Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arv er særeie. Herregud, det trodde jeg alle visste

Anonymkode: 72f2d...c28

💯

Nettopp vært et dødsfall i min manns familie. Seks søsken, noen av dem med ektefeller, andre med samboere. La meg bare si det sånn - bruk advokat!!! Og sikre din egen arv. At han inntar denne holdningen er skremmende. Deres felles barn får jo arven etter deg når den tiden kommer. Hvorfor skal han grabbe til seg noe? Han vil vel få egen arv en dag.

Anonymkode: 7252e...a3b

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Pliis. Til dere som gir juridiske utrn peiling: Slutt. TS: Les lenken postet over. Dette er egentlig enkelt. 

Anonymkode: 1a870...36a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer ikke å se hvor vi er uenige? Hva var det jeg skrev som du mener er feil? Jeg ordlegger meg noen ganger ganske klønete, men er enig i det du skriver. Jeg er spesielt enig i at TS trenger å kontakte en advokat.

Du skrev at han eier halve boligen mens de er gift. Det gjør han ikke uten at de avtaler det. Det er først ved skilsmisse at felleseiet skal deles likt.

Anonymkode: 63a7f...863

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men han vil jo aldri signerer noe slikt. Jeg har ikke sjans i havet til å betale han ut om han skulle ha halvparten i en skilsmisse.

Ts

Anonymkode: 9997f...91b

Tenk deg godt om før dere tar over eiendommen og flytter inn. Etter noen år blir det vanskelig å si hvem som har brukt penger på hva ved en skjevdeling ved senere skilsmisse.

Anonymkode: 8641d...3b7

• Liker 7
Skrevet

Det er du som arver dine foreldre, ikke din ektefelle 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Betyr det at så lenge vi er gift så har han "rett til eiendommen", men om han vil skille seg så går han null? 

Det betyr at eiendommen er en del av felleseiet, men det er du som eier og har råderett. Felleseie har ingen betydning før ekteskapet oppløses (dødsfall eller skilsmisse). Krever du eiendommen skjevdelt kort tid etter overrakelse, får han ingenting. Etter 40 års ekteskap, hvor felles midler/ressurser er brukt til vedlikehold og oppgraderinger, er det ikke lenger lett å skjevdele eiendommen. 

Anonymkode: db864...952

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med de fleste her. Om jeg arver et hus vil selvsagt det også tilfalle min ektemann. At det skjevfordeles om vi skilles er helt OK. Å lage noe større virrvarr rundt dette en det som står i loven ser jeg ingen grunn til. Om en ikke unner partneren sin å nyte godt av de fordelene en selv får i livet, så skjønner jeg søren meg ingenting. 

Anonymkode: cd571...fd3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

💯

Nettopp vært et dødsfall i min manns familie. Seks søsken, noen av dem med ektefeller, andre med samboere. La meg bare si det sånn - bruk advokat!!! Og sikre din egen arv. At han inntar denne holdningen er skremmende. Deres felles barn får jo arven etter deg når den tiden kommer. Hvorfor skal han grabbe til seg noe? Han vil vel få egen arv en dag.

Ja, jeg er så skeptisk. Hvorfor er det plutselig ett problem, og hvorfor blir han aggressiv når jeg sier "ja men hva om du vil ha skilsmisse senere". Noe stemmer ikke.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det betyr at eiendommen er en del av felleseiet, men det er du som eier og har råderett. Felleseie har ingen betydning før ekteskapet oppløses (dødsfall eller skilsmisse). Krever du eiendommen skjevdelt kort tid etter overrakelse, får han ingenting. Etter 40 års ekteskap, hvor felles midler/ressurser er brukt til vedlikehold og oppgraderinger, er det ikke lenger lett å skjevdele eiendommen. 

Men må han signere på skjevdeling? For det vil han nekte plent.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Arv er særeie. Herregud, det trodde jeg alle visste

Anonymkode: 72f2d...c28

Fordi arv ikke er særeie uten når arvelater har bestemt det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette ts, er det riktige svaret.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er uenig med de fleste her. Om jeg arver et hus vil selvsagt det også tilfalle min ektemann. At det skjevfordeles om vi skilles er helt OK. Å lage noe større virrvarr rundt dette en det som står i loven ser jeg ingen grunn til. Om en ikke unner partneren sin å nyte godt av de fordelene en selv får i livet, så skjønner jeg søren meg ingenting. 

Det er uproblematisk hvis dere er gift til en av dere dør.

Hvis dere blir skilt er det nok litt kjedelig at han får halve arven etter dine foreldre, pluss hans egne.

Hvis arven din bestod av rene penger,  2 millioner, ville du virkelig overført 1 million til mannen?

Bolig og pengearv er det samme

Anonymkode: 1e975...583

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er så skeptisk. Hvorfor er det plutselig ett problem, og hvorfor blir han aggressiv når jeg sier "ja men hva om du vil ha skilsmisse senere". Noe stemmer ikke.

