Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og ved en eventuell skillsmisse blir verdiene skjevfordelt sånn at den som arvet tar med seg arven i sin helhet, ut av ekteskapet. 

Anonymkode: e7f7a...429

Men det må man vel ha dokumentert, at det skal skjevdeles, må man ikke?

Anonymkode: f7cd3...0b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg ønsker jo ikke at han skal storme ut. Jeg elsker han og vi har barn, men... Det er en skarp ting å forlange.

Ts

Anonymkode: 9997f...91b

Han kan jo bare velge å ikke flytte inn i dette huset. Dette trenger ikke å være vanskelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

slike som deg er skumle av to grunner, du er påståelig uten å kunne loven og reglene og du henter frem ting fra nett og tolker det som du vil og du er en av mange grunner til at TS bør ta kontakt med en advokat og ikke random kvakksalvere på nett som utgir seg for å sitte på en fasit mens de i virkeligheten ikke har snøra peiling..

Anonymkode: 56c66...771

🐑

Anonymkode: a033d...d52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det må man vel ha dokumentert, at det skal skjevdeles, må man ikke?

Den som ønskee skjevdeling må kreve det, og dokumentere at skjevdelingskravet er berettiget. Nøyaktig hvilken dokumentasjon som kreves, og hvem som skal avgjøre at det er godt nok dokumentert, lurer jeg fortsatt på.

Anonymkode: f3cf8...2b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja vi kaller det særeie, men det viser seg at det er feil ord. Fordi det heter ikke særeie da, men "rett til skjevfordeling". 

Det er slik jeg har forstått det en viktig forskjell dersom en av partene skulle dø og da er det ikke bare et ord lenger. Noe som er særeie vil ikke være en del av felleseie og verdier skal fordeles annerledes i følge arveloven (om ikke det er skrevet testamente innenfor rammene av hva som er lov å fordele annerledes). 

Anonymkode: 4396d...9fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den som ønskee skjevdeling må kreve det, og dokumentere at skjevdelingskravet er berettiget. Nøyaktig hvilken dokumentasjon som kreves, og hvem som skal avgjøre at det er godt nok dokumentert, lurer jeg fortsatt på.

Anonymkode: f3cf8...2b3

En overføring i nettbanken for 20 år siden var god nok dokumentasjon i vårt tilfelle. Reddet meg for 1,5 millioner jeg hadde skutt inn som egenkapital av arv. Havnet i retten, men fikk ut min egenandel med skjevfordelt eierbrøk ift verdistigning i bolig. Vi hadde ikke noe skriftlig avtale.

Anbefaler alle å ha tydelige og skriftlige avtaler når det gjelder arv, så unngår man fremtidige problemer.

Anonymkode: 00f40...49d

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Så mange bedrevitere i denne tråden.

Anonymkode: 12496...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Advokat med en gang, sånn at du slipper å gå glipp av mye her!

Og jeg må innrømme at når jeg leser sånt som dette er jeg glad for at jeg aldri har giftet meg... (jeg har også betydelig arv i vente, samboeren min ikke så mye, og han er helt tydelig på at dette er mitt og etter hvert barnas). Hadde vi vært gift og han hadde oppført seg som din mann TS, så hadde det vært enorme røde flagg og jeg hadde vurdert å signere skilsmissepapirene umiddelbart om advokaten fortalte meg at dette ble felleseie.

Anonymkode: ef1bc...2e2

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk har sett for mye amerikansk tv. En ektemann nyter også godt av at konen arver. Å få bo nærmest gratis/uten renter og boliglån, eller betydelig lavere boliglån, som muliggjør å enten spare store summer eller ha egen utleiebolig som er med i prisstigningen. 
Alt handler om å sikre seg at arv ikke forsvinner ut ved en skilsmisse. Hvis ts ektemann vil eie 50% av boligen må han kjøpe seg inn hos ts. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

En overføring i nettbanken for 20 år siden var god nok dokumentasjon i vårt tilfelle. Reddet meg for 1,5 millioner jeg hadde skutt inn som egenkapital av arv. Havnet i retten, men fikk ut min egenandel med skjevfordelt eierbrøk ift verdistigning i bolig. Vi hadde ikke noe skriftlig avtale.

Anbefaler alle å ha tydelige og skriftlige avtaler når det gjelder arv, så unngår man fremtidige problemer.

samtidig mistet svoger her over 900 000 av sin arv fra svigermor i skilsmisseoppgjøret med sin nå ekskone på tross av en slik "bekreftelse" fordi han ikke kunne bevise at overføringen ikke gikk til "forbruk til familiens beste" - han betalte oppussingen av boligen de delte og ergo fikk hun like stor rett til verdiøkningen som han til tross for at han brukte arv, så nei, skjevdeling er ikke så rett frem som noen her vil ha det til - alt dette er synsing og ikke noe en vanlig KG bruker har nok kunnskap om så sant de ikke er den rette typen advokat med spesialfelt rett og slett. 

Arv er ikke særeie så sant det ikke er testamentert som dette, man KAN be om skjevdeling ved skilsmisse - men i mellomtiden er det felleseie og man skal kunne BEIVSE at man har et legitimt KRAV i en evt sak x antall år etter bla bla bla.. 

