Gå til innhold

Livet mitt som mor er dritt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette høres helt vanlig ut. Sånn er det å ha barn for både mor og far.

Anonymkode: 7393e...07b

Nei, ikke for alle. Er selv 100% alene, opplever det ikke slik.

Anonymkode: 22553...96d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utslitt og dritt lei. Som gift tobarnsmor med full jobb, barn i skolealder og et hus å ta vare på, i tillegg til normal oppfølging av barn og fritidsaktiviteter osv så kan jeg bare melde at livet har blitt helt DRITT. Seriøst. Kun endeløse oppgaver og NULL tid til å ivareta seg selv eller ha noe form for eget liv eller fritid. ALT kretser rundt familien AS, og jeg er så LEI! Jeg har mistet meg selv totalt, sliter meg helt ut og stresser konstant for å rekke over alt.

Og hvis jeg har ordnet meg en sjelden fridag e.l så kan du banne på at jeg heller ender opp med et sykt barn hjemme - JA, dette skjedde senest forrige uke. 

Dette livet suger, måtte bare få det ut. Hater livet mitt for tiden, og vet at det ikke finnes noen løsning på det, må bare stå i det i mange år til helt til barna er omtrent voksne. 

TS 

Anonymkode: e06aa...061

I feel you. Med barn som nå skal i 2. og 4. klasse innser jeg at livet er latterlig kjedelig og faktisk må være det ut barnas skolegang… til de er voksne… ferdig på vgs. Begge to. Da kan jeg slappe av igjen. Og det er bare 12 år til…  HERREGUD! Alt gikk ok så lenge vi hadde både bhg og skole, det var noe avveksling på en måte. Men nå…innser jeg realitetene. 

Så, føler bare med deg. Selv prøver jeg å finne glede i nettopp å se barna vokse opp. Det hjelper endel å engasjere meg  i fritidsaktivitetene. De er litt mer gøy for meg når jeg er med som hjelpetrener osv. For helsike, jeg må jo være der uansett!! Og er den ene ungen på noe alene er den andre gjerne hjemme og skal ha kvalitetstid med mamma plutselig. Får ikke gjort en dritt hjemme uansett, så jeg har mer glede av å bidra i aktivitetene i stedet… merkelig, men sant. Kanskje fordi da utfordrer de meg litt også. Selv om 100% jobben er nok sånn egentlig. 

Men hvordan jeg skal klare det i 12 år til og komme ut i andre enden i 50-årene vet jeg ikke enda. Hvem visste at dette var selve livet? Kontoret, husarbeidet, hjelpe med lekser, mase på unger og kjøre t/r aktiviteter. Oh joy…

Anonymkode: b4626...c2c

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har min dypeste medfølelse. Det høres ut som du blir helt kvelt av situasjonen du står i, og at alt du trenger er faen meg bare 10 minutter for deg selv uten at noen skal ha noe fra deg, eller at noe venter. Det gir så innmari mening at du er sliten! 

Heier på deg! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet jo sikkert at den kabalen går aldri opp.. du kommer til å være dønn sliten og kjøre på til du ikke klarer mer hvis dere ikke tar grep. Du jobber 2-3 fulle skift og det går ikke, det er ikke deg det er noe feil med. Du må ha «forpliktelser og jobb som en mann, dvs 8-10 timer totalt ikke sånn som nå med mer enn den våkne tiden kan rekke. Vi fikk tre barn som nå er store men for at familiekabalen skulle gå opp ansatte vi au-pair, jeg gikk ned til 50% stilling og barna hadde korte dager i barnehage (3 dager av Max 6 timer),  i satte bort gartnerarbeid og fikk vasket biler en fast dag i uken og mat levert på døra. Da først gikk familiekabalen opp og både barn og voksne hadde «passe» med oppgaver og forpliktelser. Barna kunne også gå på alle de fritidsaktivitetene de ville og vi kunne stille opp på det som trengtes. 
Husk ikke stress sånn, alt handler ikke bare om å tjene mest mulig penger man må bruke litt for å ha et godt liv også.

Anonymkode: 8cfe0...aa7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det også slik. Mannen hjelper lite til i daglig husarbeid, men gjør til gjengjeld alt av innkjøp og andre ærend, vedlikehold av hus, bil og hage, kjøring til/fra fritidsaktiviteter samt daglig henting og legering av to barn.

Det som hjelper litt her er:

- Matkasser

- Tidsinnstilling av vaskemaskin

- Å kun ha en fritidsaktivitet per barn

- Holde støvsuging og husvask til maks 1 gang per uke.

Det som hjelper mye er:

- At jeg har redusert stillingen min fra 100 til 80 %.