Ts

Kan det være så enkelt at han er bekymret for å bruke tid og penger på en eiendom i flere år og tror at du får absolutt hele verdien den dagen det blir skilsmisse?

Anonymkode: 8641d...3b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men må han signere på skjevdeling? For det vil han nekte plent.

Ts

Skjevdeling er ikke tema før dere skilles. Da kan du enkelt dokumentere at eiendommen er arvet og derfor skal skjevdeles. Ingenting han må signere på.

Samtidig, jeg ville aldri bosatt meg i en bolig ektefelle hadde arvet og jeg ikke var medeier i. For mange av oss er det viktig å eie eget hjem.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du skrev at han eier halve boligen mens de er gift. Det gjør han ikke uten at de avtaler det. Det er først ved skilsmisse at felleseiet skal deles likt.

Takk for at du rettet på meg, det du sier er selvfølgelig riktig. Jeg skulle skrevet at arven inngår i felleseie. Ts, her har jeg tatt grundig feil. 

• Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om ikke å unna andre noe. Når man har barn, vil man sikre dem. Enten man vil innse det eller ikke, en skilsmisse kan bli stygg og ufortsett. Skal man miste egen økonomiske trygghet da pga juridiske vendinger?

Hvis mannen bryr seg om kone og barn, vil han være opptatt av deres sikkerhet. Hva ville han gjort hvis det var motsatt? 
Jeg tror han føler seg på utrygg grunn pga forskjøvet maktbalanse. Det er utrolig mange menn som har det sånn, det går på æra løs. Vet ikke om det er tilfellet her, men det er et eller annet som ikke stemmer iallfall.

Mannen min kommer til å arve mer enn meg. Det skal han få rå over selv. Han ville selvfølgelig aldri levd som en rik mann mens jeg måtte være «fattig», eller dratt på ferier uten meg. Men råderetten over egen arv og hva han velger å legge i vårt felles bo, er hans valg. Jeg har lavere inntekt og vil arve mindre, og jeg kommer til å sikre egen pensjon. Han er allerede - som mann, tjener mer osv - trygg. Dette bør særlig kvinner være så utrolig obs på, før de står der som minstepensjonister fordi de betalte klær til ungene mens mannen sto for bolig. 

Han burde si «så bra du og ungene er trygge!»… og være lettet for mindre press på ham.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det sies mye forskjellig her. Jeg blir helt forvirret:s

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det sies mye forskjellig her. Jeg blir helt forvirret:s

Ts

Derfor er ikke kg stedet å få juridiske råd. 

Jeg gjentar at arv går inn i felleseiet, men det er du som eier og har råderett. Felleseie har betydning ved skilsmisse, hvor du kan kreve arven skjevdelt. Etter hvert som dere bruker felles midler/tid på vedlikehold og oppgradering vil hva du får skjevdelt reduseres.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Ettersom dere ikke har avtalt særeie har dere felleseie. Felleseie inkluderer alle eiendelene dere begge har.

Dersom du arver en bolig, er boligen din (du eier den 100 %). Hvis arvelater ikke har gjort boligen til ditt særeie, vil boligen være en del av deres felleseie.

Hva skjer så hvis dere skilles? Ved en skilsmisse vil alt dere eier samles sammen i en "pott" som i utgangspunktet skal deles likt fordi dere har felleseie. Det finnes dog unntak til dette utgangspunktet - her kommer reglene om skjevdeling i ekteskapsloven § 59 inn.

Skjevdeling skjer ikke automatisk, det er en rettighet som må kreves. Det følger av bestemmelsens første ledd at: Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen

Skjevdeling betyr i ditt tilfelle at dersom boligens verdi er i behold ved en skilsmisse, kan du kreve denne verdien holdt utenfor oppgjøret. La oss si boligen er verdt 2 millioner kroner - da kan du kreve at 2 millioner kroner holdes utenfor oppgjøret. 

Du kan lese mer her: https://jusinfo.no/skilsmisse/skjevdeling/skjevdeling-som-verdiregel/

Endret av nordlending
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kommer til å arve en heftig eiendom, og min ektemann er fast bestemt på at han nekter å bo der om ikke han står som 50% eier. Han mener videre at jeg bare skal gi han dette sann uten videre.

Hjelp? Hva gjør jeg? Har han rett på eiendommen om han raser ut døren og forlanger skilsmisse? Hvordan kan han komme inn i boligen på en sikker måte for meg så jeg ikke taper noe? Andre forslag?

Her setter du særeie på eiendommen. Arv er ikke noe du må dele med din mann. Så en kontrakt med advokat er verdt prisen.

Det er jo klart han ikke vil investere å legge så mye i noe han ikke får igjen noe for iht en evnt skilsmisse. Så det går an å lage noen avtaler.

Men enig med noen andre som skrev, at ikke gi han noe med slike  holdninger. Han har ikke krav på noe

Anonymkode: 6848d...b1f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...