Anonymkode: 56c66...771

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Litt oppdatering: jeg har snakket med advokat og de sier han ikke har rett på noe selv om vi har felleseie. Ivertfall i starten så lenge han ikke legger ned tid og penger på eiendommen. Men selv da vil det ikke bli automatisk rett til 50%.

Grunnen for dette er skjevdeling som han ikke må signere noe på. Det skjer automatisk så lenge arven er intakt.

Jeg ser videre at jeg muligens må kjøpe ut noe fra mine søsken, og hvis mannen går med på dette så kan han jo betale ned lånet for å oppnå noe rett i eiendommen.

Men jeg antar at de % som jeg fikk direkte fra arven fortsatt skal holdes utenfor deling, og kun delen som vi eventuelt har lån på vil bli delt 50/50.

Jeg vet sannelig ikke. Får se hvordan han oppfører seg fremover og takler denne problematikken med utkjøp. Men ja, han tror fortsatt han har automatisk rett på halvparten...

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen: glemte å spørre om hvordan faktisk eiendomsprisene ser ut? Står der hvor mange % man eier av en bolig der eller er partene oppført på noen annen måte når man deler med ektefellen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Obs at det er viktig å lagre dokumentasjon på slike overføringer! De lagres bare i ti år i banken/nettbanken. Last ned og lagre på et sikkert sted!

Anonymkode: efd2b...4c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her!

Litt oppdatering: jeg har snakket med advokat og de sier han ikke har rett på noe selv om vi har felleseie. Ivertfall i starten så lenge han ikke legger ned tid og penger på eiendommen. Men selv da vil det ikke bli automatisk rett til 50%.

Grunnen for dette er skjevdeling som han ikke må signere noe på. Det skjer automatisk så lenge arven er intakt.

Jeg ser videre at jeg muligens må kjøpe ut noe fra mine søsken, og hvis mannen går med på dette så kan han jo betale ned lånet for å oppnå noe rett i eiendommen.

Men jeg antar at de % som jeg fikk direkte fra arven fortsatt skal holdes utenfor deling, og kun delen som vi eventuelt har lån på vil bli delt 50/50.

Jeg vet sannelig ikke. Får se hvordan han oppfører seg fremover og takler denne problematikken med utkjøp. Men ja, han tror fortsatt han har automatisk rett på halvparten...

Ta ham med til advokaten?

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ta ham med til advokaten?

Ikke enda, det er mye som skal diskuteres med søsken først, og det trenger han ikke bry seg med 

Ts

• Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke enda, det er mye som skal diskuteres med søsken først, og det trenger han ikke bry seg med 

Ts

Det skjønner jeg. Men når den dagen kommer at han må involveres, kan det være greit å ta ham med slik at han kan realitetsorienteres. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det finnes ikke noen annen måte å gjøre det på enn at han enten får eie halve boligen eller ingenting. Dette er din arv, kun du kan avgjøre, det er et sjansespill da, blir det skilsmisse har han rett på halvparten av husets verdi. Jeg hadde ikke gjort det, så får han bli så sint som han vil. 

Dette er ikke riktig. Eiendommen inngår i felleseiet, men ts eier og har full råderett. Ved en skilsmisse ber hun om skjevdeling. Han eier ingenting, og hva han får ved en eventuell skilsmisse avhenger av ekteskapet lengde etter at arven er mottatt. Etterhvert som felles midler brukes til vedlikehold vil det ikke være naturlig å få hele eiendommen skjevdelt.

Anonymkode: db864...952

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skjønner jeg. Men når den dagen kommer at han må involveres, kan det være greit å ta ham med slik at han kan realitetsorienteres. 

Ja, en dag trenger han en realitets sjekk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts igjen: glemte å spørre om hvordan faktisk eiendomsprisene ser ut? Står der hvor mange % man eier av en bolig der eller er partene oppført på noen annen måte når man deler med ektefellen?

Det er viktig og riktig at dere registrerer eierandel hos kartverket (og kanskje hos banken også). Enten det f.eks. blir 70/30 eller noe annet. Det betyr noe bl.a. i forhold til å ta opp lån med sikkerhet i huset. Kartverket er greie å snakke med - det er i alle fall min erfaring. Så med bank, advokat og kartverket, så får du nok gode svar fra de som sitter med kompetansen.

Anonymkode: 4396d...9fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan jo selvfølgelig ikke bare gi ham 50% av din arv. Arv er særeie i Norge. Men du kan selvfølgelig heller ikke forvente at han skal bo, leve og delta i utgifter i et hus som han eier 0% av. 

Så her må dere finne en løsning som gagner dere begge. Det er ikke advokat som finner opp slike løsninger, det er dere som må være løsningsfokusert og tenke ut noe, og så få det formalisert hos en advokat. 

Hvorfor skriver du ting som er direkte feil. Arv er felleseie i Norge, med mindre den en arver har spesifisert noe annet. Arven kan skjevdeles ved skilsmisse. 

Jeg blir forundret av denne tråden, både mengden mennesker som ikke ønsker fellesøkonomi og felleseie med ektefelle og at de skal nyte godt av det en arver, men også mengden mennesker som påstår noe som er direkte feil som et enkelt googlesøk kan avklare. 

Anonymkode: cd571...fd3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...