Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det skjedd meg hadde ikke forloveden krevd noe ting. Nå har han riktignok midler til å eie egen bolig da. Så han hadde nok ønsket at jeg solgte huset og at vi hadde kjøpt noe sammen.

Han hadde selvsagt ikke forventet at jeg skulle gi han noe av arven min. På lik linje som jeg ikke forventer at han skal gi meg noe arv når hans foreldre dør.

Har ikke han mulighet til å få NOE lån til hus?

Da kan dere kjøpe noe sammen med evt ulik eierbrøk om han ikke klarer å matche deg.

Om han ikke har råd til å kjøpe så er det jo hårreisende at han mener du skal GI han halve arven din 🤯

Anonymkode: 50a9a...6b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo selvfølgelig ikke bare gi ham 50% av din arv. Arv er særeie i Norge. Men du kan selvfølgelig heller ikke forvente at han skal bo, leve og delta i utgifter i et hus som han eier 0% av. 

Så her må dere finne en løsning som gagner dere begge. Det er ikke advokat som finner opp slike løsninger, det er dere som må være løsningsfokusert og tenke ut noe, og så få det formalisert hos en advokat. 

Anonymkode: e7f7a...429

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Arv er særeie i Norge

kan du dokumentere dette? 

Sitat

Er arv felleseie eller særeie?

Hvis en ektefelle arver formue uten en betingelse om at det skal bli hans eller hennes særeie, er formuen i utgangspunktet felles, men dette er felleseie som kan skjevdeles.

Anonymkode: 56c66...771

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

kan du dokumentere dette? 

https://advokatmatch.no/særeie

Selvfølgelig arver ikke en mann sin kones foreldre. Det er livsarvinger som arver. Arven og verdiene vil jo til slutt ende hos felles barn. Selvfølgelig vil ikke TS sette seg i en situasjon hvor hun må betale ektemannen 50% av en eiedom hun har arvet av sine foreldre, om ektemannen skulle ønske skillsmisse. 

AI-oversikt
Arv kan holdes utenom felleseie ved å avtale særeie, enten gjennom en ektepakt eller ved at arven gis som særeie. Hvis arv er klart knyttet til en ektefelles egne midler fra før ekteskapet eller mottatt som arv eller gave, kan den skjevdeles og holdes utenfor deling ved skilsmisse eller død. 

Problemet er hvis verdier fra arv har vært i ekteskapet av lengre varighet, blir det vanskelig å skille ut dette ved en skjevdeling ved skillsmisse. Ektefeller har ikke arverett etter svigerforeldre, så derav er arv særeie. 

Skrevet

Kontakt en advokat umiddelbart. 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://advokatmatch.no/særeie

Selvfølgelig arver ikke en mann sin kones foreldre. Det er livsarvinger som arver. Arven og verdiene vil jo til slutt ende hos felles barn. Selvfølgelig vil ikke TS sette seg i en situasjon hvor hun må betale ektemannen 50% av en eiedom hun har arvet av sine foreldre, om ektemannen skulle ønske skillsmisse. 

AI-oversikt
Arv kan holdes utenom felleseie ved å avtale særeie, enten gjennom en ektepakt eller ved at arven gis som særeie. Hvis arv er klart knyttet til en ektefelles egne midler fra før ekteskapet eller mottatt som arv eller gave, kan den skjevdeles og holdes utenfor deling ved skilsmisse eller død. 

Problemet er hvis verdier fra arv har vært i ekteskapet av lengre varighet, blir det vanskelig å skille ut dette ved en skjevdeling ved skillsmisse. Ektefeller har ikke arverett etter svigerforeldre, så derav er arv særeie. 

Hvor i dette står det at arv er særeie?

Anonymkode: 63a7f...863

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor i dette står det at arv er særeie?

Jeg har forklart nå. Så kan heller du forklare hva du mener. Mener du at ektefelle har krav på halvparten av hennes arv? 