- At jeg har mulighet for permanent hjemmekontor.

Anonymkode: 91c75...4dd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det kunne vært verre. Du kunne vært alenemor med en i bhg og en på skolen. En av hvert kjønn og med såpass stor aldersforskjell at de må ha hvert sitt soverom. Hvor den ene har en adhd diagnose og mest sannsynlig den andre også. Hvor den andre forelderen fikk seg jobb på den andre siden av landet og bestemte seg for å realisere seg selv der borte og etablere seg på nytt uten omtanke for den familien han allerede hadde.

Vil du bytte liv kanskje? Jeg har en middels godt betalt jobb og en 4-roms som er i overkant dyr.

Anonymkode: b42c2...369

Vil du ha premie?

Anonymkode: fa13e...be0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dette høres helt vanlig ut. Sånn er det å ha barn for både mor og far.

Anonymkode: 7393e...07b

Nei, det er det ikke. Vi er flere som svarer her som ikke har det slik, og jeg kunne aldri tenke meg å ha det slik heller.

TS, hvorfor har du så lite egentid? Jeg har en mann som i perioder er borte i både uker og måneder, og har likevel mer egentid enn du skisserer her. Og når han er hjemme så prioriterer jeg å få pleid mitt eget hode litt også. Jeg har sikkert 3-4 helgeturer med venner per år, i tillegg til et par venninnekvelder i måneden. Et par ganger i året ber jeg også mannen dra bort med barna, slik at jeg kan ligge på sofaen og se Netflix (satt på spissen). Ønsker jeg å dra på festival eller konsert, så gjør jeg det med god samvittighet.

Barna får ha hver sin aktivitet som vi også følger opp, ønsker de noe mer så må de komme seg til og fra på egenhånd, og det kan ikke være noe som okkuperer helger (siden de opprinnelige aktiviteten ofte gjør det).

Vi har begge lederstillinger, min er noe mer fleksibel enn hans. Men fleksitid gjør at livet går opp. Vi får jammen også tid til trening et par ganger hver ila uken. Syns døgnet har fått flere timer etter barna begynte på skolen.

Små hacks: 

- lager alltid dobbel eller trippel porsjon middag, tar sjelden særlig mer tid

- legger frem klær og lager matpakker på kvelden

- legger meg senest kl.22, og opp kl.6

- downsizet huset og forsøker å leve ganske minimalistisk = mindre å rydde

- julevask og vårrengjøring betaler vi oss ut av

- robotstøvsuger som kan vaske, daglig

- lære opp barna til og komme seg til og fra skolen på egenhånd, så tidlig som mulig

Anonymkode: c9197...0e3

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og her har du grunnen til at jeg jobber deltid. Hadde aldri orket å ha det sånn. Jobber 50% og har masse tid til å ordne i huset, tid til meg selv og overskudd til barna. Helt fantastisk! 

Anonymkode: 2520a...b30

Ja, helt fantastisk med kvinnefelle. Hvorfor jobber ikke mannen din deltid?

Anonymkode: 78d1f...d28

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det også slik. Mannen hjelper lite til i daglig husarbeid, men gjør til gjengjeld alt av innkjøp og andre ærend, vedlikehold av hus, bil og hage, kjøring til/fra fritidsaktiviteter samt daglig henting og legering av to barn.

Det som hjelper litt her er:

- Matkasser

- Tidsinnstilling av vaskemaskin

- Å kun ha en fritidsaktivitet per barn

- Holde støvsuging og husvask til maks 1 gang per uke.

Det som hjelper mye er:

- At jeg har redusert stillingen min fra 100 til 80 %.

- At jeg har mulighet for permanent hjemmekontor.

Anonymkode: 91c75...4dd

Hæ? Mannen din gjør jo alt jo😅

Anonymkode: 7cb3f...095

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes masse løsninger. 

Dropp fritidsaktiviteter, demp forbruk og reduser jobb, selg huset og kjøp seilbåt... altså, man velger selv hvordan man vil leve, også med barn. 

Anonymkode: 6b235...b52

Litt lettere sakt enn gjort da …

Anonymkode: 8d0a9...66f

AnonymBruker
Skrevet

Fra en dame som har levd med relativt ubrukelig mann (som oppførte seg som jobben hans var utrolig krevende og utmattende, selv om han og jeg var utdanna og jobba fullt innen samme yrke), det er faktisk mye bedre å være alenemor enn å bli utslitt av å dra lasset alene, og gjerne med en mann som medfører ekstra arbeidsbyrde, f.eks ved å kjøre sololøp ift unger og oppdragelse.

Ikke trapp ned på jobb, det taper bare du på.

Anonymkode: 6c5f1...387

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Derfor jeg planlegger å sterilisere meg med 1 barn. Er så ferdig. Og hen skal aldri på mer enn 1 fritidsaktivitet. Og vi skal bo sentralt i en passe rimelig leilighet. 

Det hamsterhjulet er ikke livet.

Anonymkode: c7cc6...207

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er far?

Her har jeg en unge med spesielle behov og 2 bonusbarn. Alle mellom 7-9.

Det vi er opptatt av er å være raus med hverandre og gi hverandre tid til å få egentid.

Om jeg har lyst å møte venninner på en ettermiddag eller ta en girls night så oppfordrer han meg til det og omvendt.

Nå har vi begge har røffe bakgrunner da så vårt mål har vært å gi barna et stabilt A4 liv og omfavne denne tiden med å fokusere på barna. Men er selvsagt viktig å ta vare på oss selv med alenetid og kjærestetid oppi alt.

Mitt beste råd er å sette deg ned med mannen og prate om løsninger som gir dere begge mer overskudd og tid for dere selv.

Det er alltid muligheter om endringer om en ønsker det. En må bare tenke utenfor boksen og prate sammen.

Anonymkode: 66bb2...4b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og folk lurer på hvorfor noen velger å ikke få barn...

Anonymkode: e9982...c9b

Det trenger ikke å være så fælt som TS beskriver. Det blir litt til hva man gjør det til selv også! Noen takler ikke å ta ansvar for andre enn seg selv, mens andre takler det fint. Og en må ikke gjøre alt på barnas vegne hele tiden! 

Anonymkode: fe730...29d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er utslitt og dritt lei. Som gift tobarnsmor med full jobb, barn i skolealder og et hus å ta vare på, i tillegg til normal oppfølging av barn og fritidsaktiviteter osv så kan jeg bare melde at livet har blitt helt DRITT. Seriøst. Kun endeløse oppgaver og NULL tid til å ivareta seg selv eller ha noe form for eget liv eller fritid. ALT kretser rundt familien AS, og jeg er så LEI! Jeg har mistet meg selv totalt, sliter meg helt ut og stresser konstant for å rekke over alt.

Og hvis jeg har ordnet meg en sjelden fridag e.l så kan du banne på at jeg heller ender opp med et sykt barn hjemme - JA, dette skjedde senest forrige uke. 

Dette livet suger, måtte bare få det ut. Hater livet mitt for tiden, og vet at det ikke finnes noen løsning på det, må bare stå i det i mange år til helt til barna er omtrent voksne. 

TS 

Anonymkode: e06aa...061

Jeg vet ikke med deg, men jeg har sett en økende tendens til mennesker som sier at det å få barn skal ikke forandre så mye av livet deres, de skal få barn OG fortsette å leve livet som før. Dersom man har den innstillingen, så går man garantert på en smell. Så spørsmålet her er hva tenkte du før du/dere fikk barn? Jeg mener bestemt at å få barn er en livsendring. Derfor må man ha tenkt gjennom at livet med barn trumfer og er viktigere enn det livet man hadde. For å tro at man skal få begge deler, det er å tro på at verdens fineste ting (å få egne barn), kommer uten omkostninger. Man får ikke i pose & sekk. 

Anonymkode: eff4e...a12

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men herlighet! Alle har liv som er dritt i blant. Sånn er det. Forskjellige perioder krever ulikt av deg. Og nei, livet må ikke være uten egentid til barna har flyttet ut. 
Mine er 18 og 21 og siden de var 7 og 10 har jeg hatt masse egentid. Selv med en mann som har vært borte i uken. Vi bor sentralt slik at barna har syklet eller gått selv til aktiviteter. De lager egne matpakker, finner klærne sine selv osv. 
Hver søndag satte vi opp ukeplanen og planla uken i grove trekk. Planlegger middag og ukehandler en gang i uken. 
Altså, du har alltid et valg og handlingsrommet er større en du tror. Må bare fokusere på det som er bra og ikke henge deg opp i alt som skulle vært bedre fordi du ikke klarer å sette grenser eller senke forventningskravene. 

Anonymkode: 3eb7a...5d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I feel you. Med barn som nå skal i 2. og 4. klasse innser jeg at livet er latterlig kjedelig og faktisk må være det ut barnas skolegang… til de er voksne… ferdig på vgs. Begge to. Da kan jeg slappe av igjen. Og det er bare 12 år til…  HERREGUD! Alt gikk ok så lenge vi hadde både bhg og skole, det var noe avveksling på en måte. Men nå…innser jeg realitetene. 

Så, føler bare med deg. Selv prøver jeg å finne glede i nettopp å se barna vokse opp. Det hjelper endel å engasjere meg  i fritidsaktivitetene. De er litt mer gøy for meg når jeg er med som hjelpetrener osv. For helsike, jeg må jo være der uansett!! Og er den ene ungen på noe alene er den andre gjerne hjemme og skal ha kvalitetstid med mamma plutselig. Får ikke gjort en dritt hjemme uansett, så jeg har mer glede av å bidra i aktivitetene i stedet… merkelig, men sant. Kanskje fordi da utfordrer de meg litt også. Selv om 100% jobben er nok sånn egentlig. 

Men hvordan jeg skal klare det i 12 år til og komme ut i andre enden i 50-årene vet jeg ikke enda. Hvem visste at dette var selve livet? Kontoret, husarbeidet, hjelpe med lekser, mase på unger og kjøre t/r aktiviteter. Oh joy…

Anonymkode: b4626...c2c

Må det andre barnet ha kvalitetstid med deg, bare for det ene barnet er på en aktivitet? Her har barna måtte aktivisert seg selv når det ikke er trening eller annet. Det har de bare godt av. De har imidlertid IKKE godt av foreldre som hele tiden skal gjøre noe for dem og er livredde for at barnet skal tenke selv... Slutt å mase så mye på barna, la de få ordne litt selv. Her tok vi lekser når vi laget middag. Skulle vi på fritidsaktiviteter med dårlig tid, så ble det ostesmørbrød, omelett eller annet enkelt. Husarbeid har jeg kun brukt 20-30 min på etter barna er lagt og hatt 1 dag i uken hvor jeg har prioritert klesvask. Det går helt fint. Har du ikke mann? Her i huset har mannen kjørt til trening, så har jeg hentet meg inn litt og gjerne laget middag til kvelds fordi vi ikke hadde tid til ordentlig middag tidligere. Når barna er på trening og  jeg kjører, har jeg med hunden og løper en tur. Vi har 4 barn med litt spenn mellom årene, men har vært alene med dem stort sett hele tiden mand-torsdag pga mannens jobb. Det har gått fint, selv med nyfødt og etterhvert 100 prosent jobb. Det handler om å ha en plan for handling og husarbeid, samt å passe på at det ikke blir for mange aktiviteter. I tillegg så har barna mine måtte kjede seg på god gammeldags måte. Det tror jeg de har hatt veldig godt av psykisk :) Foreldre i dag er altfor opptatt av å please barna. Ser mange barn er vant til oppmerksomhet fra foreldrene HELE tiden og klarer ikke leke selvstendig eller være alene uten noe å gjøre en liten stund. Trist :( 

Anonymkode: fe730...29d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Må det være en konkuranse? 

Jeg kan slenge inn mine byrder og kanskje til og med lede i "hvem har det verst"-kampen. Men det er helt meningsløst og gir ikke TS noe hjelp eller opplevelse av å bli forstått. 

Anonymkode: dd53e...1b1

Det kan hjelpe henne å forstå at sannheten er at hun ikke har det så verst. Hun fokuserer bare på det negative. Årene går fort og snart er de ungene store

Anonymkode: 2c05b...c07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fra en dame som har levd med relativt ubrukelig mann (som oppførte seg som jobben hans var utrolig krevende og utmattende, selv om han og jeg var utdanna og jobba fullt innen samme yrke), det er faktisk mye bedre å være alenemor enn å bli utslitt av å dra lasset alene, og gjerne med en mann som medfører ekstra arbeidsbyrde, f.eks ved å kjøre sololøp ift unger og oppdragelse.

Ikke trapp ned på jobb, det taper bare du på.

Anonymkode: 6c5f1...387

Økonomisk så er det ikke bedre å være alene med barn. Husk at selv om far ikke er like arbeidsom som mor hjemme så er han likevel en trygghet for barna sine. Glem egen selvrealisering mens barna er små. La barna komme først

Anonymkode: 2c05b...c07

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og her har du grunnen til at jeg jobber deltid. Hadde aldri orket å ha det sånn. Jobber 50% og har masse tid til å ordne i huset, tid til meg selv og overskudd til barna. Helt fantastisk! 

Anonymkode: 2520a...b30

Helt til mannen (som jeg antar er den som tjener pengene) setter hardt mot hardt og trumfer igjenom viljen sin fordi det er han som tjener mest penger og derfor han som har den reelle makten i forholdet. 

Eller han går fra deg og du sitter der som en av disse uønskede husmødrene med hull i CVn, som ingen vil ansette. Og så blir du minstepensjonist... 

Kvinner som kutter ned på jobbing til fordel for å være husmor gjør ikke bare seg selv en bjørnetjeneste, de skader andre kvinner også. 

Anonymkode: 5779c...b49

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...