Gå til innhold

Livet mitt som mor er dritt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utslitt og dritt lei. Som gift tobarnsmor med full jobb, barn i skolealder og et hus å ta vare på, i tillegg til normal oppfølging av barn og fritidsaktiviteter osv så kan jeg bare melde at livet har blitt helt DRITT. Seriøst. Kun endeløse oppgaver og NULL tid til å ivareta seg selv eller ha noe form for eget liv eller fritid. ALT kretser rundt familien AS, og jeg er så LEI! Jeg har mistet meg selv totalt, sliter meg helt ut og stresser konstant for å rekke over alt.

Og hvis jeg har ordnet meg en sjelden fridag e.l så kan du banne på at jeg heller ender opp med et sykt barn hjemme - JA, dette skjedde senest forrige uke. 

Dette livet suger, måtte bare få det ut. Hater livet mitt for tiden, og vet at det ikke finnes noen løsning på det, må bare stå i det i mange år til helt til barna er omtrent voksne. 

TS 

Anonymkode: e06aa...061

• Liker 2
  • Hjerte 32
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes masse løsninger. 

Dropp fritidsaktiviteter, demp forbruk og reduser jobb, selg huset og kjøp seilbåt... altså, man velger selv hvordan man vil leve, også med barn. 

Anonymkode: 6b235...b52

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er du  i et likestilt forhold, TS? Eller det det slik at mannen din tar snarveien, og du må tenke, planlegge og organisere mye mer enn han?

Anonymkode: ec130...383

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er utslitt og dritt lei. Som gift tobarnsmor med full jobb, barn i skolealder og et hus å ta vare på, i tillegg til normal oppfølging av barn og fritidsaktiviteter osv så kan jeg bare melde at livet har blitt helt DRITT. Seriøst. Kun endeløse oppgaver og NULL tid til å ivareta seg selv eller ha noe form for eget liv eller fritid. ALT kretser rundt familien AS, og jeg er så LEI! Jeg har mistet meg selv totalt, sliter meg helt ut og stresser konstant for å rekke over alt.

Og hvis jeg har ordnet meg en sjelden fridag e.l så kan du banne på at jeg heller ender opp med et sykt barn hjemme - JA, dette skjedde senest forrige uke. 

Dette livet suger, måtte bare få det ut. Hater livet mitt for tiden, og vet at det ikke finnes noen løsning på det, må bare stå i det i mange år til helt til barna er omtrent voksne. 

TS 

Dette høres helt vanlig ut. Sånn er det å ha barn for både mor og far.

Anonymkode: 7393e...07b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du  i et likestilt forhold, TS? Eller det det slik at mannen din tar snarveien, og du må tenke, planlegge og organisere mye mer enn han?

Anonymkode: ec130...383

Lurer på det samme. 
For min del kan du legge til et enda et barn, som dessuten har en krevende diagnose, TS. 
Hva hjelper for meg:

- forsøker å finne litt tid for mer selv, om det så bare er å brette klær med podcast på øret, mens mannen min tar seg av den sedvanlige masingen fra ungene. Prøver å gå tur med en venninne innimellom. 
- finner glede i små ting, som en god serie og litt fred og ro etter at ungene er i seng 

- venninnegjengen reiser til utlandet én helg i året = høydepunkt 

Disse tingene ER det tid til når man har barn i skolealder. 

Anonymkode: cf71d...5af

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange fritidsaktiviteter har hvert barn? Min eldste starter på fritidsktivitet til høsten og det blir kun en aktivitet per barn. Når de blir eldre, dersom økonomien tillater det, kan de få delta på flere aktiviteter så lenge vi foresatte ikke må kjøre eller det er lagt opp til enormt mye foreldredeltakelse hver uke, hver helg. Samt at det ikke må gå ut over skolearbeidet. 

But i hear you! Man investerer hver krone, hvert minutt, hver minste lille boozt av energi på å gi barna et godt liv. Jeg tror kanskje mange gjør mye av det som faktisk ikke er så nødvendig.

Anonymkode: dd53e...1b1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du trenger hjelp og en pause!!!

Bestill tjenester som mat, hushjelp etc. Få barna mer selvstendig??

Snakk sammen om samholdet med familien.

Stikk av til en god venninne, eller på SPA alene.

Snu noe!!💙

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne vært verre. Du kunne vært alenemor med en i bhg og en på skolen. En av hvert kjønn og med såpass stor aldersforskjell at de må ha hvert sitt soverom. Hvor den ene har en adhd diagnose og mest sannsynlig den andre også. Hvor den andre forelderen fikk seg jobb på den andre siden av landet og bestemte seg for å realisere seg selv der borte og etablere seg på nytt uten omtanke for den familien han allerede hadde.

Vil du bytte liv kanskje? Jeg har en middels godt betalt jobb og en 4-roms som er i overkant dyr.

Anonymkode: b42c2...369

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kunne vært verre. Du kunne vært alenemor med en i bhg og en på skolen. En av hvert kjønn og med såpass stor aldersforskjell at de må ha hvert sitt soverom. Hvor den ene har en adhd diagnose og mest sannsynlig den andre også. Hvor den andre forelderen fikk seg jobb på den andre siden av landet og bestemte seg for å realisere seg selv der borte og etablere seg på nytt uten omtanke for den familien han allerede hadde.

