Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TS, arvelater bør skrive testamente og presisere at arv er særeie. Da blir det ditt. Hvis ikke er arv i utgangspunktet en del av boet som deles ved skilsmisse. Ellers må du skille deg før du arver. Kanskje like greit om han bare er sammen med deg for pengene?

Anonymkode: dbd43...8ba

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil ikke han skal gå, men det er grotesk å forlange dette sann ut av det blå.

Hvordan må jeg kreve det? Er det noe han må signere? For det kommer han garantert å nekte på.

Ts

Anonymkode: 9997f...91b

Hvis du forsetter i ekteskapet og han nekter å inngå en ektepakt så eier han halvparten av boligen. Det et først med en skilsmisse du sa kan kreve at du beholder arven din. En ektepakt må han signere, så hvis han garantert nekter dette så er det ikke før en eventuell skilsmisse at du beholder arven din. 

Men har du allerede arvet eller kommer du til å arve? 

Endret av Hannabanna
AnonymBruker
Skrevet

Så forskjellige vi mennesker er.

Hvis min ektefelle hadde arvet en stor eiendom hadde jeg krevd at vi hadde laget avtale som sikrer at eiendommen uansett utfall skal eies av arvingen.

Hilsen mann.

Anonymkode: 8641d...3b7

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Arv er særeie, jo. Dette er lett å sjekke andre steder enn kg.

Og wow. Rødt flagg! Bruk advokat. Og aldri gå inn på noe som innebærer økonomisk risiko med denne mannen uten å lande et felles syn på økonomi, for det høres ut som om han er typen til å bli litt misunnelig/føle ting på egoet når partner eier mer enn ham. Not good. 

Anonymkode: 7252e...a3b

Kan du gi meg en pålitelig link som sier at arv er særeie? 
Arv er bare særeie hvis arvelater har bestemt det. For arv kan man ha et skjevdelingskrav, det er ikke det samme som særeie.

Anonymkode: 63a7f...863

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (2 minutter siden):

Hvis du forsetter i ekteskapet og han nekter å inngå en ektepakt så eier han halvparten av boligen. Det et først med en skilsmisse du sa kan kreve at du beholder arven din. En ektepakt må han signere, så hvis han garantert nekter dette så er det ikke før en eventuell skilsmisse at du beholder arven din. 

Dette er feil. Under ekteskapet er det ts som eier boligen hvis de ikke avtaler noe annet. Ved eventuell skilsmisse skal felleseiet deles. Boligen inngår i felleseiet, men ts kan da kreve den skjevdelt til seg, siden den er arvet og i behold.

Ts, advokat. Du ser at vi ikke er enige her, så noen av oss må ta feil.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS, arvelater bør skrive testamente og presisere at arv er særeie. Da blir det ditt. Hvis ikke er arv i utgangspunktet en del av boet som deles ved skilsmisse. Ellers må du skille deg før du arver. Kanskje like greit om han bare er sammen med deg for pengene?

Anonymkode: dbd43...8ba

Arvelater er nettopp død. Umulig å ordne dette nå.

Hannabanna skrev (3 minutter siden):

Betyr det at jeg nå skyndte meg å skille meg før jeg får arven. Den er ikke ferdigstilt.

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arv går inn som felleseie dersom det ikke er betingelser i testament at det skal være særeie.

AnonymBruker
Skrevet

Betyr det at jeg nå skyndte meg å skille meg før jeg får arven. Den er ikke ferdigstilt.

Ts

Nei, det betyr det ikke! Snakk med en advokat og få forklart reglene. 

Anonymkode: efd2b...4c0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Jeg vet ikke om det ville hatt noe å si om du tok ut formell separasjon eller ba om skilsmisse før arven var ferdigstilt men jeg tviler på det. Som sagt, jeg råder deg til å ta kontakt med en advokat. Hvis du vil skille deg eller prøve på en ektepakt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Arv som særeie - slik gir du eiendom og verdier som særeie

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det betyr det ikke! Snakk med en advokat og få forklart reglene. 

Anonymkode: efd2b...4c0

Jeg snakket med banken og de sier han ikke har noe rett på eiendommen. Men... Det er jo en bankmann og ikke en advokat.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Arv går inn som felleseie dersom det ikke er betingelser i testament at det skal være særeie.

Ja, det er det jeg sier. Men jeg spurte en som sa noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Du må sikre deg med en ektepakt, så kontakt advokat i morgen!

Det er hårreisende at han forlanger halvparten av din arv, så nå ser du hva slags mann han er. Du må aldri la han få eierandel i eiendommen, for da vil du mest sannsynlig ikke kunne beholde eiendommen ved  en eventuell skilsmisse.. Med de taktene han har vist nå, så risikerer du at han søker skilsmisse hvis han får 50% eierandel.

Anonymkode: b6a6a...3dd

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Arv er særeie. Herregud, det trodde jeg alle visste

Anonymkode: 72f2d...c28

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Arv er bare særeie hvis arvelater har bestemt det. For arv kan man ha et skjevdelingskrav, det er ikke det samme som særeie.

Jeg satt hos advokat i forrige uke om akkurat denne problemstillingen, og han sa blant annet at «arv er som utgangspunkt særeie». Jeg ba ikke om lenke. 

Anonymkode: 7252e...a3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke det. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Arv uten betingelser blir en del av felleseiet. 

Men ved skilsmisse kan man kreve skjevdeling dersom det er helt klart at det man har arvet fortsatt er i behold og ikke blandet økonomisk med resten av boet.

Skjevdeling av bo: Hva er reglene ved skillsmisse? – Codex Advokat

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er feil. Under ekteskapet er det ts som eier boligen hvis de ikke avtaler noe annet. Ved eventuell skilsmisse skal felleseiet deles. Boligen inngår i felleseiet, men ts kan da kreve den skjevdelt til seg, siden den er arvet og i behold.

Ts, advokat. Du ser at vi ikke er enige her, så noen av oss må ta feil.

Jeg klarer ikke å se hvor vi er uenige? Hva var det jeg skrev som du mener er feil? Jeg ordlegger meg noen ganger ganske klønete, men er enig i det du skriver. Jeg er spesielt enig i at TS trenger å kontakte en advokat.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, her kan du lese litt om felleseie, sameie og skjevdeling.

Problemet slik jeg har forstått det, er om begge bruker penger på det som du i utgangspunktet kan kreve skjevdelt. Da kan du måtte betale ham ut for en del (men ikke 50%) dersom dere skulle ende med å skille dere. 

https://advokatmatch.no/felleseie

Anonymkode: 4396d...9fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må sikre deg med en ektepakt, så kontakt advokat i morgen!

Det er hårreisende at han forlanger halvparten av din arv, så nå ser du hva slags mann han er. Du må aldri la han få eierandel i eiendommen, for da vil du mest sannsynlig ikke kunne beholde eiendommen ved  en eventuell skilsmisse.. Med de taktene han har vist nå, så risikerer du at han søker skilsmisse hvis han får 50% eierandel.

Anonymkode: b6a6a...3dd

Men han vil jo aldri signerer noe slikt. Jeg har ikke sjans i havet til å betale han ut om han skulle ha halvparten i en skilsmisse.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...