Skrevet

Jeg trodde arv var særeie.

Da vi skilte oss og solgte huset, så trakk vi ut farsarven hans (som han spyttet inn som egenandel). Det var en "goes without saying" for min del. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har forklart nå. Så kan heller du forklare hva du mener. Mener du at ektefelle har krav på halvparten av hennes arv? 

Nei, det har jeg aldri sagt. Jeg sier bare at arv ikke er særeie med mindre arvelater har bestemt det. Noe som forøvrig også står i linken din.

Hun har et skjevdelingskrav, men det er ikke det samme som særeie.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne forklarer kanskje bedre. Når noe kan kreves skjevdelt, er det i prinsippet særeie. 

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/er-arven-felleseie/

Nei, ikke særeie, men skjevdeling, som ikke er det samme, det står jo i linken din også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arv er særeie, en annen ting som er særeie er utbetaling av forsikringsselskap ved yrkesskade 

Anonymkode: a033d...d52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er uenig med de fleste her. Om jeg arver et hus vil selvsagt det også tilfalle min ektemann. At det skjevfordeles om vi skilles er helt OK. Å lage noe større virrvarr rundt dette en det som står i loven ser jeg ingen grunn til. Om en ikke unner partneren sin å nyte godt av de fordelene en selv får i livet, så skjønner jeg søren meg ingenting. 

Anonymkode: cd571...fd3

Det kan du tenke nå som du er lykkelig gift (eller ikke gift i det hele tatt)

Verden snus opp ned den dagen du skal skille deg og partneren står og der som din verste fiende.

Anonymkode: 00f40...49d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arv er særeie, en annen ting som er særeie er utbetaling av forsikringsselskap ved yrkesskade 

Ja vi kaller det særeie, men det viser seg at det er feil ord. Fordi det heter ikke særeie da, men "rett til skjevfordeling". 

AnonymBruker
Skrevet

Ja vi kaller det særeie, men det viser seg at det er feil ord. Fordi det heter ikke særeie da, men "rett til skjevfordeling". 

Selvsagt trenger hun ikke bevise noe, arven er bare hennes

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår at dere ikke flytter inn i denne boligen da det virker som det bare blir ugreie. Selg huset og behold pengene for deg selv.

Anonymkode: 00f40...49d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er uenig med de fleste her. Om jeg arver et hus vil selvsagt det også tilfalle min ektemann. At det skjevfordeles om vi skilles er helt OK. Å lage noe større virrvarr rundt dette en det som står i loven ser jeg ingen grunn til. Om en ikke unner partneren sin å nyte godt av de fordelene en selv får i livet, så skjønner jeg søren meg ingenting. 

Anonymkode: cd571...fd3

Du snakker imot deg selv her, antagelig en misforståelse. Skjevfordeling ved skilsmisse vil si at det ikke blir splittet 50/50. 

Jeg tviler på at du egentlig vil betale ut halve husets verdi til en eks, når du har arvet huset. Det vil jo si at det var sin eks som arvet dine foreldre. Verdier som tar bort fra familien, som egentlig skal gå videre direkte til deres/dine barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Arver man et hus går det inn i felleseie hvis ikke testamente er skrevet på at det skal være særeie.

Anonymkode: f7cd3...0b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt trenger hun ikke bevise noe, arven er bare hennes

slike som deg er skumle av to grunner, du er påståelig uten å kunne loven og reglene og du henter frem ting fra nett og tolker det som du vil og du er en av mange grunner til at TS bør ta kontakt med en advokat og ikke random kvakksalvere på nett som utgir seg for å sitte på en fasit mens de i virkeligheten ikke har snøra peiling..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Arver man et hus går det inn i felleseie hvis ikke testamente er skrevet på at det skal være særeie.

Anonymkode: f7cd3...0b3

Og ved en eventuell skillsmisse blir verdiene skjevfordelt sånn at den som arvet tar med seg arven i sin helhet, ut av ekteskapet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...