilbudt kontant istedenfor? Er det fordi det er den andre motpartens selskap som skal fikse bilen og de bestemmer? Og kan jeg likevel spørre dem om de vil gå med å utbetale kontant for det beløpet lik taksering? Fordi jeg har fått varsel om permisjon for et par dager siden, og den andre bilen, mannen sin, ble ikke godkjent på eukontroll og må punge ut 20k. Og for 2mnd siden fikk vi vite at badet må fikses pga skade, og forsikringen dekker ikke. Dette vil koste 300k. 2025 har ikke vært enkelt, og jeg har lyst til å bare kutte ut den bilen nå og bare leve smått i flere måneder til jeg får ny jobb og vi kan komme oss opp igjen etter alt dette. Så per idag har vi ikke bad/dusj, kun toalett, selv et hus med 2 barn. Da de har startet arbeidet med renovering. Hadde ikke alt dette med bad og eukontroll kommet opp, hadde jeg ikke valgt bort bilen. Hvis det i det hele tatt er et valg. Anonymkode: de7b9...39c Å fikse bilen blir billigere med forsikringsselskapenes ordning/avtale med verksteder. Forsikringen har og et ansvar for at bilen blir forsvarlig fikset, om den skal ut på veien igjen, og om du vil ha forsikring videre på denne bilen. Ber du om penger her, så vi forsikringen lure på om hele krasjen var planlagt, fordi dere har en økonomi som ikke er helt på stell, akkurat nå. I verste fall, blir du mistenkt for svik mot selskapet. Anonymkode: ad1fe...37e
AnonymBruker Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei jeg har ikke det. Og til de andre som svarte: hvis det blir fikset og jeg skal selge så må det gjennom en tredjepart som da skal ha sitt. Og prosessen kan ta lang tid, eller at den ikke blir solgt likevel. Denne boblen ble kjøpt for 2 år siden for ca 80k. Og er vel verdt ca 30-35k nå. Men jeg kom på nå at jeg tenkte feil. Hvis jeg da kan fikse og selge for 35k, og tredjepart skal ha 5k så sitter jeg igjen med 30k. Men hvis jeg skal ha utbetalt for det det kostee å fikse bilen (takseringen), så kan det jo egebtlig være alt fra 10-15k ? Men det er ikke godt å vite. Da jeg ikke vet hva takseringen er. Den ble sendt direkte fra verkstedet til forsikringen. Hmmm... Anonymkode: de7b9...39c Du får taksten hvis du spør etter den Anonymkode: 2adc1...76f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå