Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

nei men alt av verdier i ekteskapet er felleseie så sant man ikke har særeie eller ektepakt og det kompliserer noe selv om man ved evt skilsmisse KAN kreve skjevdeling så advokat er og blir det beste alternativet om man vil sikre seg at det blir riktig og ikke basert på "å lese loven" spesielt siden alle som har studert jus i en eller annen form vet at det å "Lese" loven ikke er det samme som lovens anvendelser.. 

Mange ville spart seg mye hodebry hvis de bare hørte på det du skriver her 🙂

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ok. Hun mener vel at bidraget er ekteskapet. Ja, hun føler at hun er « gjest « i eget hjem , uansett hva andre forstår. Det var kanskje feil og komme med mitt innspill og erfaring, både fordi det virker som folk oppfatter det som at jeg mener ts burde skrive over halve huset på mannen ( noe jeg ikke gjør ) men at sånne situasjoner i et eksteskap kan bli vanskelig. Det er ikke noe vits i og prøve og forstå min mor, hun er ikke her for og svare om sine følelser, men jeg kjenner også til andre eksempler hvor folk har villet være medeier i huset de bor i med ektefelle, så det er nok ikke en unik følelse. 

Anonymkode: 0f1a9...1e1

Jeg synes folk ha vranglest deg her. Det du skriver her gir mening og bør egentlig være en følelse det er lett å forstå. Det må være sårt og fremmed å leve livet sitt i et hus man ikke føler eierskap til. Man er liksom en evig gjest i en annens hjem. Det hadde i hvert fall vært uaktuelt for meg over tid.

Men så er det likevel også slik at jeg ikke mener at man bare skal gi bort halve arven sin slik at partneren føler seg bedre. Det er, som du skriver, en vanskelig situasjon hvor alt blir galt. Spesielt i ekteskap hvor man ikke har så mye penger. Det blir uansett en grov skeivhet i økonomien, og det gjør fort noe med dynamikken i forholdet.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 18.30):

Ts her!

Det er snakk om en bolig på over 10 millioner. Han vil jeg skal gi han halvparten i gave uten å kjøpe seg inn eller ha noen kontrakt. Attpåtil vil han at mine søsken skal gi fra seg sine deler gratis slik at han skal få 50%. Om vi skal selge så vil han kjøpe ny bolig men han vil ikke selv ta opp lån for å betale halvparten. Jeg skal bruke min arv og han skal ha halvparten uten sikkerhet for meg.

Ja, han kommer til å arve mye selv. Men hvilken sikkerhet har jeg for at jeg får samme dealen som han eller at vi i det hele tatt er fortsatt gift.

Nå er han bare sur hele tiden mens jeg er i dyp sorg over min foreldre... 

Anonymkode: 9997f...91b

Vær obs på at du nå er i en sårbar situasjon, og samtidig går mye sammen med en som prøver å manipulere deg.

Om dere hadde vært sammen i 20 år og hadde bygd opp mye sammen, hadde jeg forstått han litt. For da er det ofte vanskelig å vite hvem som har bidratt mest, og man har ofte måttet trå til for hverandre gjennom oppveksten til barna. Men selv foreldrene mine i 60-årene holder arv adskilt, etter snart 40 år sammen. Og kun felles barn.

Dersom du gir han 5 millioner, har du ingen garanti for at han gjør det samme. Og selv om han mener 100% at han vil gjøre det nå, kan du være sikker på at han har samme overbevisning om 20 år? Når han kanskje har ny samboer? Det fremstår som total idioti å gi han halve arven din.

Men hvorfor ikke sette alt litt på vent? Fortsett å bo der dere bor. Lei ut eiendommen, eller bare la den stå til du er over værste sjokket. Tenk over hva du ønsker, uavhengig av mannen. Så kan det hende han snur etter hvert. Kanskje kan dere søke hjelp av en økonomisk rådgiver? Som I klartekst formidler hvor idiotisk det ville være å bare gi bort halve arven sin.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (2 timer siden):

Jeg synes folk ha vranglest deg her. Det du skriver her gir mening og bør egentlig være en følelse det er lett å forstå. Det må være sårt og fremmed å leve livet sitt i et hus man ikke føler eierskap til. Man er liksom en evig gjest i en annens hjem. Det hadde i hvert fall vært uaktuelt for meg over tid.

Men så er det likevel også slik at jeg ikke mener at man bare skal gi bort halve arven sin slik at partneren føler seg bedre. Det er, som du skriver, en vanskelig situasjon hvor alt blir galt. Spesielt i ekteskap hvor man ikke har så mye penger. Det blir uansett en grov skeivhet i økonomien, og det gjør fort noe med dynamikken i forholdet.

Nettopp. 
nei, jeg hadde ikke trivdes med deg jeg heller, og over tid.. når man har felles økonomi ellers. Hvem betalte egentlig for det malingspannet når kjøkkeneveggene ble malt ? Det er drit komplisert, og kunne kommet med andre eksempler fra venner i vår generasjon og. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du skal ha veldig lite stolthet over og være glad for og bo et sted man ellers ikke hadde hatt mulighet til , altså hos kona som gjest. Jeg hadde ikke klart dette over tid, og har foreldre som bor sånn og sett hvor mye det ødelegger over tid. 

Man er jo ikke GJEST!! Hvis mammaen din får pappaen din til å føle seg sånn, så er det dårlig gjort! Det skal være et felles hjem, er kun ved brudd det skal bli delt i favør av den som eier!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. 
nei, jeg hadde ikke trivdes med deg jeg heller, og over tid.. når man har felles økonomi ellers. Hvem betalte egentlig for det malingspannet når kjøkkeneveggene ble malt ? Det er drit komplisert, og kunne kommet med andre eksempler fra venner i vår generasjon og. 

Jeg kan også forstå at det kan bli vanskelig. For noen så gir det en skjev maktbalanse, enten den som er eier mener den har mer å si eller at den som ikke eier føler seg underlegen og blir bitter. Det er mulig det kan forebygges med en god samboerkontrakt, god kommunikasjon og en bevissthet om å ikke bruke det som argument/våpem i diverse uenigheter som kan oppstå i et samliv.

Anonymkode: 4396d...9fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet her.

Dersom TS skal kjøpe ut sine søsken (2 stk?) og verdien på huset er 10mill må TS uansett betale drøye 6mill for huset.

Klarer hun det alene?

At mannen til TS forlanger at søsknene skal gi bort huset til TS skjer ikke uansett - så det er et ikke-problem.

Om TS klarer å betale ut sine søsken for 6mill vil hun automatisk stå alene på skjøtet og eie 1/1 - dersom hun ikke er snill og lar mannen eie 1/2.

Anonymkode: a1b2d...a5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (På 7.6.2025 den 14.16):

Man er jo ikke GJEST!! Hvis mammaen din får pappaen din til å føle seg sånn, så er det dårlig gjort! Det skal være et felles hjem, er kun ved brudd det skal bli delt i favør av den som eier!

Da må man jo hele tiden gå på tå hev for og unngå brudd da? Jeg skjønner følelsen , kunne aldri tenkt meg og bo i en manns hus på hans nåde selv, men helt greit at andre vil det - vi er ulike.  Nå ser det ut som at det blir dødsfall før brudd for dette « lykkelige « paret . 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår heller ikke, hvis huset er verdt 10 millioner og dere er 3 arvinger, så arver du jo kun 1/3 av dette? Har du råd til å kjøpe ut dine to søsken?

Anonymkode: b86f9...33a

• Hjerte 1
Skrevet

Han høres eiesyk  om han ønsker skilsmisse om han ikke får eierskap i en bolig 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår heller ikke, hvis huset er verdt 10 millioner og dere er 3 arvinger, så arver du jo kun 1/3 av dette? Har du råd til å kjøpe ut dine to søsken?

Anonymkode: b86f9...33a

Når det kom informasjon om å kaste ut søsken så kan man lure på om hele tråden er oppkonstruert.

Anonymkode: 8641d...3b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 18.19):

Han bor jo allerede i noe som ikke er hans? Hvorfor er det et større problem å bo i noe som ts eier enn å leie av en fremmed?

Anonymkode: e779a...247

Fordi de begge bor i en bolig som ikke er deres, en vesentlig forskjell. 

Anonymkode: f7cd3...0b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 18.30):

Ts her!

Det er snakk om en bolig på over 10 millioner. Han vil jeg skal gi han halvparten i gave uten å kjøpe seg inn eller ha noen kontrakt. Attpåtil vil han at mine søsken skal gi fra seg sine deler gratis slik at han skal få 50%. Om vi skal selge så vil han kjøpe ny bolig men han vil ikke selv ta opp lån for å betale halvparten. Jeg skal bruke min arv og han skal ha halvparten uten sikkerhet for meg.

Ja, han kommer til å arve mye selv. Men hvilken sikkerhet har jeg for at jeg får samme dealen som han eller at vi i det hele tatt er fortsatt gift.

Nå er han bare sur hele tiden mens jeg er i dyp sorg over min foreldre... 

Han venter en betydelig arv selv, da hadde jeg bedt han vente på den og så avgjøre hvordan begges arv skal fordeles når den tid kommer. Hadde vært totalt uaktuelt for meg å bo med et så usympatisk menneske som du fremstiller ham som.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 19.34):

Ja, om de får sin sum.

Han er god på handy ting ja, men advokaten sier at det uansett ikke kan veie opp mot å få 5 mill gratis sann uten videre.

Ts

Hvor mange søsken har du? Å dele ca 10 mill, som du sier eiendommen er verdt, på flere, blir ikke så veldig mye på hver? Du må jo evt kjøpe dem ut, og da vil du jo sitte med lån? Hva er planen din på dette?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 21.02):

Korrekt, det er akkurat det han mener. Og ser ikke noe galt i å forlange det for vi er jo gift...

Ts

Skjønner ikke hvorfor du er gift med noen du ikke ønsker dele med. Men ok. 

Anonymkode: e5b9d...71a

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 20.15):

Ok. Hun mener vel at bidraget er ekteskapet. Ja, hun føler at hun er « gjest « i eget hjem , uansett hva andre forstår. Det var kanskje feil og komme med mitt innspill og erfaring, både fordi det virker som folk oppfatter det som at jeg mener ts burde skrive over halve huset på mannen ( noe jeg ikke gjør ) men at sånne situasjoner i et eksteskap kan bli vanskelig. Det er ikke noe vits i og prøve og forstå min mor, hun er ikke her for og svare om sine følelser, men jeg kjenner også til andre eksempler hvor folk har villet være medeier i huset de bor i med ektefelle, så det er nok ikke en unik følelse. 

Jeg forstår veldig godt din mor, det er ikke  vanskelig, for de fleste. Jeg vil eie halve huset med mannen jeg bor med, ellers hadde jeg følt meg som en gjest.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor mange søsken har du? Å dele ca 10 mill, som du sier eiendommen er verdt, på flere, blir ikke så veldig mye på hver? Du må jo evt kjøpe dem ut, og da vil du jo sitte med lån? Hva er planen din på dette?

For alt vi vet så kan boet bestå av mye mer enn huset. Kanskje ts er den eneste av søsknene som er interessert i å overta det og at da vil hun ikke få andre verdier. Enten det er hytte(r), penger i banken, fond, aksjer, sølv, gull eller noe annet.

Anonymkode: 4396d...9fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg forstår veldig godt din mor, det er ikke  vanskelig, for de fleste. Jeg vil eie halve huset med mannen jeg bor med, ellers hadde jeg følt meg som en gjest.

Da må man jo ha midler til å kjøpe seg inn, det har tilsynelatende hverken denne moren eller mannen til ts. Man kan ikke forvente at man bare skal halvparten av en bolig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da må man jo ha midler til å kjøpe seg inn, det har tilsynelatende hverken denne moren eller mannen til ts. Man kan ikke forvente at man bare skal halvparten av en bolig.

Selvfølgelig gir man ikke bort arven sin.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du er gift med noen du ikke ønsker dele med. Men ok. 

Anonymkode: e5b9d...71a

De færreste har vel problemer med å dele mens man er gift, problemet oppstår når man skal skilles og man har gitt bort store deler av arven etter sine foreldre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...