Vil du bytte liv kanskje? Jeg har en middels godt betalt jobb og en 4-roms som er i overkant dyr.

Må det være en konkuranse? 

Jeg kan slenge inn mine byrder og kanskje til og med lede i "hvem har det verst"-kampen. Men det er helt meningsløst og gir ikke TS noe hjelp eller opplevelse av å bli forstått. 

Anonymkode: dd53e...1b1

• Liker 25
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å syte, ærlig talt! 

Anonymkode: 6ca7c...26f

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Gjør ikke faren noe? Må du ha fulltidsjobb? 

Anonymkode: 68ccd...611

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eneste rådet jeg har som min egen mor sa til meg når jeg var totalt i bånn. Som jeg synes passer fint her

"Du kan ikke helle fra en tom kanne, kjære — hvis du ikke passer på deg selv først, så har du ingenting igjen å gi til barna dine." 

Anonymkode: 5f6c2...db2

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Og her har du grunnen til at jeg jobber deltid. Hadde aldri orket å ha det sånn. Jobber 50% og har masse tid til å ordne i huset, tid til meg selv og overskudd til barna. Helt fantastisk! 

Anonymkode: 2520a...b30

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Der beskrev du meg, minus 4-roms. Noen som vil overgå meg :hoho:

Anonymkode: 19f21...6e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og her har du grunnen til at jeg jobber deltid. Hadde aldri orket å ha det sånn. Jobber 50% og har masse tid til å ordne i huset, tid til meg selv og overskudd til barna. Helt fantastisk! 

Anonymkode: 2520a...b30

Håper du har sørget for en god privat pensjonsordning. 

Anonymkode: 854c9...3fb

• Liker 3
  • Nyttig 6
Annonse
Skrevet

Tja, småbarn er småbarn! Men årene går fort og snart har du ungdommer 😂 Men sånn helt seriøst her må du ta tak før du havner helt i kjelleren, for da er det for sent. Mine beste tips er å ha god kommunikasjon med mannen og fordel oppgavene mellom dere så godt det lar seg gjøre! Skriv middags lister for en uke eller enda bedre 2 uker om gangen og handle 1 gang i uken. Prøv å lag så enkle middager så mulig som gir lite søl og oppvask. Lær ungene tidlig det at de kan finne seg mat selv som feks å smøre seg  en skive og lage enkel mat selv.  

Begge to trenger ikke å være med på alle kamper, dugnader ol. Er du sliten og trenger litt hvile så la far gå alene dette går selvsagt begge veier. Går ungene på aktiviteter så prøv å velge med omhu, unngå de aktivitetene med veldig masse dugnad, en aktivitet pr barn holder i massevis. 

Prøv å organisere pulje kjøring til aktiviteter, går barnet ditt på fotball få alle foreldrene med der feks 2 foreldre kjører pr gang. Mye mindre kjøring. 

Jeg har selv 4 unger å nå er 3 av de tenåringer, nå er det helt andre bekymringer som gjelder:⁠-⁠) men jeg savner ikke perioden da de var små og alt måtte organiseres og alt måtte følges opp. Det kommer seg den dagen de begynner å bli selvhjulpne som å stå opp selv, lage seg frokost og skolemat, huske selv å lade ipad, pakke gymtøy osv, komme seg til treninger selv osv.

Så lenge du tar ansvar og lærer opp ungene dine til å bli ansvarlige og selvstendige så er veldig mye gjort. Jeg vet om 12 åringer som aldri har smurt en skive selv eller klarer å stå opp på egenhånd, det er også ganske håpløst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To friske mennesker skal helt fint klare to barn, hus og jobber. Du må finne ut hva som er galt med forholdet eller om dere har lagt opp livet på en feil måte. Ta et godt, gammeldags familiemøte der alle får si hva de mener uten å bli avbrutt.

Må huset være rent og ryddig hele tiden? Har du en god robotstøvsuger som også vasker gulv? Deler du og mannen på oppgaver? Kan du leie inn et byrå til storrengjøring en gang eller to i året? Har barna for høye krav og forventninger? Kan de hjelpe mer til i huset?

Gå gjennom hverdagene og helgene, og prøv å finne ut hva det er som gjør deg mest sliten. Og trives du på jobb, for det har mye å si.

Mest sannsynlig, så har ikke mann og barn det så hyggelig hjemme heller. De blir påvirket av stemningen når du er sliten og sur. Så det er i alles interesse å ta tak i dette. Da vil stemningen hjemme bli bedre.

Anonymkode: c167c...743

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og folk lurer på hvorfor noen velger å ikke få barn...

Anonymkode: e9982...c9b

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

TS 

dropp fritidsaktiviteter 

Anonymkode: 72d02...25a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er mange i samme situasjon. Her er mine råd for å overleve:

1. Huset må ikke være ryddig eller rent. Ingen dør av litt støv.

2. Man må ikke ha full middag hver dag. Ofte er det bare stekt egg på brødskiva eller noe annet enkelt.

3. Ungene her er alene hjemme mens jeg trener (yngste er 7). 
4. Jeg sender dem ut på ettermiddagen (om det er en dag uten aktiviteter)

5. Jeg finner på ting minst en gang per måned med venner. 

Anonymkode: 749a5...fab